• J/112e J Lance 12 | 2018 IRC European champion

    Stort grattis till Didier och Frederic som tillsammans kör J/Composites som bygger J/boats i Frakrike. Det är deras 3:e J/112E, så de har nog fått ordning på det mesta. Det stora målet är så klart VM i Haag.

    Danska Hansen hade en ojämn serie med 1-3-1-3-2-12-18-7-11-8-24. Bra på bana men udda att man var sist på de längre inshore-racen och Round the Island?

    1 J/112e J Lance 12 1.045 20.5
    2 First 40.7 Pen Koent 1.041 50
    3 JPK 10.80 Shaitan 1.043 51
    4 A 35 Fools Gold 1.018 65.5
    5 Sun Fast 3600 Redshift Reloaded 1.053 67
    6 JPK 10.10 Strait Dealer 1.014 74
    7 X-362 Sport Xcitable 0.997 75.5
    8 JPK 10.80 Timeline 1.046 76.5
    9 X-37 Hansen 1.056 78
    10 JPK 10.10 Whisper 4 Ever – SL Energies Groupe 0.997 80.5
    11 J/109 Jukebox 1.028 101.5
    12 Elan 37 Elaine 1.007 109

    IRC European champion decided

    Didier le Moal’s French J/112e J Lance 12 has been crowned © Paul Wyeth/pwpictures.com
    The immaculately sailed J Lance 12 has been crowned IRC European champion for 2018. The French J/112e skippered by Didier le Moal, seemed never to put a foot wrong in the latter stages of this week-long regatta run from Cowes by the Royal Ocean Racing Club.

    “It’s great – I didn’t expect that,” said le Moal of claiming the IRC Europeans title. “First of all we wanted to win our class, but this is fabulous. It concludes the wonderful week we’ve had. If you enjoy racing, we have been in paradise. The weather, sun, light winds, heavy winds, big tides – everything you could expect to enjoy from racing, we’ve had.”

    Winning today’s first windward-leeward race, held in 15-20 knot winds, was the French team’s sixth bullet out of ten races. For the final big breeze, double points scoring, round the cans race, the French didn’t have the class win secured, so played it safe. “The wind was increasing a bit so we preferred to sail safely because we had a big lead. We just needed to finish, not last, but fifth or sixth to win,” explained J Lance 12’s navigator and team secret weapon Nicolas Lunven, the reigning Solitaire du Figaro champion. With the wind gusting into the 30s they avoided gybing the spinnaker, to avoid breakage.

    In addition to Lunven, le Moal and Frederic Bouvier, who are respectively President and Sales Manager of J Composites, European builder of the J/Boats range of yachts, the J Lance 12 crew of Christophe and Cyrille Cremades, Jean Francois Nevo, Jean-Michel Roux and Cyrille Teston are all friends who have sailed with le Moal for years.

    “It is our third season on this type of boat, so we know exactly how it works,” continued le Moal. “We had a very, very good navigator – to be fast is one thing, but to be fast on the right side is perfect. We are not so good reaching, but upwind the boat is so fast, it helps you recover.”

    More.

    0
  • Giraglia Rolex Cup 2018

    I planen för Blur 2019?

    3
  • Drönare ombord?

    Veckans läsarfråga.

    Någonting jag själv funderat på, men jag är inte säker på att man lyckas landa den på en båt som gör 10-15 knop?

    Hej Peter,

    Har surfat omkring lite, men inte hittat på din blogg.

    Har ni/vi här i Sverige erfarenhet att köra drönare kring båten som i VOR?

    Såg några clips var de körde en DJI Phantom, har sett någon annan med Mavic Pro…

    Frågan är snarare, vad är erfarenheten, är det en dyr hobby, en drönare i plurret per månad, eller vågar man åka 7knop (båtfart) medvind och lyckas fånga drönaren?

    Eller har någon erfarenhet att bara segla/flyga förbi, låta drönaren ’hover’ på stället i 6-7minuter och man seglar sakta upp mot den och tar den från fördäcket?

    Tänkte själv testa nu i sommar, så kan välan svara på frågan om 10tusen åkte ner i djupet i Augusti 😊 Men goda råd före det är välkommet.

