Förberedelser inför Middle Sea Race
Jag var ju på SHF Go For Speed i söndags för att prata om våra förberedelser inför Middle Sea Race.
Här kommer sammanfattningen.
Racet startar och går i mål på Malta, och man rundar Sicilien och ett antal vulkanöar. Här är en bild från 2017 där Rambler nästan är i mål och många andra har brutit.
Det är viktigt att reda ut förutsättningarna innan man drar igång, då detta sätter agendan för mycket annat.
Det är ett offshore-race där man behöver hålla tempo i 600′ = 100% i 4 dygn. Det vet vi att vi kan, men vi behöver adressera de tillfällen där vi är lite “off pace”, oftast på natten i lite mer vind eller på ben som ser enkla ut (men visar sig ha överraskningar).
Det är ofta lätta vindar, men det finns potential för +30 knop längs vägen. Här behöver vi kunna byta segel och köra 100% lite högre upp i registret innan vi tar det safe.
Blir det lätt kryss norrut, och hårdare undanvind på vägen tillbaka så passar det båten – till skillnad från Fastnet. Men detta leder också till prestionskrav?
Man kör IRC (dual scoring i ORC). Hur förhåller man sig till klassindelningen?
Vi skall bygga vidare på lärdomarna från Fastnet. Det funkjade mycket bra, men går så klart att göra ännu bättre.
Vi vill segla själva för att se vad vi klarar av, opch tvinga oss att lära oss det vi inte kan, men skall ta extern hjälp innan för att snabbare bli bra inom dessa områden.
Det vi också vet är att vi själva är den begränsande faktor. Alla har fystestat sig och det körs aktiv träning under vintern. Snart dags för ny test.
Logistik är så klart en utmnaning. Vi tittade på lastbilsfrakt, men det är dyrt bara att komma till södra Frankrike eller norra Italien.
Nu har vi beslutat att frakta båten på båt. Sevenstar kör reguljärt mellan norra Europa och Medelhavet, så vi kommer att lasta båtenb i Kiel i september, för att två veckor senare kunna lasta av den i Valetta – riggad och “race ready”.
Spännande.
När det gäller väder, så kommer vi återigen att jobba med Axel Magdahl. Att ha någon som reder ut vädret under en regatta är ovärderligt, och det är ett tips till de svenska team som åker till VM i Haag – att dela på en meteorolog är en liten kostnad i sammanhanget.
Vi har även lokal hjälp i form av Christian Ripard, sopm förutom att hantera den lokala logistiken (han är J/boats-dealer på Malta) också har vunnit racet 4 gånger…
Mätbrev är ju alltid en issue, och vi har gjort några mindre justeringar för att hamna i IRC5. Pekets längd begränsans något, storen får en “normal” akterrunda och vi kör en OD-gennaker som största.
På mötet diskuterades gemensam inmätning 4-5 maj, då vi behöver mäta både i IRC och ORC.
Pekets längd vs prestanda?
Segelgarderoben behöver förnyas något, så det blir en ny stor och en one-design A2 på 130 m2. Sedan skall vi i maj titta över fockarna för att se hur de står sig.
- Main new 2018 = less roach 67 % of E
- J1 evaluate
- J2 evaluate
- J3.5 w reef ok
- Staysail ok
- Code 1 75% evaluate/recut?
- A5 ok
- A3 ok
- A2 new 2018 = 130m2 = OD
Det vi också behöver lägga lite krut på i maj är crossovers mellan undfanvindssegel. Här är ny A2, A3 och C1, där gränserna flkyttas något.
J/111 Blur³ | Sail Chart
Våra nya instrument har vi diskuterat tidigare:
J/111 Blur³ B&G H5000-installation
Vi tar med oss vakschema och mathållning från Fastnet. Även här skall det finliras, och vi skall prova att köra 3-timmarsskift i stället för att jämföra. Vi har även fler rorsmän denna gång, så där kan det också bli mer rotation.
Rolex Fastnet Race | tips & trix
Så här ser vår kalender ut i år. Prio är längre havsrace där vi får köra på natten. Då kan vi komma in i rutinerna och provtrycka olika idéer.
9-11/5 HH Skagen race + tillfartssegling 230
25-27/5 Marstrand Big Boat Race
8-10/6 Midsummer Solo Challenge 130
28/6-1/7 Sjælland Rundt 230
10-11/8 Göteborg Open Sea Race 120
XX/9 Transport Göteborg Kiel 220
XX/9 Offshoresegling i annan båt 100
20/10 Rolex Middle Sea Race 600
Mikkel Petersen
Mar 15, 2018 @ 08:25
Det bliver spændende at følge jer op til – og under sejladsen :-)
Anders Dahlsjö
Mar 15, 2018 @ 09:38
Skall bli roligt att följa er. Kul att ni kör GOR i år så att det blir tuff konkurens för oss på Lady Godiva. Jag hoppas att deltagarantalet börjar växa där i år. http://www.gqss.se/goteborgopensearace
Jonas Dyberg
Mar 15, 2018 @ 15:57
ARC 2019 samt Caribbean 600 med Blur år 2020 nämnde du väl också i söndags, eller hörde jag fel…? ;)
Pelle Pedersen
Mar 15, 2018 @ 16:01
Hoppas verkligen du hörde fel Jonas, Caribbean 600 i en J111 verkar vara “no bang for the buck”…
Bo Johansson
Mar 15, 2018 @ 18:02
Härlig film bara att dra ner ljudet och njuta.
6:28 in i filmen ser man en båt med stormstor och spinnaker.
Hur vanlig combo är det?
Björn
Mar 16, 2018 @ 09:51
Det där är ett skitkul race! Stormsegel är helt plötsligt inte bara en teoretisk övning och tillika mätdetalj. Tycker det är lite som när man var liten och skulle hammra ut ketchup ur de där glasflaskorna; bank bank, ingen vind, bank bank, ingen vind,.. boom, ketchup över hela båten. Allt i finfina omgivningar och i varmt vatten så att man inser att man överlever även om saker går väl dåligt.
Magnus witting
Mar 16, 2018 @ 13:40
Inspirerande satsning! Vi lär oss massor av att följa era förberedelser och tävlingar. Kanske seglar Farrgo GOR i år, om vi hittar tillräckligt många som älskar att hika hårt hela natten?