• Sevenstar Round Britain and Ireland Race

    Idag startar Sevenstar Round Britain and Ireland Race. 1800 distans runt de Brittska öarna.

    Intressantast blir väl fighten i Class 40, men också kul att se hur alla “vanliga” båtar klarar sig. Är inte alls säker på att jag hade velat göra ett sånt här race i en 34-fotare eller Figaro 2?

    Man följer racet på hemsidan och YB Tracker.

    Starten går Live på RORCs Facebook.

    Så här såg det ut 2014…

    2
  • Tid & budget för kappsegling

    Jag får en del intressanta frågor i mailen, och här är en som det säkert finns flera svar på.

    Hej Peter,

    jag har kappseglat då och då de senaste åren med egen båt och gastat på flera båtar.

    Jag har haft en ny (för mig) båt sedan höstas och seglat den under säsongen, men inte kappseglat den än. Det är en Sun Fast 32i.

    Nu tänker jag kappsegla lite mer seriöst nästa säsong och börjar fundera på hur budgeten och tiden ska delas upp till förberedelserna. Det vore väldigt intressant att höra dina och andra seglares idéer om vad man ska prioritera, från viktigast, nedåt.

    Tack för hjälpen i förhand.

    /Federico Garofalo

    Jag tror inte det finns ett rätt svar här, utan alla har olika förutsättningar.

    Ett bra utgångsläge är att bestämma sig för hur mycket tid och pengar man vill lägga. Det är lätt att vara överambitiös, men det viktigaste är att man håller det på en kul nivå tills man har fått en bättre uppfattning om vad man vill och vad som krävs.

    Det andra handlar om ambitionsnivå.

    Skall man kappsegla för att det är kul och för att man skall bli bättre, så ser det ut på ett sätt. Vill man vinna Tjörn Runt så ser det ut på ett annat.

    På samma sätt så ser det annorlunda ut om man skall köra doublehanded med bästa polaren eller sin dotter. Eller om man skall rekrytera (och hantera) en besättning på 4-5 personer som tränar och tävlar ihop.

    Är man som de flesta, och är ny i båten, så tror jag att tid är den trånga sektorn.

    Personligen skulle jag prioritera så här första säsongen:

    1. Få ordning på botten. Att segla omkring med en taskig botten är inget kul, och per timme/krona så är det nog det som ger absolut bäst effekt? Antal timmar man behöver lägga beror så klart på skicket…

    2. Se till att däcksutrustning funkar ok. Jag är ingen vän av att göra om allt, utan tycker man skall få ordning på det som finns och se till att det fungerar ok. Då kommer man efter hand att se vad det är man behöver för att kunna trimma ordentligt och göra bra manövrar. Detta tar lite tid men är ganska kul. Här kan man behöva lägga lite pengar på nya linor och nåt block, men om man inte är helt säker så är det bättre att ta det lite lugnt.

    Det är också ett bra trick att börja märka upp och dokumentera riggtrim, skotpunkter och annat. Mest för att ha något att resonera kring.

    3. Gastar. Lägg lite tid på att hitta de människor du vill segla med. Och som kan vara bra bollplank kring projektet (som det trots allt blir).

    4. Tid i båten betalar sig alltid. Både på egen hand, men framförallt i kappseglingar där man kan jämföra sig med andra och där man ganska snabbt ser vad som funkar och inte. Och sätt inte upp några resultatmål, utan var med för att ni skall lära er saker.

    5. Ta lite lagom mycket hjälp. Tveka inte att fråga någon bra seglare i klubben eller någon som har en likadan båt. Alla jag känner ställer gärna upp några timmar för att komma med tips.

    Vill man så kan man också ta tag i en segelmakare, och ha detta resonemang med honom. Segla igenom nuvarande garderob och gör en priolista för vad som är mest akut, och vad som är “nice to have”.

    Säg att detta är det man fokar på första året.

