Wrap Up 2019

Dags att sammanfatta ännu ett seglingsår.

Lite annorlunda än många andra, med båten i Medelhavet (jag saknar meckandet på helgerna), men framförallt ett år där väldigt mycket föll på plats för oss som team.

Fyll gärna på med årets grosshandlare, årets skönaste fördäckare eller årets fulaste båt.

Årets rundningsmärke borde vara Stromboli? Rolex Middle Sea Race var så klart årets höjdpunkt för oss. Två års förberedelser, och ett missat race 2018, gick precis så bra som jag hade hoppats.

Stort tack till Andreas, Jens, Johan, Mats, Mattias, Pelle, Pär, Simon och alla andra som hjälpt till!

Årets trend är foils. America’s cup, IMOCA, Ultime, Figaro, ClubSwan 36, DSS, … Alla varianter man kan tänka sig.

Årets coolaste seglare är Franck Cammas & Charles Caudrelier. De får 29 dagar med 25 knop i snitt i en Ultime att se ut som en söndagssegling.

Årets prestation är nog Anders Eriksson (med Malala) som blev förste svensk att köra non-stop solo runt jorden. Näste man gör det i en Class 40?

Årets utmanare är Filip Engelbert (som börjar få fason på sin Fast 40 Elvis) och Jonas Grandér (som bockar av alla de stora racen med Eliott 44 Matador).

Årets transport var den från Antibes till Malta, och årets solupgång fanns på Sardinien.

Årets solnedgång togs enkelt hem av Midsummer Solo Challenge.

Årets Baltic är så klart Manyeleti. Känns som en evighet sedan… Kanske kommer vi till Palma med Blur i augusti.

Årets spik måste vara Marstrand Big Boat Race. Vi har ju fokat på havskappsegling och tänktr att vårt sätt att fatta beslut inte passar på bana. Men i år stämde allt.

Extra kul att få avsluta på ett bra sätt på hemmaplan.

1 J/111 Blur Peter Gustavsson – 6.0
2 FinnFlyer 36 Zlatan Lars Wikander – 12.0
3 Bavaria 38 match Draklunne Mattias Wilson – 16.0
4 X-35 Firefly Johan Lindell – 22.0
5 Xp 38 Soldier Blue Lars Ive – 24.0

Årets trim är Allroth-trimmet :-) Nästan lika hårt som Corby-hårt. Jans Allroth tar också hem priset som årets badpojke efter våra MOB-övningar.

Årets gäst är Johan Petré (vid ratten ovan). Från nervös Stockholmare som aldrig kappseglat till glädjespridare på BMAX. Stort tack!

Och vi var ju årets stiligaste i Henri Lloyd Freemantle

Årets gästspel var opå J/121 Jolene där vi spikade klassen på Visbypokalen.

Årets pryl är Smartune.

Årets äntligen är Sjælland Rundt. Tredje gången gillt så kunde vi spika klassen. Här hittar vi också årets omväg (runt TSS-zonen vid Falsterbo), årets klipp och årets mest onödiga protest.

IOD tar som vanligt hem årets pendling och årets “saker vi inte behöver prova igen”. Men stort tack i alla fall till Hans Johansson och Team Blues.

Årets snackis och årets mediahype var Smögen Poker Run.

Årets sweetaste båt? Hugo Boss eller någon av AC-båtarna? Bland vanliga kölbåtar då?

Årets klass är IC37. Succe direkt. God tvåa är J/70 som ju börjar bygga moment även här i Sverige.

Årets båt-koncept verkade vara shorthandedbåtar på 30-33 fot: Dehler 30OD, Figaro 3, J/99, Pogo, Sun Fast 3300… och säkert ett antal till.

Årets no-show var Skagen Race. Vi var inte så tuffa när vi bröt uppseglingen och gick in på Käringön. Just då var nog ingen sugen på Middle Sea Race…

Årets båtsnackis var Shogun 50. Många kockar innan den kom på vattnet, men den seglade ju? Blir det fine-tuning eller har Mats en ny båt i huvudet?

