Hur profileras segling?

Som fredagsvideo visade jag en promotionfilm för Skandia Geelong Week. Jag efterlyste då också lite mer stuns i hur de svenska regattorna marknadsförs.

Detta utmynnade i en intressant diskussion.

Några citat nedan:

Hur profileras segling? Vid anmälan till ett race är det swe xyz med ägaren kalle svensson. Vid rapportering framhäver man gärna ett sponsornamn på båten för att få denna glad. Den som vinner tävlingen är ett team ombord, som ingen vet vem det var. Rorsman tar ofta 100% av creddet.
Så, hur skall media förhålla sig?
*Är det båten man följer, SWE xyz?
*Är det båtnamnet man följer?
*Är det klubben man seglar för?
*Är det båtmodellen man följer?
*Är det teamet (som inte officiellt inte finns)?
*Är det sponsorn?
*Är det rorsman?
*Är det ägaren?
Jag tror inte media är intresserad av reda ut hur man skall förhålla sig till detta, utan väljer en sport med tydliga utövare som längdskidåkning. Så en av frågorna är, tycker jag, vad är det vi serverar media av ovan alternativ?

Personligen tycker jag det är riktigt tråkigt att följa alla större seglings event, utav det skälet att det inte finns några personer att följa. Jmfr med F1, STCC, Frölunda Indians osv där finns det tydliga personligheter man kan relatera till.

Hur vill vi profilera seglingen? Vad är det vi rapporterar till media?
Hur vill vi ha det?

Jag tror att detta också är ett av skälen skälet till den större populariteten i matchracing – det är enkelt. Det finns bara en vinnare och en förlorare på banan vid varje match. Precis som i de flesta andra lagsporter. Det taktiska spelet går att förstå även om man inte är invigd. Men är mediepopulariteten i matchracing STOR? Nej, det är den ju inte. Den lockar uppenbarligen inte TV-mediet i någon större omfattning ens på internationell nivå (förutom AC då). Än mindre på lokal nivå.

Håller helt med om att det i större sammanhang är båten man engagerar sig i. I AC finns ju en annan fördel och det är att båtarna i stort sett representerar länder. Enkelt att förstå.

Sedan finns ett litet problem i kappsegling och det är att rätt så ofta är matchen avgjord alldeles “för tidigt” för en publik. Det är rätt sällan det finns någon “spurtkänsla” i segling.

Vad gäller shorthanded så handlar väl det mer om strapatsen att folk ger sig ut på haven ensam? Ungefär på samma nivå som att man tänder på Orange II-projektet? “Fan, grabbarna SEGLAR alltså jorden runt på 50 dagar. Sjuuuukt!”. Eller äventyrsexpeditioner som när Skinnarmo skidade över Antarktis. Annars skulle ju 2.4 och Laser röna stort medieintresse i likhet med längdåkning? Och det gör de ju inte direkt.

Segling fungerar bra som TV-sport i flera länder. I Frankrike t ex, och England och i länder där seglingssäsongen är betydligt längre än i Sverige. Down Under är segling en stor TV-sport.

Bosse har en poäng i att media har svårt att veta vem eller vad man ska fokusera på. Båten, skepparen eller besättningen. Är det båten så är den oftast kopplad till en sponsor och då är det kört. SVT visar helst inga varumärken om dom inte är tvungna och de kommersiella kanalerna vill inte visa varumärken utan att få betalt för det. I SVT hette det t ex inte “Volvo Ocean Race” utan bara “Ocean Race”

Enklare då med skepparen om det är en känd sådan.

TV säger själva att kappsegling är svårt att förstå för dem som inte kappseglar själva. Bara en sån sak som att första båt i mål inte behöver vara vinnare.
De seglingar som har fått mest mediautrymme de senaste åren är matchracing och där finns inte det problemet. Där har vi en nöt att knäcka.

Är det riktigt att summera läget som så här?:

1 Vi vet inte vad vi marknadsför
2 Media accepterar inte smygreklam
3 Person identiteten för rorsman och/eller besättningen finns knappt.
4 Kappsegling är svårförstådd

Min kommentar till ovan
1 och 2. Bilen i racing är sådär intressant, märket på fotbollskorna nja. Nike och Volvo tycker nog annorlunda, men media skalar bort detta så gott det går. Tror vi att media är intresserade av vilket båt vi seglar? eller vilket märke vi har på seglet? För längdskidlöparen så är skidorna jätteviktiga med det är inte det som syns i media. Jag tror man skall dämpa detta rejält. Inse att det är bara vi som bryr oss om detta.

