Blur V är en Open 7.50
Som några av er listat ut så har vi en ny liten båt för segling på hemmaplan.
De senaste säsongerna så har vi seglat Dominant Race Special och First/Seascape 18. Kul båtar som fått mig och uppskatta små båtar. Och bägge dessa funkade mycket bra solo eller på två.
Men det har blivit tydligt att vi behöver något som engagerar fler i teamet, och som innebär en större utmaning doublehanded. Det självklara valet hade varit J/70 eller Melges 24, men då vet vi att det ganska snabbt hade blivit ett seriöst entypsprojekt. J/80 är på pappret en perfekt båt, men känns lite tråkig jämfört med J/111. J/88, Seascape 27 och liknande blir lite för stort och lika mycket meck som vår vanliga båt.
Vi vill också kunna segla fler race här hemma, kanske på ställen där vi aldrig har varit, så trailerbart var ett måste.
Så…
I samband med Spi Ouest, som ju är startskottet på den Franska säsongen, så åkte jag ner till Frankrike för att titta på en Open 7.50 som var till salu. Vi hade sett dem när vi seglade sama regatta för exat 10 år sedan då J/111 var ny, och de såg ju helt sjuka ut.
Och en sportig fransk båt som seglas av Franck Cammas och Loick Peyron kan ju inte vara fel?
Jag hade också dialog med Jochem Visser som seglat med det engelska teamet på Cool Runnings, och hans erfarenheter var kanske det som avgjorde:
For the Cool Runnings team the Open 7.50 was probably one of the coolest and most fun boats to sail. The boat is incredibly versatile and can be pushed incredibly hard and fast downwind. She is kind of a monohull and a half, sailing halfway like a cat, feeling similarly when bearing away through the power zone due to her high speed.
What surprised us the most was he ability to carry her semi overlapping jibs and huge mainsail and big sail area in general from 0 – to 30 knots. We always thought we had to make some reefs or smaller jibs when we initially bought her but after we got to grips with her we never did. We even did quite a few offshore as well like Round Funen overnight.
The only con I can think of is handicap/rating. In the UK she rated similar to a Farr 45 which of course will beat it upwind due to the massive waterline difference however on a few Round the Island races with more reaching and running we did beat them in line honours. Pretty cool for a 7.5 m thing making a 12.5 m boat look shameful.
Båten vi köpt är FRA 019 “Bois Dressés”, en båt i mycket bra skick trots nästan 20 år på nacken. Här tar gamle ägaren Christian farväl av sin båt i Deauville.
Utmärkande för båttypen är så klart den klassiska “open style” formen med 3 meters bredd på en så pass kort båt. Hade den varit modern hade den så klart varit mer “fyrkantig”, men jag tycker ändå den står sig förvånansvärt bra?
Nytt för oss är också den vridbara vingmasten. Här behöver man lära sig hur det funkar.
- LOA: 7.50
- Bredd: 3.00
- Djup: 2.28
- Deplacement: 770 kg
- J: 2.75
- E: 4.50
- P: 10.98
- LP: 3.44
- Stor: 34.35 m2
- Fock: 15,72 m2
- Spin: 61.66 m2
- Designer: FINOT-CONQ
- Byggd av: JPS
Det största problemet är ju ratingen, där båten mäter som en X-41. Men för oss är det nästan bara bra då det inte lönar siog att försöka optimera nåt 🤣
Men det ser ju ut att finnas några fina undanvindsvinklar där man kan segla båten riktigt fort.
Här är bilder från årets Spi Ouest, där jag pratade med teamen och försökte få koll på hur båtarna var uppsatta.
Sam V
Apr 22, 2022 @ 10:27
Sweet. Blir det minsta båten på MBBR?
Peter Gustafsson
Apr 22, 2022 @ 10:37
Vi får inte ordning på allt innan årets MBBR, då fokus för teamet är Tre Golfi / Capri Sailing Week i mitten av maj… men, skulle vi komma 2023 så får vi ju segla i stora klassen. Om man tyckte det var svårt i en J/111, så skulle jag säga att det är omöjligt i en sån här.
Vi tittar nog mer på distans-race, och jag skulle kunna tänka mig att det är en kul båt för Bohusracet eller Kolfiberrodret.
Sam V
Apr 22, 2022 @ 13:55
Fattar. På tiden att en Blur äntligen får segla Kolfiberrodret, finns platser kvar.
