Sjælland Rundt 2019

Vi har ju kört Sjælland Runt två gånger tidigare, 2015 och förra året. Bägge gångerna har vi hängt med bra, men sedan fastnat i nåt bleke eller i motströmmen i nåt sund. Kanske skulle det räcka hela vägen i år?

Startinjen var väldigt kort. Och väldigt sned. I genomsnitt 15 båtlängders fördel vid styrbortsbojen. Vi chansade på att många inte var så heta i starten, och att motströmmen skulle skapa lite plats, och lyckades komma ut på topp vid styrbordsmärket. Hade ClubSwan 42 Sirena och Knierim 48 Ben Cotta i lä, men lyckades hålla vårt spår in mot land och lite strömlä.

Den båt som vi hade mest fight med var Elliot 35SS Hansen 3.5. Det är ju gamla Crusader som landat i våra vatten, och nu seglas av det otroligt framgångsrika Hansen-teamet. De var något snabbare än oss, och vi höll kontakten nästan hela vbägen upp till Gilleleje.

De stora båtarna i Løb 20 rann så klart iväg, men vi lkyckades både hålla och fryga ut avståndet till de i vår start; Kracer 40R Krackemut, IMX 40 Exabyte och X-41 Gataea. Vi hade också koll på Arcona 380 Anemon II från Halmstad, då vi vet att båttypen trivs i dessa förhållanden

Det verkar dock som att DH inte riktigt listat ut hur man skall hantera svängkölar. Gissningen är kanske att en kolfiberhoj som väger 3.3 ton, med svängköl och ett J-mått på 7,87 (!) är mer än 10% snabbaree än en J/111? IRC anser att man är 24% snabbare :-)

IRC DH
Hansen/Crusader 1,359 473,2
Blur 1,096 519,4
24% 10%

Efter Gilleleje blev det sträckbog mot Sjællands Rev. Alla prognioserna pratade om att vinden skulle vrida mot norr, så vi kunde gå på fart. Kanske inte vår starkaste bog, och vöäldigt obekvämt, men vi tappade inget mot de större båtarna bakom trots att vinden tidvis touchade 20 knop.

Tider på första etappen Start-Snækkeløbet
Blur 07:11:39
Sirenita 07:14:51
Gataea 07:15:55
Exabyte 07:21:15
Krackemut 07:27:08
Kiwi – Stars Sailing 07:28:48

Efter Snækkelöbet kunde vi sätta A5 och gasa på mot Sejerö. Här ryckte vi rejält på båtarna bakom, men vi märkte snabbt att vinden lättade ju längre söderut man kom.

Peel till den större A3, och fortsatt bra drag.

Men vid udden var det slut. Nu var vi i kapp Swan 45 Tarok, Essex Girl och de andra båtarna. Vi valde ett innerspår nära land, där vi tyckte det stod vind.

Dilemmat var väl att alla båtarna bakom hann ikapp och det blev omstart i vår klass… Lite surt, men inte hjela världen,

När vinden fyllde på blev det code, och senare ett rev, i ganska stökiga förhållanden söderut.

Efter Røsnæs Puller blev det fullt drag med A2. TWA 150 och upp till 20 knops vind. Fantastisk segling i natten.

Tider på andra etappen Snækkeløbet-Stora Bælt-bron
Krackemut 06:16:03
Exabyte 06:25:25
Blur 06:26:53
Gataea 06:34:05
Sirenita 06:41:56
Kiwi – Stars Sailing 07:12:03

Vid Stora Bælt-bron så hade vi både Krackemut och Exabyte nära bakom. Och vi lyckades inte skaka av oss dem i gippandet ner innanför Agersø.

Under tidig morgon kunde vi sträcka hela Smålandsfarvandet på TWA 150 (från babord) och passagen av broarna blev ganska odramatisk.

Tider på tredje etappen Stora Bælt-Farøbron
Blur 04:56:36
Krackemut 04:58:41
Exabyte 05:01:11
Sirenita 05:02:26
Gataea 05:04:44
Kiwi – Stars Sailing 06:02:25

Utsikt från en härlig sovplats på durken.

Simon, vår ambitiöse fördäckare, har inget emot att bli väckt för ett riktigty krångligt försegelbyte.

Vid Hestehoved så blev det så dags att ta ner A2 efter 9 timmas gennakersegling. Snyggt byte till code och raka spåret mot Møn.

Vi kör ju kontinuerligt väderanalys och routing för att ha koll på vad som händer med vädret. Flera modeller hade stämt bra, och på vägen mot Møn körde vi dem igen. Det hade klänge flaggats för lätta och vridande vindar under fredagen, och nu var det läge att hitta ett mönster.

Vi tittade på båtarna framför på AIS, alla skotade hem och körde fock på rhumbline eller lite under.

Men vår routing hade två rejäla underbågar, först före TSS-rondellen vid Falsterbo som man normalt seglar väster om, och sedan efter. Bägge berodde på det successiva vridet från NV till SSV, där man skulle få mycket bättre skärning om man gick österut först. När jag tog bort waypointen på rondellens västra kant så tog mig routingen hela vägen in över Falsterbo. Vi jämförde tiderna och det visade sig att det skulle vara ca 20 minuter snabbare att segla öster om rondellen…

Och det skulle ge oss en separation mot Krackemut som vi inte hade skakat av oss sedan Røsnæs Puller. Vi behövde slå dem med 30 minuter eller nåt och det skulle vi inte göra på ren speed.

