Hur profileras segling?

Som fredagsvideo visade jag en promotionfilm för Skandia Geelong Week. Jag efterlyste då också lite mer stuns i hur de svenska regattorna marknadsförs.

Detta utmynnade i en intressant diskussion.

Några citat nedan:

Hur profileras segling? Vid anmälan till ett race är det swe xyz med ägaren kalle svensson. Vid rapportering framhäver man gärna ett sponsornamn på båten för att få denna glad. Den som vinner tävlingen är ett team ombord, som ingen vet vem det var. Rorsman tar ofta 100% av creddet.
Så, hur skall media förhålla sig?
*Är det båten man följer, SWE xyz?
*Är det båtnamnet man följer?
*Är det klubben man seglar för?
*Är det båtmodellen man följer?
*Är det teamet (som inte officiellt inte finns)?
*Är det sponsorn?
*Är det rorsman?
*Är det ägaren?
Jag tror inte media är intresserad av reda ut hur man skall förhålla sig till detta, utan väljer en sport med tydliga utövare som längdskidåkning. Så en av frågorna är, tycker jag, vad är det vi serverar media av ovan alternativ?

Personligen tycker jag det är riktigt tråkigt att följa alla större seglings event, utav det skälet att det inte finns några personer att följa. Jmfr med F1, STCC, Frölunda Indians osv där finns det tydliga personligheter man kan relatera till.

Hur vill vi profilera seglingen? Vad är det vi rapporterar till media?
Hur vill vi ha det?

Jag tror att detta också är ett av skälen skälet till den större populariteten i matchracing – det är enkelt. Det finns bara en vinnare och en förlorare på banan vid varje match. Precis som i de flesta andra lagsporter. Det taktiska spelet går att förstå även om man inte är invigd. Men är mediepopulariteten i matchracing STOR? Nej, det är den ju inte. Den lockar uppenbarligen inte TV-mediet i någon större omfattning ens på internationell nivå (förutom AC då). Än mindre på lokal nivå.

Håller helt med om att det i större sammanhang är båten man engagerar sig i. I AC finns ju en annan fördel och det är att båtarna i stort sett representerar länder. Enkelt att förstå.

Sedan finns ett litet problem i kappsegling och det är att rätt så ofta är matchen avgjord alldeles “för tidigt” för en publik. Det är rätt sällan det finns någon “spurtkänsla” i segling.

Vad gäller shorthanded så handlar väl det mer om strapatsen att folk ger sig ut på haven ensam? Ungefär på samma nivå som att man tänder på Orange II-projektet? “Fan, grabbarna SEGLAR alltså jorden runt på 50 dagar. Sjuuuukt!”. Eller äventyrsexpeditioner som när Skinnarmo skidade över Antarktis. Annars skulle ju 2.4 och Laser röna stort medieintresse i likhet med längdåkning? Och det gör de ju inte direkt.

Segling fungerar bra som TV-sport i flera länder. I Frankrike t ex, och England och i länder där seglingssäsongen är betydligt längre än i Sverige. Down Under är segling en stor TV-sport.

Bosse har en poäng i att media har svårt att veta vem eller vad man ska fokusera på. Båten, skepparen eller besättningen. Är det båten så är den oftast kopplad till en sponsor och då är det kört. SVT visar helst inga varumärken om dom inte är tvungna och de kommersiella kanalerna vill inte visa varumärken utan att få betalt för det. I SVT hette det t ex inte “Volvo Ocean Race” utan bara “Ocean Race”

Enklare då med skepparen om det är en känd sådan.

TV säger själva att kappsegling är svårt att förstå för dem som inte kappseglar själva. Bara en sån sak som att första båt i mål inte behöver vara vinnare.
De seglingar som har fått mest mediautrymme de senaste åren är matchracing och där finns inte det problemet. Där har vi en nöt att knäcka.

Är det riktigt att summera läget som så här?:

1 Vi vet inte vad vi marknadsför
2 Media accepterar inte smygreklam
3 Person identiteten för rorsman och/eller besättningen finns knappt.
4 Kappsegling är svårförstådd

Min kommentar till ovan
1 och 2. Bilen i racing är sådär intressant, märket på fotbollskorna nja. Nike och Volvo tycker nog annorlunda, men media skalar bort detta så gott det går. Tror vi att media är intresserade av vilket båt vi seglar? eller vilket märke vi har på seglet? För längdskidlöparen så är skidorna jätteviktiga med det är inte det som syns i media. Jag tror man skall dämpa detta rejält. Inse att det är bara vi som bryr oss om detta.

3. Det saknas idoler och prestationer rent generellt. För ett fotbollslag skall lyckas, måste man ha forwards som skottar mål, dom syns, men alla vet att utan laget är dom inget. Samma med tränaren. I stort sett så marknadsförs laget som helhet, individerna är sekundärt. Hur är det i segling? Knappt rorsman och sedan inget mer. Tror, skall media intressera sig måste teamet marknadsföras, hur man tränar, laddar upp, har för målsättningar osv. Som det är idag är det en stor egotripp för rorsman som hellre vill snacka båt än teamet som tävlar.

4 Entyps segling borde väl inte vara svårare att förstå än 400 meter häck, först i mål vinner!
Handikappsystem finns väl i många sporter så det skall väl inte vara så svårt. Amerikansk fotboll och Baseball är väl inte de lättaste sporterna att förstå, lyckas de medialt. Hyfsat bra…..
Det ligger på oss att förklara de handikappsregler som finns. Det skall inte behöva vara så svårt.

Summering, tror Peter har rätt, det måste finnas förebilder som media kan följa under en säsong. Förebilder som tränar, sätter upp mål, bygger teamet, racar, ibland vinner, ibland förlorar. Detta så att media känner med dessa killar/tjejer. Passion osv. Konsekvensen av detta är att tona ner materialet.

Det skulle vara intressant att höra en media ansvarig på en fotbollsklubb ta del av ovan resonemang.

Det finns många viktiga synpunkter i inläggen ovan. Förmodligen är många av dessa delorsaker i den mediarelation som segelsporten har. Ytterst tror jag dock att att journalisternas syn på segelsporten i sig är avgörande och publikens syn underordnad.

Här tycker jag dock att man kunde önska lite mer av de tunga aktörerna i svensk segelsport (SSF, storklubbarna etc)! Det är självklart ingen enkel sits de sitter i, men personligen saknar jag en professionell marknads- och mediasatsning. Kanske är jag blåögd och fartblind eftersom jag sysslar en hel del med marknadsföring och försäljning i mitt jobb, men jag upphörs aldrig att förvånas över den amatörmässiga nivå som man ofta verkar agera på…..

Vi klarar ju faktiskt inte ens själva att marknadsföra vår sport internt, jag lovar att de flesta av er inte skulle känna igen Fredrik Lööf, eller Therese Torgersson om ni mötte dem på stan i vanliga kläder! Och de är våra största OS-seglande stjärnor vi har!

Jag tror det är många frågor som behöver besvaras innan man kommer vidare. Men egentligen är det ju ingen skillnad på seglingsporten eller att bygga ett kommersiellt varumärke och ha en plan för hur man kommunicerar innehållet i detta?

Ibland känns det lite som att vi förväntar oss att någon annan skall göra jobbet åt oss. Men jag tror att alla måste arbeta utifrån sin plattform, och fundera på hur just jag (eller vi) laddar mitt varumärke – som enskild seglare, som team, som kappseglingsarrangör, som klubb eller som förbund.

