Helly Hansen Skagen Race 2018

Skagen Race gör mig alltid lite extra nervös!

Det är första racet på säsongen, och det kan vara allt från ett helvete med 14 m/s och frost på natten, till ett helt fantastiskt race. I år låg vi definitivt närmare det senare alternativet…

Framförallt var uppseglingen fin. 2015 så provade vi att göra uppseglingen natten före racet, för att få ihop ett sammanhållet träningstillfälle där vi kan köra vakter och komma in i offshore-mode.

Detta gav mycket, även om det då var stökigt väder, så vi ville prova det igen.

Och den här gången var det magiskt!!!

Vi kör 3 vakter med 2 timmar på, 2 timmar standby och två timmar i bingen. Med bara 5 ombord så blev jag själv på min vakt. Inte optimalt, men vi vill ändå köra på detta vis. På Sjælland Rundt så skall vi prova med 3-timmarsskift i stället, för att se vad som funkar bättre och sämre.

Efter en fin undanvind från Stora Pölsan till Færder fyr så vred vinden på nord och lättade ur. Vi fick chans att titta på vår code 1, som vi köpte begagnad inför Fastnet och som har legat oanvänd sedan dess. I IRC måste halvbredden vara minst 75% så det blir en gaska udda form jämfört med en “riktig” code 0.

I Åsgårdsstrand hann vi äta lunch på hotellet, fixa med båten och sova några timmar innan det var dags igen. En snabb middag – även här har vi börjat köra samma 24HourMeal som gäller under Middle Sea Race – sedan ut till start.

Vi kom iväg bra som andra båt vid lämärket och kunde sikta österut på fjorden. Vi hade svårt att hålla höjd/fart mot First 40 Flash V, X-41 Anarchy och Grand Soleil 42R Tango II vilket är naturligt i dessa förhållanden.

Det hade stått bra vind för alla tidigare starter, men helt enligt prognoserna så började det avta när vi startade 20:40. Till slut dog det helt.

Det verkade finnas konsensus på att östsidan gällde. Både i fjorden och senare under racet. Vi gick kanske söderut lite för tidigt, men kom med tåget när vinden kom. Få av de som låg längre västerut lyckades, så vi hade lite tur där.

Både Flash, Tango och King 40 Magic hade kommit iväg bättre än oss, och vi kunde även se X-442 Pixeline i lä. Många duktiga seglare som alltod är i topp.

Här blev jag lite negativ och kände att vi hade missat tåget. Tidigare år 2010 + 2015 hade vi lyckats ta tidigt initiativ och leda klassen ut ur fjorden. Nu tvingades vi jaga. På kryss/sträck eller brant halvvind där vi har det svårt mot större båtar.

Hade vi tappat vår “mojo”?

Efter Grisbådarna så var det vaktskifte, och vi resonerade om olika optioner. Det skulle vrida med, så vi skulle kunna ligga kvar och vänta på lyftet. Eller så tog vi oss österut för att få det först och maximera effekten.

Att bara köra i samma spår som Flash kändes inte vettigt, så när det motade så tog ett kort slag inåt land.

En minut senare slog Flash också.

Routingen pekade på 20 minuter, men vi stod på en dryg halvtimme innan vinden började lätta ur. Såg lätt ut inne vi land för de båtar vi såg på AIS. Slag söderut igen.

Efter ett par minuter så gjorde Flash samma sak. Ingen riktig split, men vi hade nu en bättre position än dem som gjorde att vi hämtade in en del i avstånd. Skönt.

De nya instrumenten funkade bra. Framförallt i lätt väder så är de annorlunda än Nexus, men det är nog mest en vanesak. Sedan är det en svår tid på året att nörda in på siffror. Stora skillnader på olika höjd över havet, och massor av wind-shear. Men totalt sett är vi där vi hade hoppats. Kul!

Vid debriefen så pratade vi också om vad vi kunde göra bättre.

En av de saker som är svårt är att segla aktivt när det är mörkt och kallt. Vi hanterar det mesta bra, men långa stunder är vi passiva i både trim och nav. Beror delvis på att vi bara var 5, men vi behöver hitta bättre rutiner för att kräma ut 100% under alla förhållanden.