    3
  • Ny matchracingtävling i Skärhamn?

    Uppsnappat…

    Midsummer Match Cup, en ny internationell seglingstävling, kommer att arrangeras i Skärhamn med start sommaren 2019. Det är vad kommunstyrelsens arbetsutskott har som ambition att möjliggöra. Tävlingen kommer att ske i enskrovsbåtar och med mixbesättningar.

    Beslutet om att arbeta vidare med att medverka till att den nya tävlingen kommer att etableras i Skärhamn togs av kommunstyrelsens arbetsutskott i Tjörns kommun den 7 juni 2018. Midsummer Match Cup är en långsiktig satsning som på sikt också har som mål att etablera permanenta maritima verksamheter på året runt basis i Skärhamn.

    – Vi vill förlänga säsongen i Skärhamn och ett evenemang som detta kommer att locka en ny publik. Det finns en lång marin tradition här och Tjörn är en självklar del av båtlivet på sommaren i Bohuslän.

    – Vi har en stark tradition med Tjörn Runt, ett av landets största seglingsevenemang, och det känns väldigt spännande att Skärhamn nu kommer att stå som värd till en ny matchracingtävling med internationellt högsta kvalité, säger Martin Johansen, kommunalråd i Tjörns kommun.

    – Det är många praktiska frågor som måste identifieras för att göra evenemanget möjligt och vi arbetar redan på att se över möjligheterna till ett genomförande av Midsummer Match Cup, säger kommunchef Ann-Britt Svedberg.

    Planen för Midsummer Match Cup är att etablera ett evenemangsområde i hamnen i Skärhamn och att seglingarna ska ske ute på Hamnefjorden. Tävlingen kommer att avgöras i enskrovsbåtar och med mixbesättningar, det vill säga att män och kvinnor tävlar i samma lag.

    Världseliten inom segling kommer att bjudas in till premiärtävlingen som inte hör till någon serie eller världscup. Få andra stora tävlingar i världen har tidigare varit öppna för enbart mixade team.

    Midsummer Match Cup kommer att arrangeras av Brandspot som tidigare varit med och arrangerat flera stora internationella seglingsevenemang, däribland hamnstopp för Volvo Ocean Race i Göteborg och Stockholm, America’s Cup World Series i Göteborg och GKSS Match Cup Sweden på Marstrand.

    – Det ska bli spännande att vara med och utveckla ett nytt koncept inom internationell match racing och samtidigt etablera tävlingen på en så unik och vacker plats som Skärhamn. Vi kommer att skapa ett nytt spännande evenemang i ett mycket nära samarbete med kommunen, lokala näringslivet och andra starka aktörer i regionen säger Jan Torstenson, VD på Brandspot.

    Bakgrunden till tävlingsidén kommer från matchracingseglaren Johnie Berntsson som i tidiga år seglade mycket i vattnen kring Skärhamn.
    – Detta är en förträfflig arena för matchracing och Tjörns kommun ihop med Brandspot och föreningar och företag är rätt mix för att få detta att bli ett event i världsklass, säger Johnie Berntsson.

    Datum för när tävlingen planeras att äga rum kommer att presenteras inom kort.

    4
  • Visbypokalen | 17-18:e augusti

    Kul med ännu ett “crew-sourcat” race.

    Vi kör Göteborg Open Sea Race helgen innan så det blir tajt, men för de offshoreorienterade båtarna på ostkusten så borde detta funka.

    Nu är det dags att väcka liv i ett gammalt race och lägga in ett härligt havskör i slutet av sommaren innan vi alla går i mentalt seglaridé.

    Matador har tagit initiativet till att väcka liv i Visbypokalen (i något ny tappning och bandragning dock) och bjuder in båtar som vill hänga med och köra en ca 200 nm havskappsegling helgen 17e till 18e augusti.

    Vi har utgått från att vi gärna kör en något längre havsbana men en enkel sådan med få rundningsmärken samt med en nattsegling.

    Tanken är att starta på fre em den 17e augusti från Nynäshamn. Segla ner och runda en boj i Visby – innan nosen vänds norrut med rundning av Almagrundet innan målgång i Sandhamn.

