Wrap Up 2018

Dags att sammanfatta.

Ett år som inte riktigt blev som vi hade tänkt oss. Men som ändå innehöll massor av kul segling.

Årets utmaning var väl Midsummer Solo Challenge. Många ville segla solo utan krångliga reglker och handikapp, och det är redan 66 båtar anmälda till nästa sommar. Helt fantastiskt. Stort tack till Danny på Search Magazine för den fantastiska bilden.

Årets trend. Shorthandedbåtar på 30-34 fot: Dehler 30OD, Figaro 3, J/99, JPK, NMD34, Ofcet 32, Pogo, Sun Fast 3300… och säkert ett antal till.

Årets repa var seglingen från Marstrand till Falsterbo på nya J/121 Jolene. Långa dagar med gennaker uppe är det som gäller.

Årets Captain Morgan är Mattias Bodlund.

Uppseglingen till Norge inför Skagen Race var också årets mest magiska natt. Inga krusningar på vattnet men bra drag i stora gennakern. Alla borde

Årets svensk i seglingsvärlden är Micke Ryking. Vi tänker väldigt olika om planering, budget, sponsring och mycket annat. Men han har som förste svensk genomfört Route de Rhum, medans jag sitter kvar hemma med en korrekt budget :-)

All respekt Micke!!!

Årets undanvind var väl Tjörn Runt?

Årets oops levererade Alex Thompson när han somnade och gick på grund i stället för att vinna Route de Rhum.

Årets nostalitripp och årets mest korkade idé är väl Golden Globe Race. Det kanske inte var bättre förr?

Årets båtsnackis var Diva 34DC. 2Många ville tycka till, men nu vill vi se hur den står sig mot andra bra båtar under race.

Årets aha-upplevelse var när jag skulle prata om vårt team i Norge, och jag hittade många likheter med hur moderna snabbväxande bolag drivs. Sammanfattade det i “Vår filosofi | 10 år som nybörjare”.

Årets meck var att byta alla instrument till B&G H5000. Det var både utmanande och fantastastiskt lärorikt och vi känner att vi tagit nästa steg när det gäller datadriven segling. Stort tack till Navico & Martin på Happy Yachting.

Här är de artiklar jag har skriviut på temat:
http://www.blur.se/2018/02/01/j-111-blur%C2%B3-byter-till-bg-h5000/
B&G H5000 kalibrering
J/111 Blur³ B&G H5000-installation
Startfunktioner i H5000
J/111 Blur³ B&G H5000 | Autopilot
B&G H5000 update

Att välja årets sweetaste båt var ganska enkelt. Carkeek 40 Ran. Stor chans att det också blir båten som sabbade Fast 40+?

Årets kolfiberpryl är ny bom från Seldén.

Årets tråkigaste kommentar: “Det är inte fusk om man kommer undan?”

Årets snuvad på konfekten var väl Melges 24 Easy Decision som var snabbast på årets Pater Noster Race, men tydligen så räknades inte shorthandedbåtar med i totalen. I debatten så skojade jag om en konspirationsteori kring IOD-seglarna och min gamla Nova… men det ledde till…

årets utskällning. När följande brev damp ner i mailboxen (med 12 personer på sändlistan):

Subject: Vad i herrans namn?

Peter, är du inte riktigt klok, hur kan du påstå att vi i IOD förbundet håller på att trixar och påverkar tävlingsledningen????????????????????

Fy vad tråkigt detta var :(

Här jobbar vi häcken av oss för att få till ett så bra arrangemang som möjligt, och så skriver du så nedsättande om oss.

Detta var ett provår för oss med TH och kanske var detta inte rätt at inte ha med TH i totalen, men det skall vi utvärdera nu i efterhand.

Ledsamt.

Pater Noster Race & shorthanded?

Jag presterade så klart årets ursäkt.

Tyvärr utan respons. Så jag antar att IOD-seglarna fortfarande är sura.

Hej.

Uppfattas detta som ”nedsättande” mot er så ber jag naturligtvis om ursäkt.

Jag tror alla västkustseglare vet vilket fint jobb ni gör, både med er klass och som medarrangörer av olika saker. Detta har jag lyft fram ett antal gånger och jag skriver också att jag skulle kunna tänka mig att flytta till Stenungsund för att vara en del av detta. Ett ganska bra betyg?

Jag tror också att alla som läser min blogg vet att jag har genuint ärliga avsikter när det gäller att få ut så många seglare som det går på banan.Det är en av anledningarna till att jag driver bloggen, samlar ägarna, är medarrangör och promotar klasser och arrangemang som ber om det (som PnR har gjort ett antal gånger). Även denna debatt kommer ur en genuin tro på att seglingar av denna typ bör vara så inkluderande som det bara går. Det gäller både klassindelningar och bansträckningar (som var temat för ett par år sedan).

Jag tror till sist att alla uppfattar den humoristiska sidan av det hela. Att jag för mer än 10 år sedan fick bråka med tävlingsledningen över klassindelningen kan vi nu se som en kul anekdot. Jag skriver också att det är en konspirationsteori :-)

Återigen. Ta inlägget för vad det är; en partsinlaga för hur seglingen uppfattas från mitt perspektiv. Jag älskar Pater Noster Race och den sociala inramningen – men ibland blir det trassligt. Ni är hjärtligt välkomna att komma med frågeställningar på de möten jag arrangerar med ägarna av de större båtarna varje höst, eller använda bloggen som kommunikationskanal.

Och jag är genuint ledsen att detta uppfattades på fel sätt.

///Peter

Årets gamechanger. Inte. var Waarship 36. Bra att de fick stryk av vettigare båtar.

Årets cliffhanger. Vad skall Bengt Falkenberg och Teknova-teamet segla 2019?

Årets mest kommenterade inlägg var:

  1. SRS-tabellen 2018 uppe nu
  2. Lättaste SM-tecknet?
  3. Tid & budget för kappsegling
  4. Pater Noster Race & shorthanded?
  5. Gamechanger… not so much

Något jag har missat?

Årets navigatör?

Årets ombyggnad?

Årets fusk?

Årets “jag skall aldrig mer segla det här racet”?