Ganska odramatiskt ner förbi Väderöarna, där vi mötte de båtar som startat från Stenungsund. Här stod det också klart att de båtar som kom in från väst, som Pixeline, hade det tungt. Dufour 44 Safir kom ikapp, men trasslade till det med coden före rundning och föll tillbaka. Vi testade också med code strax efter Skålholmen, men insåg direkt att vi inte kunde bära och gick tillbaka till fock. Vi testade i alla fall…

Bra drag direkt efter rundning! Det höll i en halvtimme innan det långsamt lättade ur.

Det visade sig att de tidiga båtarna haft bra tryck hela vägen, och på totalen ser man att de båtar som var i mål före 13:00 placerade sig bäst. Det var bara de riktigt snabba och de snabbare shorthandedbåtar som startat 19:20. Vi var över en timme bakom dessa på havet och kämpade med avtagande vind.

Men vi kunde i alla fall jaga Flash som vi hela tiden följde på AIS. Från över 1 nm bakom till 0.7 till 0.4. Vi försökte se vilka vinklar som var lönsammast för oss, och där de kanske hade det svårare. När vi nästan var i kapp så fick de något strul (reva?) i gennakern som kom ner, och sedan upp igen. Men vi hann passera under tiden när de hade svårt att försvara sig.

Nu kollade jag lite närmare på mätetalen, och vi kom fram till att vi borde vara 10 minuter före i mål. Kändes svårt, men vi gjorde vad vi kunde i den avtagande vinden. Bra byten mellan A3, code och sedan A3 igen. Och till sist var vi nästan 15 minuter före dem i mål.

Och vi hade slagit King 40 Magic också (de fanns inte på AIS).

WOW.

Från att jag hade varit beredd att packa ihop i Oslofjorden till en stabil premiär på 2018.

Vi har nu ett helt ok track record på det här racet.

2010 så vann vi klassen med över 50 minuter före Luffe 40MH Olisabeth (rapport)

2011 så bröt vi vid Väderöarna då 6 av 9 ombord var sjösjuka… Det var efter det vi tog tag i mat och vila ombord.

2015 så var vi också duktiga på att plocka vridet på natten och slog First 40 Flash V med 33 minuter (rapport)

Resultat
1 J/111 BLUR Peter Gustafsson (Göteborgs Yacht Club) 17:22:55 18:30:42
2 King 40 MAGIC Aasmund Drolsum (Soon Seilforening) 17:00:45 18:37:43
3 First 40 FLASH V Erik Krister (Sandefjord Seilforening) 17:37:25 18:41:55
4 X-46 EASYGOING Mikkel Vislie (Bærum Seilforening) 17:26:38 19:13:23
5 Grand Soleil 42R TANGO II Andreas Buøen (Nesodden Seilforening) 17:28:49 19:13:41
6 X-442 MK-1 PIXELINE Henning Hansen (Drammens Seilforening) 18:31:46 19:50:42
7 Dufour 44 SAFIR Kristian Hersløv (Kongelig Norsk Seilforening) 18:25:43 19:57:29
8 X-512 LADY XL Jon Letting (Kongelig Norsk Seilforening) 18:31:08 20:28:54
9 Grand Soleil 43B ILLUMINATI Håkon Hjorthøy (Asker Seilforening) 19:23:23 20:32:01
10 First 44.7 CHANRU Mads Bendixby (Asker Seilforening) 19:22:05 21:04:20
11 X-41 OD ANARCHY Andreas Enger (Kongelig Norsk Seilforening) 19:50:00 21:35:54
12 X-442 FURIA III Stig Waagbø (Molde Seilforening) 23:41:28 25:11:01
13 Hanse 430 DIVA Bjørn Strand Jacobsen (Bundefjorden Seilforening) 24:06:47 25:30:41
14 Sweden Yacht 45 CAPRAIA III Hallstein Mørk (Kongelig Norsk Seilforening) 24:22:35 26:09:21
15 Arcona 410 ARCKAOS Kjell Petter Bruun (Kongelig Norsk Seilforening) 24:35:03 26:30:06
16 Dynamic 43 VELA FELICIA Odd Aandal (Drøbaksund Seilforening) 26:15:32 28:01:05
17 Hanse 445 FRISKUS VI Frode Brattum (Asker Seilforening) DNF
17 Swan 48 GALATEA MORTEN HARLEM (Sarpsborg Seilforening) DNF
17 Hanse 470e HANSEMANN Ketil Hebnes (Oppegård Seilforening) DNF
17 Jeanneau 439 TAMARA Lars-Fredrik Moe-Helgesen (Drøbaksund Seilforening) DNF
17 Dufour 44 THE WHITE PEARL Håkon Ramde (Horten Seilforening) DNF

Alla resultat här.

