• Rolex Middle Sea Race 2019 | video

    Lite sköna tillbakablickar när novembermörkret sänker sig över Sverige.

    14
  • Borttappad trimmis… Ad Maiora

    När vi seglade Rolex Middle Sea Race, så var det med en ORMA 60, Ad Maiora. Det är gamla Fleury Michon IX från 1988 som nu seglar under italiensk flagg med Bruno Cardile som skeppare.

    På eftermiddagen 22 oktober, inte långt framför oss på banan, upptäckte man att ett av sidoskroven hade gått av och man började ta in vatten. Sprickan blev allt större, även om man försökte minska belastningen på skrovet.

    Efter några timmar, vid 6-tiden opå kvällen, bestämmer man sig för att överge båten och hoppar i vattnet för att plockas upp av kustbevakningen på Lampedusa. Man åker till ön för att avvakta bättre väder, och kunna inleda en räddningsaktion för båten.

    Sent på kvällen, ca 23:00 slutar Ad Maiora uppdatera den officiella trackern. Då är vi på väg mot Lampedusa. Det är skepparen som bett arrangören att inte visa positionen, då han är orolig för att någon annan skall ta sig till båten för att kunna kräva bärgarlön.

    Han gömmer också sin personliga PLB ombord (som ju sänder position direkt till satellit), för att kunna hålla koll på båten via sjöräddningen.

    Nu kan bara skepparen, och myndigheterna, se var båten är.

    Dagarna går, men förhållandena blir inte bättre. Snarare tvärtom.

    25 oktober, tre dagar senare då vi sedan länge är i mål, får man 14:32:06 UTC via Yellowbrick-trackern ett så kallat “High Priority Alert”. Det innebär att någon tryckt på en klapp på svävat trackern ombord.

    Troligtvis har man försökt stänga av den, men av misstag har man sänt ett larm. Yellowbrick får 5 sådana alarm under cirka en timma.

    Nu ser man också att båten rör sig, inte i samma riktning som tidigare, utan i 8 knop med en kurs mellan 71 och 80 grader.

    Här har man tre hypoteser: antingen att någon kommit ombord och satt igång motorn, att båten blir bogserad, eller kanske det troligaste – att någon skruvat bort all elektronik och det är denna som nu far iväg. Efter 15:40 UTC försvinner all kommunikation. Vare sig från tracker, AIS eller PLB.

    Nå åker skeppare till Malta för att dra igång en räddningsaktion baserat på sista tillgängliga position.

    28 oktober kommer man så till sist iväg i flygplan. Men man hittar inte båten.

    Däremot dyker det upp en AIS-signal från Ad Maiora, men GPS-positionen är nu hos en marinhandlare i Holland… så man skulle ju kunna anta att det är här all elektronik har landat?

    Sökandet efter båten har fortsatt fram tills nu. Oklart hur länge man kommer att hålla på.

    Besättningen har blivit kritiserad på olika onlineforum i Italien, där man tycker att besättningen borde stannat ombord. Skepparens svar är bra; “jag hade gjort samma sak igen, men först efter att ha frågat alla experter på Facebook om råd” :-)

    2
  • Ännu en superserie… SSL Gold Cup

    Foto: Gilles Morelle/Star Sailors League.

    Seglingssporten har ju lite svårt att förklara vem som är världens bästa seglare. America’s Cup, SailGP, matchracing-cupen och några andra vill ju gärna vara seglingens F1, och Sailing Champions League försöker ta rollen för klubblag.

    World Sailing har så klart inte lyckats, vilket lämnar fältet öppet…

    Star Sailors League har varit ett initiativ som startats och finansierats av en grupp engagerade seglare från Schweiz med Michel Niklaus i spetsen. Där har man flugit in seglare för att köra race i Starbåt, och utifrån det försökt få till en global ranking. Men inte riktigt nått utanför starbåtskretsar, även om formatet varit väldigt mediavänligt.

    Nu tar man nästa steg, med ett tydligare nationsfokus.

    Man har köpt åtta RC44 som skall byggas om en del (och bli RC47). I dessa skall 42 nationslag göra upp, och det skall finnas en tydlig rakning kopplad till VM, EM, OS och andra seglingar.

    Svensk lagkapten är Fredrik Lööf, och de som var med honom och tränade den här gången var Gustav Petterson, Axel Munkby, Fredrik Aurell, Marcus Höglander, Johannes Petterson, Nils Åkervall, Johan Tillander och Max Salminen.

