Nordic Yachts Open 2016
Efter årets One Star och ÅF Offshore Race så kändes det lite som att vi hade “unfinished business”. Bägge dessa blev ju snabba halvvindsrace, och det kändes inte som att vi riktigt hade fått visa vad vi kunde…
Så när Mats Runström på Nordic Yachts erbjöd oss att låna en FarEast 23R så var vi inte sena att tacka ja. Vi hade ju hört att detta var ett av de trevligaste racen i Stockholmstrakten, vilket så klart gjorde beslutet ännu lättare.
Vi kom upp på fredagen, gick igenom båten och hann med en kort träningstur innan det mörknade. Mest för att kolla så att allt funkade och att seglen passade.
Efter att ha seglar FarEast 28R så kände vi igen upplägget. Mycket segelyta på en lätthanterlig båt. Men det var tydligt att vi skulle få kämpa för att hitta farten på kryss. Plana segel och en bred båt där det är svårt att känna om det går fort eller inte. Och så inga instrument…. Nåväl, vi skulle ha gott om tid under lördagen.
Med sydvästlig vind på 2-5 m/s så skulle det bli en kryss-läns-bana i storformat. Kanske inte det optimala för en slörraket (eller “kinapuff” som någon kallade den), men rolig segling i alla fall.
Skepparmöte vid 08:00. Enkelt och lättfattligt utan konstigheter och ett tydligt fokus på att alla skall förstå och ha en kul dag på havet.
Perfekta förhållanden vid startlinjen precis öster om Djuröbron. Jakstart är ju “the shit” när det gäller att få iväg 100+ båtar där många inte är rutinerade kappseglare. Jag tycker också att det är en större happening under dagen, då alla utsätts för mer kontakt med andra båtar. När banan dessutom är lagd så att man möts så händer det hela tiden roliga saker.
Vi gjorde en bra start på vänstersidan av linjen där det var mer tryck. Några korta gippar söderut, men sedan tillbaka igen.
Här ser man vårt spår dör vi försökte göra det mesta av vänstersidan. Bättre tryck generellt, och bra puffar vid några av uddarna. Och så slapp vi bråka med båtarna som länsade i mitten.
Vi kunde snabbt passera ett tiotal båtar som startat före oss och fick en bra lucka bakåt.
Efter Trollharan sökte vi oss österut för att möta ett tryck som såg ut att komma från SSO. Vi fick det ganska snabbt och det såg ut att komma mer…
Men en grupp båtar norr om oss hade fått en helt annan vind. Det var 1/2‐ton Akka, H‐35 Team Mobline, Albin Nova Cappucino, Albin Alpha Veritas och någon ytterligare som hade fått något som såg ut som NV med ganska mycket tryck. Båtarna framför hade inte haft det, och båtarna bakom hade snarast punka. Det var här man lade grunden till bra placeringar.
Vi bestämde oss för att skära ganska tufft norrut för att fånga tåget, och klarade transitionen på ett bra sätt. Man ser sedan att vi kunde gå rakt på märket. Nice!
På väg söderut möter vi ett antal båtar som satsat hårt på högerhörnet. De kommer in med bra tryck, men väldigt brant. Först Airbender…
… sedan J/109 Matador.
Kryssen började precis så som jag hade befarat. Jag fick ingen koll på trim, vinklar, lutning… väldigt frustrerande. Och det var svårt att hitta referenser när man bara kan jämföra sig med en Shipman 28, en Bavaria 32 och en M22. Men efter 20-30 minuter när vi kom ner till Gökskäret så började det kännas riktigt bra. Tajt fock med lovartsskotet som infucker, hårt skotad stor för att få förstagsspänning och så vara aktiv med vagnen i byarna. Fortfarande svårt att känna om det var snabbt, men vi gick bra mot andra båtar även om vi saknade lite höjd.
