Rolex Fastnet Race | tips & trix

Jag har fått ganska mycket frågor om Fastnet race och hur man förbereder sig, så jag tänkte försöka sammanfatta det nedan.

Det finns också en bra officiell guide här.

För er som letar efter själva race-rapporten:

Rolex Fastnet Race 2015 | J/111 Blur³

Under vintern

Målsättning
Om man funderar på att göra racet så skall man prata ihop sig om målsättningen. det är ett stort åtagande från alla ombord, och det är viktigt att alla har ungefär samma ambitioner. För de flesta är det en ny segling i okända vatten, och då kanske man inte skall fokusera på resultatet, utan på att genomföra racet på ett kul och säkert sätt.

Tidsåtgång
Detta är naturligtvis en av de saker som är svårast att få till. Det är också viktigt att man bokar upp detta direkt för att det inte skall bli tjafs längs vägen. Hos oss lade varje besättningsmedlem:
2 dagar båtfix
2-3 kvällar träning
2 x 4 dagar kvalificering/race
~1 vecka transport (antingen dit eller hem)
4-7 dagar på plats innan race
5-7 dagar för race
= totalt ~30 dagar/person

Detta skall jämföras med en ”vanlig” säsong för oss som kanske innebär 8-10 helger * 2-3 dagar. Så egentligen kanske inte mer i effektiv tid, men längre tid hemifrån.

Budget
Hos oss står var och en för egna resor och boende. Det blev till slut ~7.000/person i boende/hyrbil och 5.000/person i löpande båtkostnader (hamnavgift, diesel, reparationer). Till detta kommer privata resekostnader för var och en och investering i utrustning på båten som jag som ägare tar.

Anmälan
En av de svåraste sakerna med Fastnet är att komma med på anmälningslistan. 2015 tog platserna slut på 24 minuter. Om detta bara berodde på att det var jubileum vet jag inte, men man kan förbereda sig genom att registrera sig i systemet innan. http://www.blur.se/2015/01/12/fastnet-fullt-pa-24-minuter/

Jag valde också att gå med i RORC, då medlemmar skulle få företräde. Till sist verkar det ändå vara så att de som vill kommer med. Ganska många hoppar av, och man har de senaste gångerna utökat antalet platser.

Hyra eller segla egen båt
Vill man inte ta sin egen båt till England så finns det massor av olika båtar att hyra, med eller utan skeppare. Man kan också fundera på om man vill ha med lokal kompetens som har koll på tidvatten och har gjort racet tidigare.

För oss var det viktigt att göra det med vår vanliga besättning i J/111:an då vi nu tyckte att vi hade fått fart på den. Dessutom är det mer utvecklande att själva behöva sätta sig in i alla de saker som man inte riktigt har koll på,

Logistik
Att ta båten fram- och tillbaka, flyga fram och tillbaka och ordna boende i Cowes och Plymouth kräver lite planering. Det finns säkert olika varianter, men så här såg det ut för oss:

3 personer seglar Göteborg-Scheveningen i Holland (500’) och 3 personer seglar Scheveningen-Cowes (300’). Här hade vi avsatt en vecka för varje etapp för att ha marginaler och kunna anpassa oss till vädret. De som tog hemtransporten Plymouth-Svendborg (600’) hade räknat 10 dagar i mestadels medvind.

Vi var i Cowes en vecka innan start för att kunna lägga 3 dagar på att lyfta båtan och göra den iordning innan hela besättningen kom på plats, och sedan 4 dagar för träning på vattnet och arbete med väder och andra förberedelser.

I Cowes hyrde vi ett hus en vecka, och vid målgången i Plymouth hade vi ett antal hotellrum med flexibla bokningar.

Vi hade en rymlig hyrbil som vi kunde fylla med saker i Cowes, som sedan en besättningsmans fru kunde hjälpa oss att köra ner till Plymouth inför målgång (hon skulle också vara med på hemseglingen).

I själva planeringen kändes det som att det var många olika aktiviteter, men det flöt på otroligt bra och vi kunde alla fokusera på själva seglingen.

Support
Om man inte har en besättning som har seglat racet så kan man fundera på om man behöver hjälp med något speciellt.

fastnet16-axel-1

Axel Magdahl, som seglade ombord på SCA under Fastnet, var vårt bollplank när det gällde väder. Då kunde vi i god tid innan gå igenom tidigare race och olika scenarios, för att dagarna före start fokusera på den aktuella vädersituationen. Det gav oss ett bra perspektiv och det kändes nästan som att vi hade seglat här förut.

IRC
Man seglar ju IRC, som precis som alla andra regler har en del saker man bör förhålla sig till. I alla fall om man vill kriga i topp. Vi har en konfiguration som straffas relativt hårt i IRC, med stor akterrunda, stora gennakers och en del andra småsaker, så vi mätte kanske 1.5% högre än de lokala J/111:orna.

IRC2015-J111-BLUR

Vi bestämde oss för att inte mecka med detta utan att köra med det vi hade. Vi skulle kanske ha en edge i lätt vind, och vi skulle ändå inte hamna i samma klass som de andra J/111:orna. Men vi kunde ändå jämföra seglad tid efter racet.

Blur seglad tid 3 – 23:11:58
Xcentric Ripper +1,8%
British Soldier 3,4%
Alphalink 4,0%

Om man inte har ambitioner att åka till England och spika, så skall man nog inte lägga så mycket krut på att optimera. man kommer långt med de mått man har i SRS eller ORCi. det enda vi behövde komplettera med var en vägning (eftersom det är olika krav på vad som skall vara ombord jämfört med SRS).

Under våren

Säkerhet
Detta är en av de viktigaste frågorna inför ett race av den här sorten. Dels så är säkerhetskraven mycket höga, med ISAF Offshore Special Regulations (OSR) kategori 2. Men framför allt handlar det om att man som besättning skall känna sig trygg med att man kan hantera de situationer som uppstår. Här är några av de saker som vi tog tag i:

J/111 Blur³ | offshore-mode

Stuvningsplanv2

Kommunikation
Vi var ganska oroliga för hur man skulle kunna ladda ner väder och annat när man var på havet, så vi skaffade en satellittelefon där man med nöd och näppe kunde ladda ner små GRIB-filer. Dock visade det sig att mobiltäckningen är ok ut till Lands End och även runt Fastnet Rock, så vi klarade oss bra på bara mobiltrafik.

Har man en större båt kan man säkert investera i Fleet Broadband eller något annat som ger bättre bandbredd. Kan vara nyttigt för transporterna om inte annat.

Träning/kvalificering
För att få segla Fastnet behöver man kvalificera sig på lite olika sätt. Dels behöver några i besättningen gå de säkerhets- och sjukvådskurser som ISAF kräver i säkerhetsreglerna, men man behöver också segla minst 300 distans. I vårt fall fick vi godkänt på att använda Skagen Race och Sjælland Rundt som kval-race.

Vi tog också chansen att göra dessa så race-lika som möjligt; med samma besättning, samma vaktschema, samma segelgarderob, samma mat och så vidare. Allt för att vi skulle lära oss så mycket som möjligt och att allt skulle kännas hemtamt när vi väl kom till England.

Crew Qualification Overview

At least 50% of the crew (but not less than two) including the Person in Charge, must have completed a minimum of 300 miles of offshore racing together, within 12 months of the start of the race on the boat that is entered
Training to Section 6 of the ISAF Offshore Special Regulations must have been completed by at least 30% of the crew (but not less than two) including the Person in Charge within the five years before the start of the race
At least one of the crew must have completed appropriate First Aid Training or be a Medical Professional.

Experience – Mileage (on the boat that is entered)

The RORC stipulates a minimum experience requirement of 300 miles of RORC offshore racing, completed by 50% of the crew (but not less than two) including the Person in Charge within 12 months of the start. An offshore race is considered to be of more than 75 miles and at least one night at sea.

Training

30% of the crew (but not less than two), including the Person the Charge, must have completed a training course in accordance with Section 6 of the ISAF Offshore Special Regulations. The training course must have taken place within the five years before the start of the race.

This means that the minimum requirement for a boat with nine crew and one skipper is that at least two crew and the skipper must have completed training. The training must be completed to Section 6 of the ISAF Offshore Special Regulations which can be read in full here. The emphasis is on “minimum” – our recommendation is that as many crew members as possible should complete this training. For boats competing Two-Handed, both crew have to be qualified.

First Aid Training

At least one member of the crew must hold a valid First Aid Certificate or equivalent, which has been completed within five years of the start of the race. In the UK the RYA First Aid Certificate meets the requirement (but please note that the RYA certificate is only valid for three years).

Vaktschema
Detta hade varit en av våra svaga punkter och en sak som oroade många ombord. Vi hade ofta kört för hårt och haft banseglingstempo även på havet, med följden att vi körde slut på besättningen, blev sjösjuka och fick bryta.

