My new boat, J/109 #326 at J/Europe. We made a trip to France in may to find out more about the building process and to get some “specials” done to the boat.
“Convoi Exceptionnel“. The boat arrived in july on a trailer together with a J/80. The driver managed to take the wrong exit…
but finally arrived at Björlanda Kile. Sweet…
We did the antifouling (3 x Epoxy + 2 x antifouling) ourselves and also mounted the Nexus instrumets.
First sail, just trying to figure things out. Emil Wiberg helping out.
First race was Hermanö Runt. We hadn’t recieved our gennaker so we had to go with a smaller (from a Archambault 35) for the first races.
Next up was Tjörn Runt. Another windy race with 20-25 knots of wind.
Fast sailing through some tight passages…
…and through the pittoresque Kyrkesund with lots of spectators.
Fighting with the 11:meters.
After racing all races in +20 knots, we finally had some lighter winds to do some testing…
…together with Pär Lindforss from Quantum.
GKSS Septembersegling, and an exciting starting sequence.
20-32 knots of wind, and not enough pople on the rail. More pictures here.
Here’s a short video from the fast reaching towards Marstrand.
Finishing the race just south of Martsrand.
Going home in a perfect 6-8 knots of wind.
Almost back in Långedrag. Also shows our Nexus instrument setup.
Photos by: Anders Averdal, Peter Gustafsson, Olle Högdahl, Arne K Larsen, Stefan Ljungstedt, Daniel Stenholm, Niklas Strandberg och Emil Wiberg.
Contact: peter@blur.se
Ångrar jag mig? | blur
Sep 25, 2007 @ 17:44
[…] Här har jag samlat fler av årets bästa bilder på Blur. Av någon anledning finns det ganska många bra bilder redan. Hon verkar göra sig bra på […]
Björn Wennerström
Mar 3, 2008 @ 15:56
Snygga bilder!
Kommer själv att skaffa en J/109:a vilket år som helst nu.
En fråga bara: läcker det inte in vatten vid bogsprötet in i förpiken?
Peter Gustafsson
Mar 3, 2008 @ 17:15
Tjenare Björn,
några av båtarna i USA har haft detta problem (på både J/109 och J/120) men jag har inte hört att det har varit problem på de europeiska. Efter lite jobb med mastgenomföringen i däck verkar båten helt tät, vilket känns högt prioriterat!
Är du på västkusten får du gärna hänga med ut. Finns säkert några coola J/80-trix vi kan använda :-)
Björn Wennerström
Mar 5, 2008 @ 01:13
Skönt att höra!
Tack för erbjudandet att hänga med ut, men befinner mig dock på fel kust.
Björn N
Aug 25, 2008 @ 16:01
Tjena Peter!
Jag har spanat lite på din blogg några gånger och så såg vi ju Blur i full action på TR. Man blir ju minst sagt sugen.
Såg att det finns en J109 till salu i England. 950′ (!) för en 2003:a. På tok för mycket pengar för mig egentligen, men det låter ju inte som om man skulle förlora på affären om man så säger.
Vet du om det finns något speciellt som man bör kika noga efter på båtarna om man skulle få för sig att åka över och kolla lite?
Jerry Hellström
Sep 22, 2008 @ 11:33
IRC kanske passar för en J/105:a också?
Att aldrig kunna nå en topplacering i LYS tröttnar man på.
Kanske är det dags att sikta in sig på t.ex. IRC.
Någon som har erfarenhet?
/Jerry
per engdahl
Sep 22, 2008 @ 14:44
Hej Jerry, klart du skall segla IRC, skall bli kul att bli segla mot dig efter flera gånger med dig. Här är IRC data J105.
http://www.jm5.org/j105/Lists/IRC%20Data/Summary.aspx
Med IRC på ca 1.017 blir det bättre i IRC.
Jämfört med A35 1.31/1.037 och J 105 1.29/1.017 ger 98,47/98,07
Du får visserligen bara knappt en halv procent i fördel I IRC jämfört med A35, men då får man tänka på att A35 mäter väldigt bra i IRC.
Vi ses /Pelle
/Pelle