Skip to content

21 Comments

  1. Anders
    May 23, 2016 @ 22:04

    Grattis!

    Reply

  2. Peter
    May 24, 2016 @ 13:18

    Man blir snabb på hemma-vatten när man smakat på annat vatten.

    Fråga mig inte varför, men så är det.

    Kan va att man vidga synen lite.

    Peter

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    May 24, 2016 @ 14:57

    Her finns en lista med tider i:
    Resultat PNR 2016 korrigerat

    Och kommentarer från tävlingsledningen. Snyggt att ge feedback på detta sätt.

    Hej
    Några kommentarer från tävlingsledningens horisont några dagar efter genomfört Pater Noster Race.
    Ni som får mailet har alla varit anmälda och deltagit i tävlingen eller varit funktionärer. Tror att någons e-postadress saknas tyvärr.

    Resultatlistan bifogas. I listan för totalen så är även seglad- och korrigerad tid redivisad. (Det är placering vid målgång som gäller.)
    Resultaten finns även utlagda på StSS hemsida.
    Här finns ochså en del historiska resultat.

    Vi fick ju bra vind och hyfsat väder. Till och med lite mer vind än vad jag räknat med så “marginalen” till att behöva använda omräkning blev inte så stor.

    Några fakta:
    – Vi hade 61 anmälda båtar innan ordinarie anmälningstid gick ut den 19/5. Inga efteranmälningar.
    – Alla båtar kom till start.
    – Två båtar noterades för OCS dvs var på bansidan av startlinjen vid startsignalen.
    – En båt noterades för DNF dvs gick inte i mål på korrekt sätt. (Passerade mållinjen utanför bojen som var yttre begränsning för mållinjen)
    – Vi fick 58 båtar i mål med resultat
    – Första båt gick imål 15.26.05 och sista båt 16.32.25. För omräkning gällde (Första båt): Tidigast acceptabla målgångstid 15.15.48 och senast acceptabla målgångstid 17.44.11

    Några kommentarer om arrangemanget

    Rorsmansförklaring provades igen. Det fungerade bättre i år men jag/vi ser att det kan bli ännu bättre. Det är något vi ska fortsätta med.
    Problemet för oss arrangörer är att ett antal rorsmansförklaringar lämnas in sent. Vi har ju ambitionen att kunna presentera resultatlista så tidigt som möjligt och då var inte alla inlämnade.

    Resultatlistorna kan ta en stund att få klart vilket jag kan förstå upplevs som besvärande. I år fanns resutatlistan klar ca en timme efter att sista båt gått i mål. Vi använde för första gången ett datorbaserat program för start- och målgång som underlättade mycket. Målgången registreras direkt på datorn och har vi bara alla målgångar registrerade i rätt ordning så är resultatlistan fördig att skriva ut. Vi parallellkörde för säkerhets skull även med manuell registrering av målgången. Efter tävlingen har vi tittat egenom resultatlistan en gång till och justerat placeringen för två båtar. Det berör placeringarna 31 och 33 som bytte plats. Ändringen är införd i bifogad resultatlista.

    Banan och rundningsmärkena. Vi hade ersatt “märke 3” dvs den röda pricken väst Bratten med ön Ären sydväst om Bratten för den bana där rundningen tidigare skedde på fel sida pricken. Jag hörde bara positiva kommentarer efter tävlingen. Hör gärna av er med kommentarer.

    Starten är också ett dilemma för oss arrangörer. I och med att man införde tre decimaler i SRS-talet för några år sedan så blir de individuella starterna allt tätare.
    I många fall hinner vi inte signalera tjuvstart innan nästa start har gått så vi har valt att i seglingsföreskrifterna ändra regel 29.1 och appendix A.
    I år fick vi stor hjälp av det datorbaserade program vi använde för för start- och målgång. Vi hade dessutom öppen kanal på VHF:n så att de som hade möjligheten kunde följa nedräkningen till varje start.
    Tar gärna emot kommentarer på hur det fungerade och förslag på förbättringar.

    – Inga allvarliga incidenter vad jag vet och inga protester. Hörde ryktesvägen att någon/några hade haft bottenkänning men alla tog sig i mål så det kan inte ha varit alltför jobbigt.

