Henri Lloyd Frostbite 2019

Sjukt kul att segla Frostbite som besättning åt Ben Ainslie! Foton: Dan Ljungsvik.

Det finns redan finns en bra race-rapport, skriven av Mark Jardine på Yachts & Yachting som körde fördäck på vår båt.

Med ombord var också Henrik Ottosson från North Sails. Ett stabilt gäng, där vi kvällen innan kom fram till att jag var den minst erfarne ombord… Vid hade också ett litet snack om vem som skulle styra, men kom fram till att Ben nog ville göra det.

Tydligen blir det inte så mycket kappsegling för honom, så han var grymt sugen.

Vad gör världens bästa seglare annorlunda?

Detta var ju ett utmärkt tillfälle att lära sig något nyy, och se vad som skiljde Ben från många av de andra skippers man seglat med under åren.

Här är mina observationer.

Det är hela tiden fokus på den stora bilden. Han tittar alltid framåt, och bryr sig förvånansvärt lite om det som händer här och nu (det går ändå inte att påverka). Det spenderas ingen tid på saker som går fel (en kort ursäkt i de fall det är han som gjort fel).

Han lägger sig inte i andra uppgifter än sina egna. Han litar på att alla gör sitt jobb, och att vi reder ut saker som går fel. Jag och Mark hade kommunikationsproblem i de två första racen, och vi fick reda ut det pol egen hand (även om vi så klart kände pressen).

Han spenderar mycket tid till analys i prestart. Där jag gärna vill få in timingen till linjen under prestarten, så kan Ben ligga still och titta på linjen & banan fram till det är 01:30 kvar. Sedan blir det ofta en konservativ approach. Det tog några race innan han fick känsla för hur en J/70 accelererar, men sedan satt starterna.

90% av kommunikationen handlade om besättningsvikt och placering. Lagom lutning, rullslag och gippar och call för ”weight up”. Skönt att detta är prio även på 111:an.

Sedan har han sjukt bra ögonmått. Jag har aldrig duckat så många båtar så nära…

Hur gick det då…

Helt ok!

Gänget från Hjuvik och Tomas Skålén var väl i en klass för sig på lördagen. Även de två norska båtarna seglade stabilt. Vi var 5:a efter strul med både båthantering och taktik, men sedan redde vi ut det och kunde segla stabilt i de sista 4 racen.

1 Ben Ainslie 5-(DNF)-3-7-1-1-4-1= 22
2 Tomas Skålen 1-4-(8)-5-5-2-2-3= 22
3 Magne Klang (10)-7-2-2-4-3-1-4= 23
4 Thomas Vigenberg 4-1-1-4-(9)-5-5-6= 26
5 August Austefjord 3-2-4-3-3-6-7-(8)= 28
6 Albin Johansson 2-3-9-6-8-(10)-3-2= 33
7 Hans Eckerström 9-8-7-1-(10)-4-6-5= 40
8 Bengt Falkenberg 6-9-(10)-8-2-8-10-7= 50
9 Johan Åstradsson 8-5-5-(10)-7-7-9-9= 50
10 Joakim Hermansson 7-6-6-9-6-9-8-(10)= 51

9 Comments

  1. Johan H Dec 11, 2019 Reply

    Fina bilder!

  2. peter gustafsson Dec 11, 2019 Reply

    Finns många som vill sitta i denna båten…:)

  3. Magnus W Dec 12, 2019 Reply

    Låter som en korrekt beskrivning av att segla J70 med Magnus Lundgren också :)

  4. Pelle Pedersen Dec 12, 2019 Reply

    Hur gjorde ni/han med taktik och strategi?

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 12, 2019 Reply

      Det är ju en tajt bana med extremt mycket manövrar, så Ben tog det. Vii andra hade fullt upp med att baxa båten runt banan. Sedan hade vi ju den vanliga inputen kring puffar och vad vi såg på banan.

  5. Sam V Dec 12, 2019 Reply

    Har samma erfarenhet, superproffsen tittar långt fram. Prio ett: Always look for pressure

  6. srsseglaren Dec 30, 2019 Reply

    Sista chansen på en regelfråga 2019, 1min 12 sek. i filmen vem har rätt till väg ?

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 30, 2019 Reply

      Hela scenariot såg ut så här:

      5 båtar seglar styrbord ner mot layline där det också finns grund. Vinden har fyllt på, så alla har skaffat sig en position på insidan om de före – ingen kan gippa eller gå bakom.

      Första båt kallar helt korrekt plats för land, och hela gänget gippar i rask följd, och det ursprungliga “plats för land” försvinner lite längs vägen :-) Däremot ser ju alla vad som händer och inser det rimliga i att gippa för att ge plats.

      Vi är båt 4, och har tre båtar direkt i lä.

      Så klart skulle vi kommunicerat bättre (och “line for the buoy”är ju inget bra call från vår fördäckare :-)

      Skulle styrbordsbåten protesterat hade vi nog fått snurra, men jag tror alla insåg att resultatet av hela situatione blev fair och ingen båt vann eller förlorade.

      Vid den här typen av segling blir det lätt situationer som är borderline. Vi hade några riktiga pile-ups vid kryssmärket. Men jag tyckte ändå att regelefterlevnaden var helt ok.

  7. srsseglaren Dec 30, 2019 Reply

    Tack för svar.
    Håller med om styrbords båten också delar den iden ;-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.