Västkust-skvaller
När det inte seglas så mycket kan man ju skvallra desto mer. Här är det senaste vi snappat upp… fyll på med mer (såklart skyddar vi identitetet på alla anonyma tipsare).
IMS-seglarna samlas i Norge till sommaren. Kulmen är såklart VM i Hankö 11-18 augusti. Norrmännen har en ganska sjysst serie i övrigt om man gillar IMS. Lena Having i IMX-40 “Spiff” satsar och Hans Johansson i IMX-40 “Blues” kör nog igen, trots att båten varit till salu? Bengt Falkenberg har sålt sin X-35 “Imprint” och köpt en ny First 40.7 (helt standard, tro det eller ej) för att kunna fajtas under IMS.
Norrmännen blir dock svåra. Vi har Hans Wang i en IMS-optimerad Dufour 40 som skall segla alla race de kan hitta och Team 2 Obnoxious och Team Bergen kan dyka upp i nya Euro 42.
X-35 har VM i Kiel 16-24 juni (i samband med Kieler Woche), nytt klassförbund och det har pratats om en Skandinavian X-35 Cup. Men var är alla båtarna? Hans Granhed i “Manixen” och Claes Amnäs i “Galax” kör vidare, men det behövs några till för att det skall bli fajt här hemma? Norrmännen lär ha över 10 båtar och skall ordna träningsläger till våren… dessutom är det tiotalet X-41 på gång till Norge. Nån verkar ha mycket pengar!
Det kommer att vimla av Farr 40 i vattnen under nästa sommar. Den ende svensk som har en dylik är väl Ken Bruneflod med “Hurrycane 3”, så vi får väl se om han tar hit den från England. Vad sägs om följande serie:
– Hankø, Norway – July 5-8, 2007 – Circuit Event
– Skagen, Denmark – July 13-15, 2007 – Circuit Event
– Rolex Pre-Worlds, Copenhagen – August 24-25, 2007
– Rolex Farr 40 Worlds, Copenhagen – August 29-September 1, 2007
Segelmakarmaffian som kör är ju Anders Nordström i sin Arcona 400 “UK Syversen”, Per Larsson i sin (nästan nya) First 34.2 “Sigma”, Ulrik i sin Bavaria 35 Match, “C-POD” och så Falkenberg såklart… är det politiskt korrekt att slå sina kunder hela tiden :-)
Sedan verkar det vara samma gäng som vanligt: Mumm 36 “Aero”, First 44,7 “Ernst & Young”, KER 11.3 “On-A-High”, Dehler 39 “Sjöglans”, Farr 38 “Grön Sak”, First 31.7 “VG-Rör”, Sun Odyssey 54 “Anne af Göteborg”, Facil 30 “Kollijox”, Gecco 39 “Windwalker” med flera… Michael Berg i “Eton Sailing team” har en ny ny Dufour 34 (varvet verkar ha förstört den gamla).
Prioriterade LYS-seglingar verkar vara:
– Oset Race, BKSS
– Trindeln, GKSS
– Pater Noster Race, STSS/TSS
– Björlanda Cup, BKSS
– Faerdern, KNS
– Hermanö Runt, HKSS
– Short Handed Light, BKSS
. Gothenburg Offshore Race, GKSS
– Tjörn Runt, STSS
– Septemberseglingen, GKSS
– Sista Chansen, BKSS
Shorthanded verkar vara på G. BKSS vill arra och det finns det som vill ha med det på Tjörn Runt. Men “the real deal” är Watski Skagerrak Two Star i Norge. Just nu 7 Göteborgsbåtar anmälda:
– “Blue Bliss” X-412, Bosse Dahl, GKSS
– “Blur” Albin Nova, Peter Gustafsson, GKSS
– “Chamsiin, X-382, Peter Dahlsten, GKSS
– “NN”, Hallberg-Rassy, Thomas Moss, GKSS
– “Rikitin”, X-40, Mikael Bäckström, Hjuviks Båtklubb
– “Snubbler”, X 382, Jan Svernhage, GKSS
– “Trindy”, First 31.7, Jonas Kjellberg, Lerums SS
Vad händer hos entypsseglarna då? H-båten verkar ha svalnat lite; Collberg säljer (återigen) och Lars Idmyr & gänget skall satsa i en nyinköpt Drake. X-99 verkar hyfsat på hugget och målet måste vara VM i Köpenhamn 30 juni-8 juli. Det är “the usual suspects” med Patrik Persson med “Stino”, Carl-Johan Pihlgren “Exilia”, “Kataja” plus kanske “Obelix” och Regatta.nu. Björlanda verkar vara camp för X-99 syndikaten. Storsatsar på Express gör väl Jonas Berntsson och kanske Collberg. Här finns det säkert andra som har bra koll… Smaragderna verkar köra kvällsegling på LSS och toppar med SM i Marstrand.
