Skip to content

4 Comments

  1. Fabian Tillig
    Sep 15, 2020 @ 08:08

    Den gick otroligt bra på kryssen, tyckte jag. Betydligt snabbare än både Apivia och Charal. Att sen Apivia och Occitane fastnar offshore när nästan hela fältet seglar förbi de längs land är ju en annan grej ;).

    Vendee Globe blir riktigt spännande, minst 5 båtar som har potential att slås om vinsten (om man antar att alla håller): Occitane, Charal, Apivia, LinkedOut och Boss (tror man…).

    Arkea Paprec visade inte riktigt att den har potential, kan de göra nånting i de veckorna som är kvar?

    Reply

  2. Sam V
    Sep 15, 2020 @ 15:48

    L’Occitane är definitivt en favorit. Smalare och lägre skrov än de andra, så nära scow som regeln tillåter, annorlunda lösning på foilsen. Knappast snabbast i extrema förhållanden men ser ut att vara väldigt allround. I andra änden hittar vi stridsvagnen Corum, Juan K-design som delar en del linjer med Arkea Paprec. Tror de kommer visa klass när det verkligen blåser. Men Charal, LinkedOut och Apivia är nog favoriter. Av dem har Charal seglat längst, optimerat mest och gått bäst. Hugo Boss, vidöppet. Taktiken att inte delta i gemensamma uppvärmningar känns kanske inte som den bästa vägen att gå men det är så de jobbar. Sen ska man inte glömma bort några av de äldre båtarna, tror särskilt på Initiatives Coeur.

    Reply

  3. Sillstryparn
    Sep 15, 2020 @ 21:20

    Tror tillförlitlighet blir en avgörande faktor som vanligt på Vendee Globe.
    Tycker L’Occitane verkar för spröd för att hålla hela varvet.
    Hugo Boss har inte visat korten alls, men undrar hur snabb hon är och Thompson är lite av en gambler.
    Charal ser stark och robust ut och har farten: Tippar henne som vinnare.
    Men det är ett väldigt bra startfält i år.

    Reply

  4. Pelle Pedersen
    Sep 16, 2020 @ 10:49

    Tillförlitlighet är nog ett bra ord + lite tur med skit/skräp/ufo i vattnet…
    Sätter mina pengar på Charal, Apivia och Hugo B.
    Personliga favoriter dock är LÒccitane och Initiatives Coeur!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.