Close
Skip to content

15 Comments

  1. Martin Gustafsson
    Jul 9, 2018 @ 12:32

    Fin båt!!!
    Men grabbar, var är flytvästarna?
    “Den som inte använder flytväst måste vara korkad”

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 9, 2018 @ 12:48

      Vi använder västar när det känns vettigt (inte när det fikas i brunn). Ganska mycket a la RORCs rekommendationer och så som de flesta seglare kör på andra ställen på jordklotet (utan att antalet drunkningsfall är högre än här hemma):

      – Between the hours of sunset and sunrise
      – When alone on deck
      – When reefed
      – When the true wind speed is 25 knots or above
      – When the visibility is less than 1 nautical mile

      Även World Sailing har i KSR bra verktyg för att hjälpa seglarna att avgöra när det är läge att använda flytväst – och när det är upp till var och en (i de allra flesta lägen).

      Ni som följer bloggen vet att jag tar säkerhet på absolut största allvar, och att vårt team gör vad som krävs för att vara förberedda när vi seglar några av världens tuffaste race. Men så länge antalet “drunknade från aktivt seglade större båtar i vacker väder” är noll, så tycker jag det kan vara ok för var och en att göra denna bedömning.

      Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Jul 9, 2018 @ 13:46

      Sanningen är att alla kappseglare använder flytväst när de bedömer att det behövs. Att det inte drunknar några kappseglare tyder på att vi gör bra bedömningar. Positivt!
      Det finns betydligt viktigare säkerhetsfrågor som aldrig får någon uppmärksamhet. Peter är en av dem som faktist försöker lyfta fram dessa ibland… Vore intressant att höra vad ni andra tycker är viktiga säkerhetsfrågor som behöver diskuteras mer?

      Ganska ut-tjatat den här flytvästfrågan. Om man är korkad flyter man väl utan flytväst, så vad är problemet…

      Reply

  2. Per Svanberg
    Jul 9, 2018 @ 13:19

    Wow vilken båt!
    Ser ut som du hinner hem till Robline Solo Challenge Fredrik. Kan väl inte vara så mycket meck innan dess ;)
    Finns det några bilder på vattenballastsystemet? Väldigt intresserad av pumpar, ventiler, lösningar mm

    Reply

    • Fredrik Rydin
      Jul 12, 2018 @ 07:48

      Ska försöka hinna bli klar till RSC Per, men det är en del meck kvar och så ska man ju lära sig hantera båten solo också… Det blir nog en utmaning att hitta en mätman mitt i semesterperioden.

      Reply

  3. Andreas
    Jul 9, 2018 @ 16:15

    Grattis till en fin båt.
    Verkar gå fint i vinden.
    Hur är den i speed mot en J122? Lättare o släpper såklart i vindar över X m/s men övrigt?

    Blir helt klart segelsugen
    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 9, 2018 @ 20:45

      Jag har inte sett skarpa jämförelser, men jag har seglat bägge.

      J/122 är ju designad som en kryss/läns-båt a la J/109 eller nya J/112e. Och för att mäta ok i mätregler. J/121 har ju inga sådana ambitioner.

      Skall man jämföra två “nedtrimmade” varianter i ORC så ser J/121 Jackhammer vs J/122e Ajeto ut så här:

      Tittar vi på senaste Newport-Bermuda, så verkar alla 40-fots J/boats ha seglat ungefär lika fort :-)

      J-120 Custom DESPERADO 105:21:50
      J-125 SPECTRE 106:35:47
      J-120 SLEEPING TIGER 108:05:13
      J-121 APOLLO 108:12:52
      J-120 WINDBORN 108:24:27
      J-121 INCOGNITO 108:26:31
      J-120 ROCKET SCIENCE 108:39:27
      J-122 ORION 109:05:04
      J-121 ALCHEMY 109:16:15
      J-120 MADISON 109:37:12
      J-130 LOLA 109:37:50
      J-120 DEVIATION 109:53:47
      J-122 MOXIEE 110:52:30
      J-120 VAMOOSE 111:03:06
      J 122 SUMMER GRACE 111:05:26
      J-122 J-CURVE 111:17:00

      Reply

      • Andreas
        Jul 10, 2018 @ 12:16

        Hej
        Ok , förstår skillnader i design och syfte, men ändå lite intressant med en jämnförelse:-)
        Nedtrimmad= mindre akterrunda på storen och mindre fock? Även mindre Code o A2?
        Så vi pratar om 1-2% mer i en std set up? Och ytterligre någon% på undanvind med maxad gennaker för svenska förhållanden?
        MVH Andreas

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 10, 2018 @ 12:25

        Jag skulle tippa på att skillnaden är som mellan en J/109 och en J/111; dvs i snitt 5% snabbare (om man jämför båtar med liknande approach) och en helt annan båt i +20 knop.

        Reply

  4. Otto le Grand
    Jul 10, 2018 @ 08:05

    Mind that J/122e Ajeto is not a ‘standard’ J/122e. It’s a very well sailed boat that is highly customized for 2H sailing: shorter mast, deeper keel, smaller sails etc.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 10, 2018 @ 10:10

      As Jackhammer is “optimized” in much the same way (smaller sails, no water ballast, etc), I thought it was a fair comparison. On the sail I did we tried using Jackhammers polars but were steady >120% @ TWA150/16kt. So we decided that Blurs polars was a better baseline.

      Below is Jackhammer vs J/122 Joy Ride, one of the fastest in the ORC database. Marginal differences. Also numbers vs Blur confirms our edge downwind in light winds, and in 20 kts where we plane and the J/121 doesn’t.

      Reply

  5. Visbypokalen 2019 - BLUR
    Aug 27, 2019 @ 07:40

    […] hade ju seglat båten tidigare, från Marstrand till Falsterbo, precis när den var ny, men också haftr många diskussioner med Fredrik om segelkonfigurationer […]

    Reply

  6. J/121 från Marstrand till Falsterbo - BLUR
    Feb 1, 2020 @ 23:20

    […] Hela storyn här. […]

    Reply

  7. Rydin/Tuvstedt årets havskappseglare - BLUR
    Oct 10, 2021 @ 11:00

    […] får ta över Nakterhuset efter vårt team. De har gjort en mycket målvedveten resa från en helt ny båt 2018 till ett bra Fastnet tre år senare (inklusive en […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.