J/111 Blur³ byter till B&G H5000

Det är ju ingen hemlighet att jag tycker instrument är en viktig pusselbit ombord.

Jag brukar skoja om att jag inte är en tillräckligt bra seglare, så jag måste förlita mig på siffror för att kunna segla båten snabbt. Men det är otroligt svårt att känna när en modern båt seglas på 100% eller inte. Framförallt om man är ny i båten. Väldigt ofta är det inte det som känns bäst som är snabbast. Och andra saker, som ström, går inte att känna alls utan måste mätas.

Det är samma sak med business, där jag också tycker att man skall vara ”data-driven”, dvs mäta och analysera, och sedan fortsätta att mäta mindre och mindre komponenter för att få en genuin förståelse för hur man kan bli bättre.

Hur engagerade våra kunder är, eller om lönsamheten för en viss produkt har ökat eller minskat handlar inte om tyckande. På samma sätt skall vi inte debattera hur stark strömmen är eller vilken gennaker som skall upp på nästa bog. Baserat på fakta så vet vi svaren och kan ägna åt oss strategiska val och sådant som kräver väl underbyggda resonemang.

På samma sätt som jag försöker förstå hur AirBnB eller Amazon mäter och styr sina verksamheter, så kan man ju titta på hur TP52 Platoon eller Volvo Ocean Race-teamen gör…

Vill man läsa in sig på ämnet så kan jag rekommendera Modern Race Navigation av Will Oxley, och för en lite mer lättsmält intro Sail Smart av Mark Chisnel.

Redan på Novan så tog vi detta på allvar, och på både J/109 och J/111 så har vi haft en hög ambitionsnivå. Det har så klart krävt bra instrument och koll på Expedition. Men framförallt en navigatör som brinner för dessa frågor. I vårt fall är det Patrik Måneskiöld som kör nav och har varit drivande både ombord och i teknikutvecklingen. När han inte är nöjd med GPS-positionerna i en start så bygger han en egen, mycket bättre GPS (senast en u-blox NEO-7P + Novatel GPS-701-GG). Och när vi debatterar hur mycket vi förlorar i ett slag så gör han en ordentlig analys.

Det är förresten ett bra tips till alla andra team med lite ambition – hitta någon som brinner för det här området och som kallar sig navigatör.

När vi nu skall ge oss på ännu större race, så behöver vi ta nästa steg även med instrument och navigation.

Våra Garmin-system har funkat bra, men vi har pushat gränserna och förbrukat givare lite för snabbt. På 6 år har vi gjort åt tre vind- logg och kompassgivare och ett par displayer. Så när vi nu stod inför en lite större refresh, så valde vi att bredda vårt perspektiv.

Alternativ

De alternativ som fanns på bordet var:

B&G. Detta är proffsens val, så man vet att man kommer att kunna göra det man vill, men det kostar också mer pengar. Historiskt sett så har supporten varit begränsad, och man behövde känna en guru för att få ordning på dem. Mycket har dock hänt från att jag brottades med ett av de första H5000-systemen 2014.

Garmin. Bra prylar med en vettig prislapp. När man hette Nexus så var kvaliteten ibland sådär, men detta vägdes upp (med råge) av världens bästa support. Transitionen till Garmin har inneburit bättre kvalitet, men också en mer standardiserad support-process. Jag kan också uppleva att vi är mellan den befintliga produktserien och en ny. Man har inte heller hängt med på mjukvarusidan – det är lika deppigt varje gång man drar igång Nexus Race.

NKE. Grymma prylar. Men väldigt franska. Jag har ju haft deras Gyropilot, som har funkat klockrent, men närmaste support för mig är i Holland. Hade jag haft båten i Frankrike hade det varit en sak, men nu kan jag inte motivera det extra jobb som det innebär att inte ha support lokalt. I alla fall inte om jag skall börja från scratch.

Raymarine. Bra autopiloter och plotters, men man har haft svårt att få till det på instrumentsidan där kalibreringen länge varit ett problem. Man köpte ju Tacktick, och har bra paket för lite mindre båtar. Eller om man cruisar och vill ha allt från samma leverantör.

Mix-n-match. Att plocka ihop givare, displayer, iPads och annat och integrera själv är ett alternativ. Och vi har ju nästan varit där med både Garmin, NKE & Raymarine. Det finns roliga alternativ på marknaden, typ Sailmon, men man måste vara beredd på att lägga ganska mycket tid för att få det att fungera bra.