Nu tog vi tag i frågan på allvar och kom fram till att köra tre vakter som roterade med tvåtimmarsintervall.

Vaktschema2015v11

1. On = ansvar för att driva båten till 100%, med fokus bara på speed och ha koll på behov av eventuella segelbyten ellar andra justeringar. Typiskt är detta en rorsman och en trimmer som kör storen löpande och trimmar om focken när det behövs på kryss, eller trimmar gennakern på undanvind.

2. Standby = man är på däck eller sköter navigation, näring, håller ordning eller gör allt annat som behövs göras. Man är också redo att rycka in om det behövs byta segel eller om någon roll behövs roteras oftare. Men man bör också kunna slappna av efter att ha fokat hårt.

3. Off = innebär sömn i koj under däck. Av med sjöstället och bra sömn på rätt ställe i båten.

Detta kom att funka mycket bra, och precis när man kände att man började tappa fokus så kom det alltid upp nya utvilade personer på däck som kunde köra hårt i ytterligare två timmar. Det kändes som att vi hade blivit ett maskineri, och vi hade kunnat köra ett varv till efter målgång.

Mat
Detta var en annan sak som hade funkat så där vid tidigare offshore-race. Nu hade vi gjort vår hemläxa och hade i ett samarbete med 24-hour meal tagit fram en komplett meny:

Näringsintag under offshore-race

På plats

Vi bestämde oss ganska tidigt för att detta måste bli en helhetsupplevelse. Visst hade man kunnat spara pengar och fått lite mer lugn och ro om man hade legat i Hamble eller East Cowes, men vi ville verkligen göra mesta möjliga av uppbyggnaden innan racet. Även tidsplaneringen tog hänsyn till detta, då det skulle finnas tid att insupa atmosfären utan att få dåligt samvete.

Båten var färdimeckad onsdag morgon, då också hela besättningen var på plats. Då hade vi plats för minst två dagar på havet, en dag för meck och en en vilodag på lördagen innan start.

Hamn/boende
Vi valde att hyra ett hus i Cowes och ha båten på Cowes Yacht Haven. Dyrt (£9.95/metre/night) men mycket välordnat och Cowes bästa partyområde precis in på knuten.

fastnet16-lift-1

Vi hade också bokat ett lyft på Hamble Point Marina för att tvätta botten och få 100% koll på allt.

fastnet16-keel-1

Också ett bra tillfälle att kolla kölbultarna…

fastnet16-cowesweek-1

Veckan innan Fastnet så är det Cowes Week, med 800 båtar och party i en hel vecka. I vår hamn fanns det 60 öltappar, tre liveband varje kväll i en hel vecka och massa mat. Dessutom massor av coola båtar och roliga seglare att ljuga med.

Förr var det vanligt att man seglade både Cowes Week och fastnet Race, men numera är det vanligast att man fokuserar på det ena. Man skulle mycket väl kunna segla några dar, men vi bedömde att det gav mer att provsegla sträckan ut mot The Needles.

Träning

fastnet16-needles-1

Vi lade två dagar på att kartlägga tidvatten, strömmar, kusteffekter och liknande. Då gjorde vi en fiktiv start från startlinje, the Squadron Line, i Cowes då tidvattnet hade samma status som vid vår start på söndagen (det ändras ju lite varje dag). Vi försökte hitta de områden som gav mest medström, och skapa en bild av vad som hände kring uddar och i sund. Det finns ju ganska mycket att läsa i frågan, och vi hade också skaffat oss bra ström-modeller från Tidetech, men vi ville skapa oss en egen bild.

Detta visade sig mycket framgångsrikt då vi hanterade strömmen på ett bättre sätt än många lokala hot-shots, och ledde vår klass vid the Needles. Bra och metodiskt jobb av navigatör/taktiker som gav resultat. Man kan väl konstatera att man inte skall ha överdriven respekt för proffsen, och att man inte skall tro på “lokala sanningar”.

En bieffekt av dessa träningar var också att vi var vana vid sträckan, och kunde segla mer avslappnat under själva racet.

Under racet

Så vad kan man tänka på under själva racet?

Håll tempo. Det är ett långt race, men det går att köra offensivt hela tiden. Vi hade bra koll på bra båtar på AIS och jämförde hela tiden vår fart mot dem.

