J/121 provsegling i Newport | detaljer

J/121 är ju en spännande båt, där man har tagit J/111 ett steg längre i precis den riktning vi har gjort med Blur: mer segelyta för prestanda i det lättare registret, fokus på shorthanded och kryddat det med vattenballast. What’s not to like?

Här kommer en rapport från Fredrik Rydin, som förhoppningsvis får sin båt till nästa sommar.

Och så klart massor av nördiga bilder. Mina kommentarer under respektive rubrik.

Du har ju ett hjärta som klappar för J-båtar så jag tänkte dela med mig av ett roligt seglingsäventyr som jag nyss är hemkommen ifrån. Jag åkte till Newport för att testsegla nya J/121. Båt #1 sjösattes för bara någon månad sedan så hon är verkligen sprillans ny.

Jag seglar själv mest shorthanded nu för tiden så när J/boats förra hösten presenterade sin nya 40 fots shorthanded speedster lät det väldigt spännande. Nu har jag alltså varit där och testseglat denna nya skapelse och det var en härlig upplevelse. Newport är ju för övrigt klassisk mark för alla seglare så bara att få insupa atmosfären där var kul i sig.

J/boats är verkligen ett familjeföretag i ordets rätta bemärkelse. Alla i familjen Jonstone verkar vara involverade i verksamheten på ett eller annat sätt. Jeff Jonstone var min värd under de dagar jag var där och hans engagemang och seglingskunnande imponerade.

Newport bjöd på lätta vindar under testseglingen. Vi hade mellan 2 och 4 m/s så det blev inga fartrekord direkt. Men å andra sidan fick man känna på fartresurserna i lättvindsregistret. Och dom var imponerande trots att vi endast seglade fock och stor. En Jib0 eller liknande skulle förmodligen gett ytterligare tryck i just de förhållanden vi seglade i. Imponerande acceleration så fort det puffade lite.

Efter att ha kryssat ut i bukten en bit så testade vi både Code0 och spinnaker. Fin känsla i styrningen trots dubbla rattar och lite vind. Härlig att segla helt enkelt. Huruvida fartresurserna räcker till för att segla upp till ett skyhögt mätetal återstår väl att se, men oavsett vilket så kommer man ha vansinnigt kul medan man försöker.

Sittbrunnen upplevde jag som stor och lättjobbad. Nu seglar jag som sagt bara shorthanded så trängsel i sittbrunnen tillhör inte de större vardagsproblemen. Däremot är det ju viktigt att layouten är genomtänkt. J-boats med sina 40 års erfarenhet av att bygga båtar för kappsegling verkar veta vad dom gör. En genomtänkt racer helt enkelt.

Det som är nytt och spännande med J/121:an är förstås vattenballasten. Under testseglingen fick vi inte mycket nytta av den dessvärre. 400 kg extra vikt i lovart kan nog kännas som ett skönt sällskap på kryssen ner mot Hoburgen.

Om jag ska försöka sammanfatta den här amatöranalysen så är mina intryck av J/boats nya shorthanded speedster väldigt positiva. En kul båt att segla i lättvinden (förmodligen ännu roligare i mer vind) som säkert kommer att ge många härliga upplevelser för den fåtaliga besättningen. Någon större entypsklass blir det nog inte på våra breddgrader, men det vore ju kul om det kom något exemplar hit för att tampas på Bohusracet, Seapilot2Star, ÅFOR DH m.m. Vi får hålla tummarna.

Fredrik

 

Deck gear

Som vanligt bra specat med Southern Spars, Harken & Antal. Man har mixat den klassiska layouten som jag har med en “fransk setup” med föärsegel på rullar och flytande skotpunkter. På båt #1 testar man en del saker, som kommer att ändras i produktion.

Fockskotet är en flytande skotpunkt, men man har ändå en skena för att kunna anamma olika segelmakare/segel där det kan diffa ganska mycket i var skothornet hamnar. Nu blir skenan en “grovjustering”. Den lilla skenan i railen kommer att ersättas av padeyes.

