Skip to content

27 Comments

  1. Erik Barkefors
    Aug 22, 2017 @ 22:10

    Jag gillar filmer som den här med tillräckligt långa klipp för att jag ska kunna hänga med på vad som händer (och ibland också varför…)!

    Reply

  2. srsseglaren
    Aug 22, 2017 @ 23:26

    Suverän rapport som vanligt, keep it up.
    Kul med lite cowboy segling 6:50 in i filmen även hos dom mer preppade teamen.

    Reply

  3. Mikael Vesala
    Aug 23, 2017 @ 08:24

    Håller med, långa klipp ger bättre inlevelse. Kul att inte bara de lyckade momenten är med. En liten tröst till ens egna tillkortakommanden :-)
    Fascinerande att vi hade så olika upplevelse från dynan och in. Ni kunde köra genaker en lång stund innan det motade pga första åskmolnet medan vi som kom en kvart senare inte kunde köra alls först. Blev en kort stund genom sundet utanför Härön innan vi fick panikriva i den bibliska åskskuren. Vi fick det som värst där norr om Härön där farleden från Kyrkesund möts. Såg mindre båtar ligga på sida med sönderslitna spinnare runt masten medan vi loggade 16-17 knop på bara storen…. Måtte detta gå över innan vi kommer in till Björholmen han jag tänka…. och det gjorde det :-)
    Hatten av för Lady Godiva. Svårt att inte bli förundrad…

    Reply

  4. Jocke
    Aug 23, 2017 @ 14:22

    Vi var på väg in i Kyrkesund när vi fick första åskbyn (andra åskbyn var precis innan målgång). Vi hade inte satt spin innan Kyrkesund och var väldigt glada för det! Fullt utsläppt stor, fladdrande fock, ingen möjlighet att styra och fart på 14 knop! Såg åtminstone en som bara drev iväg in mot Tjörn (undra hur det gick..)
    Andra åskbyn vid målgång fick en större båt att broacha rakt in i målfartyget och två andra spinnare att gå i flera delar..

    Reply

  5. Sam V
    Aug 23, 2017 @ 15:23

    Hatten av för snygga bilder och trevlig rapport, som vanligt. Vi blev också omkullslagna i den första åskbyn, just i samband med spinnbyte. Men det var en fantastisk dag för kappsegling, hoppas trenden för TR vänder nu.

    Reply

  6. Henry L
    Aug 25, 2017 @ 00:21

    Humm skall inte alla ombord ha flytväst på!?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 25, 2017 @ 07:04

      Jo. Och det har alla. Vissa väljer att ha smocken över.

      Reply

      • Jocke_R
        Aug 25, 2017 @ 11:33

        Bättre aero så :)

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Aug 25, 2017 @ 11:49

          + att alltid retar det någon som måste hacka på detaljer….!
          Tror Blur är en av de mest “genomlysta” båtarna i Sverige…

          Reply

  7. Anders Dahlsjö
    Aug 25, 2017 @ 06:36

    Fin rapport Peter. Jag skrev ihop en från Lady Godiva också. http://ad-sailsport.blogspot.se/2017/08/tjohoo-vinnare-av-coastal-banan-tjorn.html

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 25, 2017 @ 11:49

      Stort Stort Grattis Lady G!!!!

      Reply

  8. D35 Aurora
    Aug 25, 2017 @ 12:19

    Varje gång man läser en av era verkligen tydliga och fina rapporter (Blur, Lady G m fl), så tänker åtm jag att det verkar logiskt och förståeligt, och så skulle jag också göra…
    Sen ligger man där i nästa race mitt i gröten, lite förbaskad på sig själv att man ändå inte kom upp bättre…
    Fast sedan börjar man räkna timmar på havet och kanske finns det ändå ett samband :-)
    Kul och lärorikt att läsa, ändå.
    /Mats

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 25, 2017 @ 13:43

      Den där frustrationen tror jag finns där oavsett var man är i fältet. Men det enda man kan göra är att försöka dra lärdomar och kanske göra det lite lite bättre nästa gång.

      För oss var det framförallt 3 tillfällen: vi gick väster om Brattön, vilket såg bra ut länge, mne det var mycket mindre vind än vad vi trodde från början utanför Höviksnäs. Det blev inte så stora avstånd, men alla vet att de som först kommer in i den starkare vinden kommer att dra ifrån successivt.

      Sedan hade vi svårt att få upp coden efter Hätteberget. Manövrar som bara skall sitta gjorde det inte. Och även efter Dynan hade vi svårt att välja gennaker och missade en peel.

