Skip to content

28 Comments

  1. Peter
    Oct 20, 2014 @ 21:51

    Ja, man säga vad man vill………
    Men Du har en tendens att lyckas med dina filmer och seglingar. Ja att ha roligt och ball-avkoppling medan andra täcker båten på land…:))

    Förbannat trevlig båt, synd att pengen ska sätt pinnar i hjulet…:)

    / Din namne på Västkusten.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 20, 2014 @ 22:49

      Tack. Så klart är det kul att kunna dra repor medan andra täcker sina båtar. Men det är snart dags för oss också.

      J/111 är som du säger, en förbannat trevlig båt, men det är inte det som är det viktigaste för att få till den här upplevelsen. För mig handlar det mer om inställningen att köra båten så hårt man kan (utan att det går önder – vilket det så klart gör ibland), och köra race och transporter som gör att man behöver anstränga sig lite extra.

      När jag bläddrar lite i videobiblioteket så hittar jag den här 100-distansrepan över Skagerrak 2007 när vi gjorde 15,7 knop i Novan och vann klassen på Watski 2star: https://www.youtube.com/watch?v=stJBjSQlH34

      Eller 2009 när vi gjorde 19 knop i J/109 hem från Skagen: https://www.youtube.com/watch?v=40Wv4kaahjk

      Helt olika båtar, men samma kickar. Och jag är säker på att man kan få dem i en X-34, Express eller 707 också.

      Man kan också notera att kvaliteten på filmproduktionen har ökat mer än båtfarten :-)

      Reply

      • Peter
        Oct 21, 2014 @ 15:52

        Du har helt rätt.
        Man får passa på att fånga vindriktning och händelse, bara att ut och rasta X-332 nästa år.
        Fick en goe resa mellan Båstad – Halmstad 2013. Topp 14,6 knop. Frugan på kanten och vind snett akter från…..;)
        Lever på denna repa än idag.

        Men det kommer fler.

        Segla väl.

        /pg

        Reply

      • Micke
        Oct 21, 2014 @ 19:50

        Avis…!
        Tog av masten idag så nu blir det definitivt inget mer i år.
        Toppnoteringen från Skagen Race 2013 med över 19 kn står sig (max 23,5 kn på gps), knappa 15 som mest i år…

        Reply

  2. Robert Gustavsson
    Oct 21, 2014 @ 11:59

    Ser ut att blåsa en del. Vad hade ni för vindar (hastighet och vinklar)? Modigt att sätta stora gennakern..?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 21, 2014 @ 12:13

      På morgonen stod det 8 m/s. Vi satte då vår A2-one design som är på 130 m2. Sedan ökade det successivt till runt 10. Då exploderade A2:an utanför Falkenberg. Den har körts hårt i 3 år så det kanske inte var så konstigt… den skall ju palla för rejält med vind.

      Resten av vägen körde vi A5, men det blev aldrig mer än 11 m/s med nån enstaka by på 12.

      I snitt blåste det nästan exakt 10 m/s. Vinklarna vid planing är nästan alltid TWA 150.

      Reply

      • Joakim
        Oct 21, 2014 @ 13:07

        Altså ni snittar klart fortare en polaren? Är 20,64 knop från Nexus maxspeed eller var den en verklig fart med någonslags dämpning?
        http://www.j111class.org/images/documents/J111_ExpPolars.txt
        http://data.orc.org/public/CertCopies/52072.pdf

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 21, 2014 @ 14:22

          J/boatspolaren säger 11.5 knop BS i 20 knops vind och 12.5 i 22 så den är ganska ok. Vår är lite snabbare på några ställen. ORC har inte fått till planingen riktigt. Det är generellt en utmaning att fånga upp dessa trösklar/vinklar.

          Sedan är vi 450 kg lättare när vi bara är 4 ombord.

          a2wvsa5_vmg2
          Här är mappingen av VMG på några olika gennakers (A5=blå, A2=orange, A2W=grön). Polaren är den tunna linjen i mitten. Data från i helgen + Færdern.

          a2wvsa5_bsp2
          Och motsvarande på BSP. Polarens är den tjocka linjen överst.

          20.64 är från Nexus.

          Reply

          • Joakim
            Oct 21, 2014 @ 18:07

            Ni kunde väl segla optimala vinklar hela tiden?

            Ganska stor skillnad mellan ORC och J polaren in 20 knop VMG! J polaren ger 23% högre VMG i 20 knop, 5% i 14-16 knop och 1% i 12 knop.

          • Peter Gustafsson
            Oct 21, 2014 @ 21:02

            Ja, J/111 tenderar att vara en “one trick pony” när det blåser. TWA 150 är det som gäller. Lägre så förlorar man tryck och högre så har man svårt att hålla båten på rätt köl.