Tider på fjärde etappen Farøbron-Stevns
Blur 07:26:18
Krackemut 07:32:13
Exabyte 07:49:52
Gataea 08:16:15
Sirenita 09:26:10
Kiwi – Stars Sailing 09:52:21

Men var det tillåtet?

Vi minns ju bråket från 2015 då flera båptar seglade genom rondellen, och vi ville inte hamna i senna situation.

Men banbeskrivningen var tydliug. Förbudet gällde rondellen. För alla andra TSS-områden så hade arrangören varit övertydlig med vilka bojar & positioner som gällde, och vilken sida man skulle vara på. Och hade man menat hela systemet här, så hade man enkelt kunnat specificera vilka delar som var förbjudnba. Nu står det bara “the roundabout”. Och en rondell vet vi ju alla var den börjar och slutar…

Vi diskuterade för och nackdelar i besättningen, och beslutet blev att köra. Tillräckligt stor chans att det skulle funka, och en hanterbarisk. Så när vi var säkra på att Krackemut inte sdkulle kunna följa oss, satte vi A2 och länsade mot NO. Det krävdes ett par gippar för att följa regel 10 i sjävägsreglerna, vilket kändes lite udda då fören pekade bort från nästa märke. Men när vi såg Krackemuts spår på skärmen så visste vi att vår chansning skulle gå hem.

Här är hela manövern. Vi var extremt noga med att inte komma in i rondellen.

Det blir många segelbyten på ett par timmar. Från code till jib till A3 till A2 och så stagsegel på det.

När vi återigen mötte de andra båtarna var vi före Swan 45 Tarok och precis bakom Sirena. Och 7 distans före Krackemut!

Tider på femte etappen Stevns-Dragør
Kiwi – Stars Sailing 02:17:09
Blur 02:25:22
Sirenita 02:54:51
Gataea 02:58:35
Exabyte 03:12:23
Krackemut 03:19:33

Målgång strax innan solnedgång. Vi hade två ganska svåra transitioner i Dragør och vid Ven, där vinden dog för att sedan fylla på från helt annat håll. Men vi hanterade dessa rimligt ok.

Tider på sjätte etappen Dragør-mål
Kiwi – Stars Sailing 04:42:19
Exabyte 04:50:05
Krackemut 05:00:29
Blur 05:01:58
Gataea 05:13:41
Sirenita 06:08:18

Väl i klubbhuset fick vi veta att Tarok hade protesterat på oss och två andra båtar som de ansåg hade brutit mot reglerna genom att segla i, eller i närheten av, TSS…

Så det blev till att stanna kvar även på lördagen, samtidigt som båten seglades hemmåt.

Efter protestförhandlingen stod det klart att Tarok inte hade några vettiga bevis, och juryn gick helt på vår linje att man kunde seglaöster om rondellen. Och att man nog skulle tvinga båtarna att gå på västsidan framöver…. Alltd kul att hitta nya vägar som sedan blir förbjudna. Lite som på Bohusracet.

Till slut vann vi klassen med nästan 40 minuter. Kul!

1 J/111 Blur Peter Gustafsson 512.4 1:9:28:25 1:19:45:32
2 KRACER 40R Krackemut Anders Hansen 519.2 1:10:33:30 1:20:24:20
3 IMX 40 Exabyte Jans Ernst 520.2 1:10:39:40 1:20:26:38
4 X-41 Gataea Nils-Jørn Rahbek 503.2 1:11:22:00 1:22:14:42
5 FARR 44 Kiwi – Stars Sailing Martin Skøtt 514.4 1:13:40:39 1:23:50:02
6 ARCONA 430 Sirenita Carsten Dilling 508.0 1:13:31:50 2:0:05:58
7 X4-3 Dixi II Erik Stannow 518.8 DNS

Alla resultat här.

Vill man spela upp racet på Trac Trac gör man det här.

8 Comments

  1. Sejoke Jul 1, 2019 Reply

    Lex Blur

  2. Magnus Sjögren Jul 1, 2019 Reply

    Rolig läsning och verkligen bra seglat.

  3. Anders Hansen Jul 2, 2019 Reply

    Tillykke med sejren. Protesten burde formelt være afvist som grundløs eftersom hændelsesforløbet beskriver 2 andre både (Ben Cotta og Essex Girl) og ikke Blur.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 2, 2019 Reply

      Ja, det var lite “fisketur” över det hela :-)

      Man jag tycker ändå det var skönt att få ett avgörande i sakfrågan. Hatar när någon borde diskas, men protesten faller på formalia,

  4. A Jul 3, 2019 Reply

    Vad är en rondell?

    • Anders Jul 3, 2019 Reply

      Precis samma sak som för bilar.

  5. Sofus Pedersen Jul 3, 2019 Reply

    Hej Peter
    Super flot beskrivelse fra turen med gode billeder. Og tillykke med sejren i jeres klasse!
    Vi på Hansen 3.5 havde også en fin tur. Den var lidt våd, men hurtig i de 20TWS både på reach og læns.
    Er iøvrigt helt enig i at det kan være bedre at få afklaret protesten end at lade det stå hen i det uvisse.
    Håber vi mødes igen!

  6. Tillykke, flot sejlet 💪🥇🇩🇰 Protest uden indhold, fortæller mere om skipperen på SWAN 45 eller hans rådgiver om bord.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.