Inget av detta är ju magi, utan många (också bland seglarna) jobbar ju med detta professionellt.

Och min gissning är, att traditionella media (tidningar och TV) inte är en så viktig del av detta som man kanske tror? Om målet är att få fler att börja segla, eller byta från jolle till kölbåt eller komma på min fina regatta, så går det att jobba mycket smartare.

Det finns massor av bra exempel också i vår sport, och nästan alla har en tydlig profil där de verkligen har kommit fram till vad och hur de vill kommunicera. Bland racen tycker jag Archipelago Raid och Lysekil Women’s Match sticker ut medan traditionella race som GR eller TR har starka varumärken (av historiska skäl) men har lite svårt att förnya dem? Profiler bland seglarna finns ju många, men få jobbar aktivt på sitt varumärke (var är Freddie Lööfs blogg med sjyssta videoklipp). Klubbarna är väl också hyfsat traditionella?

Något att skriva en uppsats på?

Frågan är var man skulle kunna hitta ett forum för att jobba med dessa frågor, som ju är gemensamma mellan både klubbar och seglare?

39 Comments

  1. Fredriksson Jan 7, 2008 Reply

    Det är många bra synpunkter och segling i TV har länge varit en av mina käpphästar. Jag tror dock att framtiden ligger på webben. Webben är snart större än TV och bloggarna har, snart i alla fall, fler läsare än båttidningarna. Därför skrev jag den här artikeln: http://akefredriksson.blogspot.com/2008/01/framtidens-television-finns-p-webben-nu.html

  2. MA Jan 7, 2008 Reply

    Som jag ser det är vår sport i första hand något för oss utövare. Om vi skall få en idrottslig medial twist på det hela så får jag nog säga att OS-seglarna är våra främsta idrottsutövare i vår sport. De är idrottmännen/kvinnorna. Det som vi andra sysslar med är knappast intressant för media, ur ett mediaperspektiv det är lika intressant som dart, eller bilorientering. Tanter och farbröder med god ekonomi som 1 gång per år seglar runt en ö, om än i östersjön eller på västkusten, anses snarare vara en form av tävling jämförbar med korpserien i fotboll. Eller att en rik snubbe hyr in ett antal proffs för att vinna en tävling, vad är den idrottsliga twisten?

    Stefan Rahm jämförde Americas Cup med den segling vi bedriver i Sverige; – Det som vi gör i Sverige är rena pappslöjden i jämförelse.
    Sagt av vår förbundsdirektör alltså – då förstår ni!

    En tjej som hon Kalla, som förstaårssenior kör skiten av världseliten, det är något som media och allmänheten förstår, där har vi en idrottslig poäng. Att Kajsa Bergqvist beslutat lägga av är en nyhet, inte bara på spornyheterna!

    Visst är det en orättvis värld, men vi kan ju inte förvänta oss ett bättre öde när vi inte ens i vår egen sport klarar av att marknadsföra oss internt! För att övriga media skall finna det intressant måste vi ha duktiga idrottare som folk kan relatera till, någon, eller några OS-guld i kappsegling, när andra idrotter “floppar” kanske kan ändra bilden. Det var ju mer än 30 år sedan Sverige tog ett OS-guld i segling, och det var inte Pelle P!
    Jag mötte en sportjournalist för några månader sedan, han var otroligt insatt i idrott. Han kände till våra OS-guld i segling, men sen var det slut på kunskapen om kappsegling, förutom att han kände till att det fanns en svensk båt med på Americas Cup och att Volvo och Ericsson satsade på segling. Men några namn känd han inte till!

    Jag tror inte att vi kan förvänta oss särskilt mycket uppmärksamhet med den blygsamma idrottsliga profil vi har idag, än mindre från “korpnivån”, ja ni får ursäkta – hur häftiga båtar ni än har, hur mycket pengar ni än satsat, hur mycket ni tränar – media kommer troligtvis aldrig intressera sig, mer än eventuella guldmedaljer i OS!

    Jag hoppas verkligen att jag har fel!

    /MA

  3. Fredriksson Jan 7, 2008 Reply

    Tyvärr har du antagligen rätt på varje punkt.

  4. Lars S Jan 7, 2008 Reply

    ….men är det inte pinsamt att man kan få löpsedlar för att putta på och sopa framför stenar på en isbana men inte för kappsegling! Hur många utövar curling i landet? Hur mycket “sport” är det? Hur kul verkar det? …men när det är OS eller VM då är det STORT för våra kära journalister!
    Tyvärr säger det allt för mycket om journalisternas inställning…..
    Lasse

  5. nja... Jan 7, 2008 Reply

    Nja… jag tycker nog att MA har helt rätt. Lars… det är nog du som har konstig inställning!
    Alla gillar VM och OS guld! Därför är det god bevakning på t.ex. Curling. Curling har levererat. Om segling börjag leverera OS och VM guld så blir intresset större… men bara kring “rättvisa” grenar som jolle och entyp (entyp i os).
    Att det blir lite media kring ett rekordförsök med en trimaran eller liknande, beror ju inte på att det anses vara en bra sportslig prestation… utan möjligtvis en ball grej.

    Ärligt talat… att en sportjournalist skulle bry sig om en massa olika båtar som rattas av glada amatörer som vill ha kappsegling på lördagen (… och sen tar en pilsner på det…) är ju lika otroligt som att Victory Challenge skulle göra bra resultat i AC!

    //En som gärna segler på lördag…

  6. Bosse Jan 7, 2008 Reply

    Vilka är vi?
    Vill vi något?
    Vad vill vi?
    Vilket är vårt mål?
    Vad är vår vision?
    Hur vill vi ha bevakningen av säsongen 2008 på de tävlingar som vi deltar i skall vara?
    Hur långt är vi beredda att gå?

    Tror att vi måste konkretisera för att hitta en röd tråd i det hela. Släppa frustrationen. Inget fel att titta historiskt på varför det är som det är. Detta vet vi. Vi vet också hur det blir om vi inget gör.
    Det är väl heller ingen ide att vara avundsjuk på andra sporter som lyckas bättre än vad vi gör.
    Lär av detta istället.
    Varför får Curling det mediala utrymmet? Varför bevakar journalisterna detta?

    Framtiden är det som går att påverka, därför tycker jag att den är mest intressant.

    Peter, nu bloggar vi i två olika avdelningar, kanske går att sy ihop på något smart sätt?

    Bosse

  7. Author
    Peter Gustafsson Jan 7, 2008 Reply

    Bosse, det var därför jag startade denna helt dedicerade tråd på ämnet :-) Jag skall se om man kan flytta hit kommentarerna…

    Kanske dags för en “think-tank” på ämnet?

    Jag tror det finns många frågeställningar som är gemensamma oavsett om du är klubb, klassförbund eller enskild besättning och jag tror man kan ha stor nytta av varandra. Kan man dessutom samlas under en gemensam vision och målsättning (vilket jag tror) så har man kommit en bit på väg…

  8. Author
    Peter Gustafsson Jan 7, 2008 Reply

    En annan reflektion;

    det känns som det är vanligare med rejält sponsrade regattor utomlands? Jag tänker Audi/Skandia/Rolex. Då verkar det som om ribban höjs avsevärd när det gäller paketering, information och media?

