Skip to content

18 Comments

  1. Sam V
    Nov 7, 2020 @ 22:44

    En spaning. För att göra det enkelt kan man göra en grov uppdelning mellan båtarna i fyra kategorier baserad på foils. För enkelhets skull kallar jag de som sticker ut från skrovsidan foilare, de med lodräta foils ickefoilare:

    1. Senaste generationen – åtta nya båtar inför årets VG, sjösatta under 2018-20
    2. Första generationen foilare – sex båtar nya båtar inför VG 2016. Fem är med nu
    3. Ombyggda – tidigare generationer som uppgraderats till foilare
    4. Ickefoilare – tidigare generationer med centerbord

    1. Senaste generationen
    Vinnaren bör finnas här. Det blir lika mycket en kamp mellan olika designers som skeppare. Flera av båtarna är relativt oprövade och det lär bli en del haverier.

    Design Juan K, som nyligen sa “Regelboken för IMOCA säger att allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Sånt är min favoritläsning”. IMOCA är en boxregel där kölblad och mast är entyp. Majoriteten av alla IMOCAs har vingmast med utriggare även om några av de äldre har en traditionell stagad mast. Foils har gjort att kölen är inte lika viktig för det rätande momentet, och kölen vinklas inte mot lovart i samma omfattning som på äldre båtar. Det har lett till lättare bulbar, vilket gör att de har svårare att resa sig efter en eventuell omkullslagning, vilket i sin tur lett till större skrovvolym där Corum är det tydligaste exemplet.

    > Arkea Paprec – Juan K. Kraftfull båt som inte riktigt levt upp till förväntningar. Men väl förberedd och skeppare Sebastien Simon har coachats av gamla vinnaren Vincent Riou. Cirkulära foils till skillnad från alla andra, utom en, som har planare.

    > Corum – Juan K. Samma skrov som Arkea Paprec men högre fribord och enda IMOCAn med helt flushat däck. Ser ut som stridsvagn S. Oprövad och kom igång sent, men skeppare Nicholas Troussel har coachats av dubbla vinnaren Michel Desjoyeaux. En dark horse.

    Design VPLP, den verkliga veteranen i IMOCA-design, och förstår att göra båtar som är riktigt allround.

    > Charal – VPLP. Först i vattnet av den nya generationen, seglat mest, testat och optimerat mer än de andra. Vann genrepet Vendée Arctique. Tredje starten för skeppare Jérémie Beyou, senast kom han trea. Storfarvorit.

    > DMG Mori – VPLP. Samma skrov som Charal men inte seglat eller optimerat mycket. Skeppare Kojiro Shirashi startade förra varvet men fick bryta. Får hoppas komma runt denna gång.

    Design Guilliume Verdier, som jobbade länge ihop med VPLP och IMOCAs men nu går de egna vägar. Får se vem som tolkat reglerna bäst.

    > LinkedOut – Verdier. Skrovet är det första som skulle bli entyp i VOR, Super 60, konceptet som övergavs när Volvo slutade som huvudsponsor. Thomas Ruyant startade förra gången men bröt. Definitivt chans på topp tre.

    > Apivia – Verdier. Även denna har sitt ursprung i Super 60. Debut för unga skeppare Charlie Dalin men har väldigt väl förberedd, bland annat har han coachats av Francois Gabart, vinnare 2013, och hans organisation Mer Concept. Även Apivia har god chans på pallen.

    Sen de två udda fåglarna:

    > Hugo Boss – Verdier/Pete Hobson. Nu eller aldrig. Femte starten för publikfavoriten Alex Thomson och för honom finns inget annat än vinst. Tvåa i förra trots bruten foil, trea i förrförra i begagnad båt. Sin vana trogen förberett sig på egen hand utan matchning, vill överraska. Mest high-tech ombord av alla. Tillsammans med Corum enda båt som har cirkelformade foils. En fördel då de kan dras upp helt i lättvind, de flesta foils släpar i vattnet och bromsar i svaga vindar. Får se hur långt det räcker, men definitivt topp tre.

