• Olika nivåer av autopilot

    De flesta av frågorna i olika shorthadedforum handlar om autopiloter, och jag tyckte att Pelle Lindell redde ut skillnaden mellan olika varianter på ett bra sätt:

    I grunden är det med autopilot som med mycket annat att det finns ingen magisk lösning utan man måste bestämma sig vad man vill att piloten skall klara och sen får man ta kostnaden. I princip finns det fem nivåer på förmåga och kostnad:

    1. Simpel rorkultspilot (Ray ST2000 eller motsvarande Simrad) som kan föväntas styra för motor och segla i lätt vind och platt vatten. Kostnad 5 kkr

    2. Bättre rorkultspilot (Raymarine EV-100 och Pelagic) som kan förväntas segla bra i måttlig vind och sjö och korta stunder i högre vågor. Nackdelen är att drivenheten måste lyftas av manuellt när man vill styra själv. Kostnad typiskt 15-20 kkr

    3. Standardpiloter med fast installerad drivenhet. Typiska produkter är Raymarine EV-200 och B&G (Simrad) NAC2 och NAC3. Kostnad typiskt 30-40 kkr. Piloten förmåga är liknade som en nivå2 pilot men den kan givetvis kopplas i och ur med ett knapptryck.

    4. Bästa sortens konsumentpiloter. Det finns två alternativ, NKE-gyropilot och B&G-H5000 piloten. Med rätt instrumentsystem, inställning och kalibrering kan man förvänta sig att piloten seglar bra i de flesta förhållanden, även med spinnaker i sjö. Men man skall vara medveten att det kan krävas pillande med inställningar. B&G är idag mer användarvänlig. Kostnad 50kkr + instrument.

    5. Proffsystem för IMOCA och class 40. Tex. NKE-HR-pilot. Inget för oss vanliga dödliga. Kostnad från 100 kkr och uppåt för systemen.

    Jag anser att den första väsentliga frågan är vilken nivå på pilot man vill ha. Valet av fabrikat är mest beroende på vilka instrument man har har i båten idag för det finns en viss ide att hålla sig till ett fabrikat.

    Efter att ha bestämt sig för en pilot, så bör man också ha med i beräkningarna att det tar tid att lära sig att segla med den. Ingen pilot kommer “magiskt” att klara av en slör i 10 m/s utan man behöver träna och komma fram till vilka inställningar som funkar.

    4
  • Kölbåtsföreläsningar för unga seglare…

    Det här verkar ju vara ett grymt initiativ för seglare

    Syftet med kurserna är att ge främst unga seglare i åldrarna 17-30 år en gedigen utbildning i hur man seglar en kölbåt, vad som krävs för att få komma med i team och hur man sköter om en båt. Om det känns som något för dig så anmäl dig direkt!

    Föreläsningarna riktar sig till både elitseglare och till de som vill lära sig mer, till tjejer och till killar. Så tveka inte att anmäla er! Vid mån av plats så kommer även äldre att erbjudas plats under föreläsningarna.

    Totalt 6 tillfällen fördelade på två helger; 24-26 januari & 20-22 mars. Föreläsare: Nils Åkervall, Fredrik Norén, Marcus Höglander, Jimmy Hellberg, Matthew Hogdson, Tore Lewander & Julius Hallström.

    Vem arrar något liknande på västkusten?

    6
  • Sports boats at Marstrand Big Boat Race?

    Last year we tried running a special sports boat class at Marstrand Big Boat Race (this year it’s May 29-31).

    A sports boat class. To attract many of the sportier boats around Scandinavia, we’ll facilitate a separate class and start for boats with max 10 meter LOA, gennaker on centerline sprit, and defined as Racer/Sport (R/S) by SRS. The lower limit is still SRS >1.000. We look forward to 20-30 boats battling it out for the first “Scandinavian sports boat champion” :-)

    Typical boats are Melges 24/32, FarEast 28R (the Swedish class have committed to come), Farr 280, Farr 30 with sprit, Pauger 30, T780, Shaw 9, Elliott 9SS, GP26 and similar…

    The Fareast 28R class committed and showed up, but we were hoping for a bigger and more diverse fleet. If we can get around 20 boats it would be worth the effort to run a third start.

    So the question is, can we can get more boats in May?

    There should be a number of sport boats in the region that don’t get enough OD opportunities?

    Results 2019
    1 Fareast 28r happyyachting.com SWE 316 Pär Svärdson 1.081 6.0
    2 Fareast 28r Drake SWE 117 Andreas Emmoth 1.081 10.0
    3 Aarchambault Grand Surprise Rebellion SWE 6830 Carl Fjällman 1.041 13.5
    4 Fareast 28r Westeros SWE 265 Olle Langenius 1.08114.0
    5 J/88 J88.se SWE 79881 Jonas Dyberg 1.034 15.5
    6 Fareast 28r Nemo R SWE 20 Hans Broman 1.08119.0
    7 Fareast 28r Vinda SWE 34 Martin Alvefjord 1.081 21.0
    8 Fareast 28r Röde Orm SWE 88 Göran Wiking 1.079 27.0
    9 Cheetah 30 Cheetah SWE 1 Mikael Vesala 1.102 35.0
    10 Fareast 28r GKSS racing team SWE Fritiof Hedström 1.081 41.0
    11 Fareast 28r CLC Housing SWE 405 Marcus H:son Lindfors 1.081 42.0
    12 Fareast 28r SAM ´76 SWE 257 Mats Runström 1.081 43.0
    13 Fareast 28r Take Off Too SWE 26 Jörgen Wennberg 1.081 46.0

    3
  • Långsiktig plan 2020-2023

    Stora delar av teamet spenderade helgen i Köpenhamn för att utvärdera 2019 och planera framåt.

