• AC75 Te Aihe flyger

    Och mer på samma tema:

    0
  • Framme på Malta

    Fantastisk nattesegling mellan Siciliens västra udde och Malta. Att segla gennaker i shorts under fullmåne är någonting extra.

    Under den här logistikövningen så har jag mest fokuserat på tidsplaner, checklistor och alla saker som kan skita sig längs vägen. Och när det varit motigt, så har jag intalat mig själv att “detr blir nog ganska trevligt” och att “det här är bekymmer som de flesta andra skulle vilja ha”.

    Men denna resa överträffade alla förväntningar. Från landtransport, av- och påmastning och annat båtmeck, väder, ställena man kom till och inte minst sällskapet ombord.

    Maja & Janne körde en vakt, och jag den andra. Typiskt 3-timmars-vakter under natten och lite mer flytande under dagarna. Ingen hade seglat med någon annan förut, men det funkade otrolig bra. Både vid stökigt väder till havs och på kvällarna i land. Superkul. Seglar gärna med dem igen.

    Planen i förra inlägget var ju att ta en natt på Sicilien innan vi drog vidare. Men med ett stort högtryck över ön, så skulle det bli tunnt med vind över helgen. Så vi inventerade diesel, dricksvatten och mat och bestämde oss för att köra hela vägen. Till de ursprungliga 220 distansen lade vi alltså 155 extra.

    Blev blev en fin kväll med besök av stora delfiner, och senare såg Maya och Janne en jättesköldpadda.

    Efter fin segling under hela dagen, så dog vinden mycket riktigt under natten. 10-12 timmar motor innan vinden fyllde på igen under förmiddagen.

    Vi hade gott om tid, och spenderade hellre söndagen på havet än i land, så det blev en lång dag under gennaker. Mäktigt att glida in i Valetta med egen båt.

    Måndagen ägnades åt avsaltning av segel och tampar.

    Andra kul båtar i samma marina. J/121 Jackhammer som kom på båt för några veckor sedan. Skall också vara med på Middle Sea Race så klart.

    Vi var också och kollade på Mediterranean Maritime HUB där Ripard Yacht Services håller på att bygga upp verksamhet för att serva race-båtar från 40 fot och uppåt. Bland annat har de den här hallen där man kan köra in båtar med upp till 30 meter mast på :-)

    HH42:an är gamla Raa Glede med ny köl. Ny ägare är samma kille som hade J/122 Artie (och har vunnit racet med den).

    Här skall även Blur bo under vintern. Fast utomhus.

    Ses snart!

    Hela resan 600′
    Antibes-Ajaccio 130′ (mån kväll – tis)
    Ajaccio-Bonafacio 50′ (ons)
    Bonafachio-Marina de Puntaldia 50′ (tor)
    Marina de Puntaldia-Valetta 380′ (fre-sön)

    9
  • West Side Cup 2019 – slutresultat

    Stort grattis till gänget på Zlatan!

    1 FinnFlyer 36 Zlatan Lars Wikander GKSS
    2 Farr 30 Farrgo Per Algotsson BKSS
    3 Sun Fast 3600 La Primera Peter Lundgren STSS
    4 XP38 33 BlueS Hans Johansson STSS
    5 Archambault Grand Suprise Rebellion Carl Fjällman HJBK
    6 X‐332 X3M Bertil Rohlén BKSS
    7 Gambler 38 Cheetah Evan Thorsson STSS
    8 First 40 Le Veuve Noire Pär Larsson GAST
    9 J/88 J88.se Jonas Dyberg XSS
    10 X‐99 Xstream Anders Källström GKSS

    Hela listan här.

    0
  • Buongiorno Sicilia

    Passerar just nu Siciliens västra udde (bilden ovan är Isola di Marettimo), och har beslutat att köra mot Malta i natt & i morgon. Lätta vindar så vi får passa på. Vissa modeller pekar på 140 nm för motor,

    Fint också när vi lämnade Sardinien.

    230 nm i 8-17 knops vind som gick från läns till tuff bidevind. A2-A3-C1 och till sist J3 + ett rev tidigt i morse. Men sedan blev det fint igen.

    9
  • Hallå Korsika

    Nu är vi på väg.