    Gotland Runt och avsomnade Swedish Match är/var väl undantagen…

    Är vi sämre på detta i Sverige?

  9. Patrick Lindblom Jan 7, 2008 Reply

    Det är väl lite andra regler som gäller också i Sverige. Vad jag har förstått åtminstone tidigare så är risken att företagen inte får avdragsrätt för sina sponsringar om man inte kan påvisa en motprestation som står i kommersiell proportion till satsade pengar. Detta blir ju en sorts negativ spiral eftersom en ökad medietäckning direkt ger en sådan motprestation. Så som jag tolkar det är det på så sätt riskfritt att satsa sina pengar på ishockey som sänds i TV varenda helg. Och det är klart – riskerar man 28% extraskatt ovanpå det man har satsat så kanske man drar sig en del för det?

  10. Jocke_R Jan 7, 2008 Reply

    Rejält sponsrade regattor verkar inte vara ngt för åtminstone SVT. Såg sportens årskrönika häromdan, inte ett pip om vi haft en svensk båt med i AC.

    Nätet är nog en bra kanal men det funkar ju bara för de som redan är insatta.

    Ett annat problem är nog att det är så j-la många olika klasser och konstiga handikappregler.

  11. Lars S Jan 7, 2008 Reply

    nja:
    Självklart är det skillnad på att segla runt en holme här hemma och OS och VM i curling! Jag tänkte mer på att jämföra OS och VM i segling resp curling… Vi har faktiskt haft en mängd VM och OS medaljer i seglig genom åren! Har ingen statistik på curling, men om man jämför medaljern i OS-klasserna i segling med curling gällande OS, VM och EM så misstänker jag att det är en övervikt för segling (lite orättvist kanske då det finns fler klasser i segling, men i alla fall…) Det är ändå en enorm skillnad på den mediatid medaljörer i OS-klasser i segling fått jämfört med curling… T o m när det går uselt för curlinglagen hårdbevakas detta i TV. Segling kanske syns om det blir en medalj, men inte mycket….
    Att segla runt holmar (Tjörn, Gotland etc) skall väl mer jämföras med att åka i fotspåren på en gammal kung i Dalaskogarna! Och även då tycker jag se mig en viss skillnad i medialt intresse…. :)
    Jag hävdar fortfarande som jag sade i ett inlägg i den tidigare diskussionen att journalister förefaller ha en negativ grundsyn på segelsporten…. Har under ca 20 år arbetet i flera olika klassförbund och klubbar med sådana frågor och vet vilken respons man vanligtvis fått….
    Detta innebär inte att vi skall ge upp, utan att vi måste jobba än mer intensivt med dessa frågor! Det går inte att tro att vi skall “surfa på en räkmacka” in i TV. Därför efterlyser jag också mer professionella mediasatsningar av de organisationer som är stora nog att besitta nödvändiga resurser!
    Kan golfen borde vi kunna….
    Patrick – tror att du satte tummen på något viktigt. Var själv på gång här om året att ställa upp som sponsor för några av våra OS-seglare, men efter diskussion med våra revisorer tappade jag intresset…. hade säkert funkat, men snåriga regler inbjuder ju inte direkt… Särskillt inte då det bara hade varit “en kul grej”….
    Peter – du pekar på en mycket intressant möjlighet. Kan vi attrahera tunga sponsorer som själva engagerar sig i att marknadsföra de regattor de sponsrar kan vi surfa på detta. Vi X-35-seglare har en enorm nytta av Audis engagemang i klassen! När jag var involverad i Brädseglarförbundet på 80-talet hade vi ett liknande samarbete med Flygvapnet som gav massor!
    Lasse

  12. Bosse Jan 7, 2008 Reply

    Några mer bollar….

    Kör SYL (indelat på några klasser) på Tjörn Runt, inga krångliga regler, först i mål vinner. Kanske lite kruxigt i starten, men det finns säkert en lösning på detta också.
    Personligen tycker jag LYS som tävlingsform är boring. SYL är roligare. Mer racing, mer adrenalin vid målgången.

    Kanske inte skall kalla det för LYS/SYL, utan antingen kappseglare man i öppen klass eller entyp. Jmfr med bilracing. Vem vet hur många kg extra man måste ha i en bil om man kör med turbo i en öppen klass i bilracing?

    Skall fokus ligga på rorsman eller besättning? Tror att om det blir rorsman så faller hela teamgrejen, nog bättre att satsa på laget som man gör i andra sporter. Köra med teamkläder, skippa ölen och göra en sport av det. Kappsegling. Håller mde Dig MA 100%

    Peter, Du kanske skall börja profilera olika besättningar?!

    Vi kanske skulle bjuda in en sport reporter från GP och diskutera med honom/henne vad som krävs! Kanske kan boka ett mötesrum på båtmässan och diskutera detta tillsammans med en reporter.
    Någon som är med?

    Förbund, riks bla bla. Tyvärr tror jag inte på att någon annan fixar detta. Utan det är vi.
    Fråga inte vad kappseglingen kan göra för Dig, utan fråga vad Du kan göra för Kappseglingen.
    Medveten, inte mina ord, men passar ganska bra.

    Bosse

  13. MA Jan 7, 2008 Reply

    Härligt när någon inte är luttrad (Bosse), det är annars så lätt att bli negativ när man försökt det mesta och gått på pumpen mer än en gång.

    Om ni skall göra något för en skrivande journalist måste ni ha en väldigt hög idrottslig profil – eller en kontroversiell twist. Något annorlunda. Kom inte med teamkläder, det imponerar inte! Försök hitta något annat än att 40 – 70-åriga gubbar tycker det är skitkul att segla LYS, eller SYL eller vad man nu kallar det – det är inte intressant – det är inte idrott för en journalist som får slåss med så viktiga nyheter som att Zlatans stortånagel delat sig och att han sökt experthjälp för det hos något fotvårdsorakel i New York! Eller att Div 6 SV i fotboll inledde med bara oavgjorda matcher.

    Jag är inte bitter….

    Men varför läste vi inget i G-P om Frostbite som skänkte 18 000:- till röda korset! Det var en nyhet med ett viss twist!

    Starta en serie där överskottet går till något behjärtansvärt – varför inte puffa för miljön – skänk pengar till Världsnaturfonden! Sail against global warming! Det är ett tydligt budskap för segling på denna nivå!

    Sen låter vi eliten, de som satsar på OS bli synligare – det är våra dörröppnare! De skall vinna OS och då får vår sport större uppmärksamheten.

    Någon skrev att segling hade fler medaljer än curling, dessvärre har vi inte några av de ädlaste de senaste 30 åren – men det har curlingen! Och jag håller inte med om att Curling är ointressant i media, det är minst lika intressant som dart – och mycket mer spännande än 2 timmars Americas Cup sömnpiller med trötta kommentatorer!

    Tycker jag iallafall..

    /MA

  14. /AndersK Jan 8, 2008 Reply

    Skulle man inte kunna fundera i termer av produktionskostnad.

    Vad kostar det att ställa upp en kamera i en curling-hall, jämfört med att skicka upp ett antal helikoptrar plus ett par motorbåtar med filmteam för att ta underhållande bilder av segling?

    Vad kan vi seglare/organisatörer bidra med för att hålla nere produktionskostnaderna av mediatäckningen?

