J/121 #5 Rock Lobster | detaljer

Här kommer lite fler nördiga detaljbilder på J/111. Vill man se flöer från båt #1 i Newport + #5 på boot Düsseldorf, så har jag samlat dem här.

Jag var på mässan med Fredrik Rydin som kommer att få båt #10 levererad till västkusten i maj/juni. Efter instrumentering, segeltester och en del annat meck så skall den seglas runt till Stockholm.

Av naturliga skäl lade vi mest krut på praktiska saker, och sådant man skulle vilja ha ändrat när båten byggs. Nar jag beställde min J/109 så hade jag av förklarliga skäl inte så mycvket synpunkter, men när det var dags för J/111 så hade vi en mycket tydligare idé på hur vi ville ha det. Så det var kul att kunna vara med och ge feedback här – även om J/boats ibland tycker jag är besvärlig :-)

Båten på mässan var #5 och skall levereras till, och sjösättas i, UK inom kort. Vi mötte ägaren ombord och han skall köra RORCs offshore-serie med sina söner och polare. Han hade nu en J/97 som han tyckte var lite liten för Nordsjön…

Bra ergonomi för rorsman. Både stående och sittande bakom eller framför ratten. Det som debatterades mest var kompasserna, där man vid svensk skärgårssegling hellre skulle ha två plotters. Så det besta hade varit att byta dessa mot Jefas helt rena piedestaler och eftermontera.

Det är lite lustigt, men få av de lite sportiga båtarna har bra lösningar för detta. Jag antar att man inte seglar så mycket i skärgården.

Snygga fällbara knapar från Antal.

Bra ergonomi för storsegeltrimmern. Ofta är det ju trångt, men här är det gott om plats både bakom ocvh framför winschen.

Personligen hade jag hellre velat ha skenan 10 cm akterut för att få den längre, men det kanske finns nåt annat jag missat…

De tre tamparna som kommer ut på akterkant bänk hanterar vattentankarna. Fyll BB, tömning och fyll SB.

Cleant däck som vanligt. I stort sett identiskt med J/111. Den gula linan justerar fockskotpunkten upp/ner, och hos mig landar den på en cleat på utsidan av ruffen. Men då sitter också winschen längre fram. Jag hade nog ändå föredragit det då infuckern sitter på rufftaket.

Stabilt med dubbla brytblock för gennakerskoten (nere till höger).

Clean. Med moderna “brytblock” från Harken eller Antal.

Samma knapar igen. Linan som kommer upp på SB är “peke ut”. Min går under däck.

Fäste för inre förstag. Det sitter ett fallås (troligtvis Karver) och så sträcks rullen neråt med 1:3 och går bak till en avlastare.

Clean.

Fockskotpunkten regleras flytande upp/ner & in/ut. Normalt har man ju ingen skena, men då behöver alla fockar/J0 designas på skothornet på samma ställe. Med skenan får man större frihet då antalet möjliga lägen ökar rejält.

För reach finns ett padeye i railen.

Mast på däck för att hålla båten torr. Southern Spars med många snygga detaljer.

Snygg detalj på de främre stöttorna, för att få focken att hoppa över lättare.

“Var sätter vi loggen?”

Inredningen är straight forward och ganska amerikansk i stilen. Framför allt när man gick fram och tillbaka till J/112E som är “European Design Hotel”. Säkert inte avgörande för de som skall köra Newport-Bermuda (5 J/121 har anmält intresse) eller ta med familjen ut en weekend ellet tre.

Ingen verkar ha beställt inrednings-kitet till förpiken :-)

Pentry. Inget fancy.

Nav.

“Owners cabin”. Enkelt och funktionellt. Här ser man också vattenballasttankarna som nu har fått genomskinliga fönster för att se vad som händer. Akvarium?

Toa. Samma upplägg som på J/109 som jag gillade.

Tok-stort stuvutrymme på styrbordssidan, där det är enkelt att komma åt och installera system. Jag hade detta på J/109 och saknar det ibland på J/111, som ju har kojer på bägge sidor.

Här ser man också hur linorna till vattenballasten kommer ner.

Installationer…