B&G H5000 kalibrering

Vilket gäng. Patrik Måneskiöld är navigatör på Blur, Johan Barne är guru på sånt här och Martin Gadman driver Happy Yachting och är den som installerat instrumenten tillsammans med mig. Vi lade en eftermiddag på att få ordning på kalibreringen.

Framför allt ville jag få Johans input på processen, och de “best practices” han använder när han seglar med de stora killarna. Och han hjälpte oss snabbt att hitta vettiga grundvärden, men den största lärdomen var en annan…

Instrument och kalibrering är ingenting man gör en gång, och sedan funkar allt. Vissa saker räcker att göra en gång, eller en gång i när man är på en ny plats, men vill man få vindvärdena att stämma så måste man jobba med detta löpande.

På samma sätt är det ju med allt annat i vår sport. Det finns säkert de som satte en tejp på focksskenan när man var ute med segelmakaren, och så vågar man inte ändra för att man är osäker. Men när man väl förstår vad som händer när man justerar vagnen, då blir det både roligare och man seglar fortare.

Och på samma sätt är det med kalibrering. Man måste våga justera värdena för att få det att stämma, och justera tillbaka om det blir fel. Det är inte farligt…

Och webinbterfacet på H5000 är fantastiskt för att våga göra just det. Ingen specialprogramvara eller svåra menysystem på displayerna utan väldigt straight forward.

Steg ett, och antagligen den enklaste kalibreringen, är lodet. Hur långt sitter givaren egentligen under vattenlinjen?

Steg två, kompasskalibrering, är också enkel. Snurra ett varv med lagom hastighet. det vi pillat mest med är att hitta en bra position med så lite störningar som möjligt. Efter varje kalibreringsrunda får man reda på hurt starkt det lokala fältet är. Vi gick från att ha den på akterskottet till framsidan av huvudskottet. Inga stora skillnader, men när man ändå är petig…

Steg tre, loggen, är det vi har spenderat mest tid på. Givaren har ett ganska mycket mindre paddelhjul än den gamla Nexus-givaren, och jag har dessutom flushat den. Det stod ganska snart klart att den visade alldeles för lite vid låga farter, då gränsskiktet gör att hjulet har svårt att hänga med. Efter lite tweakande så lyckades vi dock få till det genom tabellen ovan.

Det finns ju lite olika sätt att göra kalibreringen på. Det som är svårt i Långedrag är att det alltid strömmar lite. Men ett antal repor fram och tillbaka längs piren och inne i hamnen gjorde att man ganska snabbt kunde få bra medelvärden i Excel.

Sann vind är ju “the holy Graal” när det kommer till instrument. Att få TWD och TWS att stämma på alla bogar och inte ändra sig i varje slag kräver lite jobb. Johan gör denna justering ett antal gånger på en kryss på TP52 Platoon, men för ett gäng som oss så räcker det att göra det en gång på morgonen innan race.

Det som var viktigt nu var att hitta bra grunddata, som väl ser väldigt lika ut mellan olika båtar. Detta beror på årstid och väderförhållanden, och det är troligt att dessa värden skall skruvas ner lite under säsongen.

Efter ett par slag så ser man att TWD diffar mellan slagen, då är regeln att…

om TWD indikerar ett motvrid i varje slag, så är TWA för tajt och man skall addera halva skillnaden, eller
om TWD indikerar en medvrid i varje slag, så är TWA för brett, och man skall dra ifrån halva skillnaden.

Dvs, om jag har TWD 200 en styrbordsbog, men efter slaget till babord så blir TWD 210 så upplevs det som ett motvrid på 10 grader. Då skall jag lägga till 5 grader för att få TWD 205 på bägge bogarna:

Och ja, jag har satt upp en fusklapp :-)

Det finns också en autofunktion som vi inte har hunnit prova ännu…

Här justerar man skillnaden mellan kryss och undanvind, där man måste justera ner vindstyrkan. Vi är nästan hemma här, och efter att vi har analyserat mer data så kanske man skruvar lite till.

Leeweway är en gissad faktor på avdriften. Kan mätas på lite olika sätt, men just nu tror vi detta är good enough.

Integrationen med Expedition är relativt straight forward. Man kan välja Hlink (seriellt över USB/seriell) eller Websocket (över WiFi/nätverk) som är den metod där all nyutveckling sker. Då sker ett utbyte av navigationsdata, startlinje, nedräkning och en del annat kul.

Det är också enkelt att sätta upp vilka data man vill skicka till H5000 för att få upp på instrumenten. H5000 hittar direkt denna data under USER, och allt kommer upp med rätt etiketter, dämpning och annat. Enkelt.

