Skip to content

11 Comments

  1. Sam V
    Feb 7, 2016 @ 01:49

    Kul, lärorikt och föredömligt skrivet!

    Reply

  2. Joakim
    Feb 7, 2016 @ 06:32

    Riktigt imponerande satsning.

    Reply

  3. Classe
    Feb 8, 2016 @ 16:21

    Bra beskrivning Peter. Ni är seriösa helt enkelt. Kul att ni kör samma upplägg som Foxy Lady gör när det gäller vaktschema på längre seglingar. Det funkar kanon för oss också.

    Reply

  4. Johan R
    Feb 9, 2016 @ 17:12

    Tack Peter för bra beskrivning av ert Fastnet projekt, där finns massor av lärdomar för oss andra. Både om man själv vill pröva FR men också för annan kappsegling.
    Såg dig också på scen i lördags, synd att du inte fick mer tid. Jag hade lätt kunnat sitta och lyssna i en timma till.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 16, 2016 @ 10:27

      Johan, jag har några längre föredrag inplanerade. Vad hade du velat ha mer av – om jag nu får hålla på i en timme :-)

      Reply

  5. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Feb 9, 2016 @ 21:37

    Härligt reportage Peter och BLUR-gänget! Imponerande förberedelser och prestation – stort Grattis!
    Skulle tro att jag har rekordet i det motsatta Fastnet Race-upplägget. Totalt ovetandes om Fastnet Race vaknade jag upp lördag morgon den 7:e augusti 1999 i Svinninge, åkte till ett snickeri och frästa golvlister. 09.30 ringer telefonen och jag får frågan om jag kan ställa upp och gasta på Fastnet Race på en Diva 39. Starten skulle gå 11 timmar senare! Kollar med SAS och jobbet, det verkar vara OK. Packar på 10 minuter (enbart handbagage), flyger till London via Köpenhamn, åker taxi till Southhampton och båt ut till Cowes. Hoppar på båten 40 minuter före start! Det blir ett minnesvärt race där vi ligger mycket bra till vid Fastnet Rock, har det lite tuffare på vägen hem i lättvind och gammal sjö. Fastnet är ett minne för livet – om jag ska göra om det någon gång så får det lov att bli bättre förberedelser!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 9, 2016 @ 21:45

      Haha,

      det är ett antal sådana upplevelser som gör att man blir lite mer noggrann med planeringen. Å andra sidan är många av de där galna grejerna de man minns bäst efteråt…

      Reply

  6. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Feb 9, 2016 @ 21:50

    Ja Peter, absolut.
    Men ibland får man göra lite fler saker om man tar dem på halvvolley! Året innan hade jag lite mer betänketid och tackade nej till Sydney-Hobart på en kunds 60-fotare – hade små barn då. Det var ett stormigt år, tror det dog 6 personer, så sedan dess har Sydney-Hobart inte funnits på kartan – ett elakt hav där nere!

    Reply

  7. Scandinavian 500 | trial run - BLUR
    Jun 8, 2016 @ 14:00

    […] vid Kullen, och det var förvånande hur snabbt vi kom in i vakschema och offshore-rutiner (läs mer om det här). Med 5 pers körde vi tre vakter a 2 timmar, dvs alltid 3 eller 4 på däck och 2 timmars vila 4 […]

    Reply

  8. Rolex Fastnet Race | questions - BLUR
    Feb 25, 2017 @ 17:40

    […] Rolex Fastnet Race | tips & trix […]

    Reply

  9. Förberedelser inför Middle Sea Race - BLUR
    Mar 15, 2018 @ 08:00

    […] Rolex Fastnet Race | tips & trix […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.