            J-polaren (och i ännu högre grad vår egen) tar med att båten planar i när det blåser 20, vilket inte ORC verkar göra? Kan man på något sätt få fram högre vindstyrkor från deras VPP? Jag har en Speed Guide, men inte denna tar med mer vind.

          • Joakim
            Oct 22, 2014 @ 11:10

            Nej, det går inte at få över 20 knop data från ORC VPP, men det är på listan av saker som borde göras.

  3. Sune Wik
    Oct 21, 2014 @ 16:36

    Snygg film! men jag förstår inte hur bilder /filmer tagits, kan du förklara.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 21, 2014 @ 21:52

      Jag har två GoPro-kameror. En som headcam och en annan som jag flyttar runt lite. Framför allt har jag den på en lång teleskoppinne som man kan sätta på pushpit, pilla upp över spridaren eller hålla ut från båten. Här ser man den:

      Och här monterad längst bak under Færderseilasen.

      Reply

  4. Håvard Ravn Ottesen
    Oct 22, 2014 @ 08:30

    Artig video. Passende med musikksporet “Just be good to me”. En liten bakside – i det vokalen “Friends tell me Im crazy” dukker Peter opp på fordekket uten sikkerhetsline.

    Jeg har stor sans for Peter, som venn og hans krazyness – men Peter, aldri – aldri bli crazy på bekostning av sikkerheten. Seilmiljøet har ikke råd å miste deg.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2014 @ 09:09

      Tack för din omtanke Håvard, men jag vill själv avgöra när jag, eller min besättning, skall ha säkerhetslina och inte. Samma sak med flytväst, PLB eller handburen VHF. Eftersom vi seglar vår båt hårt, både med full besättning, doublehanded och solo – så är säkerhet alltid på agendan.

      På natten, i hårt väder eller vid svårt arbete på fördäck är säkerhetslina alldeles utmärkt. Då har jag den på. Men i övrigt är det inget problem. Samma bedömning gör i stort sett alla andra havskappseglare runt om i världen, oavsett om man seglar VOR, Figaro eller runt i hamnen i Newport, Auckland eller Palma.

      Det är tillochmed så att jag ibland väljer bort säkerhetslina vid solosegling, då jag bedömer mina chanser som större i vattnet med en bra flytväst och PLB än hängandes vid sidan av båten i 12 knops fart. Rätt eller fel, men jag har noggrant gjort en riskanalys.

      Jag har tidigare framfört mitt önskemål om en mer holistisk syn på säkerhet. I stället för att vi är (Skandinaviskt) politisk korrekta och kräver regler om att alla måste ha flytväst, livlina, hjälm, AIS, flotte, … så fort vi lämnar bryggan, så borde vi fundera mer på hur vi förebygger de olyckor som faktiskt sker. Personligen tror jag att bättre kunskap leder till bättre beslut som leder till färre olyckor.

      Reply

    • Seb
      Oct 22, 2014 @ 14:28

      Hur gör ni vid PullPit? Den vanliga incidenten, åtminstone när jag seglar själv, är att båten lägger sig eller att autopiloten släpper. Då kan jag inte sitta fast i en sele. Ovanligt, men det har hänt några gånger, är när båten lägger sig åt det håll man inte tänkt sig. Då hade jag, i värsta fall, varit kopplad på fel sida av båten.

      Selen har dock några självklara stunder. T. e. x. att dra upp kjolen i mörker. Men då kopplar jag den kort i mitten av båten så att jag inte kan falla ur. Runt kicken och tillbaka till öglan. Då hänger jag fint utan att ha foten på mantågsstöttan Att trilla igenom mantåget, i lä, med sele kopplad måste väl ändå leda till en snabb död.

      Har ni en bra lösning vid pullpit? Dit fram måste man ju ibland men jag kan inte tänka mig att koppla mig där. Då hamnar jag rimligtvis under båten.

      Med vänlig hälsning
      Sebastian

      Reply

      • Göran/Xusidus/X-382
        Oct 22, 2014 @ 15:22

        Sebastian; När jag läste att Du med säkerhetssele står och drar upp kjolen på fördäck så fick jag en konstig bild på näthinnan som är svår att få bort:)
        Tillbaka till alvaret: Det absolut viktigaste är att ha bra grepp ombord för händer och fötter. I våra vatten uppstår sällan vågor som spolar oss överbord om vi är beredda och har bra grepp. Vid försegelsbyte på IF båten satt man många gånger med vatten till halsen men med en bra pulpitt att hålla sig i så var det aldrig någon fara. Min rangordning är; Bra grepp, livsele, flytväst.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 22, 2014 @ 15:53

        Tillräckligt kort stropp är min lösning.

