Close
Skip to content

18 Comments

  1. Bo Bäversjö
    Jan 7, 2020 @ 14:51

    Hittade en broschyr av Ohlsson 28, står inte om detta var en av deras båtar eller ej. Står dock bröderna Ohlsson – så kanske. Skickar den till dig Peter! Och Christina!

    Reply

    • Christina Stenberg
      Mar 15, 2020 @ 16:38

      Hej
      Ohlson 28 är ritad av Einar Ohlson, min pappa. Den båten blev den sista i hans ägo. Han var förtjust i O-28:an eftersom den var smidig hantera när han var i +75 års åldern.

      Reply

  2. Johan Alfredsson
    Jan 8, 2020 @ 09:42

    Smaragd är väl trots allt en lyckad Einar Ohlsson design (egentligen största succen ?). Men den tas inte upp på hemsidan. Jag vet att det snackats i kulisserna om vem som gjorde vad. Men vad jag förstått är kontentan att linjerna kommer från Einar ?

    Reply

    • Christina Stenberg
      Mar 15, 2020 @ 17:00

      Hej! Smaragden har haft den Internationella 5.5m båten som förebild när den ritades av Lennart Sterner tillsammans med Einar Ohlson. Smaragden är tillagd på hemsidan http://www.OhlsonYachts.com . Min bedömning är att Einar Ohlsons största internationella framgångar var de 5.5m båtar som ritades och hamnade på medaljplats vid varje OS. 5.5 båtarna var Olympisk klass under åren 1952 – 1968. Nästa video kommer att handla om Ohlson brödernas Olympiska era, med fokus på 5.5-orna.

      Reply

  3. srsseglaren
    Jan 8, 2020 @ 10:46

    Förbundet har lite info om Smaragdens tillkomst: http://www.smaragdforbundet.com/om-smaragden/historik
    SM 2020 22-24 Juli på Ekholmen östra saxaren.

    Reply

  4. srsseglaren
    Jan 8, 2020 @ 11:25

    Hittade ritningen på Sjöhistoriska muset: https://digitaltmuseum.se/011024753001/ritning
    Verkar som det finns ngt bakom snackisen, finns det några kommentar från Lennart Sterner ?

    Reply

  5. Peter Schmidt
    Jan 8, 2020 @ 11:43

    Kul att Ohlson 28 omnämns.
    Jag gjorde mina första kappseglingar i våran Ohlson 28.
    Vann bla St Oset Race totalt ett år.
    Ohlson 28 seglar väldigt väl. Nog kunde Ohlsonbröderna rita fina skrov.
    Smaragden står sig ju gott än idag.

    Reply

    • Christina Stenberg
      Mar 15, 2020 @ 17:06

      Hej! Tack för din uppskattning om att Ohlson bröderna ritade fina skrov. Det finns några ritningar på Ohlson 28 som har skannats och lagts ut på register.veteranbatsarkivet.se Originalen kommer att doneras till Bohusläns Museum.

      Reply

  6. Thomas Ottosson
    Jan 8, 2020 @ 13:20

    Det är ingen hemlighet att Sterner utgick från en Ohlson-5.5:a när han ritade Smaragden. Det gjordes med Ohlsons goda minne och han ska även ha bistått med råd och synpunkter. Exakt hur mycket som är kvar av Ohlsons ursprungsdesign är väl oklart, men jag förmodar att det var Sterner som ritade om kölpartiet (från långköl till fenköl). Dessutom får nog i princip allt ovanför vattnet tillskrivas honom.

    Här är en artikel som beskriver tillkomsten: http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20100113/en-riktig-segelbat/

    Reply

    • srsseglaren
      Jan 8, 2020 @ 18:28

      Bra info.
      Lite synd att det inte finns med på förbundets hemsida, kanske därför snackisar uppstår ?

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    Mar 3, 2020 @ 16:07

    Lite cool med en Ohlson 35 på tredje plats i IRC3 Caribbean 600. Långsammaste båt i fleeten.