    På en random båt så kanske det är noll till “oändligt många timmar” på botten :-), ett par dagar på däcksutrustning, ett par kvällar för att jaga gastar och 4-5 helger på race. Och 3-4 kvällar (eller dagar) med träning & resonemang.

    Och inte så mycket pengar?

    Gör man detta lite strukturerat så kommer man att komma långt första året.

    Och få en bra uppfattning om ambition, budget och utmaningar för kommande säsong.

    Inför andra säsongen så kanske man vill satsa lite till…

    Återigen är det så att tiden på vattnet ger bra effekt, och kan man segla lika mycket som första året så kommer det att ge resultat. Här är det bra att prata ihop sig i besättningen. Hur mycket tid har vi? Hur vill vi disponera den? Hur vill vi hantera löpande kostnader?

    Det vanligaste är ju att man vill dela på allt jobb, men då blir det lite mindre segling (tiden är ju begränsad). I vårt fall har jag mest tid, och gör det mesta jobbet. Alla lägger en dag båtjobb, resten skall vara segling.

    Inför säsong 2 så kommer du att veta vad du vill ha i segelväg. Oddsen är att du saknar något segel, eller att något av de du har inte håller måttet. Nya segel ger effekt. Men är dyra.

    Det är kanske också läge att titta över instrumenten. En bra logg (för att veta om du seglar upp till båtens potential), kompass och kanske en plotter? Och på sikt vindinstrument. Även detta kostar.

    De allra flesta av oss har begränsad ekonomi. Vi kan inte lägga flera hundra tusen på en helt ny garderob.

    Lite beroende på vad man väljer att segla, så kan det vara bra att förstå hur mycket andra lägger och vad man behöver göra för att “hänga med”. Kör man doublehanded med Bohusracet som mål, så kanske medianseglaren byter ett segel vartannat år (förnyar garderoben på 6-8 år)? Samma sak på klubbnivå eller SRS-racen lokalt? Vill man fajtas med de bästa i SRS så byts det kanske ett segel om året?

    Jag tror också det kan finnas en vits med att välja ”strategi” baserad på budget (både i tod och pengar). Att köra på stor, fock och en bra allroundspinnaker är enklare och man har råd att ha tre bra segel. Med 2-3 fockar, coder och annat så blir det dels dyrt, men man behöver också lägga tid på att träna med olika segel, och förstå när de passar och inte.

    Det finns väl någon tumregel som säger att man behöver lägga 15% av båtens inköpspris varje år… och mer än det för att göra sin båt bättre.

    Sammanfattningsvis…

    Jag ser många som investerar pengar utan att få utväxling. Men jag ser också att nästan alla som lägger tid och engagemang utvecklas även med tajtare budget.

    Så sätt hellre ambitionen lite lägre initialt, se till att ha kul och lära dig båten. Så kommer du att få en bra uppfattning om vad som krävs och vad som är viktigt i just ert projekt.

    Jag är säker på att många av mina läsare har bra input och vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Kanske till och med några skarpa budgetar (och tidsuppskattningar).

    13
  • Skärgårdskryssarpokalen i Alingsås

    Jerker Norlkander (båtbilden.se) har varit i Alingsås av alla ställen och spanat in långsmalt…

    Skärgårdskryssarpokalen anses vara Sveriges äldsta kappseglingpris och är samtidigt SM för A 22. Årets Int SM gick i A 22-fästet Alingsås och lockade 22 båtar, de flesta i mint condition. Det internationella inslaget kom från Schweiz och Tyskland, som tar väl hand om vårt seglande svenska kulturarv.

    Efter tre inteckningar i Skärgårdskryssarpokalen behåller vinnaren pokalen. Kravet är dock att hemmaklubben sätter upp en ny pokal. Årets pokal var den 18:e i ordningen.

    Årets vinnare heter Gustav Holst, Ekolns SK, med 352 Aquila.

    Nyast. 378 Särimner sjösattes och döptes i samband med SM. Den är byggd efter den sista ritning som Peter Norlin gjorde.

