Frågan kommer upp med jämna mellanrum, men nu är det ju ännu viktigare då flera av de bra alternativen förbjudits.
Veckans läsarfråga:
Hej Peter!
Önskar dig ett gott nytt år, varit en hel del intressant läsning under 2024 och grattis till den nya båten!
Jag har ett pågående arbete med att byta anti-fouling till sommaren men de är väldigt svårt att veta vad jag faktiskt skall applicera när de är dags.
Jag seglar IMX40 #46 FoXy Lady som tidigare seglats på östkusten och båten har tidigare haft vc17 och senast Jotun VK racing som jag varit nöjd med( vit, bra anti-fouling, lätt att stryka på tunnt och slipbar) . Då båda nu är otillåtna i Sverige så vet jag inte vad man skall välja.
Jag tänkte att du kanske är den som har bäst koll på seglings pulsen i Västsverige, vad använder sig de båtar som inte transporteras på trailer 2025 och vad kommer ni själva använda?
Jag kan tillägga att jag också frågade X-yachts vad de kommer ha på sin XR41 och de kommer köra Hempel Hard Racing, vilken också är otillåten i Sverige.
Kul segling, allround både i skärgården och på havet. Visst fokus på undanvind. Shorthanded cruising/långdistans och även kappsegling shorthanded på till exempel Gotland Runt. Bra komfort på havet. Och rimlig budget.
Årets race för oss var så klart Newport Bermuda Race. Världens äldsta havskappsegling och ett helt ok resultat. Att 635 distans rakt fram kan vara så spännande… Kvalar också in som årets längsta styrbordsbog.
Doublehanded tillbaka var inte helt fel det heller. Även om det innehöll sämsta natten någonsin ombord på en segelbåt. Men också årets soluppgång.
Årets race alla kategorier är så klart Vendée Globe. Tätt följt av Americas Cup (även den delen som kördes i AC40) och OS (stort grattis till alla som var med).
ETNZ var väl årets lågoddsare som vinnare av AC?
Årets soloseglare och årets mediapersonlighet är väl Cole Brauer. Det var länge sedan en seglare fick så mycket mediatid i USA. Och jag hoppas det finns tusentals tjejer som vill vara precis som henne.
Årets tvekan; var det rätt att sälja J/111. Årets nytändning; sjukt kul att få lära sig en ny båt.
Årets drink är så klart dark & stormy (vi börjar se ett tema här).
Årets sweetaste är nog AC40. Så clean, enkel (i alla fall på ytan) och snabb. Också sjukt opraktisk. Andra aspiranter är Pogo RC eller nya Xr-41 (årets storsatning från ett varv). Men bägge dessa måste visa att man kan leverera på det man har lovat. Annars kanske de landar som årets flopp 2025…
Närmast den titeln hamnar kanske ClubSwan 43. Jobbigt att bli slagen i alla race av gamla ClubSwan 42!
Årets svenskbyggen var Arcona 50 och Hallberg-Rassy 69 som resande prisborden på European Yacht of the Year, Bluewater Cruiser of the Year och mycket annat. Bra gjort! HR gjorde också årets walk-throgh-video (837.000 visningar just nu).
Årets haveri är roder som trasar sönder båtar som sedan sjunker. Två båtar på Newport Bermuda Race och så klart Arcona 460 IdaLina. Vi hoppas vi slipper detta 2025.
Årets seglare på YouTube är Juho och Alluring Arctic Sailing. Riktiga äventyr och fantastiskt foto i stället för clickbait. Det börjar bli lite tjatigt med folk i stora cruisingkattor som kämpar med att göra intressant content?
Årets trend är inte helt ny: retrobåtar. Det skall vara gammaldags. R12 Sverige, Kialoa III på Tjörn Runt och J-Class Svea.
Och kombinerar man YouTube med retro så landar man hos Tally Ho som nu seglar efter 7 års renovering. Årets mest ambitiösa båtägare.
Årets SRS-raket. fanns det ens någon sådan?
Årets dominant. Som vanligt Team Pro4u. När skall någon hota dem på riktigt?
Årets “lapp på luckan” var Silverrudder. Det tog 35 minuter innan de 450 platserna var slut.
För den som hade det lite sparsamt med seglingsrelaterade klappar under granen, så finns här något att ta tag i. Efter att Martin Kamperhaug har återställt båten till hur den såg ut 1977, så vill han hitta någon i Sverige som tar projektet vidare.
«Sverige», Legendarisk 12 Meter konstruert av Pelle Petterson og bygget av Sweden Yachts i Stenungsund for Americas cup 1977.
Særdeles velbygd og i meget god stand.
Båten har gjennomgått en omfattende restaurering og fått tilbake 1977 look. Arbeidet er utført av MK Båt AS som også er eier av båten.
Masse info og mer bilder, video etc finnes på Facebook: søk 12m S-3 Sverige
Båten er i topp stand og står nå i varmhall og venter på ny sesong. I August 2025 arrangeres «Pelle P Trophy» 12m regatta i Marstrand og i 2026 blir det VM for 12 metere i Marstrand
Ønsker å finne dedikert ny eier som vil dra prosjektet videre og bevare denne svenske kulturskatten for fremtiden
We finally got to do the Newport Bermuda Race (extra thanks to Cam and Will McKenzie and Nigel Jones for coming from Melbourne to join us). And the Short-handed Return 2024 was also an amazing experience (becalmed in the photo above), before selling the J/111 in the US. We also had an epic downwind run with the Open 7.50 and ended the season by getting a new J/99.