Årets följetong går ledsamt nog till Celeste 34. När skall vi provsegla?

Årets repa delas tyvärr inte ut…

Årets oops sägs som vanligt av Alex Thompson 🙂

Årets finbesök kanske var Ben Ainslie som seglade Frostbite?

11 Comments

  1. Anders Dahlsjö Dec 29, 2019 Reply

    Många fina skalper i både SRS och IRC, vilket år! Inspirerande läsning.

  2. srsseglaren Dec 29, 2019 Reply

    Och entyp J70 Frostbite, får vi se den besättningen i Express SM ;-)

  3. Göran Xusidus X-382 Dec 29, 2019 Reply

    Peter; Saknar årets spontanrace………………….

  4. Andreas Dec 29, 2019 Reply

    Jag gästseglade CB66 i Frostbite…och får nog säga
    -årets mest växande enypsklass cb66?

  5. Thomas Ottosson Dec 29, 2019 Reply

    Nyfiken på “Allroth-trimmet”. Vad går det ut på?

    • Pelle Pedersen Dec 30, 2019 Reply

      Det kan jag svara på; tajt som h-vete längs däck med en magisk twist (mkt små marginaler här…) som ger ett läge där allt funkar. Gör du (rorsman) fel tappar du snabbt 10%… Gör du rätt så kan du flera grader högre utan att losa speed. Kan lova dig Thomas att det är svettigt att ”lösa det” men Allroth softar till det ibland så vi ”oldies” inte ser helt fel ut i stripcharten… = många timmar i båten…

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 30, 2019 Reply

      För att vara lite mer konkret, så kör ofta en hel grad, eller 8-10 cm mer infuckat än vad North anger i sin trim-guide. Och rejält hårt skotat. Storen kommer också upp mer mot lovart. Som sagt, svårseglat men snabbt.

      Uttrycket “Corby-hårt” kommer från 2009, då vi seglare IRC-RM på Lidingö i en lånad Corby 29. När vi gjorde research i England kring hur man fick fart på en sådan så var alla experter överens. Skota hårt. Jäääääättehårt! Så det gjorde vi. Och det funkade sjukt bra.

      Inte alla båtar tål det så klart, och vi har tidigare varit tveksamma att köra så på J/111. Men uppenbarligen funkar det.

      • Thomas Ottosson Jan 1, 2020 Reply

        Tack för svaret. Vi har kört något liknande på Expressen, och i rätt förhållanden får man en fenomenal höjd utan att tappa särskilt mycket fart. Jag har fått för mig att det hela förutsätter en ganska stor och effektiv köl (som på en Express), så det är intressant att det funkar bra även på J111, som ju har en väldigt mycket kortare korda.

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 1, 2020 Reply

        Det funkar ju bra på riktigt snabba båtar (som TP52 eller Fast 40) som har smala kölar. Fast det förutsätter nog att man har full speed och strömning över kölen innan man kör riktigt tajt.

        Vii vill helst inte tappa någon fart, utan ligga på eller strax ovanför target men med lite bättre höjd. Ligger vi under target speed så går vi mer på gas.

  6. Manyeleti Dec 30, 2019 Reply

    Peter, fina bilder. Se nu bara att ta båten till Palma. Den uppenbara fördelen är att säsongen är betydligt längre. När detta skrivs njuter jag av en morgonkaffe för ankar vid Es Trenc, en fin beach på sydöstra Mallorca, medan solen börjar värma på. Ser ut att bli riktigt fin segling in till Palma i eftermiddag.

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 30, 2019 Reply


      Gissar att ni inte behöver trängas idag heller.

      Ett möjligt race är Copa del Rey, 1-8 augusti. Så då kan man kanske ligga kvar lite på sensommar/höst

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.