Öppet Hav 2024 på J/121 Jolene
Vi behöver ju lite tid på havet innan vi åker till USA för Newport Bermuda, och vi gillar ju att gästspela på J/121 Jolene. Senast var på Visbypokalen 2019 då vi vann fully crewed-klassen.
Fredrik som har Jolene seglar ju också på Blur då och då. Han var med på inshoreracen på Giraglia och skall också segla med oss till Bermuda i juni.
Min arbetsplats kvällen innan race. Mycket skärmar blir det.
Race day med start på södra Kanholmsfjärden innanför Sandhamn. Banan skulle gå inomskärs söderut ner till Nåttarö, sedan rakt österut till en väderboj i havet, till Alma och sedan mål i Sanhamn. Planen var att det skulle ta strax under 24 timmar.
Bra start vid 12:00 med Code 68. Bara Elliot 44 Matador var före.
Happy skipper med de viktigaste konkurrenterna bakom: X-41 Oxygen, Farr 400 Wetjob, Farr 40 Silver Bullet, First 40 C-Me och nån mer.
Bra bog söderut där vi gick från Code till J1 till J0 till J1 ett par gånger. Bra båthantering och helt ok vägval där vi körde raka vägen med låg risk. En hög båtar med Matador och Sun Fast 3600 Groovie valde ostsidan av Ornö, men det var ingen hit. Farr 40 körde längre västerut men även de tappade.
På Mysingen blev det kryss. Vi hade bra speed men hamnade i ofas med skiften ett par gånger. Men inga sura miner för det utan vi nötte på som vanligt.
Vid rundningen av Danziger Gatt var vi 3:a.
Efter rundningen visste vi att det skulle bli svårt rent vindmässigt. Det blev också dimma. Och kallt.
Det som såg ut att bli en fin gennakerbog blev istället en kraftig underbåge. Skipper fick den här bilden från sin bror med en kommentar om vi verkligen visste vad vi höll på med? Jag hade ganska bra koll på routingen och både den finska modellen och GFS var rätt på det.
Vi committade hårt och seglade rakt in mot land, för att långsamt lyfta ut mot märket.
Vi började med fock, sedan J0, Code 68 och A1.5. Och fick gippa in mot märket med 100 meter kvar. Tror det hade varit svårt att exekvera bättre på det scenario vi fick.
Bra fast i lite vind med coden
Vid Huvudskär väderboj var vi 5:a. Groovie och B&C 41 Kratoska hade smugit upp före, men inga stora avstånd.
Fin morgon. Vi hade 2 timmar utan vind men när solen kom upp så fyllde det på litegrann.
Värmde inte alls så mycket som man hade velat…
Vid Alma var vi först av de stora båtarna. Vi hade Farr 400 Wetjob precis bakom hela morgonen som ett bra benchmark.
Men. X-302 Hux-Flux som var 10:a och 40 minuter efter på korrigerad tid vid väderbojen var plötsligt 56 minuter före. Så de hade troligtvis sluppit den parkering som alla snabbare båtar drabbades av.
Så till slut en total 2:a platys bakom en välseglad shorthanded-båt. Precis som på Visbypokalen 2019.
Vi var sjukt nöjda ändå. Bra fart, offensiva men väl grundade vägval och bra teamwork ombord där vi drev båten hela vägen.
Tack Jonas Grandér och alla andra som var med och arrade ett bra race. Och Fredrik för att teamet fick komma ombord på Jolene igen.
Ulf Andreasson
May 27, 2024 @ 10:02
Hej Peter,
Grattis till en snyggt race!
En fråga om jag får … vad använder du på (dator) skärmarna, har kollat runt en del (både nav o väder) men inte hittat några bra verktyg jag gillar ….
Mvh//Ulf
Peter Gustafsson
May 28, 2024 @ 21:01
Jag har kört Expedition sedan 2007.
Jag tycker det ger mig precis det jag behöver för navigation, routing med olika vädermodeller och prestandaanalys både under och efter race. Även integrationen med instrumentsystem funkar mycket bra (för att presentera data på däck).
Alternativet är franska Adrena.
Så klart är det yxigt att ha en laptop som står och går ett helt race, men värdet går inte att överskatta.