    Undrar
    /Anders

  15. Author
    Peter Gustafsson Jan 8, 2008 Reply

    Kolla in http://www.curlingkanalen.se

    Där kan man prata om engagerade utövare som tar saken i egna händer och uträttar nåt. Inte fan kommer SVT att sända elitseriecurling på TV. Då får vi man göra det själva!

    Motsvarigheten i segling är:
    1 st websajt
    1 st applikation typ http://www.kattack.com/
    100 st Garmin eTrex
    5 st videokameror i 5 båtar
    X st entusiaster

  16. Lars S Jan 8, 2008 Reply

    Handikappregler med korrigeringar i efterhand är nog ganska mediafientliga. Hur kul hade det varit att kolla på Kallas skidlopp om man först när alla gått i mål vetat vem som vunnit…. Håller därför fullständigt med Bosse ovan!
    Tror att vi behöver stjärnor! Och stjärnor måste nog vara individer! Tror dock att man mycket väl kan få ihop teamfokus med individuella stjärnor. Titta på fotbollen och hockeyn! Zlatan, Foppa, Sudden etc lyfter teamet. Kanske borde SSF verka mer för att göra våra bästa seglare ( t ex Lööf) till “riktiga” stjärnor. Verkar nästan som en sport behöver “divor” för att få en riktig kick… Kanske är det därför Conners, Cutts m fl når fram i media i sina länder….. Kanske har vi för mycket Jante i svensk segelsport. Kanske borde man bygga starka “varumärken” kring Lööf etc…..
    …..Kanske vore detta bra även för deras egna resultat då svenska seglare verkar ha en tendens att misslyckas då de hamnar på kanten till medias rampljus vid OS…. Kanske krävs de då att de är vana att vara stjärnor….
    Lasse

  17. Bosse Jan 8, 2008 Reply

    Håller med Dig 100% Lars S, utan stjärnor, inget intresse för media. Fotbollen är intressant Du nämner. Extremt kommersiell sport. MEN, sponsorerna hålls effektivt bort från namnet. IFK Göteborg, Inter, Manchester United osv. Samtidigt har dom stora stjärnor, kanske kan vi jämföra dessa med rorsmännen efter som de syns mest. Men, det är laget som profileras i media främst. Ibland Zlatans stortår osv. Ibland tränaren. Men sponsorerna kommer i andra hand. Seglingen är annorlunda team “den segelleverantören”, team “den något annat” Det blir ingen kontinuitet eftersom sponsorer kommer och går. Det vet media, konsekvensen ingen rapportering.
    Kanske så att seglingen måste vara tydligare att rapportera listor. Fotbollen har oändliga serier.
    Vad har vi?
    Vilka serier kör vi?
    Servererar vi enskilda events, får vi sälja in dessa varje gång. Köper media att följa en serie, då kanske det blir lättare.
    Är fortfarande inne på – vad är det vi profilerar? På vår lokala nivå. Vad vill vi?

    Bosse
    PS
    Jag har inget emot sponsorer. Alls. Men det kanske är ett hinder för att media skall rapportera.
    Jag har hellre inget direkt mot LYS, jo lite kanske, boring som jag sagt tidigare.
    Men, det ÄR otydligt för media/åskådare att se vem som vunnit.
    DS

  18. Calle P Jan 8, 2008 Reply

    En applikation som http://www.kattack.com/ är inte så svår att göra för tex Google Earth.

    Kan ni maila mig era tracks för tex Tjörn Runt så kan jag göra ett försöka få ihop något som visar hur man seglar korrigerat med LYS talet.

    Sedan är det heller inte omöjligt att göra den i realtid men då måste alla vara uppkopplade på internet.

    //Calle mail exilia”snabela”exilia.se

  19. MA Jan 8, 2008 Reply

    Bosse,

    Jag blir lite undrande, vilken nivå inom kappseglingen är du inne på? Jag tror nämligen att man kan glömma enskilda LYS, SYL och onsdagsseglingar i Lerkil, iallafall om vi vill skapa en idrottslig profil som allmänheten kan relatera till. Där måste vi nog fokusera oss på våra idrottsmän, de som seglar 100% av sin tid. Det vi andra gör är ju ett tidsfördriv, ungefär som en runda Golf med vännerna. Sen må vi ha hur dyra, exklusiva, eller fräcka redskap som helst, men vi är långt ifrån våra elitseglare och proffsen.

    Det finns idag sammanslutningar för att driva dessa team, GKSS har sitt OS-sponsor team där de flesta av våra landslagsseglare finns.

    KSSS har ju sitt team osv

    När det gäller serier på vår “korpnivå” så finns det ju nu LYS-serier som säkert kan väcka ett visst intresse i lokalpressen, och där tror jag man måste hänga upp det kring några profiler som sticker ut – Arne K är ju en sådan, han har ju allt, egen blogg, tomteskägg, pensionär och sitt supertrim!

    På det nationella planet måste vi nog skapa förutsättningar för vår OS-seglare, och några andra proffs (ingen nämnd, ingen glömd). Det viktiga är att bygga upp stjärnstatus, “operation stjärnglans” kanske vore något för smarta mediastrateger att jobba med. Självklart skall några av dessa vara frekventa på mingelpartyn, TV-soffor, matlagningsprogram, heminredning osv- De skall synas!

    Folk skall veta vilka Tessie, Freddie och Arnie är, för att ta några ytterligheter som exempel! (låter som syskonen i Saltkråkan…:-).

    Egentligen är ju svensken generellt intresserad av båtliv, så det vore inte helt omöjligt att få dem intresserade av kappsegling, men jag tror att vi först måste sopa framför vår egna dörr, hur skall vi förmå oss själva att intressera oss för annt än vår egna segling? Personligen har jag max två intresseområden inom seglingen, och ett av dem är jag helt låst vid. Jag har i princip gjort hela resan under 40 år som kappseglare, och är tillbaks där allt började, hur man skall få fler ungar att börja kappsegla. Och det är nog det roligaste jag gjort…so far!

  20. Fredriksson Jan 8, 2008 Reply

    På lokal nivå är media lika med den lokala tidningen. ST-tidningen har t ex ganska bra bevakning av seglingen runt Stenungsund, mest tack vare Tjörn Runt, både stora och lilla. Lerums Tidning skriver ofta om jolleseglingen i Aspen och Sävelången. Mycket därför att dom har en tät kontakt med de lokala klubbarna och kontinuerligt får resultatlistor.
    Så här sade Martin Abenius i en intervju som jag gjorde med honom om nystartade Nääs Yacht Club: “Ett sätt som jag har prövat är att jobba där man står. Vi har t ex efter varje tävling informerat vår tidning, Lerums Tidning, vad vi har gjort och vad som har hänt. Vi skriver alltid en rapport och dom har tagit in den. Det betyder att seglarna som är med känner att dom blir betraktade som idrottsmän och idrottstjejer. Det är stort när alla kompisar i skolan och alla kompisar runt omkring känner till att segling är en bra sport.”
    Dom stora tidningarna är mycket sämre på att skriva om segling, ett undantag för GP om Tjörn Runt 2007. Det var ovanligt fylligt.
    Samma sak med TV, jag tror mer på TV på webben. Den utvecklas snabbt nu. Där kan vi få mycket bättre genomslag och där når vi dem som redan är intresserade.

