Skip to content

21 Comments

  1. Anders
    Nov 28, 2006 @ 17:07

    Detta är insidan på racingversionen.
    Crusingversionen har ett riktigt nice pentry på babordsidan.
    Hon skapar ett stort habegär

    Reply

  2. Anders
    Nov 28, 2006 @ 17:09

    Styrbordsidan skall det vara…

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 28, 2006 @ 17:16

    Nice. Verkligen cruising :-)

    http://www.blur.se/images/pogo5_large.jpg

    Reply

  4. Anders
    Nov 28, 2006 @ 17:41

    Vadå?

    Förvisso lite minimalistiskt, men lättstädat.
    Perfekt för mig och lilla damen.

    Dags att börja spara!!
    Helgtrippen till Skagen blirlite enklare när det går undan…

    Reply

  5. Emil
    Nov 28, 2006 @ 22:22

    Schyssta batar, har tyvarr bara seglat MOT dom i frankrike och da gick de som man kan ana som taget pa halvvind slor men skit i alla andra lagen. HAr sett dom segla i allt fran stiltje till 25 kt. Stog och klampade pa en av dom, verkar valbyggd, nar man inte ensam racar sa e den sakert skitschysst for cruising. Sen e jag en sucker for “wide transom boats” med mer an ett roder…
    Finns aven som pogo 650 och 800 (eller nat) om jag inte minns fel.

    Reply

  6. Bertil
    Nov 29, 2006 @ 09:05

    Norrmännen håller på att ta fram en 30-fotare i samma gengre. (kommer inte ihåg namnet) Priset verkar bi OK på denna båt. Värt att hålla utkik efter…

    Reply

  7. Anders
    Nov 29, 2006 @ 12:13

    Bertil.

    Jag vill veta vad det är för nåt.
    Pogo 40 ärlite stor och dyt för västkusten, men en 30 fotare ade vart mer lagom.

    Reply

  8. Emil
    Nov 29, 2006 @ 14:32

    Anders,
    kolla in pogo 850 pa http://www.pogostructures.com/?m=3&s=3&l=en
    Samma koncept men kanske lite mer lagom.
    Det enda som saknas ar val en kol att hiva upp i lovart, fragan ar hur mycket kraft ett block och talja systam som man har pa minis klarar. Egentligen behover man kanske inte canta mer an sag 25 grader, cookson 50s ar ju tex canting light men prestandaokningen ar ju hogst pataglig… Mest for farten och den skona kanslans skull…
    Okej at tlite utrymme mellan sofforna forsvinner men skit i det…

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2006 @ 14:35

    Kan det vara denna?

    http://seilmagasinet.gan.no/index.gan?id=23613&subid=0
    http://www.opensea.no/default4.aspx
    http://www.open30.org/

    “Ny, norsk båt for shorthanded-seiling

    Den store seilinteressen i Norge for tiden ser nå ut til å resultere inok en norsk-initiert båttype. Denne gangen dreier det seg om OpenSea30 – en 30 fots shorthandedbåt bygd etter Open 30-regelen. Det skal blien bovennlig, lettseilt og rask båt, som også skal kunne krysse godt.Bak prosjektet står Erik Braarud og Thor Gunnar Andersen i firmaetOpenSea.

    Først kom Sverre Valeur og lanserte sin Euro 42 og så kom ClausLandmark med sin Landmark 43. Begge båttypene befinner seg pådeltagerlisten til neste års Watski Skagerrak TwoStar.

    Nå følger MiniTransat-seilerne Erik Braarud og Thor Gunnar Andersen opp med OpenSea30 konstruert av Owen Clarke Design i England. Båten er ferdig tegnetog vurderes produsert i Østen, og de første båtene er ventet til landettil sommeren.

    – Det blir en en type båt som er forenklet noe iforhold til Open30-regelen. Det betyr at den blant annet får fast kjølog vannballast istedet for en fordyrende svingkjøl. Vi har lagt vekt påå forsøke å få ned kostnadene, men uten at det skal redusere seilegenskapene, sier Braarud til SEILmagasinet og antyder en pris forseilklar båt på 800-900 000 kroner.

    Han og en gruppe norskeseilere har samarbeidet tett med Owen Clarke Design om utviklingen avbåten, og de har lagt vekt på å skape en båt som også har godekryssegenskaper. Det er ikke Mini Transatene spesielt kjente for.

