Sponsring som privatperson
Veckans läsarfråga. Några skattejurister där ute?
Jag har det förmånliga läget att jag skulle kunna få sponsorer att bistå med finansieringen av min blygsamma amatörkappsegling på fritiden. Men jag går lite vilse i hur man som förvärvsarbetande kan lösa redovisningen utan att betala 50% i inkomstskatt på sponsorintäkterna.
Jag har stor möjlighet i att styra vad en sponsor kan förvänta sig i gengäld, om något alls.
Jag anar att de som får prylar av sina sponsorer lättare går under radarn, men här är en av de tänkta sponsorerna även min arbetsgivare, så det måste gå ”rätt” till.
Jag har svårt att hitta någon vägledning hos seglarförbundet och RF om det här på hemsidorna.
Hur gör alla andra?
Finns det några fallgropar här?
Johan
Nov 20, 2023 @ 09:13
Mig veterligen så finns det inga särskilda skatteregler för ersättningar från sponsorer. Inkomsten beskattas normalt som inkomst av tjänst, om du inte bedriver näringsverksamhet. Beskattningen gäller både kontanter och varor och tjänster som du får.
Carl Peter
Nov 21, 2023 @ 09:02
Det beror ju också på vilken typ av sponsring det handlar om. En enkel form är att låta företaget köpa t.ex en spinnare (med reklam) som du sedan seglar med. Formellt äger företaget seglet.
Andreas Samuelsson
Nov 20, 2023 @ 10:16
Ett alternativ är att starta ett bolag som fakturerar sponsorn.
Alla pengar går in i detta bolag
Där kan resor, transportkostnader, material o andra kostnader dras av utan skatt.
Skapas bolaget med tydlig beskrivning för detta så är det nog svårt för Skatteverket att ifrågasätta kostnader
Lön finns ju tydliga regler för dig att ta ut via bolaget.
Peter Gustafsson
Nov 20, 2023 @ 13:09
Skatteverket kommer att se detta som lön då det ju kommer dig som privatperson tillgodo. Då åker man på både skatt och arbetsgivaravgifter i det egna bolaget.
Hade detta varit ok så hade alla egenföretagare låtit bolaget betala för privata båtar, bilar och sommarstugor. Många försöker ju, men de flesta är nog överens om att det är en dålig idé.
Andreas Samuelsson
Nov 24, 2023 @ 21:50
Jag tror du har fel Peter. Får förtydliga att företaget äger båten, är det då ett problem?
Tänker som rallysporten med deras stall. Jag ser inte man tar ut lön utan får vinsterna genom att du kan köra en lastbilsfrakt av bilen/båten till nästa arena. Förstår faktiskt inte det skulle vara olagligt. Kolla med något av våra stall.
Tar man ut ersättning iform av lön så får man skatta såklart. Men utgifter för däck bränsle slitagedelar osv…detta borde man kunna hantera inom bolaget. Då slipper man betala skatt för detta. Allt får väl redovisas i vanlig ordning.
Men blir väl någon form av förmånsbeskattning när bilen körs på vägen.
Andreas Samuelsson
Nov 24, 2023 @ 22:18
Så här verkar det funka inom flera förbund…då slipper man ett AB.
”Sen kan jag bekräfta att seglarförbundet funkar som skytte- och klätterförbunden. Vi fick sponsring motsvarande ett segelställ som då gick till SSF och en viss “administrativ avgift” drogs av, men det funkade så att vi i besättningen fick ta ut det som reseersättningar. Varför vi inte kvittade det mot utgiften för seglen kommer jag inte ihåg, om det var att vi fick mer i fickan på det sättet eller att det inte gick öht. ”
Kan SSF hjälpa till även för dig?
Peter Gustafsson
Nov 24, 2023 @ 22:37
Om båten (som ägs av bolag) kan användas till privat cruising, så kommer man att förmånsbeskattas. Worst case marknadsmässig hyra för de veckor då båten är användbar (även om nycklarna hänger i hallen). Mer om det här.
En rallybil går ju inte att använda privat. Samma sak med skyddskläder. Däremot beskattas en bil som går att använda privat. Samma sak om bolaget betalar kläder som går att använda privat.
Grundregeln är enkel; om min arbetsgivare betalar för privata saker så blir jag förmånsbeskattad. Det är inte svårt att tänka sig att jag avstår en löneförhöjning mot att jag får låna bolagets fjällstuga eller en spinnaker. Då är det en förmån.
Andreas Samuelsson
Nov 25, 2023 @ 23:01
Jaha är det en cruiser det är frågan om? Absolut får man förmånsbeskattas tiden man nyttjar den om man inte betalar skälig hyra. Bilden ovan var väl inte direkt någon cruiser… trodde det handlade om en amatörmässig satsning i en class40 eller liknande som är en tävlingsbåt.
Men viss är det så man cruisar 95%o racar 5% så är det ej ekonomiskt fördelaktigt.
Magnus
Nov 21, 2023 @ 16:49
En tanke är att redovisa det som ”inkomst av hobbyverksamhet”. Överskottet ska ju redovisas som vilken inkomst som helst, men genom att kvitta inkomsten mot utgifterna bör överskottet bli litet om något alls.
Det fungerade för mig för att dra av utgifter för skivor och musikutrustning när jag arbetade som disc jockey under studietiden.
Men det kanske inte är riktigt samma sak?
Skattesmitaren
Nov 23, 2023 @ 17:04
Ändå lite intressant, även om det i förbifarten frågas efter riktlinjer så uppfattar jag att den egentliga frågan är hur kan jag få grejor och pengar av andra och slippa betala skatt men ändå visa på godtro om jag skulle åka fast.
Intressant också att få tips som “låt företaget köpa det men du använder det….” – dvs enklaste sättet att komma undan.
Hur vore det med att ställa fråga och utgår från perspektivet/viljan – Hur gör jag rätt för mig?
Jag vågar skriva namnet ….
Nov 24, 2023 @ 22:07
Skattesmitaren som är anonym…modigt skriva utan stå för åsikten…
Erfarenhet
Nov 26, 2023 @ 21:09
Används båten för cruising och är tillgänglig för ägaren kan det bli problem
Måste vara idrottsredskap och spartank. Man får betala fömån för när man kunnat nyttja båten privat även om man inte gjort det. Blir lätt dyrt
Anders
Dec 6, 2023 @ 12:05
Precis. Jag vet båtägare med sportig och spartansk båt där skatteverket inte gav sig förrän ägaren hade fått ombord verkets personal och frågat: skulle du få med dig din familj på semester i denna båten?