Julkalendern…
…hittar vi seglare på skota.se.
…hittar vi seglare på skota.se.
När det inte seglas så mycket kan man ju skvallra desto mer. Här är det senaste vi snappat upp… fyll på med mer (såklart skyddar vi identitetet på alla anonyma tipsare). IMS-seglarna samlas i Norge till sommaren. Kulmen är såklart VM i Hankö 11-18 augusti. Norrmännen har en ganska sjysst serie i övrigt om man […]
Isabelle Mungsgård skall dra runt Gotland till helgen som enda båt i The Round Gotland Midwinter Challenge. Med på SeaCarten är Calle Hennix, Anders Lewander och Rickard Oberpichler. Alla detaljer på hamnen.se och såklart på Livetracker. Frågan är om det skall räknas som vintersegling när det är så här varmt :-)
Det finns de som letar upp de allra värsta racen, som Sydney-Hobart och Round Britain and Ireland. Gänget bakom irländska Chieftain, en Cookson 50, seglade det senare (1800 distans) på lite över 8 dagar. Hårda bud, men också +20 knop i nedförsbackarna!
Nu när man skall bli shorthand-seglare så kan man ju spana in lite franska Open-båtar. Vad sägs om Pogo 40 designad av Finot? Kort video här. Funkis både på och under däck:
Nu har vi kommit till flerskrovsbåtar, och sexigast i den här delen av världen är utan konkurrens SeaCart 30. Det grämer mig lite att jag inte provseglat ännu – men risken är att man måste byta båt efteråt :-)