Baltic 67 Manyeleti | photoshoot

När jag fick frågan om att ta mig till Palma ett par dagar för att segla Baltic 67 Manyeleti, så var det inte svårt att tacka ja. Man fick jobba dubbelt så hårt veckan innan bara.

Sedan jag seglade Watski 2star på Baltic 50 Spirit, så var jag med på Baltic Yachts i Finland för en refit för att göra den båten mer shorthandedvänlig. Jag seglade också med den Baltic 56 som sedan seglades till Australien. Och nu var jag mycket nyfiken på hur det blev när man paketerade alla dessa erfarenheter i en ny Baltic 67.

Toby Hodges var i alla fall mycket imponerad när han provseglade båten.

Vi började med en tur till North Sails i Palma. Det var gamla Doyle-loftet som numera är North, och vi satte i kablar i code 0 (den ser inte så stor ut när den ligger ovanpå en stor från en J-class).

Martin Gadman från Happy Yachting och Brad Favelle får koll på grejerna. Både code och A3 rullas top-down på rullar från Ubi Maior.

A3 på golvet. Här är ju förliket löst och bara fallhorn & hals är anslutna till rulle/kabel.

Godnatt. I morgon blir det segling…

En av de saker som fascinerar mig allra mest när båtar blir stora är interiören, och den volym man får. Det går från att vara en ruff till en designerlägenhet. Här är det Design Unlimited som har fått till en mycket smakfull inetriör….

Ganska ok kontor?

Det som nästan blivit bäst på hela båten är pentryt. Grymt genomtänkt och massor av ytor och förvaring. Och inga problem att jobba i även när det lutar.

Annat än kylboxen på J/111.

Owners cabin förut.

Vill man se hur noggranna man är på varvet så är det kul att krypa in i maskinrummet…

Godmorgon.

Första uppgiften för dagen var att ta bilder för motor med taket över sittbrunnen uppe.

Det visade sig att det var Jesus Renedo, en av mina favoritfotografer, som skulle fota på båten nu på morgonen, och från helikopter senare på dagen.

Instruktionerna var tydliga. Full power med A3, gärna med land bakom, och sedan bidevind med litre släpp i skoten. Lite halvnervöst då det blåste nästan 20 knop, och vi inte ville strula till det med en helikopter på väg.

Det är vår!

Brad trimmar gennaker.

Martin, Jim Wadham från Baltic och jag skulle hålla oss under däck under fotograferingen.

Fin vy från helikoptern. Foto: Jesus Renedo.

Resten av bilderna nedan.

Och från mitt perspektiv. Svårt att hålla sig från att kika upp.

På väg tillbaka till Palma för att släppa av Brad & Jim.

Erik Lindgren och Jim verkar nöjda med dagen.

Martin är nöjd med att vara på havet. Han har levererat all löpande rigg till båten, och hade några småsaker som skulle fixas. Vissa dagar är jobbet som riggare lite enklare än andra.

Vi valde att segla söderut för att ankra i en vik. Initialt var jag och Martin lite tveksamma, men vi fick snart omvärdera.

Push button sailing. Det mesta sitter på hydraulik, och alla winschar är elektriska.

Solnedgång.

“Terminator”-style arrangemang som fälls upp hydrauliskt med ankare och allt.

Undertecknad med headset för att kommunicera med Erik som sköter ankaret. På temat science fiction…

Godnatt…

Godmorgon. Nu fattade man vitsen med att ligga på svaj, alldeles ensamma vid Platja Des Trenc.

Även på vägen hem fick vi en fin halvvind.

Och så här blev bilderna från Jesus Renedo. Inte illa.