Close
Skip to content

18 Comments

  1. Anders Dahlsjö
    Jul 17, 2020 @ 20:07

    Fin kärra och går som ett skott när det blåser och man får slacka på skoten.

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Jul 18, 2020 @ 09:50

    Att bedöma effekten av foils är i sig inte speciellt svårt. Det svåra är hur man rent filosofiskt (eller politiskt) i ett ett-nummersystem (som SRS och IRC) skall se på båtar som har radikalt annorlunda prestandaprofil än majoriteten utan att det blir “freakshow”. SRS prestandamodell (rundbana i mellanvind) är mer generös mot sportigare båtar än tex. IRC (vars motto är “protect the existing fleet”) men fortsätter utvecklingen måste vi nog omvärdera hur vi gör för när resultatlistan helt avgörs av väderprognosen blir det ju lite meningslöst……eller?

    Reply

  3. Mats V
    Jul 24, 2020 @ 10:47

    Hej Pelle,
    Om IRC har ”protect the existing fleet” som riktlinje, vad har ni i SRS-kommittén? ”Neutral” eller ”uppmuntra utveckling”? Uppriktig fråga och intressant diskussion.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jul 24, 2020 @ 11:35

      Som jag skrev är målsättningen med SRS att spegla prestandan på en rundbana i mellanvind så neutralt som möjligt vilket vi hittills tror ger störst glädje för seglarna och uppmuntrar deltagande vilket är det viktigaste framgångsmåttet. Jag är väl medveten om att det finns många som anser att vi inte är neutrala men de åsikterna kommer från seglare med många olika båttyper så jag tror att vi lyckats rätt hyfsat så långt. Det gör ju att båtar som har väldigt starka sidor i andra förhållanden, inte minst Figaro 3 an, som på havet med frisk reaching blir oslagbar på en nivå som skulle kunna göra det ointressant för normala båtar att delta om väderprognosen inte är gynnsam. Samma tendens finns ju förvisso för många andra båttyper också men kanske inte så extremt. Det är kanske inte någon jättefråga än men jag tror det är en viktig diskussion inför framtiden.

      Reply

      • Jens Krogell
        Jul 25, 2020 @ 11:56

        Skulle en rundbana tre varv, ett i lättvind, ett i mellanvind, och ett varv i hård vind göra saken jämnare för olika typs båtar? Som du säger får en del båtar mycket gratis i vissa förhållanden. Detta skulle kompensera/straffa alla båtar för sina goda och dåliga egenskaper genom ett bredare vindregister.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 25, 2020 @ 12:07

        Problemet är ju att arrangörer är notoriskt dåliga på att gissa väder, och då kommer många race att avgöras på att en tävlingsledare kan gissa om det blir sjöbris eller inte 😃 Även i efterhand är det svårt att hantera längre race med varierande förhållanden.

        Det blir ju ganska mycket mer komplexitet, och det är frågan om det är värt det för att lösa “problemet” med enstaka uddabåtar.

        ORC har ju dessa möjligheter, men även där väljer man oftast “standardsiffran” i bredd/distansrace.

        Reply

        • Jens Krogell
          Jul 25, 2020 @ 13:59

          Tänkte närmast på ett medeltal av dessa tre varv för olika förhållanden, och sedan time on time utan ORC:s komplexitet med förhållanden och vinklar etc. Ifall SRS tar i beaktande alla seglingsvinklar, borde den väl kunna räkna ut att två båtar kryssar i samma fart och kör TWA 110 i helt olika och ge en högre rating för den andra… Effekten på foilsen är ju även mycket större i hård vind. Om man skulle ha både vinkel och vindstyrka i uträkningen kunde man ju få en ganska komplett regel..

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 25, 2020 @ 12:27

        Dessutom handlar det mer om vinkel än om vindstyrka.

        Blir det kryss/läns i 8 m/s så klarar sig en J/111 eller andra båtar sig ganska ok mot en Figaro 3. Blir det halvvind i samma vindstyrka så är vi chanslösa. Vad är då rätt SRS?

        Roade mig på att titta på ORC, som anser att en J/111 är snabbare än en Figaro 3 på en coastalbana även i hård vind. Men det diffar ju bara 38% mellan ORCs VPP för TWA 110 i 20 knop och det VPP som fransmännen kör efter 😂

        Reply

      • srsseglaren
        Jul 25, 2020 @ 13:23

        Eftersom skillnaderna är så stora blir det mest logiskt att behandla foilande båtar i en egen klass liknande jollar och flerskrov med rekommendation att inte blanda dessa.

        Problemet blir en övergångsperiod innan det finns tillräcklig antal foilande båtar?

        Reply

      • Mats V
        Jul 28, 2020 @ 14:16

        Tack, Pelle. Helt enig.

        Reply

  4. Nobbe
    Jul 25, 2020 @ 00:36

    Tack för fin rapport. Vad kör man med för drivenhet på AP´n för att inte sabba roderkänslan? Antar att den är fast monterad

    Reply

    • Leif Jägerbrand
      Jul 27, 2020 @ 09:59

      Det är en Raymarine type 2S. Enligt mitt tycke sabbar den inte roderkänslan alls :-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 28, 2020 @ 20:44

      Samma som vi kör på Blur. Glömmer att ta av den från kvadranten vid bansegling 😃

      Reply

    • Patrik Andersson
      Jul 29, 2020 @ 12:40

      En väl fungerande clutch ska inte sabba roderkänslan
      😊

      Reply

  5. Bosse
    Jul 30, 2020 @ 15:59

    Ser ut att vara bra fart men ska inte en båt med ett sådant skrov seglas mer upprätt? Blir ju lätt en skrovform som blir trög. Finns det några tankar om vilken krängning som är Max, optimal på en Figaro3?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 30, 2020 @ 19:50

      Jag har inte sett “target heel angle”, men tittar man på de franska proffsen så har alla ganska mycket lut.

      Med folien så får man ju “gratis” stabilitet (i proportion till lutningen) och båten verkar trivas med att pressas väldigt hårt. Den stannar vid typ 30 grader (i alla fall när man har fart) och det mesta av kraften blir framåtriktad även när man pressar på rejält.

      Jag tycker man ser liknande tendenser på VO65 (som alltid seglas med 25-30 graders lutning) där man får mest utväxling på stabiliteten och kan ladda på med mest hästkrafter.

      Men det tar nog några säsonger innan man listat ut vad som är optimalt 😃

      Reply

  6. Bosse
    Jul 30, 2020 @ 20:40

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 30, 2020 @ 20:46

      Ah, jag trodde vi pratade reaching 😃

      Ja, på kryssen lutar vi nog lite mycket. Alltid en balansgång att gå på gas i dessa vindstyrkor. Framförallt när det bara är en transport för att kunna köra undanvind.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.