Close
Skip to content

20 Comments

  1. Sebastian Larsson
    Nov 10, 2020 @ 21:52

    Hur var farten och känslan på undanvind? Min erfarenhet från Swan 45 är det tar stopp med spinnaker i fart på plattläns runt 10-11 knop. Men här med samma deplacementsvik, mer segelyta på gennaker, och en meter längre vattenlinje borde det kunna bli bättre åka av. Det såg ut att rinna på rejält med ett fint släpp i aktern. /Sebastian

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 10, 2020 @ 21:58

      Det kändes ganska “effortless” och laddade aldrig upp särskilt mycket. Vi gjorde väl 10+ knop utan att fundera så mycket på det, men så klart finns det en fart här där motståndet börjar öka lite mer och man får pressa på.

      Det är ju svårt det där. Vi drömmer ju alla om en båt som gör 20 knop så fort det blåser 😃 men kan man tuffa på under gennaker i 7-8 m/s utan att det känns krävande så är det ju ett mycket vanligare scenario.

      Tydligen hade Torgny toppat 19,2 kn med stor o fock när han seglade runt från Uddevalla, och planerar man att slå det utanför Sandhamn till våren så ställer vi ju gärna upp.

      Reply

      • Johan Sahl
        Nov 10, 2020 @ 23:30

        Snygg artikel om en fin båt. Vi toppade 24,5kts med Salt 2.0 under Fastnet Race 2017. Den gillar när det blir lite mer vind – och sjö! :)

        Reply

  2. Per Larsson
    Nov 13, 2020 @ 21:45

    På kryssen broachar man såklart??

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 13, 2020 @ 21:47

      Vad kallar du det när storen är för hårt skotat, rodret tappar styrkraft, och båten lovar upp av sig själv!?

      Det är inte alls konstigt på en modern lite sportigare som seglas på gränsen.

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Nov 15, 2020 @ 22:08

        Riktigt, broacha på kryss och det händer även på äldre båtat när man pressar dom. Wiki som inte är någon verifierad text skriver A broach is an abrupt, involuntary change in a vessel’s course, towards the wind, resulting from loss of directional control, when the vessel’s rudder becomes ineffective.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 13, 2020 @ 21:54

      Heter väl “rounding up” på engelska, men jag kan inget bra svenskt utryck som motsvarar det?

      “Ofrivillig upplovning” kanske? Jag har alltid sagt broach och alla verkar ha förstått vad jag menade 😃

      Reply

  3. Per Larsson
    Nov 13, 2020 @ 22:20

    Med 10 ton o 2,5 meters köl låter det bara konstigt!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 13, 2020 @ 22:38

      Det är det inte. Jag hade samma fenomen på J/109 och på J/111 är det jättelätt om man inte ser upp. Samma sak på moderna X-yachts eller Dehlers.

      Det är ju andra faktorer som segelyta, köl & roderyta/profil och annat som inte är designat för att man skall segla omkring med stenhårt skotad stor och 30 graders lutning :-)

      Jag tror bilar kan vara en bra analogi. En Volvo V60 är kanske superkul att köra, men en medelmåttig förare riskerar sällan att hamna i problem även om man tar en kurva på fel sätt. I en Porsche behöver du vara noga med vilken växel du har när du kommer in i kurvan, och ta den på ett visst sätt för att inte hamna i diket. Men körglädjen är där, och du blir mångfallt belönad när du kör bilen aktivt.

      Samma sak här.

      Skall jag segla med familjen så tar jag så klart ett rev, och släpper ner vagnen lite, så slipper jag dessa tendenser.

      Reply

      • ML
        Nov 15, 2020 @ 19:13

        Händer mig i min Dehler hela tiden om man inte ser upp.

        Reply

  4. Per Larsson
    Nov 13, 2020 @ 23:43

    Låter bara konstigt med 10 ton o 2,5 meter köl, men som sagt en modern båt.

    Reply

  5. Anders
    Nov 15, 2020 @ 12:32

    Frågan är vem som är målgruppen? Har tyska tandläkare råd med en båt som kostar närmare 5 miljoner?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 15, 2020 @ 19:21

      För att generalisera lite så är nog den typiska målgruppen för båtar över 42-43 fot personer som sålt ett bolag eller på annat sätt tjänat mer pengar. Och där en mindre del av dessa spenderas på en riktigt fin båt. Då är man oftast beredd att betala lite mer för att få det precis som man vill ha det.

      I segmenten under 42-45 (eller 50 fot för Beneteau eller liknande) så är det ägare som behöver passa in båten i en ekonomi med hus, aktiefonder och massa annat. Här är ägarna mycket mer nogranna med att hålla kostnedrna i schack.

      Man behöver inte åka långt från hemmahamnen för att fascineras över hur mycket pengar det finns. Men jag är också glad att de spenderas på segling.

      Reply

  6. Pelle Pedersen
    Nov 16, 2020 @ 10:29

    Ja “X” har du en bit till Peter men “VI” kan du nog kleta dit på nästa båt! Frågan är nog mer; Vad blir “VI”?? :)

    Reply

  7. SilverSurfer
    Nov 16, 2020 @ 16:02

    At få lov til at sejle i j/111 Blur igen bliver vel nærmest som at få en ny båd ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 16, 2020 @ 18:40

      Ja, det är väl ett positivt sätt att se det på… Suget börjar bli riktigt stort nu.

      Reply

  8. Arcona 465 Carbon | test sail - BLUR
    Nov 16, 2020 @ 19:00

    […] This is an English version of this article. […]

    Reply

  9. Nobbe
    Nov 18, 2020 @ 16:45

    Fint test! Intressant med en hanks-jib furler som klarar av att segla reva seglet? Har i lönndomt tyckt att hakar är den optimala kompromissen. Hade varit intressant att se den lite mer i detalj och prisbild. Kommer du testa 345;an?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 18, 2020 @ 16:52

      Ubi Maior verkar inte ha någon ÅF i Sverige, men de flesta riggare kan nog lämna pris. Säkert inte billig…

      Inget bestämt om Arcona 345. Testseglar gärna, och tror fler i teamet är sugna på att komma ut.

      Reply

  10. Wrap Up 2020 - BLUR
    Dec 26, 2020 @ 13:40

    […] soluppgång borde ha varit Bohusracet, men bäst var faktiskt den på Baggen när jag provseglade Arcona 465. Lite senare hade vi också årets plask då jag la drönaren io havet. Därför finns inte […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.