• It’s a wrap

    0
  • Äntligen fredag…

    0
  • Artemis Technologies

    Om någon undrar vad Iain Percy och de andra i Artemis skall pyssla med framöver… Låter som att man har mer pengar att investera i cool teknik.

    När tror man det här är kommersiellt gångbart?

    (more…)

    0
  • Midsummer Match Cup | matchracing i Skärhamn

    Kan det funka?

    Tre orter på västkusten (Marstrand, Lysekil & Skärhamn) får nu tre olika typer av matchracingevent under en dryg sommarmånad. Det blir hektiskt för både seglare, publik och lokala partners.

    Men också kul att det händer nya saker.

    Några gissningar kring vad man skall segla? DS37? FE28R?

    Nytt seglingsevenemang i Skärhamn satsar på mixade team utan kvotering

    I juni 2019 blir det premiär för Midsummer Match Cup, ett nytt internationellt seglingsevent i Skärhamn där dam- och herrseglare tävlar i samma team.

    Med Midsummer Match Cup introduceras ett nytt koncept för matchracing-tävlingar i världen. Det har funnits stora tävlingar med mixade team tidigare, till exempel Volvo Ocean Race där reglerna gjorde det fördelaktigt att för lag att kvotera in kvinnliga seglare. Men den nya matchracingregattan i Skärhamn är det första i världen där reglerna säger att varje team som tävlar måste ha mixade team med minst två damer och två herrar.

    Midsummer Match Cup introducerar också Skärhamn på den Svenska västkusten som ny arena för att arrangera ett internationellt och professionellt seglingsevenemang. Initiativtagare till tävlingen är topprankade skepparen Johnie Berntsson som bor i Stenungsund och i flera år varit en profil inom internationell matchracing.
    – Jag är väldigt stolt över att vara med och starta det här evenemanget på en plats som betytt mycket för mig som seglare. Midsummer Match Cup kommer att bli en fantastisk folkfest och en spännande regatta att följa. Skärhamn passar perfekt för den första matchracing-tävlingen någonsin med bara mixade team, säger Johnie Berntsson som startade sin seglingskarriär i Skärhamn.

    Tjörns Kommun är en nära partner till evenemanget. De har en långsiktig vision där evenemanget utvecklas de kommande åren och hjälper till att etablera Skärhamn som arena inom internationell kappsegling.
    Ian Williams från Storbritannien har vunnit fem VM-guld i matchracing och är mycket positiv till det nya konceptet med mixade team.
    – Jag har alltid tyckt om att tävla i Sverige för det finns ett stort seglingsintresse på västkusten, säger Ian Williams. Midsummer Match Cup och det spännande konceptet med mixade team kommer upplevas som ett lyft för lagen som deltar, för arenan och för alla kommersiella partners till evenemanget.

    Lucy MacGregor, även hon en tidigare världsmästare i matchracing, tror att Midsummer Match Cup kommer att bli ett evenemang som lockar intresse bland både åskådare och proffsseglare.
    – Det är fantastiskt att se hur kvinnliga seglare når framgångar och tar mer plats inom olika delar av sporten, både när det gäller mixade team och i stora regattor med bara kvinnliga seglare. Midsummer Match Cup kommer att vara ett bra komplement till andra tävlingar och det kommer bli spännande att se en matchracingregatta där män och kvinnor tävlar sida vid sida och på lika villkor.

    Midsummer Match Cup kommer att äga rum 25-29 juni 2019. Evenemanget arrangeras av Brandspot som tidigare varit med och arrangerat flera stora internationella seglingsevenemang, däribland hamnstopp för Volvo Ocean Race i Göteborg och Stockholm, America’s Cup World Series i Göteborg och GKSS Match Cup Sweden på Marstrand.