        Jag har några sådana moment när jag kör solo och code-rullen skall kopplas en bit ut på peket. Hitta ett läge där man kan jobba och koppla sig på ett sätt som gör att man inte glider bak/ut. Det kan som du säger innebära runt nånting och tillbaka.

        Det känns lite fånigt att sitta fast som en jävla galjonsfigur, men man får jobbet gjort utan att riskera nåt.

        Reply

  5. Stefan Peterson
    Oct 22, 2014 @ 10:17

    Peter jag håller nästan helt med dig i frågan kring hur säkerhet hanteras ombord och i samband med arrangemang. Där jag tror vi skiljer oss år är flytväst. Jag kan inte förstå varför inte flytväst används ombord hos oss gäller flytväst på. Tycker att de flesta argument som kommer är att likställa med de som fanns och ibland förkommer kring användandet säkerhetsbälte i bil. Fortfarande gäller devisen “Den som inte använder flytväst måste vara korkad”. Sedan är givetvis inte den här regeln precis som andra huggen i sten, men som grund gäller använd flytväst oberoende av vilka vattenaktiviteter man deltar i. Jag tror diskussionen kring säkerhet skulle ta ett stort steg framåt om vi kunde acceptera att flytväst är en grundförutsättning för säkerheten till sjöss och diskutera andra åtgärder. Sett ut det perspektivet är många av de bilder och filmer som sprids från VOR ett skrämmande exempel och vore jag sponsor, önskar att jag hade råd, så skulle jag sätta krav på arrangören och deltagarna.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2014 @ 10:52

      Här kan vi vara överens om att vi inte är överens.

      Jag tycker det är helt ok att vi inte har flytväst ombord när det är 2 m/s och 20 grader i vattnet. Och jag tror att Ian Walker, Skip Novak eller Francis Joyon har tillräckligt bra omdöme för att ta sitt fulla ansvar som skeppare på sina båtar utan att vi behöver få panik hemma i sofforna.

      Analogin med bilbälten och cykelhjälmar håller inte. De förebygger tusentals allvarliga skador och dödsfall och det ligger i allas intresse att vi tillsammans åtgärdar det. Det är så man jobbar i en demokrati. Men vi därför heller inte för vana att reglera och lagstifta om saker som händer enstaka personer eller är väldigt sällsynt. Av den anledningen har vi inte bälte när vi åker tåg (även om det säkert hade varit bra) eller hjälmtvång på alla lekplatser (även om det säkert också hade varit bra) :-)

      Det sker inga drunkningsolyckor under aktiv segling i större båt; jag har ganska noggrant gått igenom statistiken. Det är mycket farligare att fiska från stranden eller bada. Eller gå på bryggan i hamnen.

      Min analys är att seglare har gott omdöme och är duktiga på att ta på sig västen (och livlinan) när det är läge.

      Annars hade det ju skett olyckor som vi skulle vilja förhindra?

      Det är synd att vi skall hamna i polemik om något som inte är ett problem, och där alla i grunden är överens. Det vi debatterar är om enskilda skeppare skall ha ansvaret eller om 3:e part (myndighet eller förbund) bör ta det beslutet för allas bästa. En arrangör har ju alltid kunnat ta det beslutet med stöd av KSR. Detta har funkat mycket bra då jag seglat utomlands.

      Detta är inte en debattfråga någon annanstans på jordklotet, och det var inte en infekterad fråga här heller förrän en coach drunknade från en RIB och förbundet ville visa handlingskraft.

      I praktiken har det inte inneburit någon annan skillnad än att vi nu vill starta korståg för att få proffsen runt om på jordklotet att inse sitt eget bästa :-)

      Reply

      • Sam V
        Oct 22, 2014 @ 11:18

        Volvoorganisationen är oerhört noggrann när det gäller säkerhet, i år mer än någonsin. Sammanlagt har fem personer drunknat under WRTWR/VOR, tre stycken 1973, en 1987 och en 2006. När Hans Horrevoets omkom 2006 hade han flytväst på sig.
        Jag har inga problem med att ha flytväst på mig under kappsegling, samtidigt litar jag på Volvoseglarnas omdöme. Däremot slarvar de flesta ubåtsjagande journalister med flytisen, det är värre det.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2014 @ 11:20

      När vi nu ändå är inne på säkerhet, så försöker jag verkligen fundera på vad det är som kan hända.

      Min erfarenhet är att det uppstår farliga situationer när saker går sönder. Segel sköras, fall går av, master ramlar ner, … Därför gjorde vi en grundlig “rig check” i september, innan båten gick iväg till Danmark. All annan utrustning gås igenom löpande och grundregeln är att inget går sönder på Blur (förutom nåt enstaka segel).