Med lite bättre segel och 20 timmar träning så skulle man kunna segla riktigt fort :-)
Kul kryss rent taktiskt. Vi gillade vänstersidan och höll oss oftast mot Runmarö. Bättre tryck och lite vänstervrid gjorde att det funkade bra. Så här i efterhand borde man kanske gått vänster ytterligare en gång innan den långa bogen ner mot Franska Stenarna.
Strax före rundning började det bli tydligt vilka som skulle vara med i fighten. Jonas Dolk och hans dotter i Farr 31 KimDi var hela havet före de andra snabba båtarna, och det stod klart att Veritas och de andra skulle få slita hårt för att hålla undan.
Vi var jättehappy över att ha klarat kryssen så bra. Bara 5 båtar före oss på havet.
Upp med gennakern för att fortsätta jakten på tätbåtarna.
Vi ville tillbaka till Runmarö på länsen, men det var inte alls lika uppenbart att det var rätt. Vi kämpade för att hitta trycket och det gick väl rimligt bra.
Sista biten ner förbi Marskär var det som räddade oss. Ett bra vrid och mycket tryck gjorde att vi ryckte ifrån jagande Tarac 33 och Airbender.
Två branta bogar till Trollharan och Torskkobben innan målrakan. Vi körde gennakern och det funkade fint mot alla utom mot Airbender som bytt till code.
Vi visste att vi skulle få det svårt mot Tarac och Arcona 340 Imbruglia på bidevinden in mot mål. Man tror att man skall kunna svara, men så inser man att de har 50% längre vattenlinje och accepterar att fysikens lagar inte går att bortse ifrån.
Men vi lyckades i alla fall hålla Jimmy och Nicklas i Airbender bakom oss. Wohoo!
Och tittar man i resultatlistan så var det många bra båtar med koll på läget. Vi är extremt nöjda med att kunna leverera en 7:e plats i detta sällskap. Framför allt på en taktiskt utmanande kryss-läns-bana.
1 Albin Nova Cappucino Martin Ulf Olsson 1,117 05:08:54 05:45:02
2 Farr31 KimDi Jonas & Elsa Dolk 1,242 04:40:38 05:48:33 1,0%
3 H‐35 Team Mobline Pär Lindforss & Nadine Kugel 1,127 05:12:12 05:51:51 2,0%
4 Albin Alpha Veritas Håkan & Henrik Lindqvist 1,082 05:26:45 05:53:33 2,5%
5 Arcona 340 Imbruglia Staffan Larsson & Ola Qviberg 1,269 04:39:48 05:55:04 2,9%
6 Tarac 33 Testarossa Håkan & Fredrik Södergren 1,245 04:45:30 05:55:27 3,0%
7 Fareast 23R Blur Peter Gustafsson & Pelle Pedersen 1,184 05:00:58 05:56:21 3,3%
8 Admirality 30 Airbender Jimmy Hellberg & Nicklas Carlsson 1,272 04:40:12 05:56:25 3,3%
9 Fareast 28R China Girl Isabelle Mungsgård & Mats Runström 1,289 04:40:23 06:01:25 4,7%
10 Fareast 28R Golden Dragon Andreas Emmoth & Marcus Lagerqvist 1,289 04:41:17 06:02:34 5,1%
11 Diva 39 Silfverfågel Pontus Brenter & Anders Skinkan Karén 1,255 04:49:55 06:03:51 5,5%
12 Omega 10 Amalia Johan Granath & Per Hansson 1,168 05:12:24 06:04:53 5,8%
13 X‐332 Sport BOXER Mats Victorin & Sam Victorin 1,246 04:54:26 06:06:52 6,3%
14 1/2‐ton Akka Perry Jönsson & Ellen & Elliot Eriksson 1,133 05:24:18 06:07:26 6,5%
15 First 34.7 Slaghöken Joakim Bergkvist & Mikael Berglk 1,228 04:59:48 06:08:09 6,7%
16 Finngulf 33 La Dolce Vita Per Lindstedt & Ted Lindgren 1,233 04:59:15 06:08:59 6,9%
17 J/109 Matador Jonas Grandér & Kalle Thelander 1,279 04:48:53 06:09:29 7,1%
18 Elan 340 Happy Strul Michael Bergsten & Mats Wennerström 1,216 05:04:39 06:10:27 7,4%
19 One‐off Mithril Rikard Isby & Inger Swing 1,226 05:02:27 06:10:48 7,5%
20 Cenit 33 SVAJ Johan Rosenblom & Patrik Bergström 1,118 05:32:10 06:11:22 7,6%
Alla resultat.