    This year’s RORC Caribbean 600 served up some very different conditions and it showed in the way that people raced their boats – the persistence, the patience required and the speed to keep the boat going in these light conditions, and nowhere was that better shown than in the final boat that finished. The Ohlsen 35 Cabbyl Vane from the Netherlands finished third overall in IRC Three and the smiles on their faces when they finished on day six, the day after the prizegiving, tells everything there is to know about this year’s RORC Caribbean 600,” concludes Warden Owen

    Reply

  8. Christina Stenberg
    Mar 15, 2020 @ 17:11

    Ja, det är jätteroligt att de två holländska bröderna placerade sig så bra med sin Ohlson 35. Nu planerar de segla båten till Nya Zeeland. De har skickat mig massor med bilder och filmmaterial som jag tänker använda i kommande videos om de “större” båtarna, från Ohlson 34 upp till den största Ohlson 45. .

    Reply

  9. Dr. Wolfgang Bühling
    Mar 30, 2020 @ 11:50

    Christina,
    I just came across your really great film concerning the Ohlson brothers.
    Have a look at
    http://www.fky.org › yachten+segler › yachtportraits › hojwa
    HOJWA ist still owned by Dr. Ekkehard Schlichtenhorst, Nonnenhorn, Lake Constance
    Kind regards

    Wolfgang Bühling
    Würzburg, Tyskland

    Reply

  10. Lennart Sterner
    Apr 18, 2020 @ 17:42

    Av en händelse kom jag in på detta forum och jo, jag kommentera härmed diskusitionerna på detta forum, men först lite historik.

    När jag tog upp diskussionen med Einar Ohlson på en stor 5.5:a, var han inte speciellt intresserad. Dåtidens segelbåtar härstammade för det mesta av RORC-regeln. Dessa båtar var korta och breda och regeln straffade fart. Det mesta av båtbeståndet då, bestod av halvtonnare såsom Ballad, Scampi, Comfort 30, Maxi 77, Ohlson 8.8 och liknande. Någon marknad för långsmala båtar, såg inte Einar att det fanns.

    Efter diverse turer fram och tillbaka, så fick jag köpa linjeritningen till en 5.5:a ritad 6 – 7 år tidigare. I avtalet ingick att jag fick hantera ritningarna efter eget vidkommande men med det förbehållet att Einar Ohlson skulle få kontrollera mina ritningar innan jag började bygga.

    Einar Ohlson fick titta på ritningarna när jag var färdig och den enda kommentar han hade var en ändring av akterspegelns lutning. Detta ritningsdrag var endast för utseendes skull och inget som ändrade båtens seglingsegenskaper.

    Jag undrade om han skulle signera ritningarna med sitt namn, men det ville han inte. Hans bedömning var att förlagan var så pass omarbetad, att han bedömde det som en helt ny konstruktion, som han inte var upphovsman till. Detta var hans inställning och härvid bedömde han att jag var konstruktör till Smaragd. Under alla år därefter hörde jag aldrig att han ändrat sig därvid lag.

    Någon hjälp eller tips med mitt ritningsarbete fick jag inte, och inte heller något tips om litteratur eller något beräkningsunderlag på 5.5:an. Allt arbete gjorde jag själv inklusive att bygga formarna. Att konstruera en båt innebär inte bara att rita en linjeritning, därefter behövs, på den tiden manuellt beräkningsarbete, såsom att bestämma ytor, volymer, vikter och olika tyngdpunkter. Stämmer inte detta överens måste linjeritningen modifieras, och så vidare, tills det stämmer över allt. Detta är inte gjort på en eftermiddag.

    Jag tolkar att inställningen att Smaragd inte är min konstruktion, utan Einar Ohlsons, som ren avundsjuka mot att jag lyckats så bra. De som seglat Smaragd är mycket förtjusta i båten, och båten får mycket beröm lite över allt. Det är dock väldigt få som nämner detta direkt till mig. En sak som jag undrar över i den här debatten, är alla debattörer Smaragd-seglare eller har varit. För mig skulle det vara intressant att få veta varför ni deltar.

    Till alla de som betvivlar att jag konstruerat Smaragd, vill jag uppmana dem att antingen visa originalritningar med Einar Ohlsons namnteckning på eller så håll TYST. Jag är väldigt trött på dessa förståsigpåare som inte känner till hur en båt konstrueras eller lagen om upphovsmannarätt.

