Close
Skip to content

12 Comments

  1. Johan H
    Nov 8, 2021 @ 09:36

    Fantastiskt – inspirerande – vilket team!

    Reply

  2. Joakim
    Nov 8, 2021 @ 13:29

    Kul! Inspirerande läsning!

    Reply

  3. Johan R
    Nov 8, 2021 @ 15:17

    Fantastisk insats som vanligt från Peter och besättningen på Blur, ni är också ovärderlig och osinnlig inspirationskälla för alla oss hemmaseglare. Tack för att ni skriver så fängslande och lite seglarnördigt.

    En fråga: hur gör ni med maten ombord? Du skriver något om hur ni utarbetat ett system men inte hur det funkar. Det vill jag gärna hör mer om tack.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 8, 2021 @ 19:54

      Tack!

      Vi skrev om detta efter Fastnet: “Näringsintag under offshore-race”

      Det vi gjort nu är att vi bytrt ut mjukkonserverna mot frystorkat, och att det tillsammans med en watermaker sänker totalvikten ombord. Vi har också hittat ett bra sätt att tillreda 9 portioner på en gång i termoskärlet du ser ovan. Fördelen är att det blir enklare att få proportionerna rätt, och att maten är varm i flera timmar vilket underlättar vid vaktskiften. Det känns också som att det finns mycket fler alternativ av frystorkat.

      Nedan menyn från racet.

      Problemet i Medelhavet är att det är svårt att få i sig tillräckligt med kalorier när det är varmt och man inte är hungrig på samma sätt.

      Det vi också blivit tydliga med är hur viktigt detta är, och att en stabil person på varje vakt ansvarar för att detta funkar. Oavsett förhållanden.

      Reply

  4. Federico Garofalo
    Nov 8, 2021 @ 20:51

    Oavsett race, land, antal deltagere och nivå ligger ni alltid på toppen! Grymt jobbat! Jag var oxå lite trött på Scorpios och Comanche på alla sociala flöden… superkul och inspirerande att följa en båt som är nära verkligheten i ett så högprofil race! Och som dessutom levererar…

    Reply

  5. Sam V
    Nov 9, 2021 @ 09:26

    Snyggt seglat och kul läsning. Har du någon kommentar kring beslutet att korta banan?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 9, 2021 @ 15:24

      Det Sam är en delikat fråga!… myntet har i detta fallet fler fler/många sidor.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 9, 2021 @ 16:58

      Mitt ganska enkla resonemang:

      1. NoR/SI som så ofta inte riktigt bra skrivna, med några tvetydiga skrivningar,

      2. Efter att ett antal båtar gått i mål blir det tydligt att vädret kommer att bli riktigt dåligt, och att målgången i Valetta kan bli direkt farlig. Tävlingsledningen bestämmer sig för att använda den alternativa mållinje som finns. Deras statement här.

      3. Detta borde egentligen inte ändra resultaten (hur mycket kan hända sista timmarna på en bana som är över 600 distans), men i just det här fallet så vinner Comanche totalt med den alternativa mållinjen.

      4. Sunrise blir så klart sura och trycker in ett antal protester:
      – Case 2: Request for Redress, claiming an improper action of the RC by not complying with RRS 32
      – Case 5: mot att Comance inte seglat banan
      – Case 6: Request for redress sailing the course
      – Case 7: Request to reopen case 2
      Sunrise förlorar dessa.

      5. Att tävlingsledningen väljer att frånta Sunrise totalen, SAMTIDIGT som man ger Argo och Comanche banrekord på den längre banan är inkonsekvent och retar så klart upp Sunrise.

      6. Sunrise fortsätter att gnälla efter prisutdelningen och vill nu ha en “arbitration board of experts”. Deras statement här.

      Visst kunde tävlingsledningen skrivit reglerna på ett bättre sätt.
      Men man hade nog inget alternativ än att flytta målgången.
      Den internationella juryn finner inte att man gjort formellt fel. Tufft, men de är ju där för att fatta tuffa beslut.
      Sunrise är den “verkliga” vinnaren i de flesta seglares ögon. Den stående ovatioinen på prisutdelningen är mer vä’rd än en Rolex-klocka.
      Men man får nog köpa att det blev en “icke optimal lösning” när alla formella vägar är provade.
      Frågan är vad som kommer av fortsatt gnäll? Jag kan känna att man kanske måste köpa läget?
      Jag gillar Sunrise-gänget, men när ett antal proffs försöker spela underdog så är det en fin balansgång.

      Reply

      • Sam V
        Nov 9, 2021 @ 22:30

        Tack Peter. Var på väg att skriva ett långt svar med fler frågor men det leder nog inget vart. Var mest nyfiken på hur vädret var vid Marsamxett efter att banan kortats från några som var där. Själva jiddret kan fortsätta på andra forum.

        Reply

  6. blandare med diskmaskinsavstängning
    Nov 9, 2021 @ 11:39

    Hej kul och bra läsning fortsätt å :)

    Reply

  7. Barry McCrae
    Nov 10, 2021 @ 19:09

    Hello Peter,

    Well done on a fantastic result – very different race from 2 years ago I guess. A question – I was following you on the RMSR tracker and also sometimes on Vessel Finder, at some point from Stromboli along the north of Sicily it looked like your speed was 1 – 2 kts for a while, was this correct or a mistake on the tracker, and if it was correct did you have some problems ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 10, 2021 @ 19:58

      Hi Barry, no problems besides not pushing hard enough :-)

      We had a front passage at 22:00 where the wind dropped and boatspeed was below 2 knots for 10 minutes, but my guess is that the GPS tracker had a hard time figuring out what was happening in the big seas.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.