Figaro 3 testsegling đŠ
Skall man testsegla en Figaro 3 sÄ gÀller det att ha lite tur med vÀdret. Och i mÄndags eftermiddag var det utlovat 8-10 m/s frÄn vÀst utanför Tjörn, avtagande fram pÄ natten för att resten av veckan vara lÀtta vindar.
Leif JÀgerbrand seglade tidigare Seascape 24 och vi hade lite dialog i vÄras nÀr det var dags att uppgradera till nÄgot större. Jag pushade lite för Figaron, just för att det skulle bli en utmaning att lista ut hur den skall seglas riktigt fort.
LÀs hela Leifs resonemang hÀr.
Leif och Erik Nordborg kör normalt doublehanded tillsammans. De har ju inte haft sÄ mycket vind hittills, sÄ eftermiddagens agenda handlade om att förstÄ code-seglingen bÀttre: vinklar, sweetspot och finns det ett lÀge dÀr man kan gÄ riktigt fort för att sedan anvÀnda farten för att segla högre?
Figaro 3 Ă€r sĂ„ klart designad för en enda uppgift… Med tanke pĂ„ de miljontals seglingstimmar som gĂ„tt in i tidigare generationer sĂ„ sitter sĂ„ klart allting dĂ€r det skall. Trots att det Ă€r en relativt liten bĂ„t, sĂ„ vimlar det av kontroll-linor för foils, skotpunkter, tacklines och annat. ĂvervĂ€ldigande vid en första anblick, men logiskt nĂ€r man kört en stund.
BÄten Àr vÀlbalanserad och mycket lÀtt pÄ rodret Àven nÀr man pressar den. Det Àr enkelt att styra i sjöarna pÄ kryssen ut i havet (skall man testa undanvindssegel sÄ mÄste man ju kryssa 2 timmar rakt ut i havet). Men ocksÄ pÄ branta vinklar med code eller gennaker. Vi lyckas broacha ett par gÄnger med code, men det Àr efter att vi provocerat bÄten rejÀlt och hamnat för högt utan att ha fart i bÄten.
SĂ„ till coden… Det sailchart som kom med bĂ„ten (som Ă€r otroligt bra intrimmad i Frankrike) sĂ€ger att man skall ha den:
- TSW 15 knop, code frÄn TWA 75 till 90 (gissad sweetspot 83 grader)
- TWS 20 knop, code frÄn TWA 90 till 110 (gissad sweetspot 100 grader).
VÀldigt stor skillnad beroende pÄ vindstyrka!
Till detta kommer skillnader i target speed, som i TWS 15 gÄr frÄn under 10 till runt 12 knop nÀr man gÄr lÀgre, och i TWS 20 gÄr frÄn 12.5 till 14.5 knop. SÄ i de förhÄllanden vi hade (15-20 knops vind) sÄ kan vinkeln variera 35 grader och farten med nÀstan 5 knop!
SĂ„ inte helt enkelt att hitta optimalt lĂ€ge đ Men sjukt nyttigt att laborera med detta, och det stĂ„r klart att man kan segla bĂ„ten tokigt snabbt. Men det Ă€r svĂ„rt att bĂ„de hitta, och stanna i, detta lĂ€ge.
Man kan i alla fall konstatera att det var blött đŠ Och kul đ€Ș
Foilsen skjuts ut redan nÀr man lÀmnar bryggan. Det man kan justera sedan Àr anfallsvinkeln som typiskt Àr 25% pÄ kryss och sedan 100% pÄ nÀr man gör över 10 knop. De skapar ju mer stabilitet ju fortare man seglar, och gör att bÄten trivs med att pressas hÄrt.
Det syns Àven i polardiagrammet dÀr toppfarterna finns kring TWA 100-130, jÀmfört med ex J/111 dÀr man inte alls har samma stabilitet utan planar vid TWA 135-150.
Sammanfattningsvis. En fantastisk kul bÄt med en vÀldigt speciell prestandaprofil.
PĂ„ halvvind i mycket vind Ă€r den 40-60% snabbare Ă€n en J/111 đ±đ±đ± Men i lĂ€ttare VMG-segling sĂ„ har den sĂ„ klart problem och dĂ„ kan en J/111 vara 25% snabbare.