    När det blir skarpt läge, måste Fredrik ta de som ligger överst på rankingen, vilket lär vara OS-seglarna + de som är starka i internationella klasser.

    All finansiering kommer från initiativtagarna, men man hoppas så klart att attrahera sponsorer. Precis som alla de andra format som drivs av folkk med mycket pengar…

    Vad tror vi?

    Världens bästa seglarnation skall utses, lagkapten Fredrik Lööf tror på svenskt VM guld

    Sommaren 2021 skall världens bästa seglarnation utses, 42 lag skall kommer att göra upp i SSL Gold Cup på Geneve Sjön i Schweiz. Ett nytt initiativ inom segling som hämtat inspiration från tennisens ranking och utslagsformatet i fotbolls VM. Svenskarna som just genomfört sitt första träningsläger tillsammans, ligger riktigt bra till berättar Fredrik Lööf, den svenska lagkaptenen.

    “Vi har ett otroligt bra utgångsläge i det här mästerskapet, vi har ett bra track-record i OS, något som kommer att ge oss en fördelaktig seeding. Sverige har just nu många duktiga seglare i OS klasserna, och bra nivå på storbåtsseglandet i landet. Finalerna kommer att seglas i krävande RC47or, en typ av båtar som vi svenskar har mycket erfarenhet av. Det finns många starka seglarnationer där ute men vi har extremt goda förutsättning. Det kommer att bli tufft konkurrens men jag siktar på guld.”

    Det svenska laget har just avslutat sitt första träningsläger, under tre dagar fick man prova tävlingsbåtarna nere i Schweiz, med ombord fanns bland annat Max Salminen som tillsammans med Lööf tog OS-guld i London. Han har numera bytt tillbaks till finnjollen och är ett av de svenska medaljhoppen på OS i Tokyo och en av de seglare som har störst chans att ta en plats i laget.

    Fredrik Lööf, har utsetts till lagkapten med ansvar för att ta ut truppen och leda laget. Inför varje match kommer 12 personer väljas, nio som seglar på båten och tre avbytare. Fem av seglarna ombord är direktkvalificerade efter placering på världsrankingen. En ranking där all segling räknas men poängen är viktad utifrån nivå på seglingen. Har du medalj från det senaste OS är du garanterad en topplacering och en plats i besättningen.

    Men även nationens rakning kommer att vara viktig, den grundar sig bland annat på hur många OS medaljer en nation har tagit och detta ligger till grund för ett nations seeding. Sverige ligger bra till och kommer inte att behöva segla hela kvalomgången.

    Seglingarna kommer att genomföras vartannat år. Fyra båtar tävlar i samma heat där de två bästa går vidare till nästa steg. Fyra nationer möts i finalen. En segling avgör, första båt över linjen vinner världsmästartiteln äran och en väl tilltagen vinnarbonus. Senare i år kommer Lööf att tillkännage de första två som tar en plats i laget.

    0
  • Rapport från ORC 2019

    Här finns massa bra rapporter från årets ORC-kongress. Förutom de vanliga justeringarna dök det upp ett shorthandedbrev.

    Och så blev det klart att ORC World Championship landar i Tallin 2021.

    I protokollet från Managment Committee finns en intressant punkt :-)

    Finland (together with other Scandinavian countries): To be monitored by Patrick with particular focus on how to get local handicap systems converted to ORC Club

    Skall väl ställas i kontrast till diskussionen här hemma?

    0
  • Brest Atlantiques iväg

    Detta lär gå fort!

    And they are off!

    The Brest Atlantiques race officially started today, Tuesday 5th November, at 11am, in front of the Chaussée de Sein. The four trimarans of the Ultim 32/23 class set off at more than 30 knots of speed, with a north-westerly wind of about thirty knots and in a heavy sea with waves 4.5 metres high.

    Trimaran Macif (François Gabart / Gwénolé Gahinet) was the first to cross the line, and shifted slightly northwards ahead of the three other competitors: Actual Leader (Yves Le Blevec / Alex Pella), Maxi Edmond de Rothschild (Franck Cammas / Charles Caudrelier) and Sodebo Ultim 3 (Thomas Coville / Jean-Luc Nélias), who were all at the southern end of the 2.5-mile line. On the first day out at sea, the descent down into the Bay of Biscay was fast, with heavy waves which should however gradually die down. They should cross Cape Finisterre, at the north-western tip of Spain, after about ten hours.