      Vi försöker också ha bättre koll på väder än många andra. Inte bara lyssna på sjörapporter, utan ta in information från många källor och analysera den ordentligt. Då viste vi ganska väl när och var det skulle öka och kunde vara förberedda för det.

      Att besättningen är väl förberedda (känner båten), utsövda och får äta och dricka är jätteviktigt för att de skall kunna fatta bra beslut, genomföra manövrar på ett bra sätt och hantera eventuella problem som uppstår.

      Funkar allt detta så har man en odramatisk dag på havet även när det blåser.

      Reply

  6. Håvard Ravn Ottesen
    Oct 22, 2014 @ 13:38

    Sikkerhet er et vanskelig tema – og i havsegling er det fort en diskusjon om utstyr. Peter har helt rett i en viktig ting: Det handler om kunnskap, forberedelser og holdninger.

    Om Peter skulle gå over bord i det han beveger seg på fordekket, har han, gitt forutsetningene, et dyktig mannskap til å ta ned duk og gjennomføre en redningsmanøver. Derimot, skulle jeg gjennomføre samme bragd med en gjeng uerfarne kollegaer fra jobben, ville det lett vært fatale følger.

    Grunnlaget for min reaksjon, er at vi som seiler må være bevisst hva vi formidler. Videoen er en god skrytevideo for Blur – og ville vært enda bedre om en klippet bort mann på fordekket. Jeg ønsker ikke å regulere gjennom forbud og pålegg.

    Det hjelper lite med regelverk som tvinger seilerne å ha ombord utstyr de ikke kan bruke når de trenger det. Dessverre kan det syes som om arrangørene har hatt for stort fokus på utstyret ombord og ikke holdningene.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2014 @ 14:44

      Helt rätt.

      Värt att notera att det i de allra flesta fall är skepparen som förolyckas, då det är han som (tycker att han) kan båten och måste vara med i alla farliga manövrar ombord. Under de senaste 55 åren så finns det en handfull dödsfall i Europa, bland annat en skipper som föll överbord i Engelska kanalen. Han hängde i livlinan i lä och hans besättning lyckades inte få upp honom. En kvinnlig skipper ramlade ner från masten i Östersjön.

      Lärdomen? Skippern bör hålla sig i brunn när det blir trassligt och låta besättningen göra jobbet :-)

      Reply

  7. Stefan Peterson
    Oct 22, 2014 @ 14:15

    Jag har under cirka 10 år haft seglarläger för nya seglare. Där gäller flytväst på hela tiden för deltagare såväl som handledare. De flesta som förolyckas i samband med båtaktiviteter har inte flytväst och då tycker jag att kappseglare kan föregå med gott exempel. Hur motiverar man den nyblivne kappseglaren att ha flytväst om inte förebilderna har det. På seglarlägren pratar vi även med anhöriga och det är oftast inga problem det är nästan enbart medelålders män som går i försvarsställning och anför en hel del mer eller mindre logiska skäl till varför de inte skall ha flytväst.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2014 @ 15:48

      När jag seglade jolle eller var instruktör så upplevde jag aldrig att det var något problem att motivera vare sig mig själv eller andra att bära flytväst. Jag kan inte påminna mig att jag var särskilt bekymrad över hur Pelle P eller Dennis Connor valde att klä sig när de seglade större båtar i vackert väder.

      “De flesta som förolyckas i samband med båtaktiviteter har inte flytväst”. Det stämmer bra. De flesta är >60 år och fiskar från liten båt. Vill du göra en verklig insats och rädda liv så skall du fokusera på pensionärer som förirrar sig till vatten… Bara i juni/juli/augusti var det 30 personer över 60 år som drunknade.

      Tittar vi på aktivt seglade båtar (stora som små) så är det ett fall var 5:e år ungefär (och då har nästan alla flytväst).

      Jag tycker återigen att både seglare och arrangörer är duktiga på att hantera säkerheten. Och därför finns man inte med i den tråkiga statistiken.

      Segling är en mycket säker sport, även i de länder där det är ok att segla till Hawaii i bar överkropp och ta en bira eller flaska vin till lunch ombord (förespråkar inte detta) utan att det blir panik…

      Reply

  8. Marcus Sylvin
    Oct 22, 2014 @ 17:02

    Har du någon possition på var ni startade och slutade seglatsen? För tidtagningens skull?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2014 @ 17:55

      Den officiella sträckan du skall segla (i valfri riktning)
      Start/mål: linje rakt väster om fyren Norra Hamnen Helsingborg (OC2 WRG)
      Mål/start: linje rakt öst/väst om Böttö.

      Blur 2014
      Start: 06:15:40
      Mål: 16:36:37
      Tid: 10:20:57

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.