  21. Bosse Jan 8, 2008 Reply

    MA
    Bra fråga. Det var därför jag skrev i något inlägg, vilka är vi? Vad vill vi?Egentligen är det intresset för segling rent generellt. Eftersom jag personligen inte vet så mycket om proffs eller elitnivå så hamnar mitt resonemang på lokalnivå.
    Fast jag tror att problematiken är samma.
    Ett skäl till, skall vi förändra något, så är det lättare att göra det på lokal nivå. Local heroes är OK det också.
    Om inte GP vill rapportera om Björlanda Cup, så kanske det är samma skäl till att media på riksnivå inte vill rapportera om eliten. Man förstår inte segling.
    Jämför gärna med hur fotboll rapporteras, man kan läsa om hur ett ungdomslag i Lerkil klarar sig i en serie. Men ingen rapport från en segling i Lerkil. Vad är skillnaden? Media förstår fotboll, men inte segling. Vi har heller inte förstånd att göra media intresserade. Är det omöjligt? Nej, det tror jag inte. Varför lyckades Curling?

    (Skriver segling därför att fotboll finns i alla former, på gårdsplanen och på elitnivå, allt heter fotboll. Varför skall vi särskilja mellan kappsegling och segling? Tror inte man skall använda för mycket olika termer.)

    När man vet sin marknadsposition, vad som skiljer segling från andra sporter, varför media skall intressera sig osv, då är det enkelt att kommunicera med media.
    Då kan man applicera detta på lokal nivå liksom på elit nivå. Det är bara val av media (Kungsbacka tidning, GP eller SVT) som skiljer.

    Bosse

  22. Vill bara säga att vi har redan startat TGWR. Prologen till “The Global Warming Race” gjordes på nyårsdagen i Långedrag. Vi bestod av tre tvåfyraseglare som inte gjort mer än att konstatera att det numera går att segla på nyårsdagen.
    Vi lovar återkomma med ett mer publikt arrangemang nästa nyårsdag. Förhandlingarna är inledda med SVT om sändningar i tv då det tydligen blev för dyrt att sända backhoppning i Garmish. Vi lovar att vara modesta i ersättningskrav.

  23. MA Jan 8, 2008 Reply

    OK!

    Då tror jag vi kan göra följande gruppering:

    Grupp 1 = elitseglare på landslagsnivå i OS-klass, eller seglarproffs i matchracing, Americas Cup, Volvo Ocean Race. 100% heltidsseglare.
    Subgrupp 1.1 = Enskilda seglare
    Subgrupp 1.2 = Team (Victory Challenge, Ericsson, Hansen)
    Subgrupp 1.3 = Projekt (ensamsegling runt jorden, etc)
    Subgrupp 1.4 osv fyll gärna på!

    Denna grupp kan vara intressant för rikstäckande media, här skall vi skapa seglingens kändisar!

    Grupp 2 = Mer än bara ett fritidsintresse, seglare som gärna åker till olika platser i världen för den idrottsliga utmaningen. De tränar och seglar året runt, de ha ofta en eller flera sponsorer.
    Subgrupp 2.1 = Enskilda seglare som brinner för sporten (typ Arne K, för att nämna någon)
    Subgrupp 2.2 = Team (typ ski.it, segelmakare m.fl)
    Subgrupp 2.3 = Projekt (inget nämnt, inget glömt)

    Det är här vi finner de som oftast finns med helt seriöst på Faerder, TR, GR eller IMS VM. De är inte där för att bara ha skoj, de är mycket proffsiga i allt, från träning till genomförande. Här räcker det inte med bara fräcka teamkläder! Denna grupp kan i vissa fall vara intressant för riksmedia, men oftast är det på regional nivå vi ser dem (Typ GP, VästNytt, LokalTV)

    Grupp 3 = Fritidsintresserade, årets höjdare är Tjörn Runt/Lidingö Runt, eller några LYS seglingar, trivsel och party är viktigt för denna grupp. Några är drivande med sina projket, några har t.om fått sinn spinnaker sponsrad (typ Kalles Rör), en del är måna om att alla har samma seglarjackor, gärna svart…ofta är de inte enhetliga för här får man plocka ihop besättningen. Frugans kusin, eller svågern får hoppa in när det kniper, och han har oftast Fjällrävens gröna jägarställ istället för MPX stället!

    Här finns de så många subgrupper att jag inte orkar dela in dem.
    Men synonymt för denna grupp är att den är absolut störst av alla. Det eventuella mediaintresset finns i annorlunda berättelser, eller lokalbladets nyhetstorka (de brukar gärna ta emot färdigt materiel, gärna kryddat med trevliga bilder). Ingen regatta är för liten för några rader! Men försök inte med GP eller några andra större tidningar, TV är helt ointresserade!

    Tycker jag iallfall!

  24. Raffinera mera Jan 8, 2008 Reply

    Ärligen är nyhetsvärdet av grupp två inte ens intressant annat än för den närmast sörjande. Reklamvärdet utanför seglingsvärlden är starkt begränsat och det är sällan dessa får igen pengarna. Korptävlingar i fotboll har heller inget nyhetsvärde trots en i övrigt stark mediasport.

    Nä satsa på att ha färre SM-medaljer att dela ut. Endast i de riktigt stora klasserna och OS-klasserna. SM-tecknet blir urvattnat annars. Förslag – SM-status över 50 båtar i klassen annars RM. Borde då leda till att vi får större konkurrens i vissa klasser och lägre i andra. Stämmer bra med SSF:s pyramid, bredd föder topp och topp föder bredd. Inte dagens urvattnade med duktiga seglare som vunnit en klass och därmed överger den för att bli ungefär lika bra i nästa osv. Slöseri med talang men bra för egot.

    Vill sen någon kolla om det finns en mästarnas mästare så finns ju den tävlingen.
    (seglar i klass som i så fall skulle tappa SM-status för att inte detta skall missförstås)

  25. Lars S Jan 8, 2008 Reply

    MA:
    Gillar din kategorisering. En grupp som kanske kan läggas till är Ungdomskappsegling. Ungdomsidrott tenderar i många sporter att få ett ganska stort och delvis eget mediautrymme (t ex Lilla Sportspegeln). Denna grupp tror jag dessutom är av stor vikt för att långsiktigt skapa ett nationellt intresse för en sport. Man börja med att påverka i låg ålder (förmodligen ett skäl till att sporter som Snowbord lyckats med en fantastisk utveckling). Denna kategori ligger enligt mitt tycke mellan din 1:a och 2:a.
    En ytterliggare kategori är “Icke-kappseglarna” som också inverkar. I denna grupp finns subbgrupper som Semesterseglare, Långfärdsseglare, Äventyrsseglare, etc. De sist nämnda kan faktiskt vara viktiga för att synliggöra segling även om det inte handlar om kappsegling….
    Utifrån en sådan segmentering kommer marknadsstrategierna, som Bosse påpekar, att bli ganska olika.
    Lasse

  26. Author
    Peter Gustafsson Jan 8, 2008 Reply

    Något som faktiskt biter i media är ju många deltagare. Andra sporter utan fixstjärnor syns ju bara när det är folkfest. Jag tänker 5-dagars i orientering, Novemberkåsan, Stockholm Maraton, Vätternrundan, Vasaloppet. I övrigt är dessa sporter också ganska osynliga.

