Skip to content

18 Comments

  1. Anders Dahlsjö
    Jul 17, 2020 @ 20:07

    Fin kÀrra och gÄr som ett skott nÀr det blÄser och man fÄr slacka pÄ skoten.

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Jul 18, 2020 @ 09:50

    Att bedöma effekten av foils Ă€r i sig inte speciellt svĂ„rt. Det svĂ„ra Ă€r hur man rent filosofiskt (eller politiskt) i ett ett-nummersystem (som SRS och IRC) skall se pĂ„ bĂ„tar som har radikalt annorlunda prestandaprofil Ă€n majoriteten utan att det blir “freakshow”. SRS prestandamodell (rundbana i mellanvind) Ă€r mer generös mot sportigare bĂ„tar Ă€n tex. IRC (vars motto Ă€r “protect the existing fleet”) men fortsĂ€tter utvecklingen mĂ„ste vi nog omvĂ€rdera hur vi gör för nĂ€r resultatlistan helt avgörs av vĂ€derprognosen blir det ju lite meningslöst……eller?

    Reply

  3. Mats V
    Jul 24, 2020 @ 10:47

    Hej Pelle,
    Om IRC har ”protect the existing fleet” som riktlinje, vad har ni i SRS-kommittĂ©n? ”Neutral” eller ”uppmuntra utveckling”? Uppriktig frĂ„ga och intressant diskussion.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jul 24, 2020 @ 11:35

      Som jag skrev Àr mÄlsÀttningen med SRS att spegla prestandan pÄ en rundbana i mellanvind sÄ neutralt som möjligt vilket vi hittills tror ger störst glÀdje för seglarna och uppmuntrar deltagande vilket Àr det viktigaste framgÄngsmÄttet. Jag Àr vÀl medveten om att det finns mÄnga som anser att vi inte Àr neutrala men de Äsikterna kommer frÄn seglare med mÄnga olika bÄttyper sÄ jag tror att vi lyckats rÀtt hyfsat sÄ lÄngt. Det gör ju att bÄtar som har vÀldigt starka sidor i andra förhÄllanden, inte minst Figaro 3 an, som pÄ havet med frisk reaching blir oslagbar pÄ en nivÄ som skulle kunna göra det ointressant för normala bÄtar att delta om vÀderprognosen inte Àr gynnsam. Samma tendens finns ju förvisso för mÄnga andra bÄttyper ocksÄ men kanske inte sÄ extremt. Det Àr kanske inte nÄgon jÀttefrÄga Àn men jag tror det Àr en viktig diskussion inför framtiden.

      Reply

      • Jens Krogell
        Jul 25, 2020 @ 11:56

        Skulle en rundbana tre varv, ett i lÀttvind, ett i mellanvind, och ett varv i hÄrd vind göra saken jÀmnare för olika typs bÄtar? Som du sÀger fÄr en del bÄtar mycket gratis i vissa förhÄllanden. Detta skulle kompensera/straffa alla bÄtar för sina goda och dÄliga egenskaper genom ett bredare vindregister.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 25, 2020 @ 12:07

        Problemet Ă€r ju att arrangörer Ă€r notoriskt dĂ„liga pĂ„ att gissa vĂ€der, och dĂ„ kommer mĂ„nga race att avgöras pĂ„ att en tĂ€vlingsledare kan gissa om det blir sjöbris eller inte 😃 Även i efterhand Ă€r det svĂ„rt att hantera lĂ€ngre race med varierande förhĂ„llanden.

        Det blir ju ganska mycket mer komplexitet, och det Ă€r frĂ„gan om det Ă€r vĂ€rt det för att lösa “problemet” med enstaka uddabĂ„tar.

        ORC har ju dessa möjligheter, men Ă€ven dĂ€r vĂ€ljer man oftast “standardsiffran” i bredd/distansrace.