Prioriteringar

Vad är det då som har varit prio?

a) Datakvalitet. Kan man inte få bra data, och kalibrera effektivt, så spelar ingenting annat någon roll. Enkelt.

b) Support. Detta handlar ju dels om ren produktsupport när något gått sönder, men också att kunna bolla frågor på en högre nivå med Johan Barne, Martin Gadman på Happy Yachting eller andra navigatörer. Det är lättare om någon annan tagit smällarna på en TP52, och vi bara kan använda samma metodik :-)

c) Integration med Expedition är viktigt, då detta är en så central del när det gäller routing och prestandaanalys. Kan man även få alla delar att prata med varandra på ett bra sätt så är det så klart bra.

d) Robusthet. Skall vi segla riktigt tuffa race, så får inte vindmätaren lägga av när det ösregnar och blåser 16 m/s. Och kompassen kan inte tappa kalibrering med jämna mellanrum.

Så vad kom vi fram till?

Systemlayout

Layouten är nästan identisk med det som vi har idag (här är den vi gjorde 2012)

På masten kör vi allt som har med prestanda att göra. Två vanliga 20/20HV för BSB + TWA/AWA och sedan två H5000 Graphic Display där vi kan variera data lite mer. Idag kör vi några displayer växlande, men det är inte optimalt. Garmins nyare GNX kör NMEA2000 kan visa tre värden (ett stort och två små), men nu kändes det bäst att köra allt från samma leverantör.

I sittbrunnen har vi ytterligare två H5000 Graphic Display som sitter på sittbrunnsidorna. Man ser den på läsidan mycket bra och både det är lätt att ändra data. Normalt visar dessa mer taktisk data som ström, nästa märke och tid till laylines. Framförallt shorthanded så känns det tryggt att ha denna data lätt tillgänglig utan att titta i Expedition. Tidigare hade vi tre displayer, men nu kan vi visa mer data på varje plus att plottern fyller en större funktion…

Vid skärgårdssegling, framförallt shorthanded, så är det skönt att ha en rikltig plotter. På rattpiedestalen blir det en Zeus³ 7 plotter och en MOB-knapp. På pappret ser denna mycket bra ut, och skall fungera bra i regn och stänk, vilket Raymarine e7 inte gjorde. Den får också agera instrumentdisplay och autopilot-kontroll för rorsman.

Den har ju en del coola seglingsfunktioner med laylines och annat. Vi återkommer till det.

Vi flyttar med oss våra befintliga Navionics-kort, då integrationen med deras app var helt grym. Kanske finns det ännu mer möjligheter nu?

Vid navplatsen blir det en Vulcan 7, då denna är både billigare och snyggare än en Graphic. Denna kommer framför allt att finnas där för att visa data, men också för att kontrollera autopiloten och justera settings.

CPUn är en H5000 Hercules, som är mellan-nivån när det gäller funktionalitet. Det vi framförallt vill åt är 3D Motion som kompenserar vind och fart beroende på hur båten rör sig, och möjlighet att skicka upp data från Expedition. Det verkar finnas ett antal smarta funktioner för att få ut maximalt.

En sak som jag verkligen ser fram emot är att kunna kalibrera via ett ordentligt webinterface. Vi kommer att återkomma till denna process i en separat artikel.

När det gäller givare så har vi försökt hitta en bra balans mellan “det senaste” och lite mer konservativt med saker som man vet funkar bra. De flesta av givarna verkar vara samma som sitter på VO65…

Specifikation

2 x 20/20HV Display
4 x H5000 Graphic Display
Vulcan 7″
Zeus³ 7″

H5000 Base Pack Hercules
H5000 Pilot Computer
H5000 Barometric Pressure Sensor
H5000 3D Motion Sensor
H5000 Pilot Controller
H3000 Speed Sensor Plastic Flush
Precision-9 Compass
ZG100 GPS
DT800 Depth
Masthead Unit 810mm

Här är det underlag som jag fått från Martin på Happy Yachting. Här ser man hur allt sitter på NMEA2000-backbone, att man får strömförsörjning på rätt ställe och att alltihop drar 1.83A. Martin har också hjälpt mig med installationen.

Vad händer nu?

Det är ju en lång resa från att man tar beslutet, till att man får ut bra data på vattnet. Eftersom det är första gången för oss, så tänkte jag vara lite mer djuplodande den här gången. Planen just nu är att återkomma med rapporter kring:

Installation, där vi går igenom placering, montering och de utmaningar vi stött på där. Installation görs tillsammans med Martin på Happy Yachting som gör ett antal båtar denna vår, så det borde finnas lite best practices.

Kalibrering, som dels handlar om den generella approachen, men också det som är specifikt med H5000. Här hoppas jag få med mig en guru så att både vi och ni kan lära oss mycket.