    QUOTES – The final words from the sailors before leaving the dock in Brest early this morning:

    François Gabart (Trimaran Macif): “We’re going to have to be careful in the Bay of Biscay with some tough conditions, but it’s good to reach the trade wind quickly. We have to find the right pace from the start for the boat and for us. During the first few hours, we will always have one of us listening and not far from the helm to try to go fast without forcing the boat. A priori, there will not be many manoeuvres, it will be mostly piloting. »

    Thomas Coville (Sodebo Ultim 3): “The first day in the Bay of Biscay will be very busy, you have to be very concentrated straight away; there can be no mistakes, it will take a lot of energy from the start. I can see what is at stake in these first few hours of racing, it’s not insignificant, but I don’t have any particular worries. We have to pass this Bay of Biscay fairly quickly, after that it’s going to be an absolutely fabulous ride to Brazil. »

    Franck Cammas (Maxi Edmond de Rothschild): “The start will be windy and tonight it will calm down, so we’ll go fast tonight! Until then, we’ll try to be careful, to get out unharmed in Cape Finisterre, there’s no point in attacking from the start, we’re only at the beginning of the race. We can do more tomorrow morning when we’re already south enough! »

    Yves Le Blevec (Actual Leader): “The start days are always important moments, we are feeling confident, it’s finally time to sail! The first ten hours will be cautious, it will be necessary to balance the need for speed and competition with that of being safe.

    3
  • The keel is now no longer attached to the boat

    Hugo Boss decides to cut keel as Doldrums loom for leaders

    Hugo Boss said today (Monday) that after exhausting all the options, they had decided to cut the keel off their 60ft monohull after damage forced them to withdraw from the 14 edition of the Transat Jacque Vabre Normandie Le Havre on Sunday.

    “Last night Alex and Neal were both able to get some rest on board Hugo Boss,” Ross Daniel, Technical Director at Alex Thomson Racing, said. “In the early hours of this morning the skippers resumed their attempts to stabilise the keel.

    “Despite their very best efforts, it became clear that keeping the keel attached would put the boat at great risk. With the keel attached only by the hydraulic ram, and in an unstable position, there was a serious risk of significant damage to the hull.

    “We did everything that we could to preserve the keel but collectively we determined that it was far too dangerous to keep it in place.

    “Therefore, with guidance from our team shore-side, Alex and Neal set about cutting the hydraulic ram to free the keel from the boat. After many hours, they were successful in their efforts and the keel is now no longer attached to the boat.”

    Hugo Boss had completed just over a third of the 4,350-mile course of this biennial double-handed race to Salvador de Bahia, Brazil – the longest and toughest in the sailing calendar – when they informed the race office that they collided with an unknown object.

    The newly-launched and much admired Hugo Boss is in the middle of the Atlantic Ocean, and now about 460 miles southwest from Madeira and 400 miles northwest of the Canary Islands.

    “Alex and Neal have filled the ballast tanks on board and fully extended the foils in order to keep the boat as stable as possible,” Daniel said. “They are currently in light winds and a slight sea state, and we are comfortable that there is no immediate risk to the boat or the skippers.

    “The next step is for us to put together the best possible strategy to bring the boat slowly and safely to port. We are currently exploring various options and will provide an update in due course”.

    0
  • Göteborg Opensea Race på ny bana

    Nytt datum + ny bana för Göteborg Opensea Race. Bra med nya grepp för att locka fler.

    Spara ett datum nästa år! 2020 startar havskappseglingen den 4:e juli med ny bana. Banan blir ca 105 Nm, och sträcker sig från Långedrags Hamn via Vinga till Kummelbanke och sen upp till Skagens rev innan den går tillbaka mot västkusten och Hätteberget utanför Marstrand, för att sedan avslutas via Vinga på vägen tillbaka igen till Långedrag. #GOR2020 #GöteborgOpenseaRace #GQSS #havskappsegling

    Jag tror det är viktigt att ha en fast bana. Väldigt få offshorerace byter bana beroende på väder, och det finns en vits att lärdomar från ett år kan tas med till nästa. Det blir också en tydlighet i formatet för de som är nya – man vet vad man kan förvänta sig.

    Tidpunkten borde också vara bra (även om den krockar med ÅFOR). Ljusa nätter och normalt lättare vindar än i augusti.

    Frågan är vad som skall till för att locka fler av de båtar som idag seglar Bohusracet eller Big Boat? Vi diskuterade lite här.