    Feedbacken från förra säsongen handlade framför allt om hur vi får ut 100% i hårt väder, undviker sjösjuka och hur vi kan få ännu bättre dynamik i besättningen. Mycket “mjuka” saker alltså, vilket väl är naturligt på den här nivån.

    Vi har ju bra ordning på grejerna, och trivs verkligen tillsammans. Så det kändes rätt att lyfta blicken lite för att se på vad vi gör efter Medelhavet. Vi kom ju 2017 fram till en 10-årig bucket list, och vi har väl

    Just nu ser den längre planen ut så här.

    2020

    Copa del Rey hade varit kul, men klassindelningen kommer att bli svår där vi blir minsta båt i en klass med ClubSwan 42 och andra 40-43-fotare. Kan vi få utväxling på vår kompetens här? Och Middle Sea var ett fantastiskt race. Svårt.

    Efter denna säsong skall båten skeppas till USA, där racen nedan blir de primära.

    2021

    • Chicago Mackinac, Juli. 289.4 distans och världens äldsta årliga distansrace i färskvatten :-) Passar J/111 bra, och det är relativt lätt för oss att få till en bra konfiguration i ORR, som är regeln man kör de långa racen efter i USA. Stor chans att segla mot andra J/111.

    2022

    • Newport-Bermuda, Juni. 635 distans och ett klassiskt offshore-race. Kördes första gången 1906. Inte lika optimalt för oss som många andra race, men måste bockas av.

    2023

    • Transpac, Juli. 2.225 distans från San Pedro, California till Diamond Head på Hawaii. Känns som en bra avrundning på den här cykeln.

    Då har vi 4 år på oss för de sista racen på listan

    6
  • Mini sailing in the Baltic?

    Some questions for all you mini-sailors out there (in the Baltics).

    I am based on the west coast of Sweden. I am a beginner mini sailor, I am currently looking to buy a mini second hand.

    I have two questions: do you know what races I can participate in the baltic?

    Do you know any mini for sale in the baltic area?

    1
  • Solosegling till Lofoten

    Inte så mycket kappsegling, men det här måste man ju göra nån gång!

    Följ Pandorak II här.

    6
  • A Mini 7.50?

    Den nya minin från Thomas Tison blir extrem på mer än ett sätt…

    We have only been showing you images of half the boat for the past months.

    Now that the Mini 6.50 rule changes have been voted over the Christmas Break, it is time to show you the complete picture.

    The addition of the rudder gantry adds 1 meter of boat length for a faster and easier boat to sail.

    Including bowsprit boat length reaches 11 meters while sailing.

    Our understanding of the rule is that this arrangement is allowed.

    2
  • Transpac – The Journey to Overall Victory – J/125 Hamachi

    Extended cut capturing our magical ride across the Pacific Ocean and taking first overall in the 50th edition of Transpac. We captured this video to compete in an new Transpac award class for best race video produced on the water. After Hamachi sailed into first place half way through the race, all thoughts of producing a video disappeared. Enjoy this cut of extended clips, b-roll and out takes that attempt to capture the sights and sounds of being on a 41ft (12.5 meter) racing boat ripping across an ocean.

    5
  • The Ohlson Yacht Project

    Fin introduktionsfilm till bröderna Ohlsons historia. Det är en imponerande lista på båtar som Einar and Carl-Eric Ohlson designade! Med K6 som första design 1943, via över femtio olika 5.5:or och ett antal välrenommerade havskryssare (kanske framförallt Ohlson 38) till båtar från tidigt 70-tal som de flesta känner igen.

    Läs mer på nya hemsidan ohlsonyachts.com.

    At the end of the 1940ies, the Ohlson Brothers delivered boat designs for design contests but requests for design work started to flow in heavily after their 5.5m IC Hojwa won a bronze medal at the 1952 Olympic Games at Helsinki, Finland. This early success established their names internationally. The 5.5m boats became the formula one in world class sailing from the beginning of the 1950ies until the end of the 1960ies.

    At each of the Olympic Games between 1952 and 1968 one of their boats was sailed to an Olympic medal. In parallel to these successes in racing, cruiser/racers were developed for sailors and won international recognition in racing and cruising.

    Kul att Christina Stenberg, Lutz von Meyerinck, Robin Aisher och andra samlar all denna information.

    Har ni information, bilder eller stories som hade varit vöärdefulla, så kontakta gärna Christina på mail. Eller lägg en kommentar nedan.

    Jag vet inte om det är ett ålderstecken, men man blir lite sugen på att hitta en Ohlson 36 MKII från 1966 (mitt födelseår) och lägga massor av tid på den 😃 Det låg en fun bredvid Blur på vintern i Torslanda för länge sedan, men det kanske var den sista som var kvar i Sverige.

    1