Scandinavian 500 | trial run
Om ni undrar varför det har varit lite tyst här på bloggen, så beror det på att vi varit på havet.
Jag hade en idé om ett distansrace de 500 distansen från Marstrand till Sandhamn, Scandinavian 500, och detta var ett bra tillfälle att “känna på banan”.
Efter förra årets satsning på Fastnet, så var det också bra att hålla liv i offshore-seglingen, och detta blev en bra uppladdning inför ÅF för mig och Pelle. Vi skall ju köra doublehanded, så all tid i båten innan är värdefull.
Förutom oss två så var David med från ordinarie besättning. Två yngre lovande seglare i Johan Sahl och Viktor Langström var också med för att samla sjömil i racetempo. Kul med ambitiösa seglare som vill prova nya saker.
Efter att ha lämnat Marstrand 08:00 på fredagen så var det gennakergång söderut. Först i lättare vindar men sedan successivt ökande till perfekta 5-6 m/s, innan det dog helt i Öresund. Vi jobbade hårt på att pricka strömmen runt Anholt och göra så smarta vägval som det gick – trots att det inte fanns andra båtar på banan.
I alla fall en fantastisk solnedgång vid Kullen, och det var förvånande hur snabbt vi kom in i vakschema och offshore-rutiner (läs mer om det här). Med 5 pers körde vi tre vakter a 2 timmar, dvs alltid 3 eller 4 på däck och 2 timmars vila 4 gånger per dygn.
Man kanske är lite skadad när man tycker det är fantastiskt att få kränga på sig smocken och pannlampan 01:50 för att få komma upp i mörkret på däck :-)
Öresund bjöd på bleke och vi motoriserade fram till Falsterbokanalen. Här kanske det var tur att det inte var race, då man hade fått tillbringa många timmar drivandes i Sundet. Detta är så klart en osäkerhet inför ett eventuellt race som kan ta 4 eller 5 dygn beroende på väder…
Lätta vindar längs sydkusten, där vi kunde köra Code 0 och A3-gennaker i fantastiskt sommarväder. Helt odramatisk rundning av Smygehuk!
Hanöbukten blev (som vanligt) en jobbig resa. Kryss under natten i skvalpig sjö från Bornholm till Utklippan där det till sist vred med för en sträckbog upp genom Kalmarsund.
Det är lite lustigt vilka perspektiv man får när man seglar så här… 100 distans är lite tjatigt, 50 normalt och när det är 30 distans kvar känns det som att man nästan är framme. Och så glömmer man vilken veckodag det är…
Efter Kalmar fyllde det på med 7-8 m/s från syd och vi fick en fin bog upp efter Ölandsbron och förbi Solliden och Borgholm, innan det motade igen vid Blå Jungfrun.
Routingen pekade på en lång styrborsdbog i speed-mode längs kusten för att möta ett skift mot nord, så nu var det bara att bita ihop inför 130 distans kryss.
Natten blev precis så jobbig som jag befarat. Kort, krabb sjö och obekvämt ombord. Jag drabbades av rejäl sjösjuka (det brukar hända någon gång tidigt på säsongen) men de andra gjorde ett gediget jobb. Det hade nästan varit värre om någon av de nya hade drabbats, då alla ju reagerar lite olika på sjöskuka.
Vi prickade dock skiften ganska bra och kunde njuta av en värmande morgonsol när vi passerade Landsort. Det är konstigt spå mycket mer man kan njuta av en helt vanlig morgon på havet efter en riktigt tuff natt.
Sedan vred det successivt med, och vi kunde bocka av alla fjärdarna under Code, A2 och A3. Fantastiskt fin segling bland många båtar som var ute på nationaldagen. Tyvärr ingen bra sparringbåt.
Då många vill jobba på tisdagen, så drog vi direkt till Bullandö utan att runda Alma och “gå imål” i Sandhamn. Vi fick ändå ihop 83 timmar och totalt 540 distans i ett svep. Det är en fantastisk sträcka med många klassiska passager – och tillräckligt långt för att kännas som ett riktigt offshore-race.
Stort tack till hela gänget ombord.
Magnus
Jun 7, 2016 @ 23:44
Wow vilken spännande läsning. Jag hoppar verkligen Skandinavian 500 blir verklighet. Nästa steg är att få uppleva det.
Tor Jacobson
Jun 8, 2016 @ 08:31
Jag håller med, på alla tre punkterna. Inledningsbilden på bron är magisk, ett konstverk!
Alfred
Jun 8, 2016 @ 20:05
Läckert! Sjösjuka är ju aldrig kul, popcorn och en morot i fickan att gnaga på är ett hett tips.
I Bahamas glömmer man av vilken månad det är…… :)
Peter Gustafsson
Jun 20, 2016 @ 12:31
Fler Göteborgsbåtar på väg runt. Ker 39 Vencom borde vara i Malmö och Xp38 Snubbler har precis rundat Smygehuk.