    > L’Occitane – Sam Manuard. Årets riktiga dark horse. Smalare skrov, scowför, som trots lägre fribord ger torrare och mjukare gång. Helt annorlunda foils som sitter högre på friborden och kan dras upp helt ur vattnet. Debut för Armel Tripon men han är en mycket rutinerad solist. Flipp eller flopp? Tror på flipp, om den håller.

    Första generationen foilare
    Sjösatta 2014-16. Alla sex båtar i den här generationen designades av VPLP-Verdier. Fem av dem är med nu. Den sjätte, förra Hugo Boss, är numera amerikanska 11:th Hour Racing som gör en långsiktig satsning på Ocean Race, fd VOR. Den har använts som testbänk och båten seglade faktiskt alldeles nyligen från USA till Frankrike.

    > Bureau Vallée 2 – VPLP-Verdier. Vinnaren från förra VG är bevisat snabb, väl förberedd och har nya foils. Louis Burton har starta två VG tidigare och kom sjua förra varvet. En som kan utmana den nya generationen.

    > Maitre Coq IV – VPLP-Verdier. Hette Bureau Vallée förra varvet. Yannick Bestaven. Inte lika optimerad som den som bär namnet nu men skeppare Yannick Bestaven är en gammal räv med en start tidigare.

    > Newrest – Art & Fenétres – VPLP-Verdier. Båten byggdes åt rutinerade italienaren Andrea Mura inför förra varvet, men när han inte fick ihop pengar köpte holländska miljardären Piet Heerema båten och seglade runt under namnet No Way Back. Han tog sig runt men kunde inte nå upp till båtens potential utan är mest ihågkommen för att han från södra oceanen konstant gnällde på B&G:s support. Skeppare Fabrice Amedeo kommer hantera båten bättre.

    > Prysmian Group – VPLP-Verdier. Årets italienska inslag, skeppare Giancarlo Pedote. Förra varvet låg båten bra till när den tvingades bryta. Nya foils, men osäkert kort.

    > Seaexplorer – VPLP-Verdier. Båten som tog Greta Thunberg till USA. Hette Gitana 16 under förra varvet men tvingades bryta. Nya foils och en långsiktig satsning från skeppare Boris Herrmann stöttad av YC Monaco kan definitivt leverera.

    Ombyggda
    Här är det riktigt intressant. Sex av startande båtar som hade lodräta, nåja, foils eller centerbord, har byggts om med nya foils har visat sig kunna vara riktigt konkurrenskraftiga.

    > Initaitives-Coeur – VPLP-Verdier 2010. 2012 hette den Banque Pop och var tre timmar efter vinnaren. Nu med mycket rutinerade skepparen Samantha Davies, med två VG.starter och ett VOR som skeppare. Den av de äldre som verkligen kan utmana, och den båt med en kvinnlig skeppare, av sex, som bör placera sig bäst.

    > La Fabrique – Finot-Conq 2007. Båten var tvåa VG 2008-09. Skeppare Alan Roura är bara 27 år gammal men har ändå hunnit med ett varv och blev tolva 2016 i en gammal häck. Kan överraska.

    > La Mie Câline-Artipôle – Owen Clarke 2007. Mike Goldings gamla Ecover som tvingades bryta 2008 när den låg tvåa efter halva varvet. Skeppare Arnaud Boissières är den enda person som startat tre VG och fullföljt alla. Rutin som kan betala sig.

    > MACSF – VPLP-Verdier 2007. Ännu en kvinnlig skeppare i Isabelle Joschke som visat sig vara riktigt snabb. Tillsammans med Sam Davies den kvinna som har bäst chans att placera sig bland toppbåtarna.

    > PRB – VPLP-Verdier 2009. En riktig favoritkärra som gamla VG-vinnaren Vincent Riou haft många framgångar med trots att han fick bryta förra varvet. Debut i VG för skeppare Kevin Escoffier men det går inte att räkna bort den här båten.

