Figaro 3 testsegling 💩

Skall man testsegla en Figaro 3 sÄ gÀller det att ha lite tur med vÀdret. Och i mÄndags eftermiddag var det utlovat 8-10 m/s frÄn vÀst utanför Tjörn, avtagande fram pÄ natten för att resten av veckan vara lÀtta vindar.

Leif JÀgerbrand seglade tidigare Seascape 24 och vi hade lite dialog i vÄras nÀr det var dags att uppgradera till nÄgot större. Jag pushade lite för Figaron, just för att det skulle bli en utmaning att lista ut hur den skall seglas riktigt fort.

LÀs hela Leifs resonemang hÀr.

Leif och Erik Nordborg kör normalt doublehanded tillsammans. De har ju inte haft sÄ mycket vind hittills, sÄ eftermiddagens agenda handlade om att förstÄ code-seglingen bÀttre: vinklar, sweetspot och finns det ett lÀge dÀr man kan gÄ riktigt fort för att sedan anvÀnda farten för att segla högre?

Figaro 3 Ă€r sĂ„ klart designad för en enda uppgift… Med tanke pĂ„ de miljontals seglingstimmar som gĂ„tt in i tidigare generationer sĂ„ sitter sĂ„ klart allting dĂ€r det skall. Trots att det Ă€r en relativt liten bĂ„t, sĂ„ vimlar det av kontroll-linor för foils, skotpunkter, tacklines och annat. ÖvervĂ€ldigande vid en första anblick, men logiskt nĂ€r man kört en stund.

BÄten Àr vÀlbalanserad och mycket lÀtt pÄ rodret Àven nÀr man pressar den. Det Àr enkelt att styra i sjöarna pÄ kryssen ut i havet (skall man testa undanvindssegel sÄ mÄste man ju kryssa 2 timmar rakt ut i havet). Men ocksÄ pÄ branta vinklar med code eller gennaker. Vi lyckas broacha ett par gÄnger med code, men det Àr efter att vi provocerat bÄten rejÀlt och hamnat för högt utan att ha fart i bÄten.

SĂ„ till coden… Det sailchart som kom med bĂ„ten (som Ă€r otroligt bra intrimmad i Frankrike) sĂ€ger att man skall ha den:

  • TSW 15 knop, code frĂ„n TWA 75 till 90 (gissad sweetspot 83 grader)
  • TWS 20 knop, code frĂ„n TWA 90 till 110 (gissad sweetspot 100 grader).

VÀldigt stor skillnad beroende pÄ vindstyrka!

Till detta kommer skillnader i target speed, som i TWS 15 gÄr frÄn under 10 till runt 12 knop nÀr man gÄr lÀgre, och i TWS 20 gÄr frÄn 12.5 till 14.5 knop. SÄ i de förhÄllanden vi hade (15-20 knops vind) sÄ kan vinkeln variera 35 grader och farten med nÀstan 5 knop!

SĂ„ inte helt enkelt att hitta optimalt lĂ€ge 😃 Men sjukt nyttigt att laborera med detta, och det stĂ„r klart att man kan segla bĂ„ten tokigt snabbt. Men det Ă€r svĂ„rt att bĂ„de hitta, och stanna i, detta lĂ€ge.

Man kan i alla fall konstatera att det var blött 💩 Och kul đŸ€Ș

Foilsen skjuts ut redan nÀr man lÀmnar bryggan. Det man kan justera sedan Àr anfallsvinkeln som typiskt Àr 25% pÄ kryss och sedan 100% pÄ nÀr man gör över 10 knop. De skapar ju mer stabilitet ju fortare man seglar, och gör att bÄten trivs med att pressas hÄrt.

Det syns Àven i polardiagrammet dÀr toppfarterna finns kring TWA 100-130, jÀmfört med ex J/111 dÀr man inte alls har samma stabilitet utan planar vid TWA 135-150.

Sammanfattningsvis. En fantastisk kul bÄt med en vÀldigt speciell prestandaprofil.

PĂ„ halvvind i mycket vind Ă€r den 40-60% snabbare Ă€n en J/111 đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜± Men i lĂ€ttare VMG-segling sĂ„ har den sĂ„ klart problem och dĂ„ kan en J/111 vara 25% snabbare.

Vi kan konstatera att det Àr en bÄt som SRS och andra respitregler kommer att fÄ slita med. Tills man knÀckt nöten med foils, sÄ kommer Figaro 3 att ta hem det mesta nÀr förhÄllandena Àr rÀtt.

Som hÀr: