Spi Ouest 2025
Det var 13 år sedan vi seglade denna regatta, och jag hade glömt vilken otrolig folkfest det är. Över 450 båtar och tusentals seglare.
Och alla är här; Thomas Coville och Yoann Richomme kör Class 40, Franck Camas och Sebastien Col spikar i Figaro 3, och i Open 7.50 hittar man Seb Josse och Loick Peyron. Både bryggor och barer är fulla med franska seglingslegender, och alla verkar sjukt happy med att säsongen 2025 är igång.

Förra gången var det med J/111, som var helt ny då. Även nu kommer vi ju med en ny båt och tar med oss mycket av upplägget; strunta i resultaten och försöka maximera lärandet. Vi kommer troligtvis aldrig att segla mot ett bättre fält med identiska båtar (4 har exakt samma konfig och segelgarderob som nya Blur).

Vi fick till ett par träningspass innan regattan. En eftermiddag för att få bort ringrosten och en heldag för att gå igenom segelgarderoben och träna manövrar.

Det som framför allt är nytt är symmetrisk spinnaker på bom. Det var ju ett tag sedan vi hade det (om man bortser från lånade båtar) så det krävdes lite jobb för att hitta rätt i gippar och nedtagningar. Den är relativt stor (92 m2) och har en riktigt lång bom (4.55) så det gäller att vara i synk när det skall gippas end-for-end i 12 m/s 😀

Långfredag var första racedagen med tre race i riktigt stökiga förhållanden. 18-24 knops vind, rejäla vågor och det vara inte bara vi som hade stora problem på banan. J Lance som väl var favoriter innan bröt redan i första racet med en skörad spinnaker och spricka i kickfästet.
Vi gjorde alla misstag som går att göra i första racet, inklusive en kinesgipp, strul i nedtagningen och en fock som var på väg ur fiolen på sista kryssen. En solid 8:e plats och det var tydligt att vi behövde få ordning på våra prylar.
Vi körde lite mer konservativt i de kommande två racen. Bra starter, bra fart på kryssarna och så körde vi bara spinnaker på ena länsbenet och tog ner hellre än att gippa. Banan var superkort så vi tappade bara nån enstaka båt. För oss var det viktigaste att inte köra sönder nåt inför kommande dagar med lättare vindar.
Vi kom hem med en 2:a och en 3:a där vi flera gånger var i topp. Det var också tydligt vilka båtar som gick riktigt fort med den lokala Whimjy 99 och spanska Gorilon som turades om att spika.

Böta och trötta.
Summa summarum: 4:a efter dag 1. Och med i matchen.
Framförallt så hade vi lärt oss massor.

Parad ut ur hamnen på lördagen. Säckpipor, massor av folk på kajerna och en otrolig mix av festliga båtar.

Slutsegraren Whimjy 99. Väl värda segern + lycka till på Fastnet!

Lördagen hade helt andra förhållanden. Först ingen vind, sedan 6-8 knop från WNW och till sist 8-10. Mycket tight racing och superkul. Här benchmark mot J Lance i sin nya J/99 (vi har du deras båt från förra året). Sjukt rutinerat gäng som bland annat vann IRC-EM i en J/112e och har vunnit Spi Ouest många gånger.
Bra speed, men det var uppenbart att de andra teamen var snabbare på att skifta växel när vinden ökade eller minskade. Sådant som man alltid kämpar med när man är ny i en båt. Speciellt vinklarna på undanvind var svåra.
Vi kom hem med ytterligare en 3:e plats efter Whimjy och PL Yachting.
Söndagen var inte vår dag. I alla fall resultatmässigt.
Först ett race där vi seglade mycket bra och var först runt banan, men där det visade sig att tävlingsledningen schabblat bort en banändring och att racet inte räknades.
Sedan ett race i lite mer vind där vi seglade stabilt och blev 2:a.
Till sist ett distansrace där vi ledde på kryssen när det visade sig att vi var på väg till fel kryssmärke (både vita, gröna och en orange bojar på vår bana – och all info på franska på VHF). Sedan följa John runt en ganska tråkig bana med mycket sträckbogar. Blev till sist en 5:a.
Totalt sett ett bra besked om vår speed i mellanvind med J2.
Riktigt lätt vind sista dagen. Vi ställde till det för oss i starten och domarna tyckte vi skulle göra en 720. Sedan var vi hopplöst sist men lyckades segla upp oss till en 5:e plats och var före våra viktigaste konkurrenter.
Återigen bra fart, och nu kändes också undanvindarna bättre.
Maffig prisutdelning. Här åker man inte hem så fort man kan, utan bra drag i race village.
Till sist 3:a vilket var bättre än väntat. Alla resultat.
Tack till hela gänget: Sinom Kindt, Mattias Bodlund, Fredrik Rydin, jag & Jens Allroth.
Apr 27, 2025 @ 12:47
Grattis!
Apr 27, 2025 @ 13:56
Vore lite kul att höra om skillnaden att segla 99;an mot 111.
Apr 27, 2025 @ 22:42
Så klart.
J/111 var ju en sportig båt, lättdriven, känslig för trim och ganska svår att segla till 100%, Den saknade ju också stabilitet då den var ganska smal.
J/99 är ju mycket mer ”vanlig” och har ganska mycket formstabilitet. Det är lättare att hitta rätt trim och den känns lite mer förlåtande mot mig som rorsman. Men den behöver ju också mer power för att accelerera. Och ganska ofta så känns det ”dött” men går fort.
Det är också kul att det finns ett pointing mode som saknades på J/111 där man alltid behövde gå på gas.
J/70, J/88, J/111 är ju alla sportiga på ungefär samma sätt.
J/80, J/109, J/112, J/122 är bra allroundbåtar med fin seglingskänskla.
J/99 och J/121 är från början designade för färre ombord och det märks. Även om de inte är lika ”okänsliga” som en SunFast eller JPK.
Kanske saknar jag själva känslan hos J/111…
Men detta är rätt verktyg för den plan vi har framåt,