    Är det något ni undrar över så kan ni höra av er.
    Tack för en väl genomförd tävling och välkomna nästa år
    Hälsningar
    Kjell
    Seglingsledare PNR

    Reply

  4. Thomas Ottosson
    May 24, 2016 @ 20:19

    Jepp. All heder åt arrangörerna för denna öppenhet.

    Intressant att se de korrigerade tiderna. Hade resultatet baserats på dessa hade det blivit ganska markanta omkastningar i listan. Vi hade bland annat fått en annan totalsegrare.

    Helgens resultat kan inte ifrågasättas. Rätt båt vann. Förutsättningarna var givna, alla visste vad som gällde och det är inte omöjligt att en eller annan besättning hade agerat annorlunda om man visste att det var de omräknade tiderna som skulle avgöra slutresultatet.

    Men den generella frågan som i alla fall jag ställer mig är: Varför räknar man inte ALLTID om resultaten även vid jaktstart? Det kan ju inte gärna bero på tidsbrist. Om man ändå tar tiden på alla båtar måste det ju finnas program som räknar ut de korrigerade tiderna på nolltid.

    Reply

    • Pelle Lindell
      May 24, 2016 @ 20:41

      Det enkla svaret är väl att det har ett värde i sig själv att första båt i mål vinner och min personliga åsikt är att man aldrig skall räkna om en jaktstart. Det finns i princip två sätt att räkna ut respit i kappsegling: Tid på Tid, ToT (vanlig SRS) eller tid på distans ToD där man får ett antal sekunder respit per sjömil (används i DH, PHRF) Jag menar att man inte kan säga att den ena eller andra metoden är generellt mer rättvis och bättre än den andra utan bara annorlunda. Man kan lätt hitta scenarior där den ena eller andra metoden ger orimliga resultat men det är respitseglingens natur att “each dog has its day”.
      Jaktstart är ju en tillämpning av ToD och borde kanske kunna stå för sig själv utan omräkning och hopblandning med ToT, Nu är vi vana med ToT i Sverige så det uppfattas som det “rätta” men man behöver inte gå längre än till Danmark för hitta den motsatta uppfattningen.

      Reply

      • Bengt
        May 24, 2016 @ 20:56

        Pelle!

        Håller med om mycket av det du skriver.

        Men undrar:
        Hur väl är systemet för tod genomarbetat?
        Tot är ju det vanligaste och ligger säkert till grund för SRs talen.

        Naturligtvis så blir det skillnader men jag tycker att 2:a till 7:a eller
        7:a till 30 är för stora skillnader.

        Kanske grunderna för tod behöver finjusteras?

        Personligen gillar jag tod bättre då eventuella bleken inte påverkar resultatet på samma sätt som tot.

        Bengt

        Reply

      • Glenn the sailor
        May 25, 2016 @ 23:23

        Äntligen kom det upp igen, som jag funderat och inte förstått mig på T o D…!
        Vet inte hur jag ska formulera mig så att det går att diskussionen nej jag menar snacka i lugn och ro utan svärd och batonger och formuleringar som att segla ett annat race… Jag kommer alltid vilja segla Pater Noster Race oavsett om det är ToD eller Tot

        Men är det inte så att när T o D används så måste det ändå göras en uppskattning om hur lång tid som banan ska ta? Blåser det mindre så tar det längre tid och blåser det mer så går det fortare.
        Bedömningen gör tävlingsledningen baserat på en vindprognos. Tävlingsledningen kan göra fel och vindrognosen kan bli fel eller till och med båda kan bli fel… eller helt rätt! Eller tar 20 nm alltid lika lång tid att segla? Då har jag definitivt missat något…

        Blir det helt fel så blir det galet – ja nej det är inte OS, VM eller Americas Cup eller nått annat jippo, men det behöver för den saken inte bli körpen eller buskis över det hela.

        Det finns en viss charm att man “vet” vilken båt som var först över mållinjen…. men eller inte… roligt för det första båtarna men när man hamnar runt 10-60 så har man fanken ingen koll på vilken placering man har i mål. Möjligen de som startat sist och vet vilka som startat och kan räkna ner från 99 till 15… men startar man som båt 12 eller 13 så har man fanken ingen koll på nått… om man inte är i topp direkt a la Casper, Algot, Strand, Dennis, Stark…

        Asså det är inte så allvarligt men jag vill att mitt resultat ändå ska vara så nära “sanningen” som möjligt….Avvikelserna mellan Tod Tot tycks ju större än skillnaden mellan ett SRS-tal (standard) och båt som tagit ut mätbrev efter ha tagit sig besväret att mäta segel och väga båten.

