Skip to content

11 Comments

  1. Anders Dahlsjö
    Dec 29, 2019 @ 18:04

    Många fina skalper i både SRS och IRC, vilket år! Inspirerande läsning.

    Reply

  2. srsseglaren
    Dec 29, 2019 @ 18:10

    Och entyp J70 Frostbite, får vi se den besättningen i Express SM ;-)

    Reply

  3. Göran Xusidus X-382
    Dec 29, 2019 @ 19:09

    Peter; Saknar årets spontanrace………………….

    Reply

  4. Andreas
    Dec 29, 2019 @ 20:40

    Jag gästseglade CB66 i Frostbite…och får nog säga
    -årets mest växande enypsklass cb66?

    Reply

  5. Thomas Ottosson
    Dec 29, 2019 @ 21:03

    Nyfiken på “Allroth-trimmet”. Vad går det ut på?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Dec 30, 2019 @ 01:18

      Det kan jag svara på; tajt som h-vete längs däck med en magisk twist (mkt små marginaler här…) som ger ett läge där allt funkar. Gör du (rorsman) fel tappar du snabbt 10%… Gör du rätt så kan du flera grader högre utan att losa speed. Kan lova dig Thomas att det är svettigt att ”lösa det” men Allroth softar till det ibland så vi ”oldies” inte ser helt fel ut i stripcharten… = många timmar i båten…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 30, 2019 @ 11:22

      För att vara lite mer konkret, så kör ofta en hel grad, eller 8-10 cm mer infuckat än vad North anger i sin trim-guide. Och rejält hårt skotat. Storen kommer också upp mer mot lovart. Som sagt, svårseglat men snabbt.

      Uttrycket “Corby-hårt” kommer från 2009, då vi seglare IRC-RM på Lidingö i en lånad Corby 29. När vi gjorde research i England kring hur man fick fart på en sådan så var alla experter överens. Skota hårt. Jäääääättehårt! Så det gjorde vi. Och det funkade sjukt bra.

      Inte alla båtar tål det så klart, och vi har tidigare varit tveksamma att köra så på J/111. Men uppenbarligen funkar det.

      Reply

      • Thomas Ottosson
        Jan 1, 2020 @ 18:56

        Tack för svaret. Vi har kört något liknande på Expressen, och i rätt förhållanden får man en fenomenal höjd utan att tappa särskilt mycket fart. Jag har fått för mig att det hela förutsätter en ganska stor och effektiv köl (som på en Express), så det är intressant att det funkar bra även på J111, som ju har en väldigt mycket kortare korda.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 1, 2020 @ 20:35

        Det funkar ju bra på riktigt snabba båtar (som TP52 eller Fast 40) som har smala kölar. Fast det förutsätter nog att man har full speed och strömning över kölen innan man kör riktigt tajt.

        Vii vill helst inte tappa någon fart, utan ligga på eller strax ovanför target men med lite bättre höjd. Ligger vi under target speed så går vi mer på gas.

        Reply

  6. Manyeleti
    Dec 30, 2019 @ 09:43

    Peter, fina bilder. Se nu bara att ta båten till Palma. Den uppenbara fördelen är att säsongen är betydligt längre. När detta skrivs njuter jag av en morgonkaffe för ankar vid Es Trenc, en fin beach på sydöstra Mallorca, medan solen börjar värma på. Ser ut att bli riktigt fin segling in till Palma i eftermiddag.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 30, 2019 @ 11:26


      Gissar att ni inte behöver trängas idag heller.

      Ett möjligt race är Copa del Rey, 1-8 augusti. Så då kan man kanske ligga kvar lite på sensommar/höst

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.