    Jag kan ha känslan att man måste göra racet till en “helhetsupplevelse” som hela besättningen verkligen vill segla. Och då räcker inte bara själva seglingen, utan det måste hända saker innan/efter. Hoppas GQSS orkar ta det hela vägen.

    Observera också att trafikseparationen kommer att se lite annorlunda ut från nästa säsong.

    1
  • Säkerhetskurser enligt World Sailing för 2020

    Fick följande från Stefan Nilsson. Som jag sagt tidigare tycker jag dessa kurser är mycket nyttiga om man seglar på havet, oavsett om de krävs i reglerna eller ej.

    Intresserade mailar Stefan.

    Jag tycker förslagen kring pyro och brand är bra, men jag tror det kan vara viktigt att ha sett en flotte i verkligheten, och veta hur det är att ta sig upp i en-. Även om de inte behövs på de större racen här hemma, så finns de oftast på större båtar och båtar som seglar långt. Även om många kanske inte tänkt segla internationellt när man gör kursen, så är det bra om alla har ett “riktigt” cert i det fall man mönstrar på en båt som skall köra Fastnet eller liknande.

    Här kommer information om planeringsläget angående säkerhetskurser enligt World Sailing för 2020.

    Bakgrund
    2006 startades säkerhetskurserna för havskappseglare i Sverige. Initiativet till detta tog Sten Edholm och jag. KSSS och Svenska havskappseglingsförbundet bidrog med resurser och ekonomi det första året.

    Sedan 2013 har jag ett avtal med Svenska seglarförbundet om auktorisation och genomförande av kurserna. Anmälan sker via idrottonline och därifrån hanteras certifikaten.

    Genom avtalet med SSF använder vi Bosön för genomförande av kurserna. Vi får därmed bra utbildningsförutsättningar till ett förbundspris.

    2018 var intresset för kurserna mycket lågt. Enbart en handfull personer utbildades.
    2019 genomfördes tre fulltecknade kurser, och med kö för fler tillfällen.

    GDPR-reglerna gör att jag inte har kvar information om de som gått kurser längre bak än 2014. Det finns således ett intresse/behov att få till ett samarbete med förbund och klubbar i landet om kursernas förekomst.

    Grundkursen är två dagar, med både teoretiska delar inomhus och praktiska moment i pool och utomhus.
    Refresherkursen är en dag (vanligtvis lördagen), med både teoretiska delar inomhus och praktiska moment i pool.

    Bedömning
    Utifrån en känd kölista på ca 10 personer tror vi det kan finnas mellan 20 – 50 personer till som är intresserade/tillhör målgruppen.
    Vi vill därför planera in minst ett, helst två kurstillfällen under 2020. All information ska publiceras på idrottonline genom seglarförbundet

    Behov av er respons
    Utifrån lämpliga/möjliga helger att genomföra kurserna finns följande:

    Helgen v12
    Helgen v13
    Helgen v14
    Helgen v16

    Vid många anmälda/intresse så kanske även kunna fungera någon av dessa två:
    Helgen v6
    Helgen v7

    Jag är tacksam om ni kan återkoppla förslag på om någon av dessa helger är olämplig pga annan verksamhet.

    För er som anmält intresse att gå kurserna är jag tacksam på återkoppling, vilken helg som skulle passa er bäst.

    OSA 2019-11-25

    Inför 2020 ser vi även över kursupplägget och reviderar kursboken. Vi ska kika på OSR senaste skrivning och erfarenheter.

    Ett sätt att korta ned kurstiden och kostnader är att reducera den praktiska brandutbildningen.
    Exempelvis genom att ta bort släckövning med brandsläckare och enbart fokusera på släckning av brinnande person(docka) med brandfilt.
    Vad anser ni om ett sådant förslag?

    Ett annat sätt är att reducera den praktiska övningen med pyroteknik. Motiv för det skulle kunna vara att reglerna de senaste åren tagit bort krav på flera av de tekniska produkterna ombord.
    Vad anser ni om ett sådant förslag?

    Eftersom det nu är en praxis att undanta kravet på livflotte vid svenska havskappseglingar, ska vi även i de svenska säkerhetskurserna reducera bort detta moment?
    För att möta svenska seglares behov av internationellt gångbart WS certifikat skulle man kunna tänka sig en tilläggskurs på ca 3 timmar.
    Vad anser ni om ett sådant förslag?

    OSA på dessa utvecklingsfrågor och andra ingångsvärden ni tycker vi ska beakta 2019-12-15

    1
  • Ombord på Thomas Covilles nya Sodebo

    “…pretty conventional…”

    1