MBBR17 | Race 2 på Blur
Här har vi en filmsnutt på helgen. Hela race 2 där vi till slut kom 7:a, under minuten från 4:e plats. Osäker på hur man skulle gjort för att fånga in Santa :-)
1 Landmark 43 Santa 1.207 00:42:25 00:51:12
2 Club Swan 42 Sirena 1.211 00:43:34 00:52:46
3 TP52 Truck nor Wolfpack 1.417 00:37:35 00:53:15
4 Landmark 43 Destin 1.206 00:44:50 00:54:04
5 Club Swan 42 Regina 2.0 1.204 00:45:03 00:54:14
6 one-off Progressiva 1.408 00:39:00 00:54:55
7 J/111 Blur 1.126 00:48:47 00:54:56
8 Landmark 43 White Shadow 1.215 00:45:40 00:55:29
9 Swan 45 Zorro 1.214 00:46:35 00:56:33
10 Xp 44 Quinta 1.221 00:46:56 00:57:18
När jag hör mig själv så låter jag ju lite gnällig. Men det låter som att min besättning har vant sig vid det. Vi jobbar hela tiden på vår kommunikation och vi har i år framförallt pratat om det strategiska perspektivet.
May 31, 2017 @ 09:42
Klart vi har “gnällfilter”!!
May 31, 2017 @ 09:55
Hög igenkänningsfaktor på snacket :)
May 31, 2017 @ 10:04
Härlig film, ang. gnälligheten tycker jag du överdriver så illa är det inte men ett tips är att försöka att även jobba mer med “positiv rapportering” beröm varandra glöm inte bort att ni är gör grymma och tala om det för varandra.
May 31, 2017 @ 10:53
Kan man “gnälla” och styra bra samtidigt?
Har någon erfarenhet av att skepparen istället enbart ger instruktioner/kommandon medan en dedikerad rorsman fokuserar på styrning och pratar trim vid behov?
May 31, 2017 @ 12:43
Gnäll skapar dålig stämning och en nedåtgående spiral ombord.
Går det dåligt har skepparen eller taktikern gett dåliga instruktioner eller för sena sådana.
Det är inte besättningens fel när spinnakern trålar runt fören om kommandot om nedtagning kom två båtlängder från märket och båten gör 8knop.
May 31, 2017 @ 16:09
Borde inte komma som en överaskning för besättningen att spinnakern ska ner vid bottenmärket….
May 31, 2017 @ 20:47
Det är sant, men vissa rorsman vill bestämma exakt när spinnbommen och spinnakern skall ner och “gud nåde” on ni vill plocka den tidigare.
Jun 1, 2017 @ 09:24
Jag brukar invänta instruktioner bakifrån när spinnen skall ner men när jag närmar mig “point of no return” säger jag till. När jag bedömer att jag är vid “PONR” så går jag fram och plockar.
Jag som fördäckare måste ta ansvar för min position. Får jag inte det så byter jag båt.
Detta fungerar väldigt väl när jag seglar med Bengt.
Jun 1, 2017 @ 09:43
På en båt med stor assy, som ofta kommer in med lite vinkel, så krävs det ett synkroniserat jobb för att göra en bra nedtagning. Rorsman, trimmer, fördäck och keyboard måste mpåste agera tillsammans om det skall bli bra.
Det som oftast får styra detta är hur man vill komma ut från länsmärket och så får man planera sig tillbaka från det med hänsyn till trafiken. Därför har vi kommit fram till att rorsman är den som är bäst på att kalla nedtagningen.
Länsrundningen i filmen kanske inte är typisk :-) men vi gör sällan dåliga länsrundningar.
Jun 1, 2017 @ 10:44
Hittar inte många fel på den länsrundningen, stäng av ljudet och SE vad som verkligen sker…
I denna rundningen var det också viktigt att “maxa” tiden med gennakern då vi ville skapa utrymme för snabbt slag direkt efter rundning. I mina ögon uppnådde vi det vi ville!
Jun 2, 2017 @ 08:42
Absolut sant, jag uttryckte mig i mer generella termer.
Som jag resonerar är att jag vill inte hamna i lägen där mitt arbete skiter sig för att vi är för sena (inte heller för tidiga). Hamnar vi i läget där allt sker för sent så är vi inte snabba ut på kryssen heller och då slutar det ofta med att man kommer ut ett par båtbredder för långt ner.
Sedan måste man som fördäckare ha ögonen med sig och lite känsla för taktik så man inte är helt aningslös och inte förstår vad som händer runt båten. Alla seglar ombord.
Om den rorsman/besättning som jag seglar med ständigt sätter mig i situationer som inte är bra, då är det inte kul på fördäck längre.
BTW: länsrundningen, ser lugnt och sansat ut. Ganska långt innan märket bestämmer ni att det blir en Mexican och ni ser tidigt en lucka att slå ut i (väldigt snällt av båtarna föra att öppna dörren så fint åt er). Fint! Även utan båtar omkring så finns det ingen anledning att ta ner tidigare. Och med ljudet på så hör man inte mycket mer än det som behövs. Jag håller med dig Pelle, ett skolboksexempel.
May 31, 2017 @ 22:11
Fantastiskt bra Peter! Tack!
Informativt, man lärde sig mycket. Sjukt coolt med så lång video som inte var sönderklippt med cool musik.
Jun 1, 2017 @ 09:44
Tack.
Det blir nog fler sönderklippta videos med cool musik framöver :-)
Jun 1, 2017 @ 13:19
Inget fel med det, jag gillar cool musik med segelbåtar, men bra ibland med något i detta format också, mer ‘educational’ än entertainment.
Finns så många bra seglingsvideor man tittar på, hård vind, snart skall gennakern gippas och man väntar för att följa momentet med spänning… ka-boom, clip, 45sekunder borta, annan bog, fick aldrig se hur gippen gjordes (kanske de flesta inte vill visa ;))
Jun 1, 2017 @ 12:30
Förmodar att du hade kameran så det vi såg var det du såg. Eller?
Jun 1, 2017 @ 12:46
Japp. 50 minuter av mitt liv.
Jun 1, 2017 @ 13:01
Jag är en högst medioker seglare. Blir lika imponerad av hur man kan kryssa utan att se seglen. Själv måste jag se focken och storen för att kunna fånga vindvrid och höjd. En gång tittade du upp och såg storen, focken och tailsen syns inte alls.