Startfunktioner finns ju i både Expedition, H5000 och Zeus. Läge att jämföra och testa innan Big Boat.

Autopiloten är värd en egel artikel. Här har jag varit bortskämd med NKE och är lite nervös med en ny kompis ombord. Jean-Claude (som NKE Gyropilot hette) kommer att segla på ostkusten till sommaren :-)

Väder/routing. Även här har Zeus funktioner som skall bli kul att jämföra med Expedition (och kanske några varianter på iPad).

Det finns säkert fler ämnen som är intressanta.

Lägg en kommentar om det är något speciellt jag borde fokusera på?

Disclaimer: Blur har ett formellt samnarbete med Navico och Happy Yachting, och denna artikel är en del av detta samarbete. Juridisk sett är detta reklam, men jag är noga med att inte skriva sådant som jag inte kan stå för, oavsett relation med andra parter.

23 Comments

  1. Anders Feb 1, 2018 Reply

    Monterar troligtvis plotter vid ratten själv i år. Spionerar gärna på hur du har löst det :-)

    Att NKE är “lite speciellt” håller jag helt med om!

  2. Bo Bäversjö Feb 1, 2018 Reply

    Häftigt projekt! Pratade med min Tyska kontakt om detta med Motionsensor på DuDo, enligt honom så sitter det sensorer i både Precision 9 och ZG100 för detta. Dehler monterar inte motionsensor som std i H5000 paketen, utan förlitar sig på de andra två att leverera info – får se hur detta funkar.
    Tror att start funktionen är samma i Grapich display som i Zeus3.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 1, 2018 Reply

      Precision 9 ger Magnetic heading (20 Hz), rate of turn (20 Hz), pitch/roll (10 Hz), heave (10 Hz). Motion 3D ger yaw/pitch/roll rates, heel/trim angle. Jag har också uppfattningen att den ger “acceleration”, dvs inte bara själva värdet, men hur snabbt det ändras. Men det kan också vara Hercules som räknar ut det… Återstår att se.

      Det största anledningen är egentligen placering. Man vill sätta de här nära båtens rörelsecentrum, men det funkar inte för kompassen som hellre skall vara fri från störningar. Vi letade länge innan vi hittade rätt ställe för Nexus HPC-kompass, och där hamnar nu P9.

      • Bo Bäversjö Feb 1, 2018 Reply

        Smart. Håller med – tror att placeringen kan vara avgörande. Får fundera på en upgrade!

  3. Lars Mosberg Feb 1, 2018 Reply

    Jeg ser ingen paddlewheel Speed sensor i dit setup. Beror du alene på GPS data?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 1, 2018 Reply

      Så klart inte :-)

      Det är “H3000 Speed Sensor Plastic Flush” som är en den klassiska B&G Airmargivaren. Den är ju ganska “rudimentär” och går rakt in i CPU:n där kalibrering/beräkning sker. Kanske gammalmodigt, men funkar enligt uppgift bra.

  4. Lars Mosberg Feb 1, 2018 Reply

    Ja, det ser jeg nu på din specifikation.
    Jeg antager at den kobles direkte på H5000 CPU’en udenom N2K nettet, da den ikke er med på diagrammet.
    Tak for en super artikel.

  5. Colin Campbell Feb 1, 2018 Reply

    Gleder meg til å følge på, spesielt med kalibrering – har slitt mye med å få det riktig på h5000. Også integrasjon PC/h5000 cpu med websockets og oppsett av IP adresser er interesant :-)

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 1, 2018 Reply

      Får återkomma i frågan…

      Vi tryckte in Ethernetkabeln i båtens befintliga WiFi-router (Dovado Tiny AC), H5000 fick en IP-adress (vi hittade denna via Vulcan) och anslöt via browsern på navigationsdatorn. Lade ett par minuter på detta, och så här efteråt så borde det varit krångligare :-)

      Expedition ansluts just nu via en Actisense USG-2.

      • Bo Bäversjö Feb 9, 2018 Reply

        Nyfiken, när H5000 CPU är ansluten till din WiFi-router, når du då all NMEA info via WiFi nätverket? Frågar eftersom det verkar som om Zeus3 eller om man använder GoFree inte kan samsas i ett öppet nätverk utan vill ha sitt egna för att sända NMEA info. Jag vill gärna att Ipad både skall få Internet via 4G routern OCH få NMEA info.

  6. Dennis Feb 2, 2018 Reply

    Looks like interesting stuff.
    Let’s put Google translate to work;-)

  7. Mikkel Petersen Feb 2, 2018 Reply

    Super interessant artikel, jeg tør slet ikke tænke på den samlede pris ;-)

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 2, 2018 Reply

      Som med mycket annat på en segelbåt :-)

      Man måste naturligtvis inte ha alla de här sakerna, eller välja ett visst märke, utan det viktiga tror jag är processen. Och hur teamet utvecklas med dessa hjälpmedel.