        Jag har säkert fel… brukar vara så! Men än har ingen lyckats övertyga mig om detta…

        Ha det gött – det har jag!

        Reply

        • Mikael
          May 26, 2016 @ 13:23

          När man arrangerar race med jaktstart brukar man ha t.ex. 3 alternativ för olika vindstyrkor, lätt, mellan och frisk vind. För dessa alternativ finns olika idealmåltider, dvs den tid vinnaren (eller egentligen alla båtar ska gå i mål om de seglat exakt lika bra) beräknas gå i mål. Utifrån idealmåltiden räknas starttid ut för varje SRS-tal.
          Om sedan vinnaren går i mål t.ex. 10-15% innan eller efter denna idealtid så kan arrangören räkna om resultatet på korrigerade tider istället för placering i mål.
          Värt att notera är att även om första båtarna i mål seglar in 10-15% från idealtiden så är det inte säkert att de längre ner gör det, speciellt inte om seglingen tagit längre tid än beräknat. Därmed kan man få man större omkastningar längre ner i resultatlistan mellan placering i mål och korrigerad tid.
          Se gärna denna mall för jaktstart från SSF:
          http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_153373/cf_104/srs_resultatr-kning_120428_-7-.XLSX

          Reply

    • Bengt
      May 24, 2016 @ 20:42

      Håller naturligtvis med Thomas om att vi visste reglerna innan start och all heder för ett bra arrangemang.

      Vad gäller vid West Side cup?
      Korr resultaten eller de enligt Pater Noster race? Ser att tex vi på Teknova seglade in på en andra plats enligt korr men slutade 7:a enligt detta upplägg.

      Totalt blev vi 30 enligt det upplägg som gällde men enligt korr så var vi 7:a.
      Jag tycker personligen att det är för stora diffar och att listan borde justeras när det skiljer så mycket.

      Bengt.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        May 24, 2016 @ 21:29

        West Side Cup är enkelt.

        Det finns en officiell resultatlista som sitter uppsatt på anslagstavlan.

        Den gäller ;-)

        Reply

    • Pelle Pedersen
      May 25, 2016 @ 15:54

      Man kan vända det så här Thomas; varför ska man över huvud taget ha omräkning som en faktor?
      Det är väl upp till var och en att starta i PNR?! Av någon anledning är PNR populärt!!
      Säger inte att det ena eller det andra är rätt eller fel! Känns bara som att startar man i jaktstart så är det först i mål som gäller!!! Gillar man det inte så får man välja ett annat race!

      Reply

      • Bengt
        May 25, 2016 @ 17:29

        Jovisst är det så Pelle men för att förbättra tävlingsformen så måste man ta upp frågorna.

        Tycker du inte själv att er 18 plats på tod mot 4:e på tot är så stor skillnad att man ändå måste väcka frågan nu när arrangören tar fram informationen på ett så bra sätt.

        Missförstå mig inte, seglingen var super och arrangemanget riktigt bra och jag accepterar resultat listan till 100%!!! Kommer även försöka delta nästa år, och rekommenderar alla att göra så.

        Jag tycker dock inte att “det är upp till var och en att starta” eller “att det är listan på anslagstavlan som gäller” är det som utvecklar SRS seglingen framåt.
        Utan att notera och försöka förbättra.

        Hade det varit en segling med stora skiftningar i vindstyrkor och riktinigar hade det varit annorlunda men jag uppfattar PNR 2016 som ett ypperligt tillfälle att ta in info.

        Bengt

        Reply

        • seglaren
          May 25, 2016 @ 22:30

          Jag trycker att PelleL har svarat på frågan. Vi är mer vana med ToT och därför uppfattas det som mer rättvist. Jag tycker det är olyckligt att korrigerad tid presenteras där men seglar jaktstart.

          Reply

        • Anders Dahlsjö
          May 26, 2016 @ 08:34

          Instifta ett pris för bästa korrigerade tid. Så är det fler som vinner :-). I seging är man ju bra på at dela ut troféer.
          Enkelheten med jaktstart och först imål vinner uppväger att det ger viss skillnad mot gemensam start och ToT, tycker jag. F.ö såg vi er ifrån Marstrand när ni rundade vid Pater Noster, synd att man inte kan vara på flera ställen samtidigt.