Vi kan konstatera att det Àr en bÄt som SRS och andra respitregler kommer att fÄ slita med. Tills man knÀckt nöten med foils, sÄ kommer Figaro 3 att ta hem det mesta nÀr förhÄllandena Àr rÀtt.
Som hÀr:
Anders Dahlsjö
Jul 17, 2020 @ 20:07
Fin kÀrra och gÄr som ett skott nÀr det blÄser och man fÄr slacka pÄ skoten.
Pelle Lindell
Jul 18, 2020 @ 09:50
Att bedöma effekten av foils Ă€r i sig inte speciellt svĂ„rt. Det svĂ„ra Ă€r hur man rent filosofiskt (eller politiskt) i ett ett-nummersystem (som SRS och IRC) skall se pĂ„ bĂ„tar som har radikalt annorlunda prestandaprofil Ă€n majoriteten utan att det blir “freakshow”. SRS prestandamodell (rundbana i mellanvind) Ă€r mer generös mot sportigare bĂ„tar Ă€n tex. IRC (vars motto Ă€r “protect the existing fleet”) men fortsĂ€tter utvecklingen mĂ„ste vi nog omvĂ€rdera hur vi gör för nĂ€r resultatlistan helt avgörs av vĂ€derprognosen blir det ju lite meningslöst……eller?
Mats V
Jul 24, 2020 @ 10:47
Hej Pelle,
Om IRC har âprotect the existing fleetâ som riktlinje, vad har ni i SRS-kommittĂ©n? âNeutralâ eller âuppmuntra utvecklingâ? Uppriktig frĂ„ga och intressant diskussion.
Pelle Lindell
Jul 24, 2020 @ 11:35
Som jag skrev Àr mÄlsÀttningen med SRS att spegla prestandan pÄ en rundbana i mellanvind sÄ neutralt som möjligt vilket vi hittills tror ger störst glÀdje för seglarna och uppmuntrar deltagande vilket Àr det viktigaste framgÄngsmÄttet. Jag Àr vÀl medveten om att det finns mÄnga som anser att vi inte Àr neutrala men de Äsikterna kommer frÄn seglare med mÄnga olika bÄttyper sÄ jag tror att vi lyckats rÀtt hyfsat sÄ lÄngt. Det gör ju att bÄtar som har vÀldigt starka sidor i andra förhÄllanden, inte minst Figaro 3 an, som pÄ havet med frisk reaching blir oslagbar pÄ en nivÄ som skulle kunna göra det ointressant för normala bÄtar att delta om vÀderprognosen inte Àr gynnsam. Samma tendens finns ju förvisso för mÄnga andra bÄttyper ocksÄ men kanske inte sÄ extremt. Det Àr kanske inte nÄgon jÀttefrÄga Àn men jag tror det Àr en viktig diskussion inför framtiden.
Jens Krogell
Jul 25, 2020 @ 11:56
Skulle en rundbana tre varv, ett i lÀttvind, ett i mellanvind, och ett varv i hÄrd vind göra saken jÀmnare för olika typs bÄtar? Som du sÀger fÄr en del bÄtar mycket gratis i vissa förhÄllanden. Detta skulle kompensera/straffa alla bÄtar för sina goda och dÄliga egenskaper genom ett bredare vindregister.
Peter Gustafsson
Jul 25, 2020 @ 12:07
Problemet Ă€r ju att arrangörer Ă€r notoriskt dĂ„liga pĂ„ att gissa vĂ€der, och dĂ„ kommer mĂ„nga race att avgöras pĂ„ att en tĂ€vlingsledare kan gissa om det blir sjöbris eller inte đ Ăven i efterhand Ă€r det svĂ„rt att hantera lĂ€ngre race med varierande förhĂ„llanden.
Det blir ju ganska mycket mer komplexitet, och det Ă€r frĂ„gan om det Ă€r vĂ€rt det för att lösa “problemet” med enstaka uddabĂ„tar.
ORC har ju dessa möjligheter, men Ă€ven dĂ€r vĂ€ljer man oftast “standardsiffran” i bredd/distansrace.