    Båtar med ett SRS-tal över 1.15 är primärt tänkta att delta så att vi kan (om vindarna är gynnsamma) vara i mål innan lördag kväll.

    Efter regattan står Matador för regattamiddag (lokal är beroende av antal deltagare) på lördag kväll där vi kan de-briefa och utväxla seglarstories besättningar emellan.

    Vi önskar hålla det här enkelt och med minimalt med regler, så därav få rundningspunkter och målgång i Sandhamn för enklare hemtransport på söndagen (eller lördag kväll för de som har bråttom hem till nära och kära).

    I slutet av augusti är det normalt varmt i vattnet och i luften men mörkt om natten – så seglingen kan bli både behaglig samtidigt som vi får testa på lite äkta mörkerköra.

    Har vi tur får vi bra vindar – och som ofta – är det sydligt eller västligt på Östersjön, så vindvinklarna från Nynäs ner till Visby innan hemåkat till Sandhamn kan bli riktigt behagliga.

    Tankar, feedback, input mottages tacksamt då detta i skrivande stund är så långt vi kommit i planeringen, men det som är klart är att vi på Matador kommer köra – och det vore grymt kul om vi får med oss fler likasinnade.

    För frågor eller andra tankar – messa, maila eller ring. Jonas Grandér – 070 750 94 94, mail: jg@nordika.se

    9
  • Sweet… ClubSwan 36

    Nya ClubSwan 36 ser väl ganska rå ut? Skall bli kul att se om varumärket Swan och deras nya sätt att driva klass kan konkurrera mot Melges 40, Fast 40+, IC37 och några andra.

    LWL = 11.00m
    LOA = 10.50m
    Beam Max = 3.60m
    Draught = 2.75 m
    Displacement Measurement = 2,500 kg
    Displacement Sailing = 2,950 kg
    Ballast = 1,400 kg
    Twin Carbon Rudders
    Carbon curved rotating dagger board

    Engineering – ISO 12215-5 CAT B.​​by Pure Engineering LLC
    Naval Architect ​​by Juan Yacht Design
    CE Approval
    Builder ​​TBS – supervised by Nautor’s Swan
    One Design​​ Class Management by Nautor’s Swan
    Product Development Specialist – Pietro Mazzanti

    (more…)

    5
  • Henri Lloyd blir svenskt

    För oss är det 5:e säsongen vi kör med Henri Lloyds sjökläder, och de Offshore Elite-ställ som vi har kommer att funka alladeles utmärkt till årets Middle Sea Race.

    Extra kul att det nu blir ett svenskt bolag med huvudkontor strax söder om Göteborg.

    Stay tuned.

    Aligro Group committed to revive the Henri Lloyd brand after administration process

    It was with great regret that Henri Lloyd was put into administration last Friday. The company had experienced difficulties and sought additional financial backing for some time. A Swedish investor, the Aligro Group, recently came on board as lenders but could unfortunately not remedy the difficult financial situation. Aligro, that already own the rights to the brand and trademarks, now also have closed a transaction with Henri Lloyd’s administrator to obtain five stores, certain stock and other assets as a stepping stone to reviving the classic British fashion label.

    “I am a passionate sailor and Henri Lloyd is a brand that always have had a special place in my heart” says Hans Eckerström, founder and manager of the Aligro Group. “Now that we get the opportunity, I’m committed to carry the heritage of the brand further and upgrade it to reach its full potential”.

    In recent years Henri Lloyd has fought against challenging trading conditions on the high street. Great endeavours to secure the company’s future have been underway, including efforts to reduce cost, refinance the business and divest assets.

    In March 2018 Aligro Group agreed to acquire the Henri Lloyd brand and trademarks, with significant financial commitments to revitalize the brand. Aligro formed a new brand team headed by Magnus Liljeblad with vast experience from retail and fashion, complemented by specialists within global expansion, product design and e-commerce. The first step was to act as lenders to meet urgent financial needs and continue operations. Unfortunately, the situation continued to worsen, and filing for administration became inevitable.

    ALIGRO GROUP
    “This acquisition maintains Henri Lloyd’s presence in key locations and creates a great base for taking this iconic brand to new heights,” says Hans Eckerström. ”I have great hope that we can come back shortly with more positive information to customers, partners and Henri Lloyd fans around the world and present a plan for the future.”

    Hans Eckerström, Aligro Group
    Hans Eckerström is a private investor and entrepreneur. He was previously partner and employee at NC Advisory, adviser to Nordic Capital’s funds, in 2001-2016. Today he is the chairman of Nobia AB (publ), Profoto AB and a director of Thule Group AB (publ) and Nordstjernan AB.

    Magnus Liljeblad
    Magnus Liljeblad will become chief executive of Aligro Group Ltd. He is an experienced manager within the sporting goods and outdoors industry. Previous positions includes CEO of previous distributor of Henri Lloyd in Sweden, Peak Performance AB, Stadium AB and most recently founder and CEO of Wacay.

    0
  • Midsummer Solo Challenge 2018

    Foto: Search Magazine.

    Det var väl mest en tidsfråga innan vi fick en ordentlig solosegling här på västkusten, och det vart fantastiskt kul att se nästan 50 båtar i Marstrands hamn i torsdags. Vi hade från början 60 anmälda, men inte helt oväntat var det en del som hoppade av i sista stund.

    Det var också kul att se många nya bekantskaper. Jag fick det till ungefär en tredjedel av båtara som inte kappseglar normalt, en tredjedel som sällankappseglar och då kanske med fokus på shorthanded och en tredjedel lite mer ambitiösa båtar. En ganska bra mix. Det jag saknade mest var tjejbåtar, så här behöver det jobbas lite inför nästa år (no-crew i Stockholm har ju lyckats bra här).

    Första officiella aktiviteten var en 3-rätters middag på Maritime. Fantastiskt trevligt. Det är ju ganska mycket enklare att hantera 60 båtar med soloseglare än 60 båtar med 8 man ombord i varje båt…

    Här fick vi också klarat av registrering, genomgång av starterna och en väderbriefing av Erik Nordborg.

    Leif Jägerbrand ger sig iväg i sin Seascape 24 Sunkini. Det är Leifs fel att vi var på plats, då han började jaga mig i november.

    Jag gick ut tidigt för att se ett par starter (klasserna startade 10, 11, 12 och så vi 13:00). Här går klassen “medium” iväg.

    Jag kom iväg bra i vår start. Det var hyfsat brant med TWA 100, så jag körde med code som förhoppningsvis skulle klara att det gick emot lite. Det hade varierat en del innan start och man vill inte börja med ett krångligt segelbyte inne bland skären.

    Bilden togs av Jonny Petersson…

    …som seglade Dragonfly 800. Vi var väldigt jämna, men när det öppnade upp eller lättade ur så hängde han inte med riktigt. Efter honom Sunfast 3600 La Primera och RM 1350 Embla. La Primeras starka och svaga sidor har jag ju koll på, men Embla skulle kunna överraska då det är en stor Lombard-design som kan mata på när vinden är rätt.

    Jag valde ett lite västligare spår och tror jag fångade mer ström. Snittade mellan 0.5-1 knop mer än de andra så det kändes bra så långt.

    Approachen vid Måseskär var svår. De flesta smet på insidan, men jag ville gå direkt från code till A2, och inte ligga och köra på något mellanläge. Strömmen var också över en knop här så jag chansade på att gå på utsidan trots att det var lite längre väg.

    Seden hade vi en jättefin läns upp mot Lysekil, där jag började komma ifatt båtarna från klassen innan. Jag var lite orolig för gipparna in vid Islandsberg, men de satt mycket bra. Lyckades tillochmed få gippfunktionen att funka på autopiloten, vilket var lite spännande.

    Inne i Lysekil så rundade man Släggebpådan, och här fick vi en försmak av vad som komma skulle. Det lättade ut rejält strax innan jag rundade, och avståndet till båtarna framför blev plötsligt långt. Och samma sak bakåt. Då tänkte jag inte så mycket på det, men så här i efterhand så blev mönstret tydligt.

    Det blev J0 ut till Hållö, där jag kunde sätta A2 igen. Det var förhållanden som passade båten mycket bra, och jag bockade snabbt av även snabba båtar i mellanklassen. Här har jag precis passerat de två X-99:orna.

    Ännu mera fin läns norrut, och jag lyckades pricka approachen till Fjällbacka ganska bra.

    Här funderade jag en del på hur duktiga alla var. Man har bra koll på sina båtar, seglar dem aktivt och gör bra bedömningar kring vägval, segelbyten och annat. Superkul att se.

    Här kom jag ifatt Axel Rydin med sin Minifolka.

    Rundningsmärket var Testholmen, som man kan nå från lite olika håll. Jag hade räknat ut att mnin A2 inte skulle bära på utvägen, så jag behövde göra ett elakt byte mellan A2 & A3. Tanken blev att plattlänsa en bit för bara storen precis öster om Gåsön-Florön-Dyngön. Det gick heelt ok…

    … förutom att vinden dog helt när jag var klar och framme vid Testholmen. Denna gång tappade jag båtarna framför helt, och Tor Hove i sin Elan 350 Elanor rann iväg rejält. Samtidigt försvann även båtarna bakom mig där bland andra X-35 Manixen blev kvar i skärgården när jag så sakta drog iväg.

    Ut från Fjällbacka blev det en mycket lätt slör med TWA runt 130. Dags middag och lite lugn och ro. Vägen hit hade varit mycket hektisk.

    Vacker solnedgång. Man har ju blivit lite bortskämd med det i sommar.

    Med någon distans kvar till Ramskär så dog vinden helt. Nu var jag nästan ikapp Elanor, men Seaquest 24 och J/88 som jag jagade var långt långt före. Jag hade mött dem på vägen och de hade på grund av mina stiltjen hållt de avstånd på 2-3 timmar som de hade från start. Frustrerande, men inget jag kunde göra något åt.

    Efter rundning seglade jag på skiften i 2-4 m/s ner mot Väderöarna. Kunde passera Elanor och Pogo 30 Stutt-Tjukken med en kombination av rätt vrid och boatspeed. Sedan kom en rejäl dimma, men den gav sig ganska snabbt.

    Här han jag också sova en kvart eller två.

    Vid Väderöarna började strömmen göra sig påmind, och jag valde att segla inne bland skären utanför Hamburgö.

    Efter Smögen hade jag hämtat in en del på J/88 när det blekade ut igen. 4 distans blev 7 igen, och det tedde sig omöjligt att hämta in dem. Jag funderade på att chansa på att dra rakt ut i havet och vänta på ett högervrid, men risken var för stor.

    Någonstans vid rännan in till Brofjorden började det kännas riktigt slitigt. J0 sitter på rulle på peket, så i varje slag skall den furlas och dras ut igen. Så klart gör den skillnad på farten, men man började fundera på vitsen med att driva båten 100%…

    Men så sätter man på Depeche Mode på högsta volym och så kör man vidare…

    Seg kryss ner mot Marstrand, med flera byten mellan fock och J0. På klassiskt sätt så tog jag överhöjd inne vid Marstrand för att slå ut mot Hätteberget, bara för att upptäcka att strömmen plötsligt var sydgående. WTF!

    Jaja, jag skulle i alla fall vara minde en en timme efter J/88 och Seascape 24, och snabbaste båt runt banan. Så med en A3 och lite mer vind på vägen in mot mål så kände jag mig nöjd.

    Fördäcksfilosofer på Piano.

    Bryggsnack.

    På lördagskvällen var vi lite oroliga att det bara skulle bli vi tre som tog oss i mål, men under natten och morgonen så kunde alla som ville fullfölja. Till slut 48 startande och 15 båtar som fullföljde.

