Skip to content

11 Comments

  1. Bengt
    Nov 30, 2006 @ 16:59

    Vad menar du med tro det eller ej? Ang. vår nya båt? På sig själv känner man andra?……….Peter jag återkommer med info.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Nov 30, 2006 @ 21:05

    Skojar bara med dig Bengt… man var ju så imponerad av din optimerade 36.7 att man förväntade sig mer av samma sort, typ “Pimp my First” :-)

    40.7 är en kanonbåt. Ser fram emot mer info!

    Reply

  3. Vaffe
    Dec 1, 2006 @ 09:46

    Nu när Bengt ändå är på tråden:
    Först varför sälja X-35:an? Personligen trodde (tror(hoppas)) jag att det skulle bli ett stort fält med 35:or och bästa reklamen som segelkung är väl alltid att vara bäst i entyp där inte båten utan skicklighet och segel fäller stort avgörande.
    Nästa fråga är varför 40,7 och inte X-41?

    Reply

  4. Anders
    Dec 1, 2006 @ 09:56

    Hon skall nog pimpas alltid…
    Så nu i juletid nynnar jag:
    Melodi, mössen från Askungen.
    Här skall splitsas
    Här skall skalas

    Instrumenten skall monteras
    En massa kablar dragas

    För nu skall Bengt ut på hav
    Bland båtar i hundratal…

    Lite nödrim,men ni fattar nog…

    Heheh

    Reply

  5. Bengt
    Dec 1, 2006 @ 15:31

    Vaffe! Jag förstår frågan.

    First 40.7 har entypregler vilka vi kommer att optimera efter. På bla Fearder så var man ca 17 båtar förra året och man har en mycket aktiv cup i Norge som vi kommer att segla en del jag tror att det dröjer innan det är med fler x35 på tex Tjörn Runt än 40.7.
    Vår nya båt är bygge är nummer 700……!

    Vidare så är 40.7 en bra handicap båt både under IMS och IRC så oavsett vilken regel som kommer att segra tillslut så har vi en vinnar båt vilket är mycket viktigt för andrahandsvärdet och våran totalbudjet.. Häger var ju bästa svensk på SM 2006 i Marstrand. Tittar man på IRC resultat så är nog 40.7 Bruce Farrs mest framgångsrika IRC båt.

    First 40.7 är en mycket prisvärd båt. Finns beg. från milijonen. En helt ny racing utrustad OD kostar som en X35…..En x41 kostar ungefär det dubbla vilket inte är att tänka på då vi redan toppar vår budjet.

    Dessutom så har båten ett unikt bra andrahandsvärde då crusing egenskaperna är unika för en båt som vunnit allt. Förra året så var den den vanligaste båttypen på ARC vilket jag tror att den även är iår?

    Jag anser personligen att vid havskappsegling som Gotland Runt Göteborg Offshore race mm så är den “roligaste/tuffaste” konkurensen i 40-foots klassen.
    Vi har även saknat vattenlinje längden på både vår 36.7 och x35. Det är jobbigt att mäta som en 40:fotare när man är 1.5m kort på vattenlinjen.

    Jag hade en 40.7 2000/2001 och tycker att totalt sett så var den den bästa båt vi haft….Den var även den”billigaste” att driva både ekonomiskt och i manstimmar.

    Bengt Falkenberg

    Reply

  6. Bengt
    Dec 1, 2006 @ 15:32

    PS. Ursäkta Anders han är helt galen…….fördäckare……

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 1, 2006 @ 15:43

    Fördäckare…

    Can’t live with them. Can’t live without them :-)

    Reply

  8. Vaffe
    Dec 1, 2006 @ 16:41

    Tackar för ett utförligt svar.
    Och önskar lycka till med den nya båten!

    Ps. Nu får du ju Anders nästan 1,5 meter längre bort också under segling och det måste ju ha vägt tungt i kalkylen…..

    Reply

  9. Dr Loop
    Dec 1, 2006 @ 17:20

    Peter, när skall du skicka lillebror 1-2 meter längre från dig då?

    Reply

  10. Anders
    Dec 1, 2006 @ 17:48

    Då slipper jag köra med öronproppar….

    Och kan lyssna på Ipoden ifred…

    Men han kommer få njuta av min goda mat även i fortsättningen….
    Hehe

    Reply

  11. Bowman
    Feb 5, 2007 @ 14:00

    Ett rykte säger att First 40.7:orna spricker mellan innermodulen och skrovet. Detta händer både i förskeppen, runt om och akter om kölen (samt under vattentankarna vilket är svårt att kontrollera). Reparationen är både tidsödande och dyr. Innermodulen sitter till större delen fast med spackel i skrovet. I en del fall allt för lite spackel. Dessutom börjar försäkringsbolagen dra åt sig öronen när det gäller att försäkra båtarna. Så ägare, kontrollera era båtar!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.