      Så förbättringspotentialen finns d’är hos alla, och det enda man kan göra är att adressera sina egna svagheter. Gör man det tillräckligt många gånger så märks det på resultaten :-)

      Reply

    • Hannu
      Aug 25, 2017 @ 16:07

      Japp, seglar man bara 5-10gg/sommar så blir jag i alla fall inte besviken om jag inte vinner när jag är med i nån tävling :-)

      Reply

    • Rikard I
      Aug 28, 2017 @ 07:24

      Mats, tips att prova en annan båttyp någon gång och se om det inte gör att du hamnar lite bättre i tombolan. Många båtar är inte stöpta rätt för SRS.

      Reply

      • Jens
        Aug 28, 2017 @ 09:34

        +1 seglar man bättre som rorsman på andras båtar än på sin egen båt kan detta vara ett bra tips!

        Reply

        • srsseglaren
          Aug 28, 2017 @ 10:02

          Kan vara ett råd, möjligheten finns att det är andra orsaker som annan besättning, båtens egenskaper gör den lättare att segla ?
          Tipsa gärna var Mats skriver om båttyper ?

          Reply

          • Peter
            Aug 28, 2017 @ 10:51

            det kan naturligtvis vara så att visa båt- eller riggtyper ligger en batter än andra. Faktor SRS finns dock med. En del kan säkerligen förklaras med att visa båttyper är lättare att segla upp till båtenspotential än andra. I viss mån är det dock modellen som ligger till grund för SRS som visa båtar är mer anpassade än andra.

        • D35 Aurora
          Aug 28, 2017 @ 21:32

          Tack för tipsen! Jag provar gärna både att gasta och styra andra båtar, otroligt kul och lärorikt.
          Men min sanning är nog att jag inte satsat tillräckligt, njuter lika mycket av avkopplingen, båtpyssel och allt runt omkring som av “coopetition” och att behärska olika vindar bättre. Det var bara liten en reflektion. Men vi blir förstås
          giftiga på Skagenracet nu i helgen :-)
          /Mats

          Reply

    • srsseglaren
      Aug 28, 2017 @ 08:19

      Kanhända att jag läser fel inlägg men kan inte se att Mats skriver ngt om att prova andra båttyper i denna tråd ?
      Mer om träningstid på vattnet ?

      Undrar även vad för sorts problem man hade på Blur med coden ? Svivel rotation eller annat ?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 28, 2017 @ 10:26

        Bara det vanliga handhavandet :-)

        Att köra code i mycket vind i rätt vinkel funkar fint, men det är lätt att den rullar ut för tidigt, och är svår att rulla in om man inte faller.

        Samma manövrar en vecka senare på Hollendern satt som de skulle.

        Reply

  9. D35 Aurora
    Aug 25, 2017 @ 22:16

    Verkligen sant, Hannu. Man gör sina val pch de flesta av oss lär aldrig nå upp i de där berömda 10.000 timmarna för att bli bra.
    Lite unikt med segling är att man ändå får hållas på samma spelplan, tvärs divisionerna. Och ibland har man häng en stund….

    Reply

  10. D35 Aurora
    Aug 28, 2017 @ 21:44

    Och all respekt för att det kan vara svårt att segla upp till vissa båtars SRS av olika skäl, jag vet att många t ex lägger otroligt mycket tid och engagemang utan att få till den sista spetsen i svenska förhållanden med “strykjärnsbåtar” osv. Men i mitt fall kanske jag når 80-85% av en ganska allroundig och tung c/r båts potential så det känns inte riktigt som att det är där jag ska fokusera i så fall.

    /Mats

    Reply

  11. Bertil R
    Aug 29, 2017 @ 10:26

    nu när Peter satt ribban att även de kan göra misstag, så bjuder X3M halvvägs in i filmen på hur det går när man är övermodig och tror att all vind blir fart, naturligtvis skulle vi tagit ned spinnen när åskovädret drog in, men det är alltid lätt att vara efterklok, trots denna grava miss var vi nöjda med seglingen för övrigt, det tar vi med oss !
    https://www.youtube.com/watch?v=UrXd1Jrj6mc

    Reply

    • Jonny Petersson
      Aug 29, 2017 @ 10:48

      Haha gött o dra in spin från badbryggan;-)

      Reply

  12. N N
    Aug 13, 2018 @ 14:05

    Glöm inte – Sista anmälningsdagen i dag!

    Reply

  13. N N
    Aug 13, 2018 @ 14:34

    Hela 16 IF-båtar anmälda – de verkar ha fattat grejen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.