Snart dax för AC75-racing
Äntligen blir det racing! I veckan som kommer kör man först America’s Cup World Series och sedan till helgen Prada Christmas Race.
Det skvallras ju en del så här dagarna innan. Att amerikanarena har svårt att tämja sin båt, och att INEOS kanske inte har boatspeed… men på torsdag vet vi.

Dec 15, 2020 @ 20:18
“American Magic and Dean Barker claim victory over Team New Zealand in practice racing”
Dec 16, 2020 @ 09:36
Hoppas det blir bra racing och inte bara dragrace. Kattorna var ju spännande trots initial skepsis, ska bli intressant att se vad AC75:rona kan bjuda på. Ser ut som NZ är favoriter, med US bakom. Trodde på IT som hade snabbaste båt i första generationen men nu verkar de inte ha samma edge. UK har en brant uppförsbacke framför sig.
Sen kan man fråga sig om valet av båt är lyckat. Visst krävs det foiling på den här nivån, men att det prompt skulle vara enskrovsbåt och större besättning känns inte som att det kommit närmare normal segling. Vilket väl var ett av syftena, förutom prestige bland några miljardärer. Dyrare och mer komplicerad än nånsin, med grinders som aldrig tittar upp och en rorsman för respektive bog (IT) är pretty pretty far från vanlig segling. Dessutom skulle de antagligen bli frånseglade av en F50. Men vinner NZ eller IT så är de väl fast med designen.
Dec 17, 2020 @ 08:32
Bra start för Dean Barker och amerikanarna!
Några speciella observationer?
Dec 17, 2020 @ 08:44
Såg bara första timmen och 2 race, absolut coola båtar men när det skiljer över 3 min på så här korta race blir ju tävlingsmomentet ganska tråkigt…ingen direkt tajt racing. Men att se en segelbåt i 50 knop är ju fräckt:-)
Dec 17, 2020 @ 17:36
Bra sammanfattning. Tidvis spännande (lite som Bambi på hal is)…
https://www.youtube.com/watch?v=D6WGv5z80kY
Dec 17, 2020 @ 19:54
Varför har båtarna så långt förskepp med ett kralligt peke med waterstag? Dom ska ju ändå upp och foila så dom borde ju lika gärna kunna kapa båten vid förstaget!? Eller har dom något slags försegel som dom kan sätta på peket, vilket skulle förklara varför det är så kraftigt. Minilängd på båten?
Dec 19, 2020 @ 17:22
De har Code 0
Dec 20, 2020 @ 10:13
När är det tänkt att använda den? Hittills har dom seglat i det nedre spekrat av vind men utan Code 0. Kommer dom ta fram den när det blåser mer?
Dec 21, 2020 @ 09:06
Diskuteras här:
https://youtu.be/EZn2KojKWk0?t=2047
tl;dr;
En code 0 kommer hjälpa dom upp på foilsen men sen kommer det bara vara motsånd. Dessutom är dom rädda för extra-weight ombord.
Dec 21, 2020 @ 18:14
“It was a jib-day”
Sorry men nej det var det inte :-)
Hur ofta har det hänt att dom båtarna inte hinner runt på maxtid. Lite komiskt
Dec 21, 2020 @ 09:10
Med tanke på hur det såg ut i lördags, och hur de inte alls kom upp på foilsen, så borde de väl testat detta då!?
Dec 21, 2020 @ 10:29
Eller hur? Om coden skapar så mycket motstånd att de aldrig använder borde den nya generationen slopat peket helt, men klassregeln stipulerar bogspröt. Används alltså för vindinstrument och kamera.
Dec 18, 2020 @ 07:19
cool utveckling av seglingen. Seglen såg väldigt styva ut. Även “bommen” som flexar med.
Men vad ovant att se så proffessionella seglare som missar starterna .(säkert väldigt svårt att avgöra hur snabbt de kommer upp i flygande mode och farten fram)
Sedan manövrar utan spinnaker/gennakersättningar etc…banan blev ganska trist. Trotts otroligt korta race så blev avstånden stora.
1 race var lite spännande.(vet det kommer säkert ändras senare)
Hoppas dagens race blir tajtare.
Dec 18, 2020 @ 19:49
Visst var det ganska spännande racing idag?
https://www.youtube.com/watch?v=c8ZJJNyQ0IA
Dec 23, 2020 @ 11:24
Analys av lättvindssegling med AC75 och codens vara eller inte. Väljer en båt code måste den sitta uppe från tio minuter före start fram till målgång. Knivigt.
https://www.sail-world.com/news/234049/Americas-Cup-Rialto-Dec-23-Code-Zeros-anyone?fbclid=IwAR02tlYdo4f51WwVWlhPsvJT88rS7ipcB0K3UHoicG-NIihaD-iTiIr9iBQ