        Reply

        • Jens Krogell
          Jul 25, 2020 @ 13:59

          TĂ€nkte nĂ€rmast pĂ„ ett medeltal av dessa tre varv för olika förhĂ„llanden, och sedan time on time utan ORC:s komplexitet med förhĂ„llanden och vinklar etc. Ifall SRS tar i beaktande alla seglingsvinklar, borde den vĂ€l kunna rĂ€kna ut att tvĂ„ bĂ„tar kryssar i samma fart och kör TWA 110 i helt olika och ge en högre rating för den andra… Effekten pĂ„ foilsen Ă€r ju Ă€ven mycket större i hĂ„rd vind. Om man skulle ha bĂ„de vinkel och vindstyrka i utrĂ€kningen kunde man ju fĂ„ en ganska komplett regel..

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 25, 2020 @ 12:27

        Dessutom handlar det mer om vinkel Àn om vindstyrka.

        Blir det kryss/lÀns i 8 m/s sÄ klarar sig en J/111 eller andra bÄtar sig ganska ok mot en Figaro 3. Blir det halvvind i samma vindstyrka sÄ Àr vi chanslösa. Vad Àr dÄ rÀtt SRS?

        Roade mig pĂ„ att titta pĂ„ ORC, som anser att en J/111 Ă€r snabbare Ă€n en Figaro 3 pĂ„ en coastalbana Ă€ven i hĂ„rd vind. Men det diffar ju bara 38% mellan ORCs VPP för TWA 110 i 20 knop och det VPP som fransmĂ€nnen kör efter 😂

        Reply

      • srsseglaren
        Jul 25, 2020 @ 13:23

        Eftersom skillnaderna Àr sÄ stora blir det mest logiskt att behandla foilande bÄtar i en egen klass liknande jollar och flerskrov med rekommendation att inte blanda dessa.

        Problemet blir en övergÄngsperiod innan det finns tillrÀcklig antal foilande bÄtar?

        Reply

      • Mats V
        Jul 28, 2020 @ 14:16

        Tack, Pelle. Helt enig.

        Reply

  4. Nobbe
    Jul 25, 2020 @ 00:36

    Tack för fin rapport. Vad kör man med för drivenhet pÄ APŽn för att inte sabba roderkÀnslan? Antar att den Àr fast monterad

    Reply

    • Leif JĂ€gerbrand
      Jul 27, 2020 @ 09:59

      Det Àr en Raymarine type 2S. Enligt mitt tycke sabbar den inte roderkÀnslan alls :-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 28, 2020 @ 20:44

      Samma som vi kör pĂ„ Blur. Glömmer att ta av den frĂ„n kvadranten vid bansegling 😃

      Reply

    • Patrik Andersson
      Jul 29, 2020 @ 12:40

      En vÀl fungerande clutch ska inte sabba roderkÀnslan
      😊

      Reply

  5. Bosse
    Jul 30, 2020 @ 15:59

    Ser ut att vara bra fart men ska inte en bÄt med ett sÄdant skrov seglas mer upprÀtt? Blir ju lÀtt en skrovform som blir trög. Finns det nÄgra tankar om vilken krÀngning som Àr Max, optimal pÄ en Figaro3?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 30, 2020 @ 19:50

      Jag har inte sett “target heel angle”, men tittar man pĂ„ de franska proffsen sĂ„ har alla ganska mycket lut.

      Med folien sĂ„ fĂ„r man ju “gratis” stabilitet (i proportion till lutningen) och bĂ„ten verkar trivas med att pressas vĂ€ldigt hĂ„rt. Den stannar vid typ 30 grader (i alla fall nĂ€r man har fart) och det mesta av kraften blir framĂ„triktad Ă€ven nĂ€r man pressar pĂ„ rejĂ€lt.

      Jag tycker man ser liknande tendenser pÄ VO65 (som alltid seglas med 25-30 graders lutning) dÀr man fÄr mest utvÀxling pÄ stabiliteten och kan ladda pÄ med mest hÀstkrafter.

      Men det tar nog nĂ„gra sĂ€songer innan man listat ut vad som Ă€r optimalt 😃

      Reply

  6. Bosse
    Jul 30, 2020 @ 20:40

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 30, 2020 @ 20:46

      Ah, jag trodde vi pratade reaching 😃

      Ja, pÄ kryssen lutar vi nog lite mycket. Alltid en balansgÄng att gÄ pÄ gas i dessa vindstyrkor. Framförallt nÀr det bara Àr en transport för att kunna köra undanvind.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.