  27. Author
    Peter Gustafsson Jan 9, 2008 Reply

    Det där med SM-status är ju en speciell fråga, men det verkar faktiskt inte vara intressantare ur medias perspektiv om det är 55 båtar eller 21 som seglar ett SM?

    Sedan får man väl den media man förtjänar:

    Man kan ju roa sig med att kolla in SM i Express 2007. Borde ju vara det sportsligt största som vi har på kölbåtssidan? Inget pressmaterial. Inga pressbilder. Inga besättningsprofiler. Ingenting? Det som fanns var väl det som Arne snickrade ihop efter målgång och la ut på regatta.nu?

    Nu finns det en video från evenemanget. Helt OK, men blir jag sugen på att åka och titta? Eller att börja segla Express? Börjar juniorer fundera på att byta till den här häftiga klassen (gråtrist, skvalpigt & tjuvstarter)? Knappast.

    Och det var säkert ett kanonarr, men paketeringen suger.

    Och så här är det på de flesta svenska arrangemang.

    Jag som bloggare får jättebra dagliga email-rapporter från finska landslaget i segling. Inklusive snygga bilder. Jag får också bra material från norska arrangörer och förbund. Får jag något från svenska klubbar eller förbund (StSS undantagna)? Skulle inte tro det.

    Frågan är var skon klämmer? Engagemang? Tid? Pengar? Kompetens? Eller tycker man inte det är viktigt?

  28. MA Jan 9, 2008 Reply

    Eftersom jag står mitt i “juniorsmeten” är det min uppfattninga att våra ungdomar som kappseglar i princip varje helg, och tränar 2 -4 ggr per vecka, är ganska ointresserade att segla “gubbklasser”. De är vana att segla redskap som är 100%, och skall de ge sig ut och kappsegla vill de inte framstå som blåbär med ett halvslappt gäng! För att de skall finna det intressant vill de givetvis att de båtar som de hoppar in i är “top of the line”, annars blir det bara pinsamt och tråkigt. Själv hade jag samma inställning efter många år i jolle, soling och starbåt, där var det alltid de bästa materielet som gällde, det var liksom normen. Att då kliva ombord på en “halvbra” staketracer kändes väl inte som någon direkt utmaning. I de flesta kölbåtsklasserna finns det en liten procent som kan vara jämförbara, men de är kanske inte inom ekonomiskt räckvid för en 20 – 25 åring som pluggar och får prioritera mellan nudlar eller köttsoppa. Men de är säkert intresserade att vara med bra projekt, där tror jag att man kan göra mer. Emil Wiberg har gjort ett bra jobb med detta! Det finns mycket bra kunskap och kappseglingserfarenhet därute. Använd dem, inte bara som vikt på railen, utan som taktiker på bankappsegling. Eller som starter, de är inte rädda för något.

    När det gäller SM-status och många klasser så ser jag inte att problemet ligger där. Om man vill segla SM i Folbåt så tror inte jag att det tar uppmärksamhet från SM i Express, eller någon annan klass. Att vara bäst i sin klass är väl trevligt, men jag tror inte någon seglar Neptunkryssare för att få nationell mediabevakning. Faktum är att svenska skidförbundet har långt mer än våra antal SM-tecken, men media och allmänheten känner bara till ett fåtal av dessa som särskilt betydlesfulla, samma gäller faktikst många andra idrotter (friidrott bland annat).
    Det är inte den kategorin som skapar mediaintresse, inte ens Expressen skapar annat intresse, trots att det är vår största kölbåtsklass. Här får vi nog tills vidare vara nöjda med lokalpressen, alltså kategori 3. I allmänhetens ögon är det ointressant, så och media!

    Men jag tror att det går att vända – först av allt måste vi jobba internt, sen måste vi enträget beskriva den idrottsliga profilen. Vi är idrottsmän/kvinnor. Och det är inget fel att använda lokalpressen, ju fler ställen som kappseglingen beskrivs på, desto större chans är att fler regional media hakar på. Som exempel kan ni som satsar lite mer, skicka in en rapport till er lokaltidning, oavsett om ni bor i Falköping eller Skara, så är det alltid intressant! Nuvarande stämpel som snobbsport, glidare och andra tillmälen har vi själva skapat, och det finns de som gärna vill att vår sport skall vara smal, och otillgänglig. Ett sätt att skapa folklighet är att bjuda in det lokala fotbolls-/hockey-/innebandylaget på en kvällssegling, placera ut lagets spelare i olika båtar, bjud in någon som kan prata om teamwork, eller som har landslagsmeriter i segling. Det är en mumsbit för lokalmedia och jag lovar att spelarna tycker det är ett kul inslag, nästa gång blir ni utmanade på en skojmatch i deras sport!
    “if you can’t beat them – join them”!

  29. Fredriksson Jan 9, 2008 Reply

    Som ett litet men tydligt exempel på sportjournalisters synpunkter och kunskaper kan nämnas att Sportbladets lista på de 100 bästa idrottarna 2007 innehåller en seglare, Fredriks Lööf som tillsammans med gasten Anders Ekström kom på 76 plats! OS-klara Therese Torgersson och Vendela Zachrisson kom inte ens med på listan.

  30. Bosse Jan 9, 2008 Reply

    Håller med Dig Peter, Expressklassen borde vara mer synliga, men lider enligt min uppfattning av problemet att vi inte vet hur media skall attraheras.
    Avsaknad av marknads position helt enkelt.

    Det är för mig pudelns kärna, vad skall vi göra för att media skall rapportera?

    Skall jag vara lite provocerande så SM, olika indelningar etc är lite av att tassa runt problemet. Tycker jag.
    Skall det bli en förändring måste produkten segling vara attraktiv för media.
    Segling på olika nivåer attraherar media på olika nivåer. SVT kommer inte att sända från Björlanda Cup, det är korrekt. Den synkroniseringen sker nog ganska automatiskt tror jag.

    Efter 29 comments så vet vi att media inte är intresserad……….
    (inte negativ mot alla comments, absolut inte, men några är fokuserade på historien)
    Är det inte dags att försöka tänka framåt och ändra det?!
    Kanske dags med en ny tråd, där man bara kan göra comments om framtiden?! Medveten om att detta är provocerande, detta är inte mitt mål, utan mitt mål är att göra Media intresserad av segling. Det har Expressklassen och alla andra seglare fördel av.

    Bosse

  31. Author
    Peter Gustafsson Jan 9, 2008 Reply

    Helt rätt Bosse, jag klurar på ett upprop så startar vi på nytt.

    “måste produkten segling vara attraktiv för media”

    Produkten segling måste vara attraktiv för deltagarna, potentiella deltagare, fans, familjer, sponsorer, arrangörer och många andra. Och media såklart. Men det grundläggande problemet är ju exakt detsamma: brand/image/positionering/paketering.

    Nån som har koll på vem som skulle vara guru på det här inom idrottsvärlden? Vilken sport har lyckats bäst de sista åren? Vilken klubb?

    Har förresten SSF nån som ansvarar för “varumärket” segling?

  32. Peter K Jan 9, 2008 Reply

    Jag tror Peter börjar närma sig pudels kärna när han skriver “Man kan ju roa sig med att kolla in SM i Express 2007. Borde ju vara det sportsligt största som vi har på kölbåtssidan? Inget pressmaterial. Inga pressbilder. Inga besättningsprofiler. Ingenting?”