    Mini = Monohulls from 18.00 to 25.00 feet
    Seascape 24 Sunkini, Leif Jägerbrand – 29:44:24
    Minifolkbåt Isi, Axel Rydin – DNF
    Späckhuggare La Chispa, Nils Ekholm – DNF
    One Off Plastpyret, Per Hansson – DNS

    Small = Monohulls from 25.01 to 30.00
    J/88 J88.se, Jonas Dyberg – 28:41:50
    First 27.7 Buena, Wladyslaw Chmielewski – 43:05:27
    Albin 79 Amber, Fabian Tillig – 43:47:10
    Compis 28 Retro Balloon, Staffan Cederlöf – 46:00:17
    Maxi Racer Argentum, Roger Ohlsson – DNF
    Maxi Racer Eldvatten, David Selvert – DNF
    Maxi Fenix Vindrus, Jesper Folkesson – DNF
    Trapper 501 Nanuk, Jürgen Asp – DNF
    Banner 28 R Azur, Michael Assarsson – DNF
    Cumulus Turbulence, Henrik Högman – DNF
    Dehler 29 Granma, Robert Schmidt – DNF
    Pogo 30 Stutt-Tjukken, Kristian Fæste – DNF
    Seascape 27 Black Magic, Bert Forsberg – DNS
    Maxi Magic Dojo, Jens Als Andersen – DNS
    Pogo 850 Calypso, Per Lindell – DNS
    JS9000 Sport Airbender, Jimmy Hellberg – DNS

    Medium = Monohulls from 30.01 to 35.00
    Elan 350 Elanor, Tor Hove – 33:18:36
    X-35 Manixen, Tomas Larsson – 33:29:54
    X-332 Monkey Business, Urban Edvardsson – 35:11:21
    X-99 Piano, Hugo Norell – 35:29:00
    Mani 32 Maniana, Mathias Duell – 42:4:22
    Contrast 33 Grå, Asko Malila – DNF
    Albin Nova Qetesh, Björn Wärnberg – DNF
    CB33 Klara kluck, Urban Ristorp – DNF
    X-99 Xenie, Håkan Larsson – DNF
    Dehler 34 Black Pearl, Johan Holmqvist – DNF
    X-332 Sport Dolores, Sven-Erik Andersson – DNF
    Smaragd Flamman, Gunnar Ödman – DNF
    Norlin 34 Mk1 Dorina, Morgan Petersson – DNF
    Jeanneau Sun Fast 35 Tusså, Frank Sandberg – DNF
    Dehler 34 SV Trindy, Jonas Kjellberg – DNF
    Dehler 35 cws Quintic, Tomas Bengtson – DNF
    Dehler 35 Aurora, Mats Andersson – DNF
    Dehler 34 RS Svalan, Magnus Sjögren – DNF
    Dehler 35 Victory, Jörgen Allén – DNF
    Fareast 31 Kuai, Per Svanberg – DNS
    Figaro 2 Pocoena, Erik Nordborg – DNS
    Albin Nova Free2, Stig Henstein – DNS
    Maxi 999 Underbar, Rolf Lundmark – DNS
    Salona 34 Anolas, Dan Hammar – DNS

    Large = Monohulls from 35.01 and upwards
    J/111 Blur, Peter Gustafsson – 27:35:03
    Sunfast 3600 La Primera, Peter Lundgren – 34:28:54
    RM1350 Embla, Anders Nyberg – 37:41:58
    Beason 36 Elektra, Oscar Bergstrand – 41:47:10
    Wasa 55 Långben, Bo Cederlöf – 43:16:0
    Hanse 370e Fri Flyt, Petter Hegle – DNF
    Dehler 38 Annie, Johan Mälsjö – DNF
    Bavaria 38Cr SigBritt, Ove Siggelin – DNF
    X-382 Xusidus, Göran Artman – DNF
    Arcona 400 Monique, Christer Malmros – DNF
    Dehler 39 Catleya, Dennis Olsson – DNF
    Beneteau Oceanis 411 Savannah, Evert Jägerbrand – DNF
    Grand Soleil 46.3 GSen, Jan Olesen – DNF
    Arcona 36 Ventus, Per Forsstrøm – DNS
    DS37 Falken, Anders Svensson – DNS
    X-382 Chamsiin, Peter Dahlsten – DNS

    Multi = Multihulls >18 feet
    Dragonfly 800 Triton, Jonny Petersson – DNF

    Till sist vill jag skicka världens största tack till gänget på Båtagent! Bättre huvudpartner till ett seglingsevent kan man inte ha. Första natten fanns deras mediateam i en Targa mitt ute på Skagerrak och andra natten satt man i Strandverket och tog målgångstider. Utan er hade det aldrig gått!

    7