    1
  • Seldén Mast i Gosport

    Vad är det man brukar säga?

    “Man blir inte profet i sin egen hemstad”.

    Det är väl lite så det är med Seldén Mast. Det är lätt att se dem som en klassisk mastfabrik för cruisers och jordenruntseglare. Och att deras kolfibermaster kanske inte har det där lilla extra.

    Och den där fabriken (och huvudkontoret) man åker förbi i Långedrag flera gånger i veckan ser ju inte så mycket ut för världen?

    Men när jag skulle byta bom, så upptäckte jag att jag inte var särskilt uppdaterad på var bolaget stod 2018. Dels kunde man bygga en fantastisk bom, som både blev lättare och billigare än några av de mer namnkunniga aktörerna (hela storyn här) men att man också var ett annat bolag än vad jag trott.

    Så när jag var runt på engelska sydkusten för ett par veckor sedan, så passade jag på att lägga ett par timmar på deras fabrik i Gosport.

    Steve Norbury är chef för den verksamheten i Storbritannien och Susannah Hart jobbar framför allt med eftermarknaden där.

    Det är ju ett marinmecka, och i samma industriområde hittar man både North Sails och Crewsaver.

    Av någon anledning så älskar jag fabriker. Det är så fascinerande att se duktiga människor ta råmaterial som plast, kolfiber och aluminium och skapa fantastiska saker. Och all innovation som sker på ett fabriksgolv, oavsett om det är i Auckland, i Nevadaöknen eller Gosport.

    Det första som slår mig är hur olika marknaderna är. Där man kanske normalt associerar Seldén med Orustvarven och de stora franska och tyska båätbyggarna, så har man här bland annat Oyster, Swan och Discovery Yachts som kunder. Då blir det stora, snyggt lackade master med fokus på detaljer.

    Vad sägs om det här hydrauliska storskotet. Med en rejäl cylinder inne i bommen, omvänd utväxling och bara en enkel tamp ner i däck…

    Seldén i Storbritanien började egentligen som Kemp Mast, och senare köptes även Proctor. Det är väl framförallt de, och deras jollemaster, vi har koll på här hemma.

    När man initialt började bygga kolmaster för större båtar så var det drivet av de som kappseglade IRC i Arcona, Elan eller Grand Soleil, och där man enkelt kunde beställa en kolmast eftersom Seldén redan hade all data för aluminiummasten. Även mastbyte på äldre båtar blev väldigt enkelt.

    Detta segment har dock minskat, då trenden gått mot kappsegling i mindre och enklare båtar. Och här har man verkligen fått utväxling på sin speciella tillverkningsteknik (mer om det nedan).

    Det tydligaste exemplet är väl RS Sailing. För er som inte har koll så är det världens största producent av små segelbåtar. RS Feva är väl den som är vanligast här, men man har ett brett program av alla möjliga jollar och små innovativa kölbåtar.

    Totalt bygger Seldén 8.000 (!) master i detta segment varje år. Och man menar att man skulle kunna bygga 50% fler om man bara hade kapaciteten. I min värd låter det som en heklt ok business?

    Men det innebär så klart nya utmaningar.

    Ett exempel är nya RS Zest, en liten modern nybörjar- & familjejolle, där prognosen för 2018 var 150 båtar. Men nu har man sålt 600!

    Alla som har jobbat med produktion vet vad det innebär…

    Förutom masterna gör man även centerbord, roder och många beslag. Man paketerar också all löpannde rigg och levererar färdiga paket. Det finns så klart en strävan hos båttillverkarna att ha så få leverantörer som möjligt, och Seldén har kapaciteten att ta denna roll (vi ser väl samma sak med både däcksutrustning och vinschar på större båtar).

    Här är en bra artikel om samarbetet mellan Seldén och RS Sailing från Mark Jardine på Yachts & Yachting: “RS and Seldén working together”.