 

Cockpit

Ganska konventionellt, men första båten som J/boats gör med två rattar.

Storskotet funkar enligt uppgift bra, och känns enkelt. Kanske kan skenan synas vara aningen kort? Skulle kanske kunna flyttas bak 10 cm?

Det enda problemet är väl placeringen av backstagspumpen. Vi kör denna extremt mycket (vi har detn på framsidan av vår piedestal) och jag hade nog valt ett elektriskt system med knappar som både rorsman och storskotstrimmer kunde nå.

Water ballast

Detta är också en premiär för J/boats.  400 liter som körs in med en pump (se ovan). Motsvarar väl 5 man, även om det inte hamnar precis på railen – jag hade trott att man skulle lyckjas flytta upp den mot däck… Tar 5 minuter att fylla vilket torde vara ok?  Sedan flyttar man vattnet, och får ut det, med de tre luckorna nedan.

Även detta meck torde vara temporärt och blir lite snyggare (vattentätare) i nästa version.

Interior

Ganska straight forward, på ungeföär samma nivå som på J/111. Sjysst med en “owners cabin” som man kan hålla torr, och en rejäl förpik för segel och blöta gennakers.

Hade det varit min båt spå kanske jag hade sparat in lite trä :-)

13 Comments

  1. Jonas Dyberg Sep 26, 2017 Reply

    Byggs i Frankrike för den europeiska marknaden och i USA för den amerikanska….?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 26, 2017 Reply

      Just nu bara i USA. Har inte hört om några planer om att bygga den i Frankrike. Handlar så klart om volym…

  2. Carl Fjällman Sep 27, 2017 Reply

    Nästan lite WAF på den inuti, helt klart läcker.

    • Pelle Pedersen Sep 27, 2017 Reply

      Carl! Från en gammal man; vad är WAF?

  3. srsseglaren Sep 27, 2017 Reply

    Wife Acceptans Factor :-)

    • Jonas Dyberg Sep 27, 2017 Reply

      Tack, jag undrade också men vågade inte fråga.
      WTF har min dotter lärt mig sedan tidigare… ;)

  4. Fredrik Sep 27, 2017 Reply

    Navbord i kolfiber hade rätt hög vill-ha-faktor.

  5. Sinbad Sjöfararen Sep 27, 2017 Reply

    J-Beauty as Always…

  6. Staffan Ljung Sep 28, 2017 Reply

    Ser riktigt läcker ut! Skrovlinjerna är lite lika min gamla J120 tycker jag. Är helt säkert ännu vassare med både lättare konstruktion, mer segel och högre stabilitet! WAF-faktorn tror jag dock är något högre på J120:an… Kul att se annars att j-båtar tycks hålla fast vid detaljer som de kommit fram till fungerar bra i långa loppet såsom t ex utformning av lådor m m.

  7. Anders Sep 28, 2017 Reply

    Rycker det i köp-tarmen Peter? :)

  8. Andreas i HP Sep 30, 2017 Reply

    Hej
    Cool båt.
    Hur snabb är denna mot j/125 tror ni?
    Mvh Andreas

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 30, 2017 Reply

      Det är två olika typer av båtar. Skall man segla Transpac till Hawaii kommer man ha mycket svårt mot en J/125 som väger hälften så mycket. Skall du segla lite mer blandad segling där du råkar ut för kryss eller brant halvvind, så kan nog 121:an hänga med helt ok.

      Dessutom är det väldigt få¨seglare som anser J/125 vara en bra shorthandedbåt. Eller mysig att bo i :-)

  9. Andreas i HP Oct 1, 2017 Reply

    På hemsidan för j/125 står det… Joy in ownership (and investment) is a function of time spent sailing. Time sailing depends on how easy it is to be off “on the spur of the moment” inspired by a beautiful day without having to organize 8-10 crew….

    Inte helt olikt i beskrivning som denna snygga offshore Speedster?

    Men visst är den lite komfortablare inuti . Riktigt fin.
    Men j125 kom för 20 år sen typ så därför undrade jag om den är snabbare fast lite tyngre.
    Mvh Andreas

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.