Sweet… Aspect 45
Senaste från Rolf Tannergård, som ju tog initiativet till Aspect 40 för ett antal år sedan. Nu snäppet större och med massor av kluriga och högteknologiska lösningar: ett skrov under 300 kg, självslående fock på 110%, hybriddrift, trimroder, uppfällbar köl som tål att gå på grund med, mm
Grundparametrarna är definitivt rätt, men kanske är det lite väl klurigt i vissa lägen? Jag hade nöjt mig med standardlösningar på några ställen 😃
Kåre Ljung står som konstruktör, Rodney Arden som projektledare och båten byggs nu på Sune Carlssons båtvarv. Målet är att den skall segla i år (oktober?), för att kunna vara med på Fastnet 2021.
Kanske kan vid få se en shoot-out mot Shogun 42.6?
Priset blir ca 950.000 Euro exklusive moms, segel och instrument.

LOA | 13,70 m |
LWL | 12,50 m |
Bredd | 3,68 m |
Djup | 3,50 m |
Djup uppfälld köl | 1,40 m |
Deplacement | 5600 kg |
Kölvikt | 2500 kg |
Motor/generator Lombardini 3-cylindrig diesel | 27 hk |
Elmotor/generator | 15 hk |
Masthöjd | 22,0 m |
P | 17,9 m |
E | 5,65 m |
T | 5,85 m |
Storsegel | 66 m2 |
Jib2 | 59 m2 |
Jib4 på stag i rulle | 38 m2 |
Code 52% på stag i rulle | 113 m2 |
Code 75% på stag i rulle | 168 m2 |
A2 runner gennaker | 200 m2 |

