J/121 Jolene Marstrand-Falsterbo

Jag har ju varit lite bollplank till Fredrik Rydin i processen kring hans nya J/121. Hans fokus är ju på shorthandedsegling och både segelgarderob, instrumentering och många system liknar dem på Blur.

Det har ju varit hektiskt att få allt klart, så det blev ingen traditionell provsegling. Men när Fredrik och hans pappa Axel (känd Minifolkaseglare från Midsummer Solo Challenge) skulle segla runt till Stockholm, så var det läge att hänga med på en etapp. Framförallt när sträckan Marstrand-Malmö utlovade undanvind i 8-10 meter/sekund.

När jag landade i Marstrand var det fortfarande fullt meck. Sikaflex & kartonger överallt. Men någonstans måste man ju dra en gräns, och det kändes som det var ordning på det nödvändiga. Man underskattar lätt hur mycket jobb det är att få ordning på en större båt, och hur många saker som kan gå fel.

Så det kändes som Fredrik & Axel var happy med att komma iväg.

Eftersom det var full pådrag i Marstrand med Match Cup, så fick vi puttra ut norra vägen och satte stor och gennaker. Först en A3, men vi bytte ganska snart till en A2.

Trots att båten bara är metern längre än J/111, så känns den som en bra mycket större båt. På gott och ont. Allt blir lite tyngre, men seglingen blir ju också lite bekvämare.

Så när vinden tryckte på med 9-11 m/s så truckade vi helt odramatiskt på med 12-13-14 knop med toppar på 18-19 knop. Responsiv styrning trots två rattar, och inga problem att placera båten rätt i vågorna. Kändes också styvare än J/111 och i lägen där Blur nog hade broachat så kunde man enkelt ta sig tillbaka på kurs.

Efter att ha seglat både 88, 111 och nu 121, så tror jag både planingströskel och det område där man är “on the edge” flyttas upp i vindstyrkorna. Om 88:an lossnar vid 7-8 m/s, Blur vid 9-10 så behöver nog en 121 runt 12 m/s för att det skall bli riktigt bra. Men då kommer det att gå riktigt fort.

Det fanns inga bra polarer till båten (den enda som är inmätt i ORC är Jackhammer som har en lite udda konfig), så vi körde på Blurs siffror. TWA stämde bra och i förhållanden där vi på 111:an planar, så låg vi stadigt på 100%. Kul för Blur… men som sagt, lite mer vind så drar 121:an iväg.

Sittbrunnen är grym. Lätt att ta sig runt och bra ergonomi både för rorsman och stortrimmer som kan sitta framför rattarna och ha bra kontakt med rorsman utan att vara i vägen. Alla beslag sitter där de skall, även om det så klart är en del justeringar som behövs göras på en båt som seglades ordentligt för första gången.

Sä hör ser en nöjd seglare ut: ny båt, en kopp kaffe och 15 knop på loggen!

Vi gippade ner förbi Vinga och ner mot Nidingen. Perfekta förhållanden och stadigt 10-13 knop med sporadiska repor på 16-17. Routingen tog oss långt västerut, men vi valde att köra safe.

Ännu en fin solnedgång. Räknade ut att detta är åttonde fulla nattseglingen i år vilket känns mycket bra. Svenska sommarnätter på havet är nåpgot speciellt.

Sista gippen blev vid Gilleleje, innan vinden vred på sydost och avtog till 2-3 m/s vid Höganäs. Ganska mycket som routingen hade förutspått.

Testar förresten Squid efter att ha kört Predict Wind under många år. Skall utvärdera under sommaren…

Efter lite motorgång vid Helsingör, så kunde vi kryssa i lätt vind ner mot Ven. Vi provade vattenballasten (liten negativ effekt i den lätta vinden trots mindre krängning) och jämförde prestanda mellan fock och Jib 0 (en stor fock eller liten code som sätts på rulle längst ute på peket). Nyttig datainsamling, och vi kunde resonera kring sailchart och de erfarenheter vi har på Blur.

Så här ser segelgarderoben ut. En vanlig fock (JibMH 40 m2), en Jib 0 (JIBZERO 61 m2) och en hårdvindsfockl som sätts upp på eget stag innanför det vabliga (JibOSR 30 m2)

Och så här blir sailchart. Jämfört med det vi har på Blur, som jag visade här (fully crewed utan J0).

Så upplägget är väldigt lit det vi har på Blur. Jag har ju ett rev i shorthandedfocken, eftersom jag bedömde att det blev för mycket meck att eftermontera ett inre förstag på fallås, men på J/121 så har man tänkt rätt från början. En stor skillnad är att också J0 sätts i ett fallås, och sträcks i halsen med utväxling på 1:3. Ger bra stuns.

Varför ser det alltid ut så här efter ett antal segelbyten och test av olika skotpunkter :-)

Inredningen har samma layout som J/109, men “owners cabin” akterut på babord och toa + gigantiskt stuvfack på styrbord. Bra navplats och en förpik som är dedikerad för segelhantering. Perfekt för en eller två, men offshore skall man nog inte vara fler än 6 för att rymas i de två sjökojerna midskepps. Men med vattenballast så borde det vara precis lagom.

Vinden dog efter Öresundsbron. Vi hann då med att få igång autopiloten, som kräver lite uppsättning och “sea trials”. Många saker som skall fixas på en ny båt..

Fredrik har en samma setup som på Blur (se här). Enda skillnaden är att man har två Zeus3 för att en vid varje ratt. Det är Martin på Happy Yachting som har installerat detta system också. Nyttigt för alla inblandade att kunna utbyta erfaren heter & tips.

Parkerade i Falsterbokanalen.

Stort tack till Fredrik för att jag fickl hänga med. Och grattis till en grym båt.

Hur är den då jämfört med en J/111? Det är ju samma koncept, men med ett tydligare fokus på längre race. Den här båten mår bäst av att sträcka ut på havet. Till Bermuda, Hawaii eller en snabb sväng runt Gotland. Den känns ju inte lika sportig som en J/111, eller i ännu högre grad en J/88, men man kommer att avverka distans utan att bli trött. Och med en mindre besättning. Det finns ju en vits i att köra långa race på 5-6 pers, och kunna välja om man vill ha de där 400 kilona extra ombord eller ej…

Just nu är Fredrikj & Axel i Kalmarsund. De körde A2 från kanalen till Utklippan och fick chansen att pumpa i 400 liter vatten i lovart när det blev TWA 135 i 7-9 m/s. Där gör det definitivt skillnad. Vi önskar dem en fortsatt fin tur.