    2
  • Pac Cup på J/92 Zaff

    Pacific Cup kallas “the FUN Race to Hawaii”, och seglas jämna år. Man startar i San Francisco och efter drygt 2000 sjömil så går man i mål utanför Kaneohe, Hawaii. Läckert att Express 27 samlar egen klass med 6 båtar… Minsta båt var en Moore 24 och det känns också sportigt att segla en Melges 32!

    J/92 Zaff seglade på 13 dagar 3 timmar 39 minuter och 14 sekunder. Skall vi gissa att en kall öl smakade gott efter nästan två veckor?

    Är det det här eller Transpac man vill segla?

    1
  • Tjej som har vunnit något av de större racen?

    Veckans läsarfråga kom från en tjej som undrar…

    Finns det någon kvinnlig skeppare som har vunnit en större kappsegling i Sverige någonsin? Tex ÅFOR, Tjörn Runt, Lidingö Runt, Sandhamn Open, Hyundai Cup, Seapilot2star osv.?

    Många kvinnor har fortfarande målsättningar som att vi ska ha roligt eller vi ska inte komma sist. Nu räcker det! Nu måste vi snäppa upp rejält och ha fokus på resultat

    Jag har inte tänkt på det på det här viset, men det vore så klart skitkul om fler tjejer satsade lite hårdare.

    5
  • Celeste 34 Sport | däckslayout

    Det är många som undrar hur det går med Celeste 34 Sport. Vi är ju inte bortskämda med att båtar levereras på tid. och det hände inte den här gången heller. Nu siktar man på segling till våren.

    Sedan tidigare så har vi koll på specifikationerma, så den här gången nerdar vi in på konceptet och däckslayouten.

    Punkterna nedan från Torbjörn som skall segla båten, och är djupt involverad i hur den skall fungera på vattnet.

    – Lättdeplacement båt med goda lättvindsegenskaper och ett enkelt varierbart segelplan.

    – Ingen hänsyn till mätregler, enbart fokus på rolig och snabb segling.

    – Utnyttja ny teknik för att göra båten enkel att hantera. Karver rullsystem och fallås för code0 och kutterfock. Focken har en rulle under däck från Bartel och förstag i rod som gör det möjligt att rulla in focken utan att använda en aluminiumprofil. Focken har alltså softhanks vilket också gör den enkel att ta ner om man vill minska vindmotståndet. Nackdelen med detta system är att det inte går att reva focken genom att rulla in en del av focken. Det är å andra sidan inte en speciellt bra metod ändå.

    – Ett fast peke (ca 80 cm) för att få en stark och stabil lösning för Code0 samt enklare landstigning. Ett långt utskjutbart kolfiberpeke (ca 2,40 m framför förstag) för effektiv halsning av gennaker.

    – Piedestal i sittbrunnen för en bra placering av plotter, kompass, autopilotinstrument samt motorreglage och instrument. Fungerar även som stöd i en väldigt stor och rymlig sittbrunn. Kan även användas som fäste för ett bord.

    – Autopilot monterad direkt på hjärtstocken under däck.

    – Instrument på masten för att vara synliga för samtliga ombord, plats finns även att sätta instrument på akterkant av sittbrunnsargen.

    – Från fören är det fem linor som ska till sittbrunnen: gennaker tackline, lina för att dra ut peket, code0 tackline, kutterfock tackline och lina för inrullning av focken. Dessa linor kommer att gå under däck och komma fram vid avlastare och winchar på rufftaket. Linor för Karver rullsystemen för code 0 och kutterfock kommer att ligga på däck bak till sittbrunnen när de används.

    – I sittbrunnen har vi strävat efter att ha en stor flexibilitet var och hur vi kan skota/trimma fock, gennaker code 0 mm. Winchfeeders och brytblock med avlastare kommer att användas för att underlätta lindragning och byte av winch.

    – Tvärgående fockskotskena med rimligt snäv skotvinkel (5-6 grader) och enkel justering av skotpunkt upp och ner samt in och ut på skenan via utväxling som går till cleats på insidan av wincharna på rufftaket. Vid reaching får man använda sig av barberhaul ut i relingen där det kommer att finnas fästen avsedda för detta. Både fock och kutterfock har också reachinghorn för effektivare skotning.