H5000 ger en bra översikt över vilken data som kommer varifrån. Man har ju ofta flera enheter som kan ge samma värden. Här är en lista på de data som finns i systemet just nu:

Aft Depth 2.570212 m
Air Temperature 29 °C
Altitude -2.2 m
Analogue Channel 1 0.092
Analogue Channel 2 0.087
Analogue Channel 3 0.092
Analogue Channel 4 0.092
Apparent Wind Angle -42.440735 °
Apparent Wind Speed 4.837355 kn
Average True Wind Direction 243.4 °M
Barometric Pressure 1015 mb
Bias Advantage 0.079
Bias Advantage BL 13.3
Blue Phase 1.68
Boat Speed 0 kn
Boat Speed Correction 0.00 kn
Bow Position Latitude 57°040.094′ N
Bow Position Longitude 011°050.708′ E
Commanded Rudder Angle 0 °
Corrected MWA -54 °
Corrected MWS 5.33
Course 288.6 °M
Course Over Ground 278.459473 °M
Dead Reckoning Bearing 356.6 °M
Dead Reckoning Distance 0.00 NM
Depth 2.570294 m
Depth Offset 0.4 m
Distance Behind Start Line 0.05 NM
Distance Behind Start Line (Boat Lengths) 8.23
Distance To Start Line 0.05 NM
Distance To Start Line (Boat Lengths) 8.23
Geoidal Seperation 0.02 NM
GPS Fix Type 3.00
GPS Position Latitude 57°040.093′ N
GPS Position Longitude 011°050.715′ E
Green Phase 4.53
HDOP 0.600
Heading 288.723145 °M
Heading Opposite Tack 203.8 °M
Heel -0.134003 °
Log 484.2 NM
Magnetic Variation 3 °
MARK TM 8.35
Measured Boat Speed 0.00 kn
Measured Boat Speed Port 0.00 kn
Measured Wind Angle -54 °
Measured Wind Speed 5.3 kn
MKBRG 270
MKRNG 28.2
NXTMKBRG 114
NXTMKTWA 133
Opposite Tack COG 044.8 °M
Opposite Tack Target Heading 203.4 °M
Optimum Wind Angle 1 °
Orig TWA -53.634
Orig TWD 247
Orig TWS 5.33
PDOP 1.00
Pitch Rate 0.0 °/sec
Polar Performance 0 %
Polar Speed 4.46 kn
POLBSP PC 0.000
Position Error 0.00 NM
Position Integrity 0.000
Position Quality 1.00
Race Timer 00:05:00 hrs
Rate of Turn 0.2 °/sec
Red Phase 1.28
Roll Rate 0.0 °/sec
Rudder Angle 1 °
Satellites in View 12.0
SDGPS Status 0.000
Sea Temperature 20.9 °C
Signed Leeway Angle 0 °
Signed Leeway Angle 0 °
Speed Over Ground 0 kn
Speed Through Water 0.00 kn
Start Line Bearing 195.2 °M
Start Line Bearing To Port 233.7 °M
Start Line Bearing To Starboard 338.8 °M
Start Line Bias -39 °
Start Line Distance To Port 0.08 NM
Start Line Distance To Port (Boat Lengths) 13.2
Start Line Distance To Starboard 0.08 NM
Start Line Distance To Starboard (Boat Lengths) 13.8
Start Line Port Position Latitude 57°040.052′ N
Start Line Port Position Longitude 011°050.586′ E
Start Line Starboard Position Latitude 57°040.172′ N
Start Line Starboard Position Longitude 011°050.661′ E
TARG BSPTARG BSP 4.66
Target Boat Speed 4.67 kn
Target TWA -43 °
Tide Rate 0.000001 kn
Tide Set 356.619537 °M
TM ON P 6.09
TM ON S 2.26
Trim -0.269562 °
Trip 1 Distance 0.00 NM
Trip 1 Speed Avg 0.00 kn
Trip 1 Speed Max 0.00 kn
Trip 1 Time 00:00:00 hrs
Trip 2 Distance 0.00 NM
Trip 2 Speed Avg 0.00 kn
Trip 2 Speed Max 0.00 kn
Trip 2 Time 00:00:00 hrs
True Wind Angle -42.395828 °
True Wind Direction 246.323425 °M
True Wind Speed 4.903689 kn
TWA Correction 8 °
TWS Correction -0.423
Uncorrected Log 1 0.00 NM
UTC Date Sun Jun 3 2018
UTC Time 09:40:35 hrs
VDOP 0.900
Velocity Made Good 0.00 kn
VMG Performance 0 %
Wind Angle to Mast -53 °
Wind Lift -6 °
Wind Phase 6 °