          Reply

      • Thomas Ottosson
        May 25, 2016 @ 19:05

        För egen del spelar det egentligen ingen större roll. Jag tycker Pater Noster Race är en kul segling i vilket fall som helst, och kommer gärna tillbaka nästa år om tillfälle ges.

        Men spontant känns det som att vi skulle få ett mer rättvist resultat om tiderna räknas om. Detta utan att seglingsupplevelsen för den sakens skull försämras på något märkbart sätt. Och om jag förstått saken rätt skulle det heller inte ta en massa extra tid eller innebära särskilt mycket merarbete för arrangörerna.

        Så frågan jag i all enkelhet ställer mig är: Varför inte?

        I det här avseendet har jag faktiskt svårt att se någon avgörande skillnad mellan jaktstart och gemensam start. Vi har i alla tider baserat det här typen av kappsegling på en enkel och hävdvunnen princip: Ett antal båtar med olika mätetal seglar samma sträcka, man tar tiden och räknar sedan ut vem som seglade bäst. Att båtarna startar en och en istället för i klump kan ju inte automatiskt innebära att den principen måste sätts ur spel.

        Jag kan förstås ha fel. Jag kan ha missat något. Att flera personer som alltid brukar ha väl genomtänkta åsikter (som Pelle L och Pelle P) inte alls håller med mig tyder väl på det. Men än har de inte lyckats övertyga mig om att jag har fel.

        Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 25, 2016 @ 19:00

    Här är resultaten som VKSF fick till Westside Cup, Så klart ser det lustigt ut, men för mig är det ingen biggie. Jag gillar jaktstart-formatet och är happy med att få besked om hur vi står oss mot andra liknande båtar.

    pnr_sw_2016

    Jag tror det blev en bra comeback på hemmaplan :-)

    Reply

    • Thomas Ottosson
      May 25, 2016 @ 19:12

      Det är kanske dags att ändra åsikt trots allt. Båten jag seglade på toppar ju listan…

      Reply

  6. Pelle Lindell
    May 25, 2016 @ 22:03

    Som sagt..jag tycker personligen jaktstart med omräkning förtar tjusningen med jaktstart och vill man segla ToT så föredrar jag gemensam (klassvis) start men det kan givetvis ha sina sidor också. Det finns andra scoringmetoder (tex. olika varianter på performance curve scoring som ofta används i ORC) som man skulle kunna använda och som tar bort några av de uppenbara felen med enkel ToT eller ToD men de har alla egenskapen att man kan inte veta något innan alla gått i mål och det i princip omöjligt bör en båt att se hur man ligger till på banan så värdet av den sortens metoder för breddsegling är rätt akademiskt.

    Att jämförelsen mellan ToT och ToD på årets Pater Noster blev såpass skev som den blev beror framförallt på att vindstyrkan snarare var 6-7 m/s (och därmed båtarnas fart klart högre) än de 4-6 m/s som TL valt samt möjligen på att banan hade lite mindre kryss än vad SRS-modellens bana har. Modellen är sårbar för sådana fel men om kravet är att jaktstart på ToD alltid skall ge samma resultat som korrigerad tid på ToT så ställer det orimliga krav på tävlingsledningens förmåga till fjärrskådning…..

    Reply

    • seglaren
      May 25, 2016 @ 22:35

      Även ToT påverkas av banans läggning och vindförhållanden. Det är egentligen bara acceptera att ToT är inte mer eller mindre rättvist, bara annorlunda. Det går säkerligen klargöra tydligare med djupare analys. här vill jag bara förtydliga med en extrem situation när det räkans ToT. Är det totalt bleke seglar alla lika mycket distans (ingen alls) men tiden går olika snabbt för olika båtar.

      Reply

  7. Nobbe
    May 26, 2016 @ 08:17

    Det finns en utmärkt handledning för sånt här. Om första båt går i mål inom idealtiden så ska det inte vara en fråga. Men om banan INTE innehåller lika mycket kryss/halvvind/läns som SRS regeln baseras på så stämmer varken ToT eller ToD. Återstår då att segla efter ORCi om den regeln tar hänsyn till bana. Och om det inte räcker, segla ENTYP! :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.