    Min erfarenhet av journalister är att de är ganska lata (alt bortskämda) i grunden och vana att få presskit som beskriver det de skall täcka. Vi kan ha synpunkter på att det är så men vi kan inte påverka det. vad vi däremot kan påverka är att det från klassförbunden görs snygga pressmappar innehållande presentation av klassen och som kan kompletteras av arrangören med deltagarinfo (gärna m bild o meritförteckning) och vald info från NoR.
    Vill man bara få in resultatet i en tidning bör man besöka tidningen och säkerställa en kontaktperson att kommunicera med. Att bara skicka fax eller mail till nyhetsdesk eller red sekreterare funkar oftast inte.
    Vill vi få mediabevakning måste vi anstränga oss lite också. Inte bara klaga på att fotboll får utrymme. Glöm inte att nästa samtliga sportjournalister har lirat boll – de flesta har aldrig kappseglat om ens seglat. Dock är samtliga människor och är lika påverkningsbara som du och jag.

  33. Andreas i missmatch Jan 10, 2008 Reply

    Jag tror att skall man segla SM, skall det vara 1a båt i mål som vinner.
    Att se en 25 år gammal express vinna en tävling är ur ett medialt intresse ganska lågt. Även om det är duktiga seglare och stenhård kamp i den klassen.
    Har kan vi inte jämnföra oss med friidrott eller liknande eftersom redkspaen inte är i fokus i friidrott utan där är det enskilda prestationen.
    Sen skall vi väl inse att vinna SM med en träningsdos på 1-2 dagar/vecka inte väcker speciellt stor respekt? Jag har satsat på golf på proffesionell nivå där man tränade 40 h /vecka även under vinteruppehållet. Och ändå klarade jag inte cutten i europatouren…

    Att ha SM i matchracing eller ha seglarens mästare i en modern båt tror jag är det enda som kan ur ett medialt intresse fånga uppmärksamhet.

    Båten bör ju vara en intressant o sportig båt.
    En flerskrovsbåt för kora möästarens mästare vore något kanske?
    Tänk om
    tänk nytt

    MVH Andreas

  34. Lars S Jan 10, 2008 Reply

    Andreas:
    Här tycker jag att du är ute och cyklar! Vet du hur mycket seglare tränar? Visst finns det klasser där seglare vinner SM med en ganska liten momentan träningsinsats i bagaget, men då får man inge glömma att de flesta kappseglare har börjat kappsegla i 7-8 års åldern. Under många av barnåren tränas det oerhört intensivt. Utöver träning på vattnet handlar det om fysträning, regelträning, meck etc. När barnen blir ungdomar intensifieras detta ytterligare. Många hamnar periodvis i någon OS-klass. Kollade själv för ett tag sedan i gamla träningsdagböcker som jag hittade hemma hos föräldrarna och i 20-årsåldern då jag seglade bräda rörde det sig om ca 250 seglingsdagar per år med flera vintrar vid medelhavet i 3-4 månader. Utöver detta fys, regler, mental träning, meck etc…. Seglingsträningspass blir i denna livsperiod ofta ganska långa (inte ovanligt 5-8 timmar) då man fysiskt inte “går sönder” (i alla fall inte kortsiktigt…) av segelträning på det sätt som löpare, hoppare, kastare etc gör…
    Tiden går. Vissa seglare fortsätter en elitkarriär (tyvärr alldeles för få). kanske i OS-klasser, IACC, VOR. Hur dessa tränar är ganska uppenbart. Då är segling ett heltidsjobb. Segling året runt från morgon till kväll…. Några ynka 40 h/vecka rör det sig inte om här…. För oss vanliga dödliga inträffar något annat i denna ålder. Vi ser hur barndomsvännerna som inte hållt på att “leka med båtar” börjar komma upp i den civila karriären och bildar familj. Vad som händer är att vi börjar plugga… Nu räcker inte pengarna och tiden till den ambitiösa kappseglingen. Andra värden upptäcks också… Kanske blir det en Express. Här seglar nog många 3-5 dagar i veckan under sommarhalvåret. På vintern är det lungt med undantag för lite båtmeck, fysträning, etc. Här växer succesivt Andreas “oseriösa” SM-vinnare fram. Ofta har seglaren då hunnit bli 35-50 år. Följaktligen har denna person en 30-40 år av seglingsträning bakom sig. Många år med mycket hög intensitet. Andra år ganska modesta. Tycker inte att detta känns så slappt… Personligen har jag svårt att tänka mig att dessa personer ur ett livstidsperspektiv lagt färre timmar på segling än de golfspelare som spelar nå nationell elitnivå (många ganska unga)….

    Huruvida det är avgörande att redskapet är modernt och häftigt ställer jag mig också tveksam till, även om jag personligen är mycket för utveckling och häftiga snabba båtar. Här handlar det nog mycket om vad man fokuserar på. Redskapen eller idrottsmännen. I linje med ovanstående diskussion tror jag att en sport vinner medialt då fokus ligger på idrottsmannen – stjärnan! Titta t ex på F1 som är så tekniskt intensiv. Det är ändå mestadels fokus på förarna och inte på bilarna. Ytterst få stora sporter har dessutom en radikal teknikutveckling. Visst kan segelsporten locka med häftiga båtar, men vi har nog lika mycket (eller mer) att vinna på att synsliggöra det sportsliga i seglingen (tittar man på en del av de TV-sändningar som kommer från t ex NZL och AUS så ser man ofta hur väl media lyckats kommunicera det sportsliga).
    Lasse

  35. Lars S Jan 10, 2008 Reply

    …. kom på en sak till gällande våra “oseriösa” SM-vinnare…. Alla dessa samlades ju i höstas vid Mästarnas Mästare i Sandhamn. Ett jättefint arrangemang av SSF tyckte nog i alla fall de flesta av oss som var med. Kanske inte sportsligt, men socialt. Skälet till dessa var att man kände så många av deltagarna. Detta var i stor utsträckning just den typen av personer som jag beskrivit ovan. Individer som under mängder med år tränat och slitit i olika klasser. Många med elitbakgrund även om dagens träningsdos inte är på den nivån. Seglingskompetens är dock ganska erfarenhetsberoende. Alla dessa dagar och år som dessa personer tidigare i livet lagt bakom sig har lett till att dom vunnit sitt SM. Man vinner inte SM året efter man lärt sig segla. Vill man gå så fort fram i en sport får man väl välja höjdhopp istället!

    Förövrigt skulle jag gissa att om man plockade in någon gammal avdankad världsetta i golf som numera bara spelar för skojs skull 1-2 dagar i veckan på ett SM i golf så skulle övriga deltagare få passa sig…. Men det har jag egentligen ingen aning om då jag aldrig haft det minsta intresse för det spelet….
    Lasse

  36. Andreas i missmtch Jan 12, 2008 Reply

    Lars S
    Som du observerade prtde jag ur ett massmedilt perspektiv.
    Dessutom har du rätt i tt många seglar intendivt upp till 20årsåldern men sedan faller träningsdosen tillbaka då de inte nådde ända fram till landslagsnivåer.
    Det är få idrotter man lever på rutin som i segling,där har du en poäng.
    Det är få seglare som i 40årsåldern tränar aktivt. Men ser du på andra sporter är deras kunskap en färskvara. Men pga seglingens utspridda tätskickt så är bredden i varje klass ganska låg. Det är därför jag börjat kappsegla igen. Mycket enklare att i segling göra reslutat än i golf eller hockey eller fotboll. Att göra resultat är roligt då man känner att man utvecklas o närmar sig de bättre seglarna.