Staffan
Apr 27, 2022 @ 22:00
Peter, ni är varmt välkomna till Kolfiberrodret! Och ska man vara lite noga så är faktiskt alla det! Som Sam säger så har vi några platser kvar!
Peter Gustafsson
Apr 27, 2022 @ 22:15
Mmm… skall vi dýka upp på en så prestigefylld segling så behöver vi nog träna lite först. Och hitta ett effektivt sätt att navigera om man skall plana fram mitt i natten.
Det finns ingen uppenbar plats att sätta en plotter på 😀
Federico Garofalo
Apr 22, 2022 @ 11:21
Kul med downsizing trenden!
Mindre kostnader, enklare logistik, mer tid på vatten. Vi tänkte i samma banor och landade på en J/80…
Spännande att följa er på en sådan liten raket
Jonny Petersson
Apr 22, 2022 @ 14:09
Grattis! Jäkligt coolt med master utan spridare🤘
Pelle Fälth
Apr 22, 2022 @ 21:30
Kul! Har testat överroterande master några gånger…är inte helt övertygad om finessen.
2,28 m djupgående blir ju perfa på Slörenseglingarna, in i gruset!
Mackan
Apr 22, 2022 @ 22:18
Riktigt ball båt!
Grattis!!
Har själv nyligen skaffat trailerbart, en Bull 7000, efter 16 år i Express.
Har bara hunnit segla under hösten, hittills djupt imponerad. Kommande säsong blir riktigt spännande!
Dan
Apr 24, 2022 @ 18:50
Riktigt kul Peter!!! Grattis till ett spännande båtköp och en garanterat rolig sommar för hela teamet. Skall bli riktigt kul att följa. Det saknas inte segelyta…
Peter Gustafsson
Apr 24, 2022 @ 18:56
Tack Dan, för all inspiration och lånet av Dominanten som var lite nystart för mig i det här segmentet.
Hoppas få med dig ut nån dag!
Dan
Apr 24, 2022 @ 21:32
Hej Peter,
Ni har nu en perfekt setup för massor av fin segling. En mindre båt på hemmaplan är ett perfekt komplement. Och den båten lär vara en utvecklande utmaning.
Hade såklart varit kul men jag lyckas knappt segla mina egna båtar. Skall skicka dig lite bilder från idag.
Mvh/Dan
Tomas Maldonis
Apr 27, 2022 @ 13:54
grattis på en grym båt. Hur funkar köra 3 m brett last i Europa? 770kg vikt va?
Peter Gustafsson
Apr 27, 2022 @ 14:24
Funkar bra. Man behöver ha koll på skyltar och regler, men även för en trailernybörjare som mig så löste det sig. Båten 770 kg + släp 400 kg + lagom stor bil.
Man kanske inte skall passera vägarbeten i Hamburg i rusningstrafik om man har svaga nerver 😀
Anders Dahlsjö
Apr 27, 2022 @ 20:50
Kul båt. Hur ser seglingsprogrammet i sommar ut? Tänker ni tex delta på SM i distanskappsegling med SH på PBR eller FC i Lerkil i augusti?
Peter Gustafsson
Apr 27, 2022 @ 21:21
Vi får se lite. Nästa vecka sjösätts J/111 och seglas till Neapel för Tre Golfi.
Sedan skall vi väl använda andra halvan av maj för att ta den här båten till Nordön, testsegla, mäta/väga för SRS och få ordning på grejerna innan det bär av till Medelhavet för Rolex Giraglia Cup i J/111. Detta är ju säsongens prio för oss.
Det finns en teoretisk chans att man kan hinna till Bohusracet, men det vet vi nog inte förrän i slutet av maj.
Lerkil 25-28 augusti känns mer hanterbart, och jag tror inte det krockar med nåt i Palma. Borde vi kunna veta i juni nån gång.
Som du märker var det här båtköpet inte riktigt planerat – men vi skall nog få ihop det.
Peter Gustafsson
Apr 27, 2022 @ 21:29
Och så får vi se hur man löser lanternor och GNSS-mottagare.
Lite lustiga krav om vi skall segla bana på dagtid?
Joakim
Apr 28, 2022 @ 10:20
Riktigt häftig båt! Kul med snabba båtar i behändigt format!
Första seglingen med Open 7.50 - BLUR
Jun 6, 2022 @ 08:40
[…] För er som inte har hängt med, så var jag i påskas nere i Frankrike och fick med mig en Open 7.50 hem. Hela storyn finns här. […]