Jens Krogell
Jul 25, 2020 @ 13:59
TĂ€nkte nĂ€rmast pĂ„ ett medeltal av dessa tre varv för olika förhĂ„llanden, och sedan time on time utan ORC:s komplexitet med förhĂ„llanden och vinklar etc. Ifall SRS tar i beaktande alla seglingsvinklar, borde den vĂ€l kunna rĂ€kna ut att tvĂ„ bĂ„tar kryssar i samma fart och kör TWA 110 i helt olika och ge en högre rating för den andra… Effekten pĂ„ foilsen Ă€r ju Ă€ven mycket större i hĂ„rd vind. Om man skulle ha bĂ„de vinkel och vindstyrka i utrĂ€kningen kunde man ju fĂ„ en ganska komplett regel..
Peter Gustafsson
Jul 25, 2020 @ 12:27
Dessutom handlar det mer om vinkel Àn om vindstyrka.
Blir det kryss/lÀns i 8 m/s sÄ klarar sig en J/111 eller andra bÄtar sig ganska ok mot en Figaro 3. Blir det halvvind i samma vindstyrka sÄ Àr vi chanslösa. Vad Àr dÄ rÀtt SRS?
Roade mig pĂ„ att titta pĂ„ ORC, som anser att en J/111 Ă€r snabbare Ă€n en Figaro 3 pĂ„ en coastalbana Ă€ven i hĂ„rd vind. Men det diffar ju bara 38% mellan ORCs VPP för TWA 110 i 20 knop och det VPP som fransmĂ€nnen kör efter đ
srsseglaren
Jul 25, 2020 @ 13:23
Eftersom skillnaderna Àr sÄ stora blir det mest logiskt att behandla foilande bÄtar i en egen klass liknande jollar och flerskrov med rekommendation att inte blanda dessa.
Problemet blir en övergÄngsperiod innan det finns tillrÀcklig antal foilande bÄtar?
Mats V
Jul 28, 2020 @ 14:16
Tack, Pelle. Helt enig.
Nobbe
Jul 25, 2020 @ 00:36
Tack för fin rapport. Vad kör man med för drivenhet pÄ APŽn för att inte sabba roderkÀnslan? Antar att den Àr fast monterad
Leif JĂ€gerbrand
Jul 27, 2020 @ 09:59
Det Àr en Raymarine type 2S. Enligt mitt tycke sabbar den inte roderkÀnslan alls :-)
Peter Gustafsson
Jul 28, 2020 @ 20:44
Samma som vi kör pĂ„ Blur. Glömmer att ta av den frĂ„n kvadranten vid bansegling đ
Patrik Andersson
Jul 29, 2020 @ 12:40
En vÀl fungerande clutch ska inte sabba roderkÀnslan
đ
Bosse
Jul 30, 2020 @ 15:59
Ser ut att vara bra fart men ska inte en bÄt med ett sÄdant skrov seglas mer upprÀtt? Blir ju lÀtt en skrovform som blir trög. Finns det nÄgra tankar om vilken krÀngning som Àr Max, optimal pÄ en Figaro3?
Peter Gustafsson
Jul 30, 2020 @ 19:50
Jag har inte sett “target heel angle”, men tittar man pĂ„ de franska proffsen sĂ„ har alla ganska mycket lut.
Med folien sĂ„ fĂ„r man ju “gratis” stabilitet (i proportion till lutningen) och bĂ„ten verkar trivas med att pressas vĂ€ldigt hĂ„rt. Den stannar vid typ 30 grader (i alla fall nĂ€r man har fart) och det mesta av kraften blir framĂ„triktad Ă€ven nĂ€r man pressar pĂ„ rejĂ€lt.
Jag tycker man ser liknande tendenser pÄ VO65 (som alltid seglas med 25-30 graders lutning) dÀr man fÄr mest utvÀxling pÄ stabiliteten och kan ladda pÄ med mest hÀstkrafter.
Men det tar nog nĂ„gra sĂ€songer innan man listat ut vad som Ă€r optimalt đ
Bosse
Jul 30, 2020 @ 20:40
30 grader? 18-20 grader nĂ€mns hĂ€r…
https://www.lasolitaire.com/en/news/view/vincent-lauriot-prevost-this-new-one-design-formula-brings-many-new-unknowns
Peter Gustafsson
Jul 30, 2020 @ 20:46
Ah, jag trodde vi pratade reaching đ
Ja, pÄ kryssen lutar vi nog lite mycket. Alltid en balansgÄng att gÄ pÄ gas i dessa vindstyrkor. Framförallt nÀr det bara Àr en transport för att kunna köra undanvind.