    Vi pratade också lite produktutveckling, där mycket handlar om att göra det enklare att sätta ihop sin jolle inför sjösättning. Stora färgade knappar på mastfot och roder i stället för små sprintar. Och integrerade vattenflaskhållare – som också funkar för en bira…

    I denna del av fabriken så har man också en full riggverkstad, där riggare kan komma in och jobba för att göra klart en kundmast.

    Fin arbetsmiljö trots bra tryck i produktionen.

    Aluminium är ju fortfarande vanligaste materialet för master. Man får in råa profiler som man fasar i toppen innan eloxering.

    Det som är lite speciellt med Seldéns sätt att göra kolfibermaster är något som kallas “mandrel filament winding”. Man har en roterande kärna som har samma form som den mast eller bom man skall producera. Denna roterar i en stor maskin…

    …samtidigt som kolfiber (prepreg) läggs i olika vinklar över kärnan.

    Den största fördelen är så klart konsistens. 500 J/70-master blir exakt likadana oavsett om det är måndag morgon eller fredag eftermiddag. Och i en värld där alla har svårt att hitta duktiga medarbetare, så finns det så klart en vits med att automatisera saker. Vi ser ju samma utveckling hos North Sails och deras 3Di-produktion. Och hos de stora varven.

    Vi diskuterade vidareutveckling, och vad som var Steves utmaningar framåt. Effektivitet var överst på listan, och man kommer att bygga en en tredje maskin inom kort. Vi såg ju en del förseningar under våren när en av maskinerna stod still, och det så klart inte bra att alla maskiner går på 100%.

    80% av maskinerna och tekniken är sådant som redan finna på marknaden, och 20% är sådant man utvecklar in house.

    Det händer ju hela tiden saker på materialsidan, där framförallt de som bygger racebåtar och master måste vidareutveckla sina byggtekniker. I det här fallet så behöver man inte vara cutting edge, utan kan dra nytta av det andra gör. Vill man snöa in lite på olika varianter av kolfiber och annat så har Gurit en bra guide: “Gurit Guide to Composites”.

    Det är ganska stor skillnad på kol och kol…

    Här ser man hur trådarna kommer ur maskinen.

    Innan laminering så läggs en tejp hårt runt hela paketet.

    Här ser man en uppsättning av olika kärnor. Dessa finns i ett antal standardvarianter, men layouten (hur masten viras) och hur förstärkningarna sitter, är unikt för varje mast eller bom.

    Alltihop “bakas” i en autoklav, innan kärnan dras ut med rejel hydraulik. Viktigt att ha gjort förarbetet med släppmedel om det inte skall bli dålig stämning i fikarummet :-)

    Så här ser det ut innan det slipas och lackas.

    Imponerande lackbox! Just lack har visat sig vara en viktig konkurrensfördel, framförallt på lite större båtar där ägare gärna betalar extra för att få precis den färg man vill ha. Tydligen har man ett lite unikt sätt att måla aluminium.

    Personligen tycker jag blank klarlack är snyggt på kolfiber, men trendigast just verkar vara mattsvart. Så den ser ut som aluminium :-)

    Förutom master och bommar, som tillverkas efter order, så görs det ju standardprofiler för spinnbommar, peken och annat.

    Mycket av efterbearbetningen är så klart manuell. Här slipning av ett peke (eller eventuellt en jockey poole till Maiden).

    Blandade formar. Masttoppar, bombeslag och en del annat gör man ju på traditionellt sätt i prepreg.

    Stabila saker i kol… här har man virat en fyrkantig profil, som blir början på en V- eller Valley-bom.

    Med all styrka internt kan “vingarna” göras extremt lätta. Man hade säkert kunnat göra en bom genom att bygga en komplett form och laminera hela bommen på en gång, men det hade också kostat 3-4 gånger mer.

    Jag såg detta på min enkla bom, där offerter från andra låg på 1.5 till 3 gånger mer beroende på byggteknik/material.

    Det är alltid kul att se hur de saker man använder byggs. Vi är superhappy med vår nya bom, och det känns som Seldén har hittat en nisch där man verkligen gör bra ifrån sig.