Tack till Johan, Mattias, Pelle och Simon. Stabilt!

Och till Bærum Seilforening & Helly Hansen.

12 Comments

  1. Anders Dahlsjö May 12, 2018 Reply

    Snyggt. Kul att det blev så härligt väder. Nästa år får vi definitivt ha med hh skagen race på agendan. Då helst från Åsgårdsstrand och i andra hand med start i Sverige. Blev det bara två båtar som startade i Stenungsund? Synd.

  2. Bo Bäversjö May 13, 2018 Reply

    Grattis! Kul att H5000 fungerar bra! Och allt annat också såklart!

  3. Joachim Keim May 13, 2018 Reply

    Bra seglat och som vanligt snyggt fotat.

  4. Author
    Peter Gustafsson May 13, 2018 Reply

    Några har frågat efter tracken där vi slog in mot Koster. Lade till det ovan.

  5. Edvard May 14, 2018 Reply

    Nyttig lesing for andre som seilte, og særlig hvor man gjorde feil. Kan du også legge ut tracken lenger opp i fjorden, og hvor langt øst du seilte like etter start og så nedover til Torbjørnskjær?

  6. Author
    Peter Gustafsson May 14, 2018 Reply

    Här ser man sekvensen efter start. Vi gick lite för tidigt söderut, men lyckades ta oss österut igen. Båtarna i lovart om oss hade bättre tryck men några hgade svårt att förvalta det. Det var inte läge att köra fort i det lätta med en code om det ledde västerut utan jag tror det var viktigt att hålla höjden.

    På vägen söderut så försökte vi hålla tajt på alla öar, för att hålla oss till vänster om fleeten. Vi var lite oroliga att någon skulle segla öster om Torbjørnskær, men de föll ner efter ett tag.

    • Edvard May 14, 2018 Reply

      Takk. Vi gikk sør enda tidligere enn dere, og tapte selvsagt på det. Var derfor spennede å se hvor lang øst man skulle og burde gått.

      • Author
        Peter Gustafsson May 14, 2018 Reply

        Så här i efterhand är det ju alltid enkelt :-)

        Syd såg bra ut tidigt, och vi hade några ombord som gärna ville slå tidigt. Men vi hade bestämt att vi ville hålla oss öster om fältet och när många av de lokalt duktiga seglarna valde den vägen så kändes det som “safe choice”.

        Jag vet inte vad det är med Oslofjorden, men det blir alltid så här :-)

  7. Author
    Peter Gustafsson May 16, 2018 Reply

    Video från X-41 Anarchy i vår start.

    https://youtu.be/Xn2Am7aU-T4

    En sak som jag tänkte på var att man seglade högt efter rundningen mot Skagen, för att COG skulle peka på Skagen (styr 180 för att hamna på 202). Vi tycker generellt det är bra att komma över den starka motströmmen så fort det går, och seglade rejält lågt under första tredjedelen. Därför körde vi A3 gennaker i stället för code.

    Dessutom var det sagt att vinden skulle minska. Då ville vi segla lågt i mer vind, för att sedan skära mer när det lättade ur.

    Det känns ofta safe med överbåge, men det är inte alltid snabbt.

  8. Morten Harlem May 16, 2018 Reply

    Peter, du var 2. båt ut. Hvilken båt fra gruppen etter oss var det som var oppe med stor og motor for å «pinge» øst merket på startlinjen?

    • Author
      Peter Gustafsson May 16, 2018 Reply

      Såg tyvärr inte det. Hade fullt upp med att hitta en lane mellan Dufour 44 (som var vid bojen) och Flash V som tog oss i lovart.

      Var de i vägen?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*