Marstrand Big Boat Race 2019
Plötsligt händer det.
De senaste åren har vi ju fokuserat på offshoresegling, och det är nästan 10 år sedan vi gjorde en seriösare satsning på bana. Då spikade vi Kerteminde Big Boat 2010 och vi lyckades också knipa den allra första Marstrand Big Boat Race 2012. Då var det det sista vi gjorde i J/109.
Sedan dess har vi bytt båt, och när jag tittar lite närmare så är vi halva gänget kvar sedan den tiden. Vi har kontinuerligt nött på med boatspeed, båthantering och beslutsfattande. Superkul att så konkret se effekterna av detta.
Detta är väl ett alldeles utmärkt tillfälle att presentera besättningen, då det är här nyckeln till framgång sitter. Inte för att vi har rekryterat rock-stars, utan för att vi har fått till en grym dynamik.
Andreas Turesson har varit borta ett par år sedan han körde Fastnet med oss 2015, men är nu tillbaka. Framförallt för att bocka av Middle Sea Race. Andreas körde undanvindstrim och har bra koll på trim generellt. Och fördäck på havet. Han är också ett energiknippe som ser till att vi håller tempot uppe.
Pelle Pedersen har varit med länge, och det är honom jag kör doublehanded med. Vi är väl som ett gift par, som gnabbas lite hela tiden, men det brukar bli bra till sist. Den här gången körde Pelle strategi & nav vilket gjorde att vi kunde tänka längre fram och inte bli uppslukade av det korta perspektivet. Väldigt allround, tar mycket ansvar och en duracell-kanin som driver på oss andra.
Simon Kindt har också varit med länge, på lite olika positioner. Allt han tar tag i blir 110%, oavsett om det är mat- och näringsupplägget ombord, krångliga båtfix eller fördäckspositionen som han tog över förra säsongen. Proaktiv, noggrann och alltid redo för att hugga i.
Peter Gustafsson. Jag. Ansvarar för att en bra båt kommer till startlinjen och förslker hålla speed i alla lägen.
Mats Björk har seglat ombord länge. Matchracingseglare som kört keyboard så länge någon kan minnas. Man märker vädigt tydligt när Mats INTE är med… Metodisk med bra split vision.
Jens Allroth har seglat med oss sporadiskt, men från förra säsongen så har han tagit rollen som trimmer. Duktig seglare, stabil när det brallar och grym känsla för trim. Vi går några grader högre när Jens är med.
Johan Fredriksson är också ny ombord från förra året. Duktig Laserseglare som gillar att vara på havet. Kör stor och har bra koll på vindsvrid och den korta taktiken. Alltid något hyss på gång. Som att sätta på kaffe mitt i en prestart?!
Mattias Bodlund är stor, stabil och tar mycket ansvar. Han kan göra vilket jobb som helst ombord, men när han kör mast (och koordinerar med Mats & Simon) så sitter alla segelbyten och manövrar.
Så vi har fått till en bra mix av de som seglat med oss ett tag och de med ny energi och kompetens. Vi har också fått vårt beslutsfattande, som tidigare funkade bra på havet (mer om det här) att funka bra på kort bansegling. Dynamiken ombord är bra, och det garvas väldigt mycket både på båten och i land.
I år hade vi också en gäst ombord; Johan Petré från Stockholm var inbjuden av Henri Lloyd, och ombord på Blur skulle han få uppleva riktig kappsegling för första gången. Han var lite nervös på fredagen efter allt snack om Marstrandsfjorden, men han höll sig kvar ombord och verkade ha fått mersmak när han åkte hem i söndags.
Hur gick då själva seglingen?
Race 1 – lördag
Vind 16-17 knop från runt 190.
Alla prognoser pekade på att vinden skulle vrida höger och öka under dagen, men strömmen på fjorden pekade ändå på att det var vänsterkanten in mot Marstrand som var bäst. Vi startade konservativt 1/3 upp från läflaggan och fick en bra start tillsammans med FinnFlyer 36 Zlatan i lä, Xp 38 Soldier Blue i lovart och ytterligare några båtar i ett dragrace in mot land.