    När jag åker förbi det där oansenliga huvudkontoret på väg till båten, så kommer jag att se på Seldén på ett helt nytt sätt.

    12
  • West Side Cup efter Hermanö Runt

    1 X-332 X3M Bertil Rohlén 1,268
    2 Farr 30 Farrgo Magnus Witting 1,863
    3 XP38 BlueS Hans Johansson 2,384
    4 First 36,7 Raccoon Lars Niklasson 2,400
    5 FinnFlyer 36 Zlatan Lars Wikander 2,645
    6 Sun Fast 3600 La Primera Peter Lundgren 2,670
    7 XP38 Yolo Jan Ågren 3,061
    8 SwedeStar 370 STELLA Stefan Möller 3,222
    9 Archambault 35 Jigy Jigy Sjölander/Ahlqvist 3,242
    10 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö 3,382
    11 IMX 40 Gertrud Hans Ristner 3,473
    12 X-99 Xstream Anders Källström 3,581
    13 Gambler 38 Cheetah Evan Thorsson 3,588
    14 Dehler 34 SV Flow Peter Nohlin 3,852
    15 J/88 J88.se Jonas Dyberg 3,862
    16 XP44 Veronix Stephan Berntsson 4,088
    17 First 40 Karukera Ola Sandell 4,136
    18 First 36,7 Zigge First Claes Hellström 4,167
    19 First 35 Blade II Mats Berntsson 4,203
    20 XP33 Coquette IV Anders Kuikku 4,457
    ….

    Hela listan här.

    1
  • Solo mellan broarna 2018

    Söndagen efter Tjörn Runt (alltså 19/8) så seglas det solo runt Tjörn.

    Förra året var vi 20 båtar anmälda.
    Efter Midsummer Solo Challenge så kanske några fick mersmak?

    Anmäl er med en kommentar nedan (båtyp, båtnamn, SRS, segelnummer)

    Start: under Tjörnbron 10.00.00 (GPS-tid) söndag 19/8.
    Målgång: under Skåpesundsbron, man tar egen
    målgångstid och rapporterar med en kommentar här.
    Bana: medsols runt Tjörn
    SRSs (shorthanded) enligt tabell/mätbrev
    Priser: inga
    Deltagande: på egen risk.

    Sä här såg det ut på Blur 2016 (då jag kom sist).

    5
  • Äntligen fredag…

    En snygg tillbakablick på Dongfeng Race Team,
    och hur de till sist vann Volvo Ocean Race 😱🏆💪🏻.

    0
  • Sommarprojekt

    En bra tid på året att ta tag i alla de där sakerna som aldrig blir gjorda. Och de man vill ha klarat av innan man skeppar iväg båten till Medelhavet.

    En av dessa är att måla under durkarna, där det känns som att orginalfärgen nästan suger åt sig smuts och det blir ganska svårt att hålla snyggt. Trots att det brukar bli “stor sanering” efter de större racen. Nu körde jag över allt med International Danboline som är avvisande mot olja och smuts och lätt att torka av.

    Inspirationen kom från världens i särklass snyggaste seglingsblogg; “No Frills Sailing”

    Nästa lilla projekt är ett riktigt fäste till vårt nödroder = durkskivan i kol som vi byggde till Fastnet…

    Det tar aldrig slut.

    3
  • Sweet… J/99

    July 26, 2018 . . . . J/Boats and J/Composites are pleased to announce the new J/99, a 9.9 meter (32.9’) crew-friendly, offshore-capable speedster currently under development at J/Composites in Les Sables d’Olonne, France.

    The J/99 is the newest addition to the J Sport range, combining headroom and comfortable interior accommodation with the tiller-driven responsiveness of a sport boat. The sail and deck plan are optimized for easy handling with fewer crew, and incorporate the latest developments from the award-winning J/121 and the new Offshore Sailing World champion J/112E. The interior features twin aft cabins, a proper sit-down forward facing nav station, an L-shaped galley, and a private forward head with sail locker.

