Ny stående rigg – redo för USA?
Efter 4 säsonger i Medelhavet är det nu dags för nästa del av vår bucket list: USA. De stora racen är väl Chicago Mackinac, Newport Bermuda och förhoppningsvis Transpac.
Planen är att sätta Blur på en lastbåt från Palma till Palm Beach, Florida, sista veckan i oktober.
Båten är ju 10 år och vi har seglat nästan 25.000 distans. Tidvis ganska hårt. Så det var dags att ta tag i några större projekt innan båten åker iväg. Här är det som jag slitit med senaste veckan. Totalt var det 112 punkter på min lista, men här är de stora:
- Ny stående rigg (rod från BSI, arbete gjort av PRO-rigging)
- Nytt akterstag i Dyneema
- Ny deflector för att kunna partialhissa gennaker
- Nya mantåg
- Ny kyl (den gamla gav upp efter Giraglia)
- Nya lanternor
- Ny tryckvattenpump
- Lacka om instrumentfäste mast
- Lacka om vindinstrument
- Göra klart watermakerprojektet (kommer en separat artikel om detta)
- Service av backstagshydraulik
- Service av winchar (görs efter varje längre race i Medelhavet)
- Stor service av Volvo Penta D20 och drev (har gått 1.100 timmar)
- Reparera roderstopp
- Åtgärda kök som “gnisslar” i sjö
- Byta PROtect tape på mast och bom
- Byta batterier i BPL + AIS-MOB
- mm
- mm
Det finns ju lite metrics kring hur mycket mecka det är att hålla en båt i skick. Tumreglere jag hört är att det på en Class 40 krävs 2 meckdagar (en person som jobbar 8 timmar) för varje seglingsdag. På en IMOCA är det 8 (dvs en vecka race genererar 450 mantimmar meck!). Jag gissar att vi ligger på en faktor som är 1:1. Dvs årets 12 dagars träning och race blir 12 heldagar meck. Låter rimligt?
Palma är ju ett fantastiskt ställe om man är båtnörd. Eller behöver ha saker fixade. Det finns ju 6-7 riktigt duktiga riggfirmor. Enda haken är att de är vana att jobba med båtar som är 100′ eller mer (PRO-rigging hade tre 50-metersbåtar i planen närmaste tiden). Det gör att många inte vill ta i ett sånt här litet projekt. Och det märks så klart på priserna som ofta är dubbla jämfört med hemma. Men det blir också sjukt bra.