      Det skall blir kul att göra det 100% rätt, utan stora kompromisser, för att se hur det blir. Och vad vi kan lära oss av det.

      • Mikkel Petersen Feb 2, 2018 Reply

        Naturligvis ;-) Rigtig cool at du går “all in” med elektronikken, det bliver spændende at høre om dine erfaringer med den nye elektronik, jeg håber på en opfølgende post om dette.

  8. Gurran Feb 2, 2018 Reply

    Vad använder ni för program för att spegla expedition(pc) till surfplatta?

    • Patrik Måneskiöld Feb 6, 2018 Reply

      Senaste året har det varit MS Remote desktop. Vi har tidigare kört Vnc i olika varianter, senast iTeleport klient och TightVNC server men RD funkar bättre för oss.

  9. Dag Feb 2, 2018 Reply

    Juste kit! Ser fram mot att låsa om installation kalibrering med mera. Lite nyfiken på hur det funkar med grafiska displayer på masten. Autopiloten får du väl döpa asap så han inte blir kinkig ;-)

  10. Ole Fibæk-Mikkelsen Feb 5, 2018 Reply

    Godt skrevet, det er sådan at jeg også har oplevet markedet for marine Navigation og jeg er også endt på B&G løsningen, men det er svært at gennemskue kalibreringsrækkefølger så at man er sikker på at man får udført kalibreringen korrekt.
    Jeg sejler kun for sjov ikke kapsejlads og jeg bruger instrumenterne til at trimme sejl og som selvstyrefunktion da jeg ofte sejler alene, båden er en 40 år gammel Jaguar 27 som faktisk sejler rigtigt godt så jeg har investeret i lidt elektronik i de sidste 4 år, jeg startede med at købe en Simrad NSS 7 og en selvstyrer TP 22 og et Simnet starterkit, et Rate Kompas RC 42 , en Ekkolodstransducer Lowrance P79 og så lige en Garmin AIS 300 modtager ( her fandt jeg så ud af at Navico havde lavet strategien om så at Simrad var til Power/ Motorbåde og B&G var til sejlbåde, dette medførte så at året efter så købte jeg en B&G Zeus Touch 7 og en vind måler, året efter blev det så til en B&G Speed and Depth Pack ( IS40 Triton og en DST 800 ) og så blev der også lige lidt til en GoFree WIFI enhed, så nu er de fleste funktioner aktive lige på nær en radar men det bliver kun hvis at jeg vinder i lotto.
    Men jeg har været glad for udstyret og det virker med kort delt over Ethernet og NMEA 2000 osv der er kun en funktion man mangler og det er når man skal sætte storsejlet så skal man sejle op i vinden og her kunne man på plotteren lave en funktion ( knap/felt på skærm ) hvor at man kunne aktivere “gå op i vinden” for alle oplysninger er der og vindmåleren sender jo de data ned i systemet og så burde det ikke være så svært at programmere og man vil jo bruge den funktion hver gang at man skal ud og sejle.

    Ole.

    • Mikkel Petersen Feb 6, 2018 Reply

      Hej Ole

      Er det ikke muligt bare at sætte selvstyreren til at styre mod TWA 0 grader? Så burde du sejle lige mod vinden – omend at det måske ikke præcist er hvad du leder efter :-)

  11. Bo Johansson Feb 6, 2018 Reply

    Har du tittat på den här senaste givaren från Airmar?

    http://www.airmar.com/uploads/brochures/dx900-multilog-sensor.pdf

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 6, 2018 Reply

      Ja, och det fanns en del diskussioner på Sailing Anarchy. Typ den här, så vi avvakttar lite :-)

      There are prototypes in use, results seem good. The device fits in a standard skin fitting, same as the DST, I believe. The technical story around interfaces has been a nightmare. Documentation that’s available is lousy, ranging from misleading to wrong. The marketing story is even worse. It’s really disappointing.

      Jag vet att man har en på Ker 40+ Elvis, så när Jimmy Hellberg fått fart på den (man fick inte det förra året) så skall jag lyssna med honom.

      • Bo Johansson Feb 6, 2018 Reply

        Ja Jimmy Hellberg är väl rätt man för den uppgiften.
        Vad blir det för drivenhet till autopiloten hydraulisk eller elektrisk?

        • Author
          Peter Gustafsson Feb 6, 2018 Reply

          Vi behåller den elektromekaniska Raymarine-enheten som vi hade till NKE.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.