    Att utan bevis förneka att jag är konstruktör till Smaragd är en form av stöld.

    På Sjöhistoriska Museet finns två inskannade planscher som jag tog fram när jag började sälja Smaragd. De är beskurna på all text och kallas för ritningar och Einar Ohlson står som konstruktör. Vem som lämnat in dessa planscher, framgår dock inte. Jag trodde inte att ett museum sysslade med urkundsförfalskning, en straffbar händelse. Detta är vad Einar Ohlson-anhängarna kan visa upp.

    Jag har hela tiden varit uppriktig med att jag haft en 5.5:a som förebild och inte försökt undanhålla detta. Jag tycker att den här uppblossade debatten är märklig.

    Varför diskuteras inte Safir, som är en direkt avgjutning av en av Einar Ohlons 5.5:or och som gjordes samtidigt under denna tid. Det fanns personer som i detalj informerade Einar Ohlson om vilken 5.5:a som det gällde, vem som gjorde det och var. Vad jag förstår kontaktade han en jurist och de kom troligen fram till att det skulle kosta mer än det smakar, inga pengar tillbaka.

    Jag är dessutom förvånad över att debatten kommit igång nu, om vem som ritade Smaragd, 48 år efter tillblivelsen. Varför har ingen diskuterade detta medan Einar levde. Nu när Christina Stenberg drar igång The Ohlson Yacht Project har debatten blossat upp och hon tycker att Smaragd även skall ingå där som co-design. Smaragd hör inte hemma där, Christina, ta bort den från listan.

    Det finns personer, som tycker att Smaragd är Einar Ohlsons “bästa” konstruktion. Vad som dessa personer har för innebörd i “bästa” är svårt att förstå, men med normal bedömning är detta ett hån mot Einar Ohlson. Hans 5.5:or var av världsklass. Jag tar dock gärna åt mig berömmet.

    2020-04-18
    Lennart Sterner
    Konstruktör: Smaragd samt några till.

    Citat: The absolute certanty is the privelige of uneducated minds !

    Reply

  11. srsseglaren
    Apr 18, 2020 @ 18:51

    Bra inlägg.

    Vet inget om övrigas anledning, själv är jag mest båtnörd.
    Uppskattar kanske mer en andra att verkliga fakta framförs, vilket jag anser framkommer ovan ?
    Kanske för att den första egna kölbåten en 707 som vid kontakt med konstruktören visade sig ha tillverkas utan rättigheter i en bortkommen form och därför saknade segelnr.

    Att båtar återuppstår eller kopieras är vanligt förekommande inte alltid som konstruktören informeras jmf tex Sweline 36 samt Gecco 39.
    Finns en uppsjö till som kanske kan hävdas vara nya konstruktioner då vissa förändringar gjorts men varför inte redogöra för ursprunget det vore i mina ögon uppriktigare ?

    Att räkna upp konstruktioner ger antagligen mer en bara diskussioner ?

    Reply

  12. Smaragd #1 - BLUR
    May 5, 2020 @ 18:20

    […] upphovsman, Lennart Sterner, kommenterade ju här på bloggen för några veckor sedan, och nu verkar det som några läsare har hittat […]

    Reply

  13. Åke Svan
    Jun 28, 2020 @ 19:27

    New York Times skriver idag om en man som i dessa Corona-tider ville hem från Portugal till sin familj i Argentina, så han seglade ensam hem i sin Ohlson 29 och kom lyckligt fram efter 85 dagar: https://www.nytimes.com/2020/06/28/world/americas/coronavirus-argentina-sailor.html?action=click&module=Spotlight&pgtype=Homepage

    Reply

  14. Ketelsen
    Oct 16, 2020 @ 08:46

    Dear Sailors,
    in 2016 I bought a nice Ohlson 35 MK II in Netherlands. She was still in a good shape and technically okay for her age (built in 1982). Anyway I decided to give her a little refurbishment (inside) and put a new rig (cutter rig) on deck.
    But I don´t know much about the history of the MK II’s which were built in UK (mouldings were sold to the Tyler Boat Company Ltd.).
    Are there any owners arround? Let’s share pictures& experiences with this nice sailing boat!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.