Midsummer Solo Challenge 2018
Foto: Search Magazine.
Det var väl mest en tidsfråga innan vi fick en ordentlig solosegling här på västkusten, och det vart fantastiskt kul att se nästan 50 båtar i Marstrands hamn i torsdags. Vi hade från början 60 anmälda, men inte helt oväntat var det en del som hoppade av i sista stund.
Det var också kul att se många nya bekantskaper. Jag fick det till ungefär en tredjedel av båtara som inte kappseglar normalt, en tredjedel som sällankappseglar och då kanske med fokus på shorthanded och en tredjedel lite mer ambitiösa båtar. En ganska bra mix. Det jag saknade mest var tjejbåtar, så här behöver det jobbas lite inför nästa år (no-crew i Stockholm har ju lyckats bra här).
Första officiella aktiviteten var en 3-rätters middag på Maritime. Fantastiskt trevligt. Det är ju ganska mycket enklare att hantera 60 båtar med soloseglare än 60 båtar med 8 man ombord i varje båt…
Här fick vi också klarat av registrering, genomgång av starterna och en väderbriefing av Erik Nordborg.
Leif Jägerbrand ger sig iväg i sin Seascape 24 Sunkini. Det är Leifs fel att vi var på plats, då han började jaga mig i november.
Jag gick ut tidigt för att se ett par starter (klasserna startade 10, 11, 12 och så vi 13:00). Här går klassen “medium” iväg.
Jag kom iväg bra i vår start. Det var hyfsat brant med TWA 100, så jag körde med code som förhoppningsvis skulle klara att det gick emot lite. Det hade varierat en del innan start och man vill inte börja med ett krångligt segelbyte inne bland skären.
Bilden togs av Jonny Petersson…
…som seglade Dragonfly 800. Vi var väldigt jämna, men när det öppnade upp eller lättade ur så hängde han inte med riktigt. Efter honom Sunfast 3600 La Primera och RM 1350 Embla. La Primeras starka och svaga sidor har jag ju koll på, men Embla skulle kunna överraska då det är en stor Lombard-design som kan mata på när vinden är rätt.
Jag valde ett lite västligare spår och tror jag fångade mer ström. Snittade mellan 0.5-1 knop mer än de andra så det kändes bra så långt.
Approachen vid Måseskär var svår. De flesta smet på insidan, men jag ville gå direkt från code till A2, och inte ligga och köra på något mellanläge. Strömmen var också över en knop här så jag chansade på att gå på utsidan trots att det var lite längre väg.
Seden hade vi en jättefin läns upp mot Lysekil, där jag började komma ifatt båtarna från klassen innan. Jag var lite orolig för gipparna in vid Islandsberg, men de satt mycket bra. Lyckades tillochmed få gippfunktionen att funka på autopiloten, vilket var lite spännande.
Inne i Lysekil så rundade man Släggebpådan, och här fick vi en försmak av vad som komma skulle. Det lättade ut rejält strax innan jag rundade, och avståndet till båtarna framför blev plötsligt långt. Och samma sak bakåt. Då tänkte jag inte så mycket på det, men så här i efterhand så blev mönstret tydligt.
Det blev J0 ut till Hållö, där jag kunde sätta A2 igen. Det var förhållanden som passade båten mycket bra, och jag bockade snabbt av även snabba båtar i mellanklassen. Här har jag precis passerat de två X-99:orna.
Ännu mera fin läns norrut, och jag lyckades pricka approachen till Fjällbacka ganska bra.
Här funderade jag en del på hur duktiga alla var. Man har bra koll på sina båtar, seglar dem aktivt och gör bra bedömningar kring vägval, segelbyten och annat. Superkul att se.
Här kom jag ifatt Axel Rydin med sin Minifolka.
Rundningsmärket var Testholmen, som man kan nå från lite olika håll. Jag hade räknat ut att mnin A2 inte skulle bära på utvägen, så jag behövde göra ett elakt byte mellan A2 & A3. Tanken blev att plattlänsa en bit för bara storen precis öster om Gåsön-Florön-Dyngön. Det gick heelt ok…
… förutom att vinden dog helt när jag var klar och framme vid Testholmen. Denna gång tappade jag båtarna framför helt, och Tor Hove i sin Elan 350 Elanor rann iväg rejält. Samtidigt försvann även båtarna bakom mig där bland andra X-35 Manixen blev kvar i skärgården när jag så sakta drog iväg.