    > Time for Oceans – Finot-Conq 2007. Den här båten var Alex Thomsons andra Hugo Boss, den med delad ruff, fin tanke men katastrofalt blöt. Nu hel överbyggnad men debuterande Stephane le Driason har mycket att bevisa.

    Ickefoilare
    Fjorton båtar, byggda mellan 1997 och 2007. En rätt spretig samling med fjorton båtar, all respekt men jag nöjer mig med att lyfta fram fyra.

    > Banque Populaire X – VPLP – Verdier 2007. Snabbast i kategorin, vinnare 2012-13. Förra varvet som MACSF gick den bäst som av ickefoilarna tills den tvingades bryta. Debutanten Clarisse Crémer är ung, kvinna och har coachats av förra vinnaren Armel Cleach, vinnare 2016. Den ickefoilare som kan utmana.

    > Omia – Water Family – Farr 2007. Kom trea 2013 med Alex Thomson. Fortfarande snabb och skeppare Benjamin Dutreux är ingen som går att räkna bort.

    > Pure – Best Western – Farr 2007. 2008 fick legendaren Loick Peyron bryta när han låg bra till. Roligt är att skeppare Romain Attansio lever och har barn ihop med Samantha Davies som kör Initaitives-Coeur. Blir svårt för honom att komma först hem till deras barn.

    > Stark – Owen Clarke 2007. Den här får vi hålla tummarna för. Första skandinav att starta i VG. Finska Ari Huusela, pilot till vardags, driver en privat satsning och har överraskat i tidigare race. Ta dig runt Ari!

    Runt hälften av startande brukar bryta, minst någon första dygnet. Och jag kan ha brakfel i mina spekulationer, men ju fler som tar sig runt desto roligare. Nu är det bara att luta sig tillbaka, följa, drömma och tycka.

    Reply

    • Anders Frisk
      Nov 11, 2020 @ 15:27

      Grym spaning, Sam! :)

      Reply

  2. Benjamin
    Nov 7, 2020 @ 23:44

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157575997629150&id=567889149

    Ari har gjort en stark kampanj för att vara med på startlinjen och har även fått support från gemenskapen i Finland. Här en video från avseglingen i Helsingfors.

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Nov 9, 2020 @ 08:58

    Läckert när man tittar in på ställningen och ser att “distance to finish” är drygt 24000M… det är en bit kvar!! :)

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Nov 11, 2020 @ 13:05

    Det har varit en stökig natt; Charal har roderproblem , PRB nån typ av läckage, L’Occitaine och många andra verkar ha problem med sina fallås och Armel Tripon är på väg till Spanien för att reparera.

    Lite lustigt att så många plötsligt har problem med fallåsen. Känns som det har funkat bra tidigare?

    Reply

  5. SWE42Calluna
    Nov 11, 2020 @ 14:12

    Det verkar tyvärr som om favoriten Charal fått bryta då skadorna efter att ha kört på ett UFO (Unidentified Floating Objections) var värre än endast ett roder…

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 15, 2020 @ 18:25

    Main Sail teared onboard DMG MORI Global One
    Assessment of the ongoing situation”

    15 November 2020 – 5:00 UTC+1

    Following the damage on the mainsail suffered yesterday morning onboard the IMOCA DMG MORI Global One, Kojiro SHIRAISHI has successfully lowered the mainsail at 8:45 UTC.

    Meetings are currently taking place between Kojiro, his technical team and the Sail Maker to precisely assess the situation and to define a repair process taking into account the equipment
    available onboard.Kojiro is determined to try everything to repair. He will benefit from mild weather conditions allowing him to take the time needed to achieve and validate the repairs.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Nov 16, 2020 @ 09:30

    Nicolas Troussel (CORUM L’Épargne) Has Dismasted NW of the Cape Verdes

    French skipper Nicolas Troussel, who was lying in seventh place in the Vendée Globe, has dismasted on CORUM L’Épargne this morning. He was racing south in brisk NE’ly trade wind conditions some 260 nautical miles NW of the Cape Verde islands.