Bra fart och en bra lane, även om vi hade lite svårt med höjd jämfört med de andra. Det skall vi ha, och vi vill gärna gå på speed, men i dessa lägen vill men inte glida ner på de andra.
Väl inne vid berget blev det en liten duell med plats för land och lite annat trassel. Vi kom ut helt ok men hade lite svårt bakom Soldier Blue. Tajt racing på undanvinden och en andrakryss på samma tema som första. I mål som tvåa efter Soldier Blue, men sedan var det tätt bakåt och vi blev slagna på omräknad tid av Zlatan och Bavaria 38 match Draklunne.
Tajt, då vi var 6 sekunder efter Draklunne och bara 1 sekund före Dominant 105 Lady Godiva.
1 FinnFlyer 36 Zlatan 00:47:19 00:51:37
2 Xp 38 Soldier Blue 00:46:11 00:51:52
3 Bavaria 38 match Draklunne 00:48:00 00:52:36
4 J/111 Blur 00:47:01 00:52:42
5 Dominant 105 Lady Godiva 00:50:33 00:52:43
6 Farr 30 Cheyenne 00:47:53 00:53:09
7 Elan 380 Anya 00:50:30 00:54:23
8 X-35 Firefly 00:50:50 00:55:28
9 First 36.7 Surfer Girl 00:53:13 00:55:33
10 X-332 00:55:03 00:55:39
Race 2 – lördag
Vind 19-22 knop från runt 210 vridande till 250.
Lite mer vind, men samma strategi. Start på samma ställe, 1/3 del upp från bojen, men nu hamnade vi med Draklunne i lä. Svårt att hålla deras höjd, men vi bet ihop. Här har jag bliviut bättre på att segla i skitvind, och kan överleva mycket längre än vad jag kunde förut. Men vi har också bättre höjd än vad vi har haft.
Jag tror att Draklunne eller Soldier Blue ledde vid märket, men vi var inte långt bakom. Bra drag på undanvinden då vinden hade börjat öka. Efter en halvstökig rundning, hängde vi kvar på babord ett tag. Dels för att få koll på båtarna bakom, men det kändes också som att något var på gång med vinden.
Stor debatt ombord om vilken kant som gällde, så vi hamnade väl lite i mitten. När det successivt vred så visade det sig vara en perfekt layline. Lite tur, men det skall man ju ha?
Efter vridet skulle det bli en brant babord mot mål. Vi bytte till A3 och gick lågt, 20 grader nedanför märket. Men vi gjorde 12-15 knop och ökade avståndet rejält till båtarna bakom. Sedan upp med fock för att köra 10-15 båtlängder till sista märke och i mål.
Här slog vi Draklunne med 5 sekunder!
Kul också att X-372 Masthead Marius X var på pallen.
1 J/111 Blur 00:37:10 00:41:40
2 Bavaria 38 match Draklunne 00:38:06 00:41:45
3 X-372 Masthead Marius X 00:42:21 00:42:49
4 X-35 Firefly 00:40:35 00:44:17
5 Seaquest 36 milliways 00:40:19 00:44:21
6 FinnFlyer 36 Zlatan 00:40:42 00:44:24
7 X-35 OD Xarabi 00:41:22 00:45:08
8 J/111 Dacapo 00:40:22 00:45:15
9 Farr 30 Farrgo 00:41:16 00:45:41
10 Arcona 380 Team UK 00:41:10 00:45:42
I ledning efter dag 1. I de andra klasserna ledde Far East 28R happyyachting.com med Pär Svärdson och X-41 Kwanza med Sten Haeger. Tack Pol Roger!
Race 3 – söndag
Vind 14 knop från runt 200.
Söndagen lovade lättare vind, som skulle börja på 240 och sedan vrida på syd. Och kanske lätta över dagen.
Clean start på samma ställe som tidigare. Inget problem med båtarna i lä denna gång men Soldier Blue hade bra speed i lovart. Lite fighter med toppbåtarna innan vi kom loss.
Rejäl ledning i mål, och nästan en minut före Soldier Blue.
Mycket skönt att lördagens resultat i mer vind inte var en tillfällighet.