    Now more than ever, sailors are attracted to adventure-filled, signature events (Fastnet, Middle Sea, Chicago-Mac, etc.) where straight-line speed, sail handling, strategy and weather routing are all equally put to the test. The J/99 is designed to excel in these events (both fully crewed and short-handed) while delivering the exhilarating, family-friendly experience the J Sport range is known for.

    “The J/99 opens up a wide range of sailing possibilities,” commented designer Alan Johnstone. “The versatile sail plan, balanced hull form and efficient cockpit will work as well for shorthanded offshore sailing as for weekend sailing with friends. The J/99 packs a lot of performance and versatility into a manageable size and budget.”

    Background The J/99 is being introduced by popular demand. It started with the growing trend in shorthanded racing in the UK and France where several former J/Boat owners gravitated into 9-10 meter purpose-built boats to compete in IRC double-handed and fully crewed open course events. While the J/97E performance cruiser-racer is a great option for closed course (windward-leeward) IRC events, its hull shape (designed to accommodate a larger cruising interior) is less suited to high-speed reaching which is preferred for offshore, open course racing.

    18 months ago, we conducted a “Design your Next J/Boat” survey to current J owners and sailors around the world. Over 700 responded with detailed descriptions of their next dream boat. While sorting the many responses we noted a large number wishing for a speedster-style J with headroom in between the J/88 and J/111.

    Add to this background the tremendous market response to the J/121 last fall, particularly the concept of a boat designed for adventure-style racing with fewer crew, and the J/99 design crystalized.

    J/99 Specification Features

    Steering – the standard configuration is a single centerline, balanced rudder with tiller. A twin rudder configuration is available (a popular short-handed set-up for tiller-driven boats). The Tshaped cockpit will accommodate a wheel option.

    Deck Layout – there are several J/121 inspired additions including the hybrid jib lead system (floating trim ring with short fore/aft track), 8:1 inhauler system, cockpit-led controls (including outhaul, cunningham, and vang), an optional inner forestay provision, and an optional water ballast system. The standard backstay is a 48:1 double-ended, cascading system with an option for an integral hydraulic pump. The two self-tailing primary winches are located near the aft end of the coaming to allow easier trimming by the driver when in short-handed mode.

    Spar Package – the J/99 mast is a new, custom engineered alloy section (anodized black) from AG+ Spars of France that incorporates a mainsail track as part of the extrusion. This innovation, first developed for the J/112E, eliminates over 12 meters (40’) of fasteners and glue and allows the engineers to take advantage of the increased stiffness the integral track provides to the spar section. Add to this a tapered top section and quality fittings, and the result is a spar that delivers the best performance and rating value. The mast is keel stepped with an adjustable base, a pre-formed mast collar wedge and a water dam above deck. Bowsprit – the J/99 features a fixed carbon sprit with bobstay, which can be removed by way of two bolts just aft of the stem. The primary benefits of a fixed sprit for offshore sailing are reduced weight in the bow and better protection against water intrusion.

    Keel – the standard keel (1.9m/ 6.5’) is comprised of an encapsulated cast iron fin with integral lead wedge shoe – a similar construction method as the J/112E and J/121. For IRC/ORC rating optimization, an all-lead fin keel (2.1m/ 6.9’) will be available.

    Interior Plan – the J/99, with J/111 headroom, will feel much closer in volume to a J/111 than a J/88. The J/99 retains the L-shaped galley and sit-down nav station of larger J’s, as well as fulllength settees and optional fold-up pilot berths. The two aft cabins are true cabins with privacy doors. This accommodation plan allows for up to 8 sleeping berths (4 in main cabin and 2 in each aft cabin), which is more than twice the crew needed to sail with. The forepeak area is dedicated as a head and sail storage (no v-berth available due to length).

    Production Schedule J/99 hull #1 is molded and in process at J/Composites. Launching is anticipated later this fall in Les Sables d’Olonne, France with full production to begin shortly thereafter.

    10