    – Storseglet kommer att ha ett skotsystem med dubbel utväxling 10:1/5:1 och gå till en Harken svängbar arm bakom storskotskenan som är försänkt och böjd för att skotningen inte ska förändras när man justerar vagnen. Uthal sker genom utväxling i bommen och kommer ut till en cleat på undersidan av bommen. Två rev med avlastare inbyggda i bommen. Kicktalja med dubbelkommando till cleats på rufftaket. Cunningham till cleat vid mastfot. Häckstag via kaskad utväxling och dubbelkommando till var sida av sittbrunen vid storskotskenan för att vara enkelt tillgänglig för storskottrimmer eller rorsman.

    Längd 10,45 m
    Bredd 3,49 m
    Djupgående 2,23 m
    Deplacement 3 ton
    Segelyta kryss 73 kvm
    Motor: Oceanvolt SD6
    Batterier: LiFe 7kWh
    Vattenballast: ca 400 liter per sida

    Segel North sails:
    Storsegel 40,8 kvm
    Fock J2 32,6 kvm softhanks, rulle under däck, ingen profil
    Kutterfock 20,3 kvm, lös rulle med fallås
    Code0 55 kvm, på rulle till fast peke med fallås
    Gennaker A2 132 kvm, utskjutbart peke.
    Gennaker A3 108 kvm, utskjutbart peke.
    Stormfock på samma rulle som kutterfock

    6
  • Marstrand Big Boat Race 2019 = 1-2 juni

    Nu har vi fått styrsel på datumen för nästa års Big Boat.

    Så boka denna helg i kalendern nu.

    Största anledningen var egentligen att få ihop ett bra paket med HH Skagen Race. Många verkar gilla en längre helg med mycket segling bättre än flera helger med mycket logistik.

    Helgen innan hade blivit svår för många norska båtar och helgen efter kör MSS en större entypsregatta.

    Som tidigare kommer Skagen Race att starta på onsdag kväll från olika ställen (troligtvis också från Marstrand) med målgång i Skagen på torsdag lunch typ. Sedan kör vi ett sprintrace från Skagen till Marstrand på fredagen och ett klassiskt Big Boat på lördag/söndag. Exakt hur de här sakerna hänger ihop får vi se, men jag tycker det finns grym potential.

    En annan sak som har varit på tapeten ett antal år är en sportbåtsklass. Får vi ihop tillräckligt många nästa år så måste det bli av. En nyckel är ju att få hit FarEast 28R-gänget ;-) men jag tror det finns många andra som Farr 30, 11-meter, Melges 24/32, Farr 280 och kanske ytterligare några som vill traila hit. Vi vill ju också se en duellen mellan Shaw 9 Karma Police och Elliott 9ss Overload (två offshore-race och 6 banseglingar lär bli ett avgörande format).

    9
  • L30 | vad tycker vi om den?

    Veckans läsarfråga.

    Vad tycker ni om denna Slovenska? L30.

    Cruising och hardcore racing. Hittar inte många liknande paket om J-båtarna ligger utanför budgeten

    Jag såg den på Düsseldorf 2016 och tänkte att konceptet liknade HP30… Såg att man samlat till klassmästerskap i somras, men det verkade lite osäkert hur många av båtaran som seglades av “riktiga” ägare.

    Ser ju ut att kunna seglas fort i alla fall…

    0
  • Till salu just nu?

    Vid den här tiden på året så brukar det bli en del kul båtar till salu.

    Här är ett bra exempel. Leif Andersson säljer sin Seaquest 36 (Blocket). Jag tog en del bilder när jag först fick span på båten 2007.

    Xp-38 Yolo ligger också ute och Swan 45 Stell ryktas också vara på marknaden.

    Bidra gärna med era tips i kommentarerna.

    4