Aspect45
– en enastående familjeracer
En båt med vackra linjer och lättdrivet skrov, skapad för att segla fort i alla vindförhållande med härliga seglingsegenskaper för både ensamseglaren och full besättning.
Den lätta men starka, styva konstruktionen är byggd för klara av de svåra förhållanden som havet kan erbjuda.
KONSTRUKTION
För att få en lätt, stark, styv och hållbar båt byggs Aspect45 i enkel-laminerat kolfiber/prepreg som härdas under vakuum i ugn.
Skrovlaminatet är förstärkt av ett balksystem som tillsammans med inredningen bildar ett inre strukturellt skelett. Detta ger en stryktålig båt byggd för att klara av ”slamming load” på havet och grundstötningar i skärgården.
Däcket byggs i kolfiber/prepreg med honeycomb som distansmaterial.
KÖL OCH RODER
För att kunna minska djupgåendet och förenkla insegling i naturhamnar är Aspect 45 utrustad med en fällköl. Den 2,5 ton tunga, 3,5m djupa kölen är utrustad med trimtab och kölbladet är tillverkat i kolfiber med inlaminerade titanförstärkningar.
Kölen som kan rotera hela 92° regleras med en dubbelverkande hydraulcylinder tillverkad i Titan/kolfiber. Kölens svepning kan regleras 18° under segling för bästa flytläge. (motsvarar att flytta 8 personer ca 5m).
Inget hydraultryck behövs för att hålla kölen i fullt uppfällt läge. Hydraulcylindern är konstruerad för att tillåta att kölen kan rotera bakåt vid grundstötningar i farter upp emot 20 knop och därefter stanna bakåtsvept läge.
Roder med ingjuten hjärtstock är tillverkat i prepreg med Autopilot monterad under däck. Båten kan fås med rorkult alternativt med ratt.
HYBRIDMOTOR
Aspect 45 är utrustad med en parallell hybrid med S-drev.
Hybridmotorn består av en Lombardini, 3-cylindrig dieselmotor på 27hk samt en 15 hk elmotor, totalt 42 hk. Hybridmotorn har 2 lägen, generator och hybriddrift
I generatorläge kan man ladda batterierna med ca 7kW utan att propellern är inkopplad.
I hybridläge kan man köra på ren el under 6 knop och i högre fart kopplas dieselmotorn automatiskt in. I detta läge så laddas batteriet så länge det finns kraft över i dieselmotorn och batteriet inte är fulladdat. Allt sköts automatiskt likt på en modern hybridbil.
BATTERIER
Aspect 45 är utrustad med LiFePo4 batteripack, 48V /10,5 kWh + 24V / 3,5 kWh, Batterierna kan antingen laddas av hybridmotorn eller landström. En inverter på 4,2 kW / 230 V är kopplad till 48V batteriet.
Dieselmotorn har eget startbatteri.
HYDRAULIK
Sju unika hydraulsystem förenklar segling
Hydraulisk reglerad fällköl.
Hydraulisk lösning för självslående överlappande fock.
Hydraulsystem för skotning, och trimning av segel, häckstag och kick.
Hydrauliken styrs antingen av manöverpanelerna vid styrplatserna eller via fjärrkontroll. Funktioner kan programmeras för snabbare stagvändningar och förenklad trimning av segel. Fjärrkontrollen kan även skötas av en gasts placerad på relingen.
ISOLERING, VÄRME OCH VENTILATION
Båten isoleras med Aerogel mot kyla, värme och buller. Aerogel är vattenavvisande och ca 3 ggr mer effektiv än vanliga isoleringsmaterial.
Invändigt kläs båten i ett vackert vattentåligt tyg i ljusgrått. Klädsel i salong är svart med silverinlägg. I kojer ljust med guldinlägg.
Elektrisk ventilation i sovkabinerna, kök och WC.
Elektriska värme-element, 9st på termostat.
BELYSNING
Lanternor och däcksbelysning Lopolight. Segellampa och landstigningslampa. Övrig belysning in- och utvändigt består av ledstrips, punktbelysning och sänglampor från Casolux.
DÄCK OCH SITTBRUNN
Avancerad instrumentering från Sailmon och 27 tums ljusstark skärm infälld i nedgångsluckan.
Infällt halkskydd, deckskum, i däck och rufftak 3 mm. På sittytor och sittbrunn 5 mm.
Eluppvärmd sits för rorsman.
Samtliga fall och kontrollinor är infällda och dragna till sittbrunn.
Grabbräcken och pulpit förtöjningsknapar i titan.
Däckutrustning, skotskenor, fabrikat Harken. Fallavlastare fabrikat Spinnlock.
2 st vinschar Harken, 50,3 (STR EL 24HO) el och 2 st vinschar Harken 600,3 (STR FD UD) (kolfiber).
1 st öppningsbar skylight Lewmar.
1 st ankarbox fram för segelstuv samt lucka för nedtagning av gennaker (runner).
4 st luckor på durk i sittbrunn, plats för livbåt för 10 personer.
2 luckor i sittbrunn för segelstuv.
Smidigt och lätt sittbrunnsbord i elegant kolfiber. Enkelt att flytta mellan aktern och sittbrunn med ett snabbt handgrepp. Bordets förvaring i aktern gör båten säker under segling eftersom bordet kan användas som avgränsning av sittbrunnen akterut.
KOJER
3 st dubbelkojer med garderober
Bäddbar salong som kan omvandlas till 4 sjökojer.
SALONG
Matbord med 10 sittplatser och plats för glas och bestick.
Matbord och durkar i teaklaminat.
Ståhöjd invändigt.
KÖK
U-formad köksbänk i rosenpolerad titan.
2 kylskåp 110 liter.
230 V elspis med ugn, samt förvaringsskåp.
Diskbänk med varmvattengenomströmmare, 230 V
VÅTRUM
Våtgarderob med åtkomst utifrån och från dusch.
Varmvattengenomströmmare, 230V för dusch och handfat.
Vägghängd WC i kolfiber.


Jul 17, 2020 @ 13:37
Wow!
Jul 30, 2020 @ 15:49
Det här är väl tänkt att bli ett av de häftigaste byggena i Sverige? Verkar satsa på att få med allt i ett paket och det har genererat en kommentar?! Är det FÖR extremt bygge?
Jan 26, 2023 @ 16:53
När blir det sjösättning?
Jan 27, 2023 @ 13:40
Var i höstas. Curre har koll. https://sittbrunnen.se/bloggar/curres-blogg/2378-avancerade-aspect-45-i-sjoen