Ut från Fjällbacka blev det en mycket lätt slör med TWA runt 130. Dags middag och lite lugn och ro. Vägen hit hade varit mycket hektisk.
Vacker solnedgång. Man har ju blivit lite bortskämd med det i sommar.
Med någon distans kvar till Ramskär så dog vinden helt. Nu var jag nästan ikapp Elanor, men Seaquest 24 och J/88 som jag jagade var långt långt före. Jag hade mött dem på vägen och de hade på grund av mina stiltjen hållt de avstånd på 2-3 timmar som de hade från start. Frustrerande, men inget jag kunde göra något åt.
Efter rundning seglade jag på skiften i 2-4 m/s ner mot Väderöarna. Kunde passera Elanor och Pogo 30 Stutt-Tjukken med en kombination av rätt vrid och boatspeed. Sedan kom en rejäl dimma, men den gav sig ganska snabbt.
Här han jag också sova en kvart eller två.
Vid Väderöarna började strömmen göra sig påmind, och jag valde att segla inne bland skären utanför Hamburgö.
Efter Smögen hade jag hämtat in en del på J/88 när det blekade ut igen. 4 distans blev 7 igen, och det tedde sig omöjligt att hämta in dem. Jag funderade på att chansa på att dra rakt ut i havet och vänta på ett högervrid, men risken var för stor.
Någonstans vid rännan in till Brofjorden började det kännas riktigt slitigt. J0 sitter på rulle på peket, så i varje slag skall den furlas och dras ut igen. Så klart gör den skillnad på farten, men man började fundera på vitsen med att driva båten 100%…
Men så sätter man på Depeche Mode på högsta volym och så kör man vidare…
Seg kryss ner mot Marstrand, med flera byten mellan fock och J0. På klassiskt sätt så tog jag överhöjd inne vid Marstrand för att slå ut mot Hätteberget, bara för att upptäcka att strömmen plötsligt var sydgående. WTF!
Jaja, jag skulle i alla fall vara minde en en timme efter J/88 och Seascape 24, och snabbaste båt runt banan. Så med en A3 och lite mer vind på vägen in mot mål så kände jag mig nöjd.
Fördäcksfilosofer på Piano.
Bryggsnack.
På lördagskvällen var vi lite oroliga att det bara skulle bli vi tre som tog oss i mål, men under natten och morgonen så kunde alla som ville fullfölja. Till slut 48 startande och 15 båtar som fullföljde.
Mini = Monohulls from 18.00 to 25.00 feet
Seascape 24 Sunkini, Leif Jägerbrand – 29:44:24
Minifolkbåt Isi, Axel Rydin – DNF
Späckhuggare La Chispa, Nils Ekholm – DNF
One Off Plastpyret, Per Hansson – DNS
Small = Monohulls from 25.01 to 30.00
J/88 J88.se, Jonas Dyberg – 28:41:50
First 27.7 Buena, Wladyslaw Chmielewski – 43:05:27
Albin 79 Amber, Fabian Tillig – 43:47:10
Compis 28 Retro Balloon, Staffan Cederlöf – 46:00:17
Maxi Racer Argentum, Roger Ohlsson – DNF
Maxi Racer Eldvatten, David Selvert – DNF
Maxi Fenix Vindrus, Jesper Folkesson – DNF
Trapper 501 Nanuk, Jürgen Asp – DNF
Banner 28 R Azur, Michael Assarsson – DNF
Cumulus Turbulence, Henrik Högman – DNF
Dehler 29 Granma, Robert Schmidt – DNF
Pogo 30 Stutt-Tjukken, Kristian Fæste – DNF
Seascape 27 Black Magic, Bert Forsberg – DNS
Maxi Magic Dojo, Jens Als Andersen – DNS
Pogo 850 Calypso, Per Lindell – DNS