Hantera transitioner och “gates”. Då man seglar västerut kommer man att möta ett antal väderskiften, fronter och vrid. Dessutom så är timingen viktig när man skall passera vissa uddar. Detta blir snabbt många olika scenarios att hantera, och ju bättre man kan positionera sig inför varje förändring desto bättre. Detta kan kännas lite krångligt, men j´gör också seglingen mer intensiv och strategiskt intressant.

Ta det lugnt. Det är ett långt race och man får hela tiden nya chanser. Vi gick från ledning till 26:a till ledning igen. Och slutade 6:a.

Njut. Det är fantastiskt att segla havskappsegling på detta sätt. Passa på att njuta av dygnets olika skeden, naturen, djurlivet, slösnacket på railen, ljudet från en fräsande undanvind när man ligger i kojen och skall somna… Det är alla de här sakerna man tar med sig hem.

Vad skulle vi gjort annorlunda?

Eftersom det var första gången vi seglade så var det så klart massa saker som var nya för oss. Och nästa gång kommer man ha ett bättre perspektiv och ännu mer koll på vilka optioner som finns.

Egentligen är det bara en period där vi tappade alldeles för mycket. Det var på natten upp över Keltiska sjön då blev kolsvart och dimma med halvvind i 10-12 m/s med otroligt brant sjö. Här hade vi svårt att segla båten snabbt och valde bort ett försegelbyte som vi tyckte var för riskabelt (vi tog ett rev i stället). Framförallt var det vi som rorsmän som så klart inte hade tränat tillräckligt under dessa förhållanden – och det är en ganska kass bog för en smal och vek båt. Här fick vi mycket stryk av rutinerade fransmän.

Mer timmar på havet är den enkla lösningen. Och att kanske vara flexibel och byta runt på både rorsmän och trimmers tills man får det att funka. Nu körde vi på 90-95% under en natt vilket så klart kostar.

Men det är ju skönt att det finns potential för att bli bättre…

10 Comments

  1. Sam V Feb 7, 2016 Reply

    Kul, lärorikt och föredömligt skrivet!

  2. Joakim Feb 7, 2016 Reply

    Riktigt imponerande satsning.

  3. Classe Feb 8, 2016 Reply

    Bra beskrivning Peter. Ni är seriösa helt enkelt. Kul att ni kör samma upplägg som Foxy Lady gör när det gäller vaktschema på längre seglingar. Det funkar kanon för oss också.

  4. Johan R Feb 9, 2016 Reply

    Tack Peter för bra beskrivning av ert Fastnet projekt, där finns massor av lärdomar för oss andra. Både om man själv vill pröva FR men också för annan kappsegling.
    Såg dig också på scen i lördags, synd att du inte fick mer tid. Jag hade lätt kunnat sitta och lyssna i en timma till.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 16, 2016 Reply

      Johan, jag har några längre föredrag inplanerade. Vad hade du velat ha mer av – om jag nu får hålla på i en timme :-)

  5. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Feb 9, 2016 Reply

    Härligt reportage Peter och BLUR-gänget! Imponerande förberedelser och prestation – stort Grattis!
    Skulle tro att jag har rekordet i det motsatta Fastnet Race-upplägget. Totalt ovetandes om Fastnet Race vaknade jag upp lördag morgon den 7:e augusti 1999 i Svinninge, åkte till ett snickeri och frästa golvlister. 09.30 ringer telefonen och jag får frågan om jag kan ställa upp och gasta på Fastnet Race på en Diva 39. Starten skulle gå 11 timmar senare! Kollar med SAS och jobbet, det verkar vara OK. Packar på 10 minuter (enbart handbagage), flyger till London via Köpenhamn, åker taxi till Southhampton och båt ut till Cowes. Hoppar på båten 40 minuter före start! Det blir ett minnesvärt race där vi ligger mycket bra till vid Fastnet Rock, har det lite tuffare på vägen hem i lättvind och gammal sjö. Fastnet är ett minne för livet – om jag ska göra om det någon gång så får det lov att bli bättre förberedelser!

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 9, 2016 Reply

      Haha,

      det är ett antal sådana upplevelser som gör att man blir lite mer noggrann med planeringen. Å andra sidan är många av de där galna grejerna de man minns bäst efteråt…

  6. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Feb 9, 2016 Reply

    Ja Peter, absolut.
    Men ibland får man göra lite fler saker om man tar dem på halvvolley! Året innan hade jag lite mer betänketid och tackade nej till Sydney-Hobart på en kunds 60-fotare – hade små barn då. Det var ett stormigt år, tror det dog 6 personer, så sedan dess har Sydney-Hobart inte funnits på kartan – ett elakt hav där nere!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*