1 J/111 Blur 00:41:19 00:46:19
2 Farr 30 Cheyenne 00:42:28 00:47:08
3 Xp 38 Soldier Blue 00:42:04 00:47:14
4 FinnFlyer 36 Zlatan 00:43:43 00:47:42
5 Farr 30 Farrgo 00:44:57 00:49:46
6 Seaquest 36 milliways 00:45:32 00:50:05
7 Arcona 380 Team UK 00:45:16 00:50:15
8 X-35 Firefly 00:46:11 00:50:23
9 X-372 Masthead Marius X 00:50:04 00:50:37
10 Farr 30 Letto di Pletto 00:46:55 00:51:31
Race 4 – söndag
Vind 11 knop från runt 170.
Försökte starta mitt på linjen, men tappade fart och blev sittande när starten gick. Riktig skitstart. Snabbt slag till babord för att gå bakom alla båtar i lovart… Men vi hittade en bra lane för att att gå tillbaka till styrbord och ta oss till högern.
Så här i efterhand var vi väldigt sansade och fortsatte göra vår grej. Fick snart utdelning på vår speed och kunde runda topp 10 med kontakt framåt.
Lite stökigare undanvind, där vi tampades med ett antal båtar. Blev ganska ok till slut och vi kunde inför sista kryssen runda topp 3 tillsammans med J/111 Dacapo och Farr 30 Cheyenne.
Vi trodde att vi hade tagit dem på länsen, men strulade till approcahen till sista märket. Lyckades i alla fall slå Dacapo och blev 3:a. Sjukt bra upphämtniung.
1 FinnFlyer 36 Zlatan 00:42:12 00:46:02
2 Farr 30 Cheyenne 00:41:39 00:46:14
3 J/111 Blur 00:41:48 00:46:51
4 J/111 Dacapo 00:41:54 00:46:58
5 Bavaria 38 match Draklunne 00:42:54 00:47:01
6 X-35 Firefly 00:43:11 00:47:07
7 X-372 Masthead Marius X 00:47:02 00:47:33
8 Xp 38 Soldier Blue 00:42:21 00:47:34
9 X-35 OD Xarabi 00:43:50 00:47:49
9 Farr 30 Onecomer 00:43:26 00:47:49
Race 5 – söndag
Vind 12-14 knop från runt 165.
Inför sista racet skiljde det en poäng till Zlatan. Och mycket riktigt dök Johnie Berntson upp och började köra matchracing i pre-starten. Men han släppte bevakningen efter ett tag och gjorde en svag start i lä.
Vi kombinerade en vänsterkant med att bevaka Zlatan lite lagom. Bra flyt i seglingen ochg vi lyckades spika 3 med 3 sekunder till godo.
1 J/111 Blur 00:53:33 01:00:02
2 X-332 00:59:26 01:00:05
3 Seaquest 36 milliways 00:54:38 01:00:06
4 X-35 Firefly 00:55:59 01:01:05
5 J/111 Dacapo 00:54:53 01:01:31
6 Bavaria 38 match Draklunne 00:56:17 01:01:41
7 Elan 380 Anya 00:57:28 01:01:53
8 FinnFlyer 36 Zlatan 00:56:50 01:02:00
9 X-332 X3M 01:01:03 01:02:05
10 Farr 30 Farrgo 00:56:06 01:02:06
Sammanfattningsvis kul segling på tajta banor där vi fick nytta av vår båthantering. Vi verkar ha hittat ett nytt trim med lite mer rake och hårdare trim som funkade bra från 10 till 22 knop.