JS9000 Sport Airbender, Jimmy Hellberg – DNS
Medium = Monohulls from 30.01 to 35.00
Elan 350 Elanor, Tor Hove – 33:18:36
X-35 Manixen, Tomas Larsson – 33:29:54
X-332 Monkey Business, Urban Edvardsson – 35:11:21
X-99 Piano, Hugo Norell – 35:29:00
Mani 32 Maniana, Mathias Duell – 42:4:22
Contrast 33 Grå, Asko Malila – DNF
Albin Nova Qetesh, Björn Wärnberg – DNF
CB33 Klara kluck, Urban Ristorp – DNF
X-99 Xenie, Håkan Larsson – DNF
Dehler 34 Black Pearl, Johan Holmqvist – DNF
X-332 Sport Dolores, Sven-Erik Andersson – DNF
Smaragd Flamman, Gunnar Ödman – DNF
Norlin 34 Mk1 Dorina, Morgan Petersson – DNF
Jeanneau Sun Fast 35 Tusså, Frank Sandberg – DNF
Dehler 34 SV Trindy, Jonas Kjellberg – DNF
Dehler 35 cws Quintic, Tomas Bengtson – DNF
Dehler 35 Aurora, Mats Andersson – DNF
Dehler 34 RS Svalan, Magnus Sjögren – DNF
Dehler 35 Victory, Jörgen Allén – DNF
Fareast 31 Kuai, Per Svanberg – DNS
Figaro 2 Pocoena, Erik Nordborg – DNS
Albin Nova Free2, Stig Henstein – DNS
Maxi 999 Underbar, Rolf Lundmark – DNS
Salona 34 Anolas, Dan Hammar – DNS
Large = Monohulls from 35.01 and upwards
J/111 Blur, Peter Gustafsson – 27:35:03
Sunfast 3600 La Primera, Peter Lundgren – 34:28:54
RM1350 Embla, Anders Nyberg – 37:41:58
Beason 36 Elektra, Oscar Bergstrand – 41:47:10
Wasa 55 Långben, Bo Cederlöf – 43:16:0
Hanse 370e Fri Flyt, Petter Hegle – DNF
Dehler 38 Annie, Johan Mälsjö – DNF
Bavaria 38Cr SigBritt, Ove Siggelin – DNF
X-382 Xusidus, Göran Artman – DNF
Arcona 400 Monique, Christer Malmros – DNF
Dehler 39 Catleya, Dennis Olsson – DNF
Beneteau Oceanis 411 Savannah, Evert Jägerbrand – DNF
Grand Soleil 46.3 GSen, Jan Olesen – DNF
Arcona 36 Ventus, Per Forsstrøm – DNS
DS37 Falken, Anders Svensson – DNS
X-382 Chamsiin, Peter Dahlsten – DNS
Multi = Multihulls >18 feet
Dragonfly 800 Triton, Jonny Petersson – DNF
Till sist vill jag skicka världens största tack till gänget på Båtagent! Bättre huvudpartner till ett seglingsevent kan man inte ha. Första natten fanns deras mediateam i en Targa mitt ute på Skagerrak och andra natten satt man i Strandverket och tog målgångstider. Utan er hade det aldrig gått!
Jun 12, 2018 @ 07:06
Kul läsning, det får bli nästa års utmaning.
Jun 12, 2018 @ 07:55
Låter bra Anders! Jag vill minnas att du vid någon presentation för några år sedan uttryckte att solo inte lockade då, men detta var en skoj segling så helt rätt att hänga på!
Jun 12, 2018 @ 08:41
Tror det fanns tre stora vägval som avgjorde:
1. Hermanö: Här var det för min klass (small) klart bättre att gå insidan. Här tappade jag Staffan och han var 30 min före i Lysekil. Även Cumulusen och Fenixen kom ikapp här. På utsidan gällde det att hålla fart i vågorna, då det var plattläns. Här körde jag ikapp Maxi racorna och First 27.7an.
2. Approach till Testholmen. Tyckte också att det kommer blir brant på utsidan. Men tyckte också att det blir besvärligt att tar sig in. Så jag chansade och det blev ju lätt och platt på utsidan med. Men lite mer vind och ström. Rundade samtidigt med Staffan och drog sen iväg.
3. Kryssen ner. Som jag ser det fanns det tre båtar som tyckte att det var en bra ide att sticker ut till havs. Micke i Banner, Staffan och jag. Vi var nog överens om att det var rätt dumt. Meströmen fanns inte. Högervridet kom men bara nån timme. Sen hittade jag en strömfara som drog mig ONO in till Vederöarna igen… Ner jag bara tog mig in i Sotefjorden så var det bra igen.
Och sen kom stiltjen vi mitten av Hermanö. Lätt medström där. Och sen kom det igen vid Måsekär. Upp till 1.3 kn motström. Så det var gott om tid att ankra och bada här, ca. 2 timmar för mig. Wadyslaw sa att han hade legat där sen första stiltjen, så typ 5 timmar måste det har varit…
Kul segling iaf.
Jag kunde inte annat än att räkna SRS tider för de med mätbrev. Blev inte så stora avstand ändå! Tre båtar klart före. Sen ett stort gäng på 35.5 -36.5 timmar beräknat och sen de andra som låg sämre till när fläkten stängdes av och drev norrut…
//Fabian
Jun 12, 2018 @ 09:11
Oj Fabian, du gjorde det “förbjudna”, dvs räknade SRS. ;)
Några båtar hade ju mer segel än i mätbreven, men om du vågar publicera din SRS beräkning så vore det intressant! :)
Jun 12, 2018 @ 09:16
https://www.dropbox.com/s/ucr2b7kore3c8ut/Screenshot%20from%202018-06-12%2009-12-39.png?dl=0
;)
Jun 12, 2018 @ 09:17
Använde faktiskt även tabellvärde för First 27.7an… Så det där är inte nogran nog för sekundstrider ;). Tyckte mest det var spännande att se.
Jun 12, 2018 @ 09:24
Wasa 55 an och Beason 36 an är ju också tabellbåtar.
Beason 36 beräknad: 41.97 tim
Wasa 55an beräknad: 45.26 tim
Jun 12, 2018 @ 15:03
Det som blev tydligt denna helg är att man behöver inte ha en massa fina hemsidor med en kass tracker.
Nu kom det ständigt uppdateringar från flertalet av deltagarna och en massa från bilder och rapporter från Anders Hultman. Inte många race som man får så mycket info från.
Hade alla haft AIS hade det vart ännu lättare att följa.
Jun 12, 2018 @ 15:37
Kul att det funkade att följa. Kul även för oss som seglade att se vad som hände i resten av fältet.
Tracke är ju en utmaning, i alla fall om man både vill att det skall funka under segling både för de som är med och de som följer – men att man också i efterhand skall kunna analysera resultaten. På Silverrudder har man kört TracTrac, men man verkar ah svårt att hantera så många båtar på ett enkelt sätt. Kräver lite research.
Jun 12, 2018 @ 20:44
Några år hade de en tracker på Faerder som jag gillade. Kunde välja ganska mycket i.
Skall se om jag hittar något i arkivet.
Jun 13, 2018 @ 19:25
One star Challenge som gick i Danmark för en dryg vecka sedan använde sig av https://www.keepsailing.net/Account/showme.aspx
Har inte hört om det funkade men det kan vara ett alternativ att undersöka.
Jun 13, 2018 @ 20:22
Jag seglade OneStarChallenge och Keepsailing-appen funkade utmärkt enligt de som satt hemma och följde oss. Går på mobilen/paddans GPS, nackdel att man måste ha appen igång, men man kan välja hur ofta den ska uppdatera positionen.
Jul 19, 2018 @ 19:06
I vilka förhållanden skulle Dragonfly 800 med SRS 1,2 kunna utmana om segern?
Jul 19, 2018 @ 22:36
För det första så finns det väl ingen “segrare” :-)
Upp till Fjällbacka så var jag och Jonny ungefär lika snabba. På lättare och öppnare bogar drog jag ifrån, på brantare bogar med mer vind så var Jonny snabbare.
Hade det blåst 6-7 m/s från WSW (halvvind både upp och hem) så hade flerskrovsbåtarna varit ohotade.
Tiderna på Silverrudder ger bra indikationer, där Dragonfly 800 var snabbare än alla kölbåtar 2016.