Skän stämning på after-sail, i bastun och på regattamiddagen. helt lysande arrangemang. Och extra kul med många mix- och familjebsättningar, Coolast var nog ändå Kristina Lundevall som blev bästa besättning tillsammans med sin dotter.
Stort tack till Nordic Yachts, funktionärerna och alla sköna seglare!
Sep 13, 2016 @ 07:20
Håller helt med i din fina beskrivning, Peter! Mats Runström gör det lysande och är “blessed” vad gäller vädret – år efter år… :-)
Sep 13, 2016 @ 07:46
Tack för en suverän berättelse! Jag var tyvärr inte med i racet, men det kändes bra att läsa om er segling. Måste planera in detta till nästa år, verkligen. Lite enklare att åka till den starten också jämfört med Hyundai Cup… Tack!
Sep 13, 2016 @ 07:52
Congrats till fint resultat och igen en gång, fantastisk skrivet samt bilder!
Sep 13, 2016 @ 11:37
Mkt kul och gott att säga om denna segling (och båten!!)!
Den här seglingen går lätt in i kalendern inför 2017!!
Kristina Lundevall och dotter blev bästa TJEJbesättning och det är de två vi ser på nedersta bilden! Det var ett rent helsike att kryssa om dom!!
Sep 13, 2016 @ 14:13
Fantastiskt rolig och trevlig tävling. Tyvärr fastnade vi i stiltjen nere vid Trollhäran och fick precis som du beskrev det “punka”. Enligt vårat GPS-track så låg vi blick stilla i 17 minuter och tappade kontakten med alla andra far-east. Det var lite bittert efter att ha legat med så bra kontakt med er otroligt duktiga och erfarna high-performance seglare i starten under gipp-kalaset ut från startlinjen. Men men, nästa gång kanske det är någon annan som tappar vinden. Väl mött och nästa år är det payback time!
Mvh Richard, Far East SWE 55.
Sep 14, 2016 @ 16:48
Bra skrivet Peter och jag kan bara hålla med om att det var ett race som vi vill göra om. Tack Mats och alla andra. Jag var också ny bakom rodret på en Fareast, men en 28a. Skönt med lagom 2 manna vind för att få hitta rätt i båten. Saknar lite instrument o referenser så här i början, samt solskydd ?. Men bus kul.
Sep 15, 2016 @ 11:32
Hålle med, bra skrivet. Noterar att det var synd att du sålde Novan. ;)
Sep 15, 2016 @ 20:42
Jag hade säkert vunnit fler race om jag hade behållt Novan :-)
Men jag är en ganska mycket bättre seglare nu, och behärskar tekniker som jag aldrig hade hört talas om på den tiden. Att vi lyckas segla en Fareast 23R ganska snabbt är väl en följd av det.
Jag tror alla som sätter sig i en ny båt ångrar sig nån gång, men det är en kul process att lära sig en ny – lite svårare – båt. Och det behöver ju inte vara en J/111. det kan vara att man byter spiken i Smaragden eller 80-talsbåten mot en bottenplacering J/70 eller Melges nån gång.
Sä här lät det 2007: “ångrar jag mig?”.
Nordic Yachts Open | film - BLUR
Oct 22, 2016 @ 22:40
[…] Hela racerapporten här. […]
Sep 9, 2017 @ 13:28
Nordic Yacht Race 2017 live:
http://solidsport.com/watch/racing/nordic-yacht-open-2017