1 J/111 Blur Peter Gustavsson 1.121 6.0
2 FinnFlyer 36 Zlatan Lars Wikander 1.091 12.0
3 Bavaria 38 match Draklunne Mattias Wilson 1.096 16.0
4 X-35 Firefly Johan Lindell 1.091 22.0
5 Xp 38 Soldier Blue Lars Ive 1.123 24.0
6 Seaquest 36 milliways Andreas Brunvoll 1.1 26.0
7 J/111 Dacapo Jørgen G. Heje 1.121 32.0
8 X-372 Masthead Marius X Charles Jobson 1.011 33.0
9 X-332 Bosse Bergqvist 1.011 39.5
10 Arcona 380 Team UK Anders Nordström 1.11 42.0
11 Farr 30 Farrgo Sebastian Glansk 1.107 43.0
12 Elan 380 Anya Lars-Gunnar Gydemo 1.077 44.0
13 Farr 30 Cheyenne Anders Helmrich 1.11 45.0
14 X-35 OD Xarabi Amund Hösöien 1.091 49.5
15 Farr 30 Onecomer Göran Frick 1.101 49.5
16 First 36.7 Surfer Girl Tomas Wängberg 1.044 57.0
17 Sunfast 3600 La Primera Peter Lundgren 1.082 59.5
18 Farr 30 Letto di Pletto Christian Backhauser 1.098 60.0
19 Xp-38 BlueS Hans Johansson 1.112 61.0
20 First 36.7 Lucky Lady II Morten Lycke 1.059 72.0
21 X-332 X3M Bertil Rohlén 1.017 77.0
22 Farr 30 Evo Granville Express Birger Lie 1.103 77.0
23 First 35 Nausicaa Carl Turén 1.054 80.0
24 Dehler 38 Dehlight Robert Trolled 1.057 93.0
25 Arcona 340 Vanadis Anders Brunström 1.061 93.0
26 Swedestar 370 Stella Stefan Möller 1.049 94.0
27 J/109 Jubel Jon Holm 1.061 97.0
28 Tarac 33 Silvia Jonas Liljeström 1.03 99.0
29 Farr 30 Pakololo Marius Andersen 1.121 101.0
30 Farr 30 Farrari Lars Aarum 1.111 104.0
31 First 36.7 Tempo Rune Pedersen 1.054 105.0
32 Dehler 36SQ Esquire Krister Ahlqvist 1.047 108.0
33 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö 1.043 110.0
34 Xp 33 Coquette IV Anders Kuikka DNC
Magnus W
Jun 5, 2019 @ 22:33
Grattis till grym serie och tack för ett bra arrangemang, som vanligt!
Enda anmärkningen (på arrangören) var väl att det inte blev något tredje race på lördagen. 10-11 M/s är ju inte direkt överlevnadsväder för stora båtar med van besättning.
Peter Gustafsson
Jun 5, 2019 @ 23:18
Det ökade ganska rejält efter det.
Även om det inte är överlevnadsväder, så blir det ganska sketchy på stora båtar som kanske inte är lika vana som ni på bana. Ett antal båtar var på väg in redan innan man blåste av, och vi som vet hur det såg ut 2015 i 12 m/s vet att det behövdes ambulanser.
Min uppfattning var att de flesta tyckte det var ett bra beslut att inte köra det tredje racet på lördagen.
Peter Gustafsson
Jun 6, 2019 @ 09:45
Startstatistik; “on the safe side”…
Race 1. 1.1 båtlängder bakom 95% target speed
Race 2. 1.6 båtlängder bakom 77% target speed
Race 3. 0.6 båtlängder bakom 68% target speed
Race 4. 3.8 båtlängder bakom 0% target speed 😮
Race 5. 0.8 båtlängder bakom 95% target speed
Pelle Pedersen
Jun 7, 2019 @ 09:38
Ok statistik i 4 av 5 race.
Race 4; sånt händer in i mellan!…
Henrik P
Jun 7, 2019 @ 11:07
Snyggt att rådda både regattan och vinna!
Peter Gustafsson
Jun 7, 2019 @ 11:29
Det är Marstrand SS och Hjuvik BK som gör det mesta. Jag är mest med som bollplank för att representera seglarna och se till att allt hänger ihop.
Sedan är det extra härligt att släppa allt 09:30 varje morgon, kunna kliva ombord i en båt och ägna sig 100% åt segling. Mycket tack vare teamet som arrar det mesta med båten.
Wrap Up 2019 - BLUR
Feb 1, 2020 @ 22:40
[…] spik måste vara Marstrand Big Boat Race. Vi har ju fokat på havskappsegling och tänktr att vårt sätt att fatta beslut inte passar på […]