Sista Chansen 2016

I går var det dags för säsongens sista race i West Side Cup; “Nya” Sista Chansen i Björlanda, där “nya” innebär att man ändrade på formatet förra året. Nu försöker man köra två kortare banseglingar med kryss/läns på utlagda bojar. Och med tanke på förutsättningarna vädermässigt, så gjorde BKSS ett grymt jobb!

Vi har alltid svårt att få ihop ordinarie gäng på höstracen, så den här gången var det bara jag och Simon från vårt vanliga gäng. Men med några extremt kompetenta ersättare så skulle vi nog klara oss på 5 man i de lätta vindarna:

Peter Gustafsson, rorsman
Mathias Lindeborg, stor, taktik, mast
Pelle Lindell, trim
Jens Allroth, keyboard, tail
Simon Kindt, fördäck

sistachansen16-1

Starten gick i lätta ostliga vindar. Alla prognoser sade 1-3 m/s från ost, men Predict Wind flaggade för ett vrid till väst tidig eftermiddag. Sjöbris då eller?

Vi tyckte vi hade sett bäst puffar på högersidan och körde en lång styrbord först. Då seglade vi också samma väg som Xp-38 Yolo, som hade samma poäng i cupen inför det här racet. Så prioritet ett var att komma före dem i prislistan.

När vi var utanför hela gänget så kunde vi gippa in på ett skift och fick en bra resa tillbaka. Proffs-tyngda FinnFlyer 36 hade valt vänsterkanten och hade dåligt tryck.

sistachansen16-2

Här passerar vi X-37 Qixi med bra skärning in mot märket. Där var vi nästan i fatt de första stora båtarna; Dominant 105 Lady Godiva och First 35:orna. Ett klockrent första ben helt enkelt.

nowind-1

Men ganska snart efter rundning så dojade vinden. Vi fortsatte höger då det såg ut att stå lite stråk inne bland öarna, men snart dog vinden helt. Trots att Yolo var ganska långt bakom, så kan ju vinden fylla på från vilket håll som helst, så vi klev i in i mitten av banan för att vara safe.

sistachansen16-4

Till sist fyllde vinden i, denna gång från nordväst. Trycket kom först från land, så båtarna i högerhörnet tuffade iväg. Men vi hade bättre vinkel och kunde sätta en A3 och dåna förbi gänget. Tävlingsledningen kortade banan det blev målgång efter ett varv.

sistachansen16-5

Med mycket stillaliggande så är det ju kasst med ett högt SRS-tal. Mindre båtar belade platserna 1-7, men i blev i alla fall 8:a och först av de båtar som seglade West Side Cup.

Efter målgång så dojade vinden helt, och det såg mörkt ut att få till ett andra race. Jag var väl ganska happy med att ha slagit Yolo, och visste inte riktigt om jag ville ha ett race till. Men jag var mer sugen på att segla än att vinna cupen, så bvi blev alla ganska glada när vi såg en mörk kant fylla i västerifrån.

sistachansen16-6

Zlatan inför start i andra racet.

Vi kom iväg bra på en babordsbog, i full fart precis på vår starttid… tyvärr inget tut från tävlingsledningen (som tutade en minut senare), men Mathias hävdade att han hört ett litet pys… Hmmm… jaja, då kanske målsättningen måste vara att segla 10% snabbare för att klara ett straff :-)

Längst ut till höger även denna gång och en lång styrbordsbog in på layline. Intressant med styrbordsrundning och massor av båtar som seglar ett varv runt märket. Vi klarade oss bra och kunde få till ett fritt spår på undanvinden där vi gick ifatt Qixi, Lady Godiva och Zlatan.

sistachansen16-7

Vi fastnade lite på Qixi och X-332 X3M på vägen upp för styrbord. banan var nu ganska sned och vi hade hoppats på att kara oss på ett slag, men det gick inte riktigt.

På sista undanvinden gippade vi tidigt för att få ett fritt spår 200 meter under alla andra som låg och luffade varandra. Bra drag, och vi kunde runda före Zlatan. Kort styrbordsbog i mål med bra häng på de snabbaste minde båtarna.

Racet tog under 45 minuter för oss och det blev omräkning. Spik för oss ett par minuter före First 35 Nausicaa och X-79:an. Cool!

Med serien 8-1 blev vi 3:a totalt efter Caspersson i Omega 30 och Algotsson i X-79.

sista_chansen_2016

sistachansen16-8

En kul snackis är att X-79-gänget byter till Farr 30 nästa år (gamla Orca). Superkul.

En outtalad regel är ju att man måste byta till något mycket svårare när man blir för dominant i sin gamla båt.

Vesala har en ny Pauger 30, Kwanza har sålt sin 35:a och tydligen har vi ett antal svenskar som är i England och kollar på J/111. Mäklarna undrar vad som händer:

There seems to be really strong interest in the J-111 coming from
Sweden at present and I have no less than 5 clients looking for
111’s. It seems to be the in demand class.