Downsizing. Det finns ett gäng som under 2007 skall segla småbåtar: Johan Bärring och Mats Hallberg till exempel. Några skall satsa i Stare på gamla dar. Alla skall prova på CB66 (och då håller man bäst kollen på regatta.nu).
Som sagt – fyll på med kommentarer!
Bengt
Nov 30, 2006 @ 16:59
Vad menar du med tro det eller ej? Ang. vår nya båt? På sig själv känner man andra?……….Peter jag återkommer med info.
Peter Gustafsson
Nov 30, 2006 @ 21:05
Skojar bara med dig Bengt… man var ju så imponerad av din optimerade 36.7 att man förväntade sig mer av samma sort, typ “Pimp my First” :-)
40.7 är en kanonbåt. Ser fram emot mer info!
Vaffe
Dec 1, 2006 @ 09:46
Nu när Bengt ändå är på tråden:
Först varför sälja X-35:an? Personligen trodde (tror(hoppas)) jag att det skulle bli ett stort fält med 35:or och bästa reklamen som segelkung är väl alltid att vara bäst i entyp där inte båten utan skicklighet och segel fäller stort avgörande.
Nästa fråga är varför 40,7 och inte X-41?
Anders
Dec 1, 2006 @ 09:56
Hon skall nog pimpas alltid…
Så nu i juletid nynnar jag:
Melodi, mössen från Askungen.
Här skall splitsas
Här skall skalas
Instrumenten skall monteras
En massa kablar dragas
För nu skall Bengt ut på hav
Bland båtar i hundratal…
Lite nödrim,men ni fattar nog…
Heheh
Bengt
Dec 1, 2006 @ 15:31
Vaffe! Jag förstår frågan.
First 40.7 har entypregler vilka vi kommer att optimera efter. På bla Fearder så var man ca 17 båtar förra året och man har en mycket aktiv cup i Norge som vi kommer att segla en del jag tror att det dröjer innan det är med fler x35 på tex Tjörn Runt än 40.7.
Vår nya båt är bygge är nummer 700……!
Vidare så är 40.7 en bra handicap båt både under IMS och IRC så oavsett vilken regel som kommer att segra tillslut så har vi en vinnar båt vilket är mycket viktigt för andrahandsvärdet och våran totalbudjet.. Häger var ju bästa svensk på SM 2006 i Marstrand. Tittar man på IRC resultat så är nog 40.7 Bruce Farrs mest framgångsrika IRC båt.
First 40.7 är en mycket prisvärd båt. Finns beg. från milijonen. En helt ny racing utrustad OD kostar som en X35…..En x41 kostar ungefär det dubbla vilket inte är att tänka på då vi redan toppar vår budjet.
Dessutom så har båten ett unikt bra andrahandsvärde då crusing egenskaperna är unika för en båt som vunnit allt. Förra året så var den den vanligaste båttypen på ARC vilket jag tror att den även är iår?
Jag anser personligen att vid havskappsegling som Gotland Runt Göteborg Offshore race mm så är den “roligaste/tuffaste” konkurensen i 40-foots klassen.
Vi har även saknat vattenlinje längden på både vår 36.7 och x35. Det är jobbigt att mäta som en 40:fotare när man är 1.5m kort på vattenlinjen.
Jag hade en 40.7 2000/2001 och tycker att totalt sett så var den den bästa båt vi haft….Den var även den”billigaste” att driva både ekonomiskt och i manstimmar.
Bengt Falkenberg
Bengt
Dec 1, 2006 @ 15:32
PS. Ursäkta Anders han är helt galen…….fördäckare……
Peter Gustafsson
Dec 1, 2006 @ 15:43
Fördäckare…
Can’t live with them. Can’t live without them :-)
Vaffe
Dec 1, 2006 @ 16:41
Tackar för ett utförligt svar.
Och önskar lycka till med den nya båten!
Ps. Nu får du ju Anders nästan 1,5 meter längre bort också under segling och det måste ju ha vägt tungt i kalkylen…..
Dr Loop
Dec 1, 2006 @ 17:20
Peter, när skall du skicka lillebror 1-2 meter längre från dig då?
Anders
Dec 1, 2006 @ 17:48
Då slipper jag köra med öronproppar….
Och kan lyssna på Ipoden ifred…
Men han kommer få njuta av min goda mat även i fortsättningen….
Hehe
Bowman
Feb 5, 2007 @ 14:00
Ett rykte säger att First 40.7:orna spricker mellan innermodulen och skrovet. Detta händer både i förskeppen, runt om och akter om kölen (samt under vattentankarna vilket är svårt att kontrollera). Reparationen är både tidsödande och dyr. Innermodulen sitter till större delen fast med spackel i skrovet. I en del fall allt för lite spackel. Dessutom börjar försäkringsbolagen dra åt sig öronen när det gäller att försäkra båtarna. Så ägare, kontrollera era båtar!