    OwenClarke Design er kanskje aller mest kjent for å ha tegnet EllenMacArthurs Open 60 KINGFISHER som hun seilte jorden rundt med i VendeeGlobe og ble nummer to. Design-firmaet har også tegnet Mike GoldingsOpen 60 ECOVER, som nå seiler Velux 5 Oceans

    – Målgruppen vår ershorthanded-seilere som vil ha en fullblods offshore regattabåt medkomfort til en overkommelig pris, sier Erik Braarud.

    Sir Robin Knox-Johnston, den moderne soloseilingens far, mener i en artikkel ibladet YACHTING WORLD at en 30 fots entypebåt må være det idelle; enbåt som byr på nødvendig komfort og utfordring, samtidig somentypereglene holder prisen nede.

    Du kan lese mer om OpenSea 30 i kommende utgave av SEILmagasinet.”

    Reply

  10. Emil
    Nov 29, 2006 @ 14:36

    asa behover man en canard eller svard eller nat… kanske blir lite bokigt…
    a glom det…

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2006 @ 14:41

    Reply

  12. Stefan G
    Nov 29, 2006 @ 17:01

    Den där fräcka stolen vid navigationsbordet på Pogon är nog inte vidare fräck när det kränger och gungar….

    Reply

  13. Pelle P
    Nov 29, 2006 @ 19:21

    Jag tror nog att navstolen gör sig riktigt bra där; lätt att ha benen åt det håll som behövs (svårare vid ett vanligt navbord) och ingen dyna som kasar omkring.
    Detta är farligt nära en drömbåt för mig…det står “vill ha” över hela båten!!

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2006 @ 19:31

    Hmmm… av alla sexiga båtar jag letat fram så verkar den här få folk att gå igång lite extra.

    Är ni helt franska eller?

    ;-)

    Kanske är det shorthand som gäller här också?

    Reply

  15. Anders
    Nov 30, 2006 @ 09:47

    Shorthanded JA!!!!

    Reply

  16. Anders
    Nov 30, 2006 @ 14:43

    Hmmm

    Pogo 850, “naken 70.000 Euro.
    Lite lulllull och segel, men man kan nog klara sig under miljonen..
    Perfekt liten Owners därbak förmig och damen, förpiken för golfklubborna.

    Sen är det bara att dra ut på en joyride mellan Skageraks golfbanor och krogar!

    Inga mer prylar eller renoveringar på ett tag…
    Sen skall jag köpa en blomma till min banktjej!

    /Anders

    Reply

  17. Anders
    Nov 30, 2006 @ 17:11

    Mer om Class 40:
    http://www.class40racing.com

    Där finns det mycket 40-fots porr

    Reply

  18. blur » Blog Archive » Wrap Up 2006 - bloggen
    Dec 28, 2006 @ 22:12

    […] Kommenterat: Pogo 40. Det verkar finnas ett större intresse för shorthand än vad man kan tro… iallafall om man skall tolka folks omdömen om Pogon. Dags att testsegla :-) […]

    Reply

  19. blur » Blog Archive » Högkonjuktur?
    Feb 1, 2007 @ 21:37

    […] Arcona 430 Arhambault 40 Baltic 43 Daysailor Carat CB 96 Racer CR 360 Dehler 44 Dragonfly 35 Dufour 425 Dutch Carbon 36 Elan 410 Euro 42 Grand Soleil 40 Grand Soleil GP42 Hanse 430e J/122 Ker 39 Luffe 45 Landmark 43 Malö 40 Maxi 1300 Najad 355 Omega 10 DS Pronavia 42 Pogo 40 Salona 42 SunBeam 34 SunFast 3200 Swan 42/ClubSwan Sweden Yachts 40 Team Heiner 38 X-34 X-41 OD XC-45 […]

    Reply

  20. Sweet… Pogo 10.5 | blur
    Jun 6, 2007 @ 09:42

    […] var ju många som gick igång på Pogo 40 (Sweet… här och här) och nu fortätter folk att tipsa om Open båtar. Det verkar finnas lite franska vibbar […]

    Reply

  21. Sweet… Class 40 | blur
    Oct 6, 2007 @ 10:24

    […] har ju tidigare spanat in Pogo 40 men nu kommer det fler och fler serieproducerade Class 40. Hitrills finns det ca 40 båtar […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.