    Lämnade just Ajaccio på Korsikas västra kust (thank you Santelli Sophie Manu for the hint) med målet att ta oss till Bonifacio på sydligaste udden i kväll.

    Allt gick bra i Antibes. Båten lämnades på kajen under lördagen, och jag kunde lägga hela söndagen på att preppa mast och båt. Sjösättning och mastning direkt måndag morgon.

    När Maya och Jan kom efter lunch, så var vi i stort sett klara. Det var varnat för mer vind under tisdagen, så vi stack direkt på måndag kväll.

    Skönt att vara på havet igen…

    Prognosen lovade halvind i måttliga vindar som på morgonen skulle mota och doja. Stämde bra förutom ett segt åskoväder som följde oss hela natten. 10-12 m/s, hällregn och kolsvart mellan 01 och 06 – men vi klarade oss från blixtarna som hela natten låg väster om oss.

    Efter lite motorgång fyllde ny vind på från rätt håll.

    Planen är att ta oss ner längs Sardiniens ostkust torsdag, förbi Porto Cervo, för att på fredagen ta skuttet till Sicilien. Då ser det ut att stå lite mer vind från NO.

    Vi får se…

    13
  • How to Reef an IC37

    Samma setup som vi kör Shorthanded. Fast utan dragkedjan då 😃

    With just three sails for all conditions, the ability to reef both the main and jib of the IC37 is crucial to sailing the boat in heavier air. North Sails Ken Read details the process for reefing the sails on the IC37

    1
  • There she goes…

    Nu är hon på väg till Antibes, där vi nästa vecka skall segla sista biten till Malta. Det är 660 nm, så det tar väl en vecka om vi gasar på lite.

    Tips på hamnar för en snabb middag och bunkring eller andra saker man måste se på vägen?

    Det har hänt en del sedan påsken 2012:

    3D6B0630.jpg

    8
  • Nödroder

    Äntligen på plats…

    Inför Fastnet 2015 valde vi att bygga en durksektion i lite kraftigare kolfiber. Då var idén att lasha fast denna på akterspegelkn vid behov. Men redan då kändes det osäkert om det skulle funka eller inte när det blev dags…

    En vanlig idé är att ha ett “kasett-system”, där man först monterar en kasett där man kan skjuta ner durskivan. Fördelen är att ingen del är i vattnet, och monteringen kan göras under kontrollerade former.

    Ett alternativ var att ha ett stationärt fäste på akterspegeln, men jag ogillar både den extra vikten i aktern och att det oftast ser fult ut.

    Alternativet är ett helt kit, som kan monteras vid behov. Eller aldrig… Nu valde vi att fästa det med fyra 8 mm insex-bultar och muttrar som skall limmas på insidan. Jag lyckades göra det själv idag, så det skall säkert funka när man är fler också.

    Rorkult blir antagligen ett par lattor eller nåt. Känns inte som det behövs en dedikerad? Eller?

    Stort tack till Vaxholm Komposit för de stora sakerna, och Anders på Premium Composites för finlir.

    4
  • En större modernare Banner 28? Typ.

    Veckans läsarfråga:

    Jag letar efter en sportig, rolig och snabb segelbåt i 30-35 fots klassen som funkar att bo i utan höga krav på komfort och inget på ”mysfaktor”.

    Budget 400 – 700 tkr.

    Jag kör inte så mycket race men gillar adrenalin och fart så jag bryr mig inte om entypsmöjligheter eller mätregler men jag vill ha seglingsglädje.

    Idag äger jag en Banner 28 racer och seglar en del själv men är som oftast 2 ombord så jag önskar något med enklare hantering för shorthanded. Gärna med en modernare rigg utan backstag helst med peké och asym.

    Eftersom vi kommer från en Banner 28 så har jag inga höga krav på komfort men den nya båten bör ha lite bättre boende. Jag föredrar praktiskt boende med de flesta basbekvämligheterna men slipper helst trädetaljer och annat som bara väger.

    Era tips mottas gärna! Om man går mer åt cruising håller så finns det några jag kikat på typ Dehler 29, X-332 och First 31.7 alla dessa har mer än tillräckligt med bekvämligheter, men vilken ger mest seglingsglädje? Läs glädje och fart inte vilken som vinner på race.

    Tips på mer sportiga båtar är toppen så länge det funkar bra att bo på båten camping style typ J/92

    8