    En professionell lirare som un der några år varit borta från elitgolf och sen kommer tillbaka skulle göra bort sig fantstiskt mycket. Därför kommer de inte tillbaka utan en noga planerad strategi.

    Däremot håller jag med om att mästarens mästare är intressant ur ett medialt intresse. Där finns det en stor medial potential.

    Men kom inte o säg att de flesta SMvinnare har en otroligt hög träningsvivå. (att de har haft det motsäger jag mig inte, )
    Men hade nivån varit otroligt mycket seriösare tror jag att vi hade haft mediabevakning på ExpressSM. Ta konkurensen i 11mOD? som ett annat exempel.Ur medialt intresse så väger denna titel lika tungt. Var det 20 båtar till start i år? Är det en tuff klass?
    IF o Drake är nog tuffare eftersom det är fler båtar osv. Men är det intressanta båtar? Jag tror båtens utseende är viktig.(Framförallt farten och snabba manövrar)

    Segling är toppenskoj och jag tycker det är roligt o utmnade att segla kölbåt även på min amatörmässiga nivå, men som sagt att jg närmar mig för varje pass……
    Kör hårt

  37. Lars S Jan 13, 2008 Reply

    Ok, Andreas nu är vi nog ungefär på samma våglängd… Viktigt är också att tillägga att viss segling inte är helt enkelt att jämföra med annan segling…. Olika båtar ställer olika krav på seglarna. Att vinna ett mästerskap i Laser, Finnjolle eller bräda kräver nog en seglingskompetens som är mer “färskvara” då det är fysiskt krävande, medan att vinna ett mästerskap i många kölbåtsklasser förmodligen handlar mer om ackumulerade erfarenheter. Många av våra SM-klasser är ju av det senare slaget varför jag tycker att det är fel att bara fokusera på den momentana träningsdosen. Sådant förekommer ju även i andra sporter. Ta t ex skytte. Vi har ju haft vissa skyttar av världsklass som periodvis har tränat mycket lite, men när det dragit ihop sig till OS lagt på ett rejält kol i träningen och presterat stort. På samma sätt som viss segling är det nog då mycket deras rutin och livstidsinsats träningsmässigt som gett utdelning.
    En poäng har du i att vi har väldigt många klasser i seglingen som sprider de bästa seglarna. Det finns ju klasser där samma “gubbe” vinner år efter år… En orsak till detta är väl att förhållandevis många seglare fortsätter kappsegla även efter normalt “bäst före datum” i andra idrotter. Det blir då möjligt att ha ganska många klasser. Detta är väl en av seglingens stora fördelar. Att man kan byta till en farkost som ställer andra krav, t ex mindre fysiskt och fortsätta vara konkurrentkraftig upp i åren. Det är nog inte speciellt många duktiga hockyspelare, gymnaster eller skidåkare som fortsätter att år efter år kämpa i tävlingar på nationell nivå efter de avslutat sin elitkarriär… Verkar på något sätt som att seglare vägrar att lägga av trots att de inte kan segla och träna som de gjort tidigare. Kanske inte så bra medialt att ha alla oss “gamlingar” drällande, men jäkligt skoj för oss själva…
    Medialt hade det säkert varit bättre att bunta ihop alla seglare i en enda klass – “The Class”, men tveksamt om det varit bra för utövarna. Som jag tidigare hävdat i denna diskussion ser jag en viktig avvägning då det gäller en sports utveckling. Sker den för publikens och medias bästa eller utövarnas bästa? Mellan dessa två sidor finns säkert krav som både korrelerar positivt och negativt…. Vad vill vi ha?
    Själv är jag numera också en sådan där amatörseglare som bara tycker att det är skoj. Tror inte att det är på denna nationella nivå som vi skall verka för eller förvänta oss mediabevakning. Däremot tycker jag att det är ett misslyckande då man inte lyckas uppnå detta gällande de många seglare som vi faktiskt har på internationell toppnivå…
    På nationell och lokal nivå tror jag de flesta sporter får räkna med viss anonymitet (fotboll och hockey undantagna). Själv vet jag t ex som ickegolfare inte ett dugg om vilka spelare som finns nationellt. Internationellt känner man givetvis igen namn som Woods och Sörenstam, men sedan tar det stopp…. Tar man längdskidor kan man fråga sig hur många som hade koll på Charlotte Kalla för två månader sedan…. Skilnaden är att när man gör internationellt genombrott i dessa sporter blir man stjärna och hamnar i fokus. Tyvärr har segelsporten inte lyckats med detta. Undrar t ex hur många ickeseglare som har koll på Lööf trots alla hans medaljer och framgångar…
    /Lasse

  38. Andreas i missmatch Jan 13, 2008 Reply

    Vilka internationella seglare har vi som är mega stjärnor?
    Motsvarande Tiger Woods,Carl Lewis, Michal Jordan, David Beckham, Zinidin Zidanne etc…

    Seglingen hade Roussel Coutts, Dennis Connor

    Håller dock med dig att OSklass seglarna förtjänar ett betydligt större media fokus efter som de tränar jättehårt.
    Men som jag sade gäller detta inte i de flesta SM klasser i Kölbåt.
    Men jag tror på mästarens mästare, eller seglinges seglare eller vad man vill kalla det.
    Kora det bästa seglaren. Där borde Media vara framme.

    Kör hår se upp bakifrån roder i lä
    Andreas

  39. Lars S Jan 13, 2008 Reply

    Andreas:
    När vi glider över mer mot mediabevakning i diskussionen vet jag inte hur stor inverkan det har hur hårt idrottsmännen i en sport tränat och slitit för att nå resultat. Själv tittar jag på många sporter på TV och tycker att det kan vara både roligt och spännande utan att egentligen ha en djupare inblick i den bakomliggande träningen. Denna förståelse kan väl egentligen bara de som utövar sporten på hög nivå ha och vanligen är detta bara en minoritet av åskådarna. Ungefär som du har koll på golgträning med din bakgrund och jag på seglingsträning.

    Som jag skrev ovan tror jag inte heller att vi skall förvänta oss att media skall bevaka SM och nationella tävlingar i allt för stor omfattning. Det är ju faktiskt ganska få sporter som har hårdbevakning på arrangemang på denna nivå…. Får man upp fokusen på segling på elitnivå tror jag dock att möjligheterna till lokal bevakning ökar. Är det inte vad som hände med golfen. Genom att Sörenstam blev en svensk megastjärna fick publiken och media upp intresset för golf och den generella bevakningsnivån ökande. På samma sätt har det väl varit med tennis, utförsåkning och friidrott.

    Den svåra frågan är nog hur dessa mediala mediastjärnor skapas. Vi har ju definitivt haft seglare som varit på denna nivån resultatmässigt, men ändå inte nått fram i media. Elvström har väl oerhört mycket mer prestigefulla resultat än Tiger Woods. Med guld i fyra olika OS lär han ju vara störst i OS-historien gällande samtliga sporter…. hans dominans periodvis enorm – ett av OS-gulden van han väl i Finnjolle med gipsat ben… Personligen tror jag att det är här marknadsföring, mediarelationer och varumärkesbyggande kommer in på allvar! Inte på lokalklubbens lilla LYS-segling…
    Lasse

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.