[themify_col grid=”2-1 first”]
NOT UPDATED!!!
Tillverkare & återförsäljare
Klassförbund & entypsregler
- J/109 Class Organisation (US)
- Official Class Rules, April 2006 (US)
- Class Constitution and Rules, May 2006 (UK)
Trimguider & polarer
Artiklar
- 48° North – The J/109 raises the bar in the quest for the perfect racer/cruiser
- Destination OneDesign – This J/109 is a Sweet Chariot
- SAIL – Top 10 2003
- Sailing Anarchy – The J/109: All That
- Sailing Anarchy – Out Of The Box
- Sailing World – J/109, Sleeper from Across the Pond
- Seilas 2002/2 – First 36.7 og J/109: Spennende 36-fotere
- Yachting World, Apr 2002 – On test 36-footers: Dehler 36, First 36.7 and J/109
Yachting World skrev:
Curiously; the J/109 offers to my mind the best balance. In spite of her appearing more racer than cruiser and that niggle about headroom below decks, she seems not only the racer of the group – 16-plus knots proved that – but also the cruiser. Why? She can be sailed in perfect safety when short-handed or with family or friends but still offers sparkling performance on the water. Her rating under IRC is around 1.036 and if she turns out as good a performance on the course as she did for us, there’ll be a few bigger boats running scared. If everything in life is a compromise, this is one I’d prepared to make
“Zelda” har koll på fältet när man vinner Skandia Cowes Week 2006, som samlade 21 båtar. Man vann också J-Cup i augusti med 26 båtar på linjen. På två man körde “Zelda” Shetland Round Britain & Ireland Race (2.000 distans). J/109 har vunnit en del andra shorthand-race som Solent to Santander (600 distans) och Round Britain and Ireland (1.860 distans). Foto: onEdition
Matt Boyle (som äger puben The Bugle i Hamble) med sin “Shiva” under Skandia Cowes Week 2006. I Warsash Spring Series blev Matt trea 7 sekunder efter vinnaren i race ett. I race två kunde man inte skilja de två första båtarna åt, utan de fick dela på förstaplatsen. Tight racing!!! Foto: onEdition.
“Firestorm” under Skandia Cowes Week. I Solent finns det 30-talet J/109 och man har en fullspäckad kappseglingskalender som bland annat innefattar Round the Island Race, Skandia Cowes Week och Fastnet Race. J/boats har tillochmed regatta-support som hjälper till med logistik, boende och annan service i samband med regattor. Cool! Foto: onEdition.
Long Beach Race Week. Även i USA körs det entyp i J/109 (men då bara med 110% fock). Foto: David McBride
Högprioriterat är att båten är skitsnygg (så att folk vänder sig om i hamnen). Och uppenbarligen kan man smälta in i St Tropez…
… eller under en kvällskryss med familjen.
[/themify_col] [themify_col grid=”2-1″]
Salongen är ganska enkel, och kanske lite smalare än på en del andra båtar med samma längd. J/109 är 3.51 bred men har salongen relativt långt fram.
I bordet finns två förbrukningsbatterier i botten (sjysst placering) och ovanpå detta ett litet barskåp. Masten kommer ner i framkanten på bordet.
På skrovidorna kan man välja om man vill ha vitt eller lackat trä. Det vita ger en ljusare inredning. Man kan också välja vitt huvudskott om man vill.
Skåpen & bokhyllan är extratillbehör. Alternativet är att ryggstöden fungerar som pullmankoj. Jag försökte få till både uppfällbar koj (bra med många gastar som skall sova ombord) och skåp (bra för vinglasen), men det gick inte att lösa. Under styrbordskojen ligger vattentanken (90 liter).
Pentryt är ganska standard. Två hoar, varm/kallt tryckvatten, stor kyl (90 liter) och en tvålågig gasolspis/ugn.
Navigationsbord med plats för sjökort och annat. Här skall också monteras VHF, stereo och en del annat. Laptop med Expedition sköter navet.
Elpanel.
Förpiken är ganska stor och ljus.
Och här kommer också peket in.
Akterut.
Skåp på styrbordssidan.
Och en garderob på babord.
Toalett.
Dörr till sittbunnsfacket. Här ser man ockås hållaren till nedgångsluckan.
Vänstra pumpen är för att tömma septitanken, den andra är en extra länspump som behövs för ORC Cat 2 säkerhetsbestämmelser.
Akterut en stor dubbelkoj. Under denna dieseltanken (85 liter).
Motor & startbatteri.
[/themify_col]
Mats Victorin, X-332 Sport SWE-334
May 30, 2007 @ 18:25
Hej Peter,
Krympte nya båten?
http://www.sailinganarchy.com/forums/index.php?showtopic=52159