    Troussel, 46, was not injured and is in the process of securing the boat before further assessing the situation.

    Reply

    • Petter Eriksson
      Nov 16, 2020 @ 18:40

      Extremt tråkigt att höra. Det var ju en rätt speciell båt (i en grupp redan speciella båtar) och det hade varit roligt att se hur den designen presterade jämfört med de som har en lite mer traditionell IMOCA layout.

      Reply

      • Sam V
        Nov 16, 2020 @ 21:41

        Verkligen, särskilt som om den såg ut att vara den mer lyckade av de två Juan K-båtarna. Nu har hälften av senaste generationen båtar behövt stanna/vända/bryta. Av de som kunna köra på är en kvarvarande Juan K och alla tre startande Verdier. Och om inget händer kan nog Verdierbåtarna ligga etta tvåa trea. Imponerande.

        Reply

        • Sam V
          Nov 16, 2020 @ 21:58

          Nänä just det, HB är VPLP (och Pete Hobson i HB-teamet). Så Verdierbåtarna jagar sin gamla designpartner. De verkar robusta, om man nu kan säga så om dessa båtar.

          Reply

  8. Peter Gustafsson
    Nov 16, 2020 @ 18:37

    Charal startar om i morgon eftermiddag.

    Det finns ju ett banrekord att slå…

    Jérémie Beyou, the 44 year old French skipper who had to sail 600 miles back to Les Sables d’Olonne after damage to his Charal on the second evening of the solo non-stop around-the-world race, has confirmed that he will re-start the race on Tuesday afternoon despite the leaders being around 2,500 nautical miles south, approaching the Doldrums tomorrow.

    Reply

    • Fabian Thies
      Nov 16, 2020 @ 21:07

      Kul att han startar om. Vädret ser ju mycket bättre ut för honom. Han lär kör ikapp rätt bra innan doldrums med rådande prognos.

      Vet dock inte hur mycket jag gillar att man pratar om banrekord som han skulle slå. Vitsen med en kappsegling är ju att man startar vid starttid och inte invänta bra väderfönster. Så visst, han kan ju få snabbaste världsomsegling, men knappast rekord för VG. Om han nu inte segla om allihoppa. Inget är omojligt… Mich Des startade vär 3/ 4 dagar för sent 2008? Och var 5 dagar före i mål? Just sayin’ ;).

      //Fabian

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 16, 2020 @ 21:32

      Fast seglad tid är alltid seglad tid. Och håller man startlinjen öppen i 10 dagar så får man nog ta att rekordet slås av en båt som startar senare.

      Sedan kan man väl ha olika synpunkter om vad det är värt 😃

      Reply

      • Fabian Thies
        Nov 16, 2020 @ 21:58

        Visst är det så. Den officiella tiden kommer dock alltid vara relaterade till racets starttid. Tar de tiden när han startar? Vem validera rekordet i så fall? 10 dagars reglen är ju till för att folk ska hinner vara med, såklart. Och den var ju bra för många innan. Den ska ju inte vara till för att nån inväntar bäst väderfönster (Beyou har såklart inte gjort det).

        På nåt vis kommer det blir konstigt om man skiljer på seglat tid och racetid, i mitt tycke.

        Iaf har Beyou bra chans att bryter rekorden när till equatorn och tom 24 tim rekord under de första dagarna, om nu prognosen stämmer.

        Spännande hur mycket han kommer köra ikapp…

        Reply

      • Fabian Thies
        Nov 16, 2020 @ 22:00

        + att seglat tid i alla kappseglingar är väl tid efter start och inte tid efter att man krossade startlinjen…

        Reply

  9. L-B Gustafsson
    Nov 22, 2020 @ 08:18

    Facebook

    TEAM STATEMENT
    At approximately 19:00 UTC on Saturday 21st November, Alex notified the team on shore of a possible structural issue onboard the HUGO BOSS boat.

    Reply

  10. Pelle Pedersen
    Jan 26, 2021 @ 11:32

    Jäklar vilken spännande spurt!!! 5 båtar med vinstchans!!!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.