Startfunktioner i H5000
Det är inte alltid lätt att lita på ny teknik.
Men när det gäller att pricka en lång startlinje i full fart så gör moderna hjälpmedel det mycket enklare. Man kan ju fundera på hur mycket beräkningar som ligger bakom, när Peter Burling gör det på en meter när i 30+ knop…
När vi började använda expedition seriöst, kan ha varit 2010, så var många ombord tveksamma. Så vi lade ett par träningspass där alla ombord fick gissa hur lång tid det skulle ta att pricka en linje från långt avstånd. Ingen lyckades slå Expedition, mer än enstaka gånger.
Även solo kör jag oftast en full startsekvens med hela apparaten kring startlinje och gör några teststarter. Det ger mig bra referenser och en trygghet kring var jag är i förhållande till linjen. Lite överambitiöst kanske, men det tar inte mycket tid och det är skönt att ha fasta rutiner.
Vi har ju också kört ProStart på J/70, och var nu lite sugna på att se hur det funkade på B&G H5000 som har många av de här funktionerna inbyggda.
Det roligaste var egentligen första gången vi startade i våras. Det var på HH Skagen Race, och vi pingade märkena i Expedition (man kör ju fram till respektive startboj för att tala om för Expedition var de ligger). Plötsligt dök den här displayen upp på Graphic-displayerna i brunnen – och på plottern så körde nedräkningen igång med gigantiska siffror!
Integrationen mellan Expedition och H5000 är mycket snyggt gjord. Jag älskar när teknik överraskar på ett positivt sätt.
Displayen på Graphic innehåller de saker man skulle vilja ha. De viktiga är ju avstånd till linjen (som jag satt till båtlängder) och tiden så klart. Extra plus för den lilla strömpilen som ger en bra uppfattning om var strömmen kommer ifrån. Hade jag velat ändra något så vore det att ha tid i stället för avstånd till de två märkena (som i Expedition). Och kanske time-to-burn (hur mycket tid jag måste slarva bort för att kunna starta med full fart på skottet).
Zeus3 har samma info, och man kan också få en display där man ritar upp geometrin på samma sätt som i Expedition.
Summa summarum. Grym funktionalitet i H5000 och Zeus3. Vi kommer nog att fortsätta köra Expedition då man får lite mer funktioner, men jag skulle inte ha några problem alls att förlita mig på B&G-systemet. Och man får all denna funktionalitet med ett enklare instrumentsystem, som Triton, i kombination med en Zeus3.
Disclaimer: Blur har ett formellt samarbete med Navico och Happy Yachting, och denna artikel är en del av detta samarbete. Juridisk sett är detta reklam, men jag är noga med att inte skriva sådant som jag inte kan stå för, oavsett relation med andra parter.
Johan Olsson
Jul 6, 2018 @ 10:57
Hej Peter, utan att ha forskat blev jag nyfiken om “pinga märken” funktionen finns inbyggd i Zeus 3?
Har Zeus 1 idag och där finns ingen sådan funktion.
Peter Gustafsson
Jul 6, 2018 @ 11:02
Jag tror det kom med Zeus2?
https://www.youtube.com/watch?v=IaTNc2ZUBWU
Fredrik Lönegren
Jul 6, 2018 @ 10:59
När jag pratade med Nathan Outridge i Sthlm så frågade jag varför Artemis va så vassa i staterna. Jag frågade hur han kunde ha koll på bakomvarande och linjen……easy sa han.
Artemis hade en display där han kunde se spelplanen. Var bakomvarande ä. Hur många sec till linjen osv.
Fördelen som han sa var att slippa vrida på huvudet. Det va som att ha ögon i nacken.
Fredrik Lönegren
Jul 6, 2018 @ 11:00
…i starterna….ska det stå
Peter Gustafsson
Jul 6, 2018 @ 11:28
Hittade just den här artikeln:
https://ww2.bandg.com/academy/start_line/round-the-island-race-how-to-get-the-perfect-start-with-your-bg-chartplotter/
Bo Bäversjö
Jul 6, 2018 @ 11:30
Om man pingar i H5000 display, är det samma info i Zeus3 då? Provade lite detta men, verkar som infon bara “lagras” i en av displayerna och inte lagras i H5000 CPU?! Har två st Zeus3 och Graphic displays
Peter Gustafsson
Jul 6, 2018 @ 12:25
Dubbelkollade just, och alla mina hänger ihop; dvs ändrar jag på en graphic slår det igenom på Zeus3 & Vulcan. Och vice versa.
Det enda som inte händer är att H5000 ändrar i Expedition – men det vill jag inte heller. Uppdaterar jag i Expedition så uppdateras all data i B&G.
Bo Bäversjö
Jul 6, 2018 @ 12:37
Tack för info, får kolla igen!
Calle P
Jul 7, 2018 @ 20:59
Vi använde beräknad fart till linjen istället för time to burn.
Visar loggen mer än detta värde -> Bromsa
Visar loggen mindre än detta värde -> Gasa
Finns det några system som har det?
Wrap Up 2018 - BLUR
Feb 3, 2020 @ 19:20
[…] – B&G H5000 kalibrering – J/111 Blur³ B&G H5000-installation – Startfunktioner i H5000 – J/111 Blur³ B&G H5000 | Autopilot – B&G H5000 […]