3. Det saknas idoler och prestationer rent generellt. För ett fotbollslag skall lyckas, måste man ha forwards som skottar mål, dom syns, men alla vet att utan laget är dom inget. Samma med tränaren. I stort sett så marknadsförs laget som helhet, individerna är sekundärt. Hur är det i segling? Knappt rorsman och sedan inget mer. Tror, skall media intressera sig måste teamet marknadsföras, hur man tränar, laddar upp, har för målsättningar osv. Som det är idag är det en stor egotripp för rorsman som hellre vill snacka båt än teamet som tävlar.

4 Entyps segling borde väl inte vara svårare att förstå än 400 meter häck, först i mål vinner!
Handikappsystem finns väl i många sporter så det skall väl inte vara så svårt. Amerikansk fotboll och Baseball är väl inte de lättaste sporterna att förstå, lyckas de medialt. Hyfsat bra…..
Det ligger på oss att förklara de handikappsregler som finns. Det skall inte behöva vara så svårt.

Summering, tror Peter har rätt, det måste finnas förebilder som media kan följa under en säsong. Förebilder som tränar, sätter upp mål, bygger teamet, racar, ibland vinner, ibland förlorar. Detta så att media känner med dessa killar/tjejer. Passion osv. Konsekvensen av detta är att tona ner materialet.

Det skulle vara intressant att höra en media ansvarig på en fotbollsklubb ta del av ovan resonemang.

Det finns många viktiga synpunkter i inläggen ovan. Förmodligen är många av dessa delorsaker i den mediarelation som segelsporten har. Ytterst tror jag dock att att journalisternas syn på segelsporten i sig är avgörande och publikens syn underordnad.

Här tycker jag dock att man kunde önska lite mer av de tunga aktörerna i svensk segelsport (SSF, storklubbarna etc)! Det är självklart ingen enkel sits de sitter i, men personligen saknar jag en professionell marknads- och mediasatsning. Kanske är jag blåögd och fartblind eftersom jag sysslar en hel del med marknadsföring och försäljning i mitt jobb, men jag upphörs aldrig att förvånas över den amatörmässiga nivå som man ofta verkar agera på…..

Vi klarar ju faktiskt inte ens själva att marknadsföra vår sport internt, jag lovar att de flesta av er inte skulle känna igen Fredrik Lööf, eller Therese Torgersson om ni mötte dem på stan i vanliga kläder! Och de är våra största OS-seglande stjärnor vi har!

Jag tror det är många frågor som behöver besvaras innan man kommer vidare. Men egentligen är det ju ingen skillnad på seglingsporten eller att bygga ett kommersiellt varumärke och ha en plan för hur man kommunicerar innehållet i detta?

Ibland känns det lite som att vi förväntar oss att någon annan skall göra jobbet åt oss. Men jag tror att alla måste arbeta utifrån sin plattform, och fundera på hur just jag (eller vi) laddar mitt varumärke – som enskild seglare, som team, som kappseglingsarrangör, som klubb eller som förbund.

Inget av detta är ju magi, utan många (också bland seglarna) jobbar ju med detta professionellt.

Och min gissning är, att traditionella media (tidningar och TV) inte är en så viktig del av detta som man kanske tror? Om målet är att få fler att börja segla, eller byta från jolle till kölbåt eller komma på min fina regatta, så går det att jobba mycket smartare.

Det finns massor av bra exempel också i vår sport, och nästan alla har en tydlig profil där de verkligen har kommit fram till vad och hur de vill kommunicera. Bland racen tycker jag Archipelago Raid och Lysekil Women’s Match sticker ut medan traditionella race som GR eller TR har starka varumärken (av historiska skäl) men har lite svårt att förnya dem? Profiler bland seglarna finns ju många, men få jobbar aktivt på sitt varumärke (var är Freddie Lööfs blogg med sjyssta videoklipp). Klubbarna är väl också hyfsat traditionella?

Något att skriva en uppsats på?

Frågan är var man skulle kunna hitta ett forum för att jobba med dessa frågor, som ju är gemensamma mellan både klubbar och seglare?