Figaro 3 testsegling 💦

Skall man testsegla en Figaro 3 så gäller det att ha lite tur med vädret. Och i måndags eftermiddag var det utlovat 8-10 m/s från väst utanför Tjörn, avtagande fram på natten för att resten av veckan vara lätta vindar.

Leif Jägerbrand seglade tidigare Seascape 24 och vi hade lite dialog i våras när det var dags att uppgradera till något större. Jag pushade lite för Figaron, just för att det skulle bli en utmaning att lista ut hur den skall seglas riktigt fort.

Läs hela Leifs resonemang här.

Leif och Erik Nordborg kör normalt doublehanded tillsammans. De har ju inte haft så mycket vind hittills, så eftermiddagens agenda handlade om att förstå code-seglingen bättre: vinklar, sweetspot och finns det ett läge där man kan gå riktigt fort för att sedan använda farten för att segla högre?

Figaro 3 är så klart designad för en enda uppgift… Med tanke på de miljontals seglingstimmar som gått in i tidigare generationer så sitter så klart allting där det skall. Trots att det är en relativt liten båt, så vimlar det av kontroll-linor för foils, skotpunkter, tacklines och annat. Överväldigande vid en första anblick, men logiskt när man kört en stund.

Båten är välbalanserad och mycket lätt på rodret även när man pressar den. Det är enkelt att styra i sjöarna på kryssen ut i havet (skall man testa undanvindssegel så måste man ju kryssa 2 timmar rakt ut i havet). Men också på branta vinklar med code eller gennaker. Vi lyckas broacha ett par gånger med code, men det är efter att vi provocerat båten rejält och hamnat för högt utan att ha fart i båten.

Så till coden… Det sailchart som kom med båten (som är otroligt bra intrimmad i Frankrike) säger att man skall ha den:

  • TSW 15 knop, code från TWA 75 till 90 (gissad sweetspot 83 grader)
  • TWS 20 knop, code från TWA 90 till 110 (gissad sweetspot 100 grader).

Väldigt stor skillnad beroende på vindstyrka!

Till detta kommer skillnader i target speed, som i TWS 15 går från under 10 till runt 12 knop när man går lägre, och i TWS 20 går från 12.5 till 14.5 knop. Så i de förhållanden vi hade (15-20 knops vind) så kan vinkeln variera 35 grader och farten med nästan 5 knop!

Så inte helt enkelt att hitta optimalt läge 😃 Men sjukt nyttigt att laborera med detta, och det står klart att man kan segla båten tokigt snabbt. Men det är svårt att både hitta, och stanna i, detta läge.

Man kan i alla fall konstatera att det var blött 💦 Och kul 🤪

Foilsen skjuts ut redan när man lämnar bryggan. Det man kan justera sedan är anfallsvinkeln som typiskt är 25% på kryss och sedan 100% på när man gör över 10 knop. De skapar ju mer stabilitet ju fortare man seglar, och gör att båten trivs med att pressas hårt.

Det syns även i polardiagrammet där toppfarterna finns kring TWA 100-130, jämfört med ex J/111 där man inte alls har samma stabilitet utan planar vid TWA 135-150.

Sammanfattningsvis. En fantastisk kul båt med en väldigt speciell prestandaprofil.

På halvvind i mycket vind är den 40-60% snabbare än en J/111 😱😱😱 Men i lättare VMG-segling så har den så klart problem och då kan en J/111 vara 25% snabbare.

Vi kan konstatera att det är en båt som SRS och andra respitregler kommer att få slita med. Tills man knäckt nöten med foils, så kommer Figaro 3 att ta hem det mesta när förhållandena är rätt.

Som här: