Skip to content

12 Comments

  1. Johan H
    Nov 8, 2021 @ 09:36

    Fantastiskt – inspirerande – vilket team!

    Reply

  2. Joakim
    Nov 8, 2021 @ 13:29

    Kul! Inspirerande lÀsning!

    Reply

  3. Johan R
    Nov 8, 2021 @ 15:17

    Fantastisk insats som vanligt frÄn Peter och besÀttningen pÄ Blur, ni Àr ocksÄ ovÀrderlig och osinnlig inspirationskÀlla för alla oss hemmaseglare. Tack för att ni skriver sÄ fÀngslande och lite seglarnördigt.

    En frÄga: hur gör ni med maten ombord? Du skriver nÄgot om hur ni utarbetat ett system men inte hur det funkar. Det vill jag gÀrna hör mer om tack.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 8, 2021 @ 19:54

      Tack!

      Vi skrev om detta efter Fastnet: “NĂ€ringsintag under offshore-race”

      Det vi gjort nu Àr att vi bytrt ut mjukkonserverna mot frystorkat, och att det tillsammans med en watermaker sÀnker totalvikten ombord. Vi har ocksÄ hittat ett bra sÀtt att tillreda 9 portioner pÄ en gÄng i termoskÀrlet du ser ovan. Fördelen Àr att det blir enklare att fÄ proportionerna rÀtt, och att maten Àr varm i flera timmar vilket underlÀttar vid vaktskiften. Det kÀnns ocksÄ som att det finns mycket fler alternativ av frystorkat.

      Nedan menyn frÄn racet.

      Problemet i Medelhavet Àr att det Àr svÄrt att fÄ i sig tillrÀckligt med kalorier nÀr det Àr varmt och man inte Àr hungrig pÄ samma sÀtt.

      Det vi ocksÄ blivit tydliga med Àr hur viktigt detta Àr, och att en stabil person pÄ varje vakt ansvarar för att detta funkar. Oavsett förhÄllanden.

      Reply

  4. Federico Garofalo
    Nov 8, 2021 @ 20:51

    Oavsett race, land, antal deltagere och nivĂ„ ligger ni alltid pĂ„ toppen! Grymt jobbat! Jag var oxĂ„ lite trött pĂ„ Scorpios och Comanche pĂ„ alla sociala flöden… superkul och inspirerande att följa en bĂ„t som Ă€r nĂ€ra verkligheten i ett sĂ„ högprofil race! Och som dessutom levererar…

    Reply

  5. Sam V
    Nov 9, 2021 @ 09:26

    Snyggt seglat och kul lÀsning. Har du nÄgon kommentar kring beslutet att korta banan?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 9, 2021 @ 15:24

      Det Sam Ă€r en delikat frĂ„ga!… myntet har i detta fallet fler fler/mĂ„nga sidor.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 9, 2021 @ 16:58

      Mitt ganska enkla resonemang:

      1. NoR/SI som sÄ ofta inte riktigt bra skrivna, med nÄgra tvetydiga skrivningar,

      2. Efter att ett antal bÄtar gÄtt i mÄl blir det tydligt att vÀdret kommer att bli riktigt dÄligt, och att mÄlgÄngen i Valetta kan bli direkt farlig. TÀvlingsledningen bestÀmmer sig för att anvÀnda den alternativa mÄllinje som finns. Deras statement hÀr.

      3. Detta borde egentligen inte Àndra resultaten (hur mycket kan hÀnda sista timmarna pÄ en bana som Àr över 600 distans), men i just det hÀr fallet sÄ vinner Comanche totalt med den alternativa mÄllinjen.

      4. Sunrise blir sÄ klart sura och trycker in ett antal protester:
      – Case 2: Request for Redress, claiming an improper action of the RC by not complying with RRS 32
      – Case 5: mot att Comance inte seglat banan
      – Case 6: Request for redress sailing the course
      – Case 7: Request to reopen case 2
      Sunrise förlorar dessa.

      5. Att tÀvlingsledningen vÀljer att frÄnta Sunrise totalen, SAMTIDIGT som man ger Argo och Comanche banrekord pÄ den lÀngre banan Àr inkonsekvent och retar sÄ klart upp Sunrise.

      6. Sunrise fortsĂ€tter att gnĂ€lla efter prisutdelningen och vill nu ha en “arbitration board of experts”. Deras statement hĂ€r.

      Visst kunde tÀvlingsledningen skrivit reglerna pÄ ett bÀttre sÀtt.
      Men man hade nog inget alternativ Àn att flytta mÄlgÄngen.
      Den internationella juryn finner inte att man gjort formellt fel. Tufft, men de Àr ju dÀr för att fatta tuffa beslut.
      Sunrise Ă€r den “verkliga” vinnaren i de flesta seglares ögon. Den stĂ„ende ovatioinen pĂ„ prisutdelningen Ă€r mer vĂ€’rd Ă€n en Rolex-klocka.
      Men man fĂ„r nog köpa att det blev en “icke optimal lösning” nĂ€r alla formella vĂ€gar Ă€r provade.
      FrÄgan Àr vad som kommer av fortsatt gnÀll? Jag kan kÀnna att man kanske mÄste köpa lÀget?
      Jag gillar Sunrise-gÀnget, men nÀr ett antal proffs försöker spela underdog sÄ Àr det en fin balansgÄng.

      Reply

      • Sam V
        Nov 9, 2021 @ 22:30

        Tack Peter. Var pÄ vÀg att skriva ett lÄngt svar med fler frÄgor men det leder nog inget vart. Var mest nyfiken pÄ hur vÀdret var vid Marsamxett efter att banan kortats frÄn nÄgra som var dÀr. SjÀlva jiddret kan fortsÀtta pÄ andra forum.

        Reply

  6. blandare med diskmaskinsavstÀngning
    Nov 9, 2021 @ 11:39

    Hej kul och bra lÀsning fortsÀtt Ä :)

    Reply

  7. Barry McCrae
    Nov 10, 2021 @ 19:09

    Hello Peter,

    Well done on a fantastic result – very different race from 2 years ago I guess. A question – I was following you on the RMSR tracker and also sometimes on Vessel Finder, at some point from Stromboli along the north of Sicily it looked like your speed was 1 – 2 kts for a while, was this correct or a mistake on the tracker, and if it was correct did you have some problems ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 10, 2021 @ 19:58

      Hi Barry, no problems besides not pushing hard enough :-)

      We had a front passage at 22:00 where the wind dropped and boatspeed was below 2 knots for 10 minutes, but my guess is that the GPS tracker had a hard time figuring out what was happening in the big seas.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.