Skip to content

100 Comments

  1. Sunden
    Jun 5, 2009 @ 09:48

    Det verkar bli det bästa av två världar – kallt och måttligt med vind. Det blir guld….

    Reply

  2. Joachim
    Jun 5, 2009 @ 10:30

    Får vi se dig på twitter under resan?

    Reply

  3. Daniel
    Jun 5, 2009 @ 10:46

    Jag har lassat brutalt med fleece, kommer bli hyfast kyligt i natt misstänker jag :-P

    Reply

  4. Johan Andersson
    Jun 5, 2009 @ 11:52

    Vinden ser väl rätt bra ut för de som seglar HAV. Kommer bli spännande..

    Reply

  5. Anders
    Jun 5, 2009 @ 13:58

    Daniel!

    Det var ett tag sedan vi körde natt på väskusten. Det är inte så farligt….fast det är ju kallare i grodhavet

    Reply

  6. Johan
    Jun 5, 2009 @ 14:23

    Väderläget är bästa träningen inför Gotland, styrkorna lär inte vara segelmakarnas idealväder. Ska bli skönt att komma ut och känna att allting sitter där det ska… Varm mat kommer också passa väl gissar jag.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jun 5, 2009 @ 18:27

    Gullholmen, på väg mot Hållö… 2 m/s från NV. Kanske skall vrida till V i natt, men fortsatt lätt. Har blåst småspik hela veckan men nu är det lugnt…

    http://twitpic.com/6ocu0

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jun 6, 2009 @ 17:28

    Resultat Sandhamn Open Hav – havsbanan avklarad. Någon som var med? Damage reports?

    Sandhamn Open HAV startade på fredagskvällen den 5 juni med kyligt men vackert väder och en nordanvind på 10-12 m/s. Av 36 anmälda båtar kom 32 till start. Tidig lördagmorgon kom Anthem i mål som första båt, tätt följd av AirIV. Under natten fortsatte nordanvinden med 10-12 m/s och en krabb sjö vilket orsakade att sju båtar fått bryta, främst pga roder- och seglelhaveri

    http://old.ksss.se/php/visaklass.php?segling=271&klass=ORC%20INT
    DU SOLEIL II 25 Ingvar Hertzman 585,6 1
    BIRGITTA 26 Team Birgitta 587,2 2
    XPLORER 18 Team Xplorer 654,0 3
    AIR IV 7 Christer Carenfelt 540,7 4
    ABSOLUTE BLUE 28 Hans-Åke Nordstedt 602,3 5
    AVANTIME 16 Christer Ahlbäck 608,3 6
    VIOLA 2 Stefan Engström 562,3 7
    CHAZARA 14 PO Andersson 557,0 8
    VENDETTA 13 Team Reomti 587,4 9
    ADELINE 20 Lars Karlöf 635,6 10
    IMPERIET 34 Fredrik Westin 610,8 11
    AIDA 35 Lennart Evrell 601,1 DNC
    DATACOM 22 Ralf Aspholm 582,4 DNF
    MAX MATTHIESSEN 29 Mats Runström 585,3 DNF
    PERFECT EXCUSE 12 Ellipsen bygg 630,4 DNF
    SHAKIRA 36 Christer Cederblad 624,3

    http://old.ksss.se/php/visaklass.php?segling=271&klass=SweLYS/SRS
    ANTHEM 10 Sune Fogelström 1,4700 1
    TEAM IT RESURS 6 Jonas Sandberg 1,4000 2
    TEAM SAVEN 4 Olle Axelsson 1,3200 3
    VIKINGPRODUKTER 27 Urban Trange 1,2800 4
    CEFRICA 33 Bengt Nilsson 1,3300 5
    FREDELLS 17 Team FREDELLS 1,2500 6
    LIVSLUST 38 Tycho Tullberg 1,3300 7
    KATARINA 2 3 Hans Holmqvist 1,3100 8
    NAOMI 11 Tobias Hemmingsson 1,1800 9
    SAGITTARIUS 30 Svante Järnberg 1,1700 10
    BEST OF BRANDS 39 Marcus Morberg 1,2500 DNC
    ENGLA 9 Kess Simmasgård 1,2500 DNS
    ILDERIM 21 Axel Wallenberg 1,5500 DNF
    INGA FROM SWEDEN 5 Richard Göransson 1,3000 DNC
    LA GANADORA 8 Johan Kull 1,2900 DNF
    LADY GODIVA 37 Christofer Grimås 1,2500 DNF
    MON AMIE 23 Roland Bergman 1,1600 DNF
    MUM 31 Urban Sidh 1,3300 DNS
    MY-X 24 Gustaf Fröberg 1,3700 DNF
    SJOMANYACHTING.SE 19 Lars Sjöman 1,3300 DNF

    Reply

  9. M.Sundberg
    Jun 6, 2009 @ 18:12

    Sju båtar fick bryta? Bara 4 som gick i mål i SWE/Lys..

    Reply

  10. Team Styrbord
    Jun 6, 2009 @ 21:29

    Bra drag på havet runt 15 sann vindhastighet. Kul bana med varierad segelsättning. Vind hela banan det mojnade under 10 m/s vid 6 tiden på morgonkvisten. Vinnaren i LYS körde en egen bana som ingen annan körde. Ett litet kreativt grepp. Och ett trix i hur man spar en timme utan att behöva runda de märken som alla andra rundade.

    Reply

  11. Stefan Peterson
    Jun 7, 2009 @ 12:59

    Hej

    Gjorde en bra start och hygglig första läns. Vi gick bra i kryssen efter ALMA men det var något konstigt med focken. Vi fick ta hem flera gånger i fallet men avlastaren verkade rappa. De båtar vi såg gick vi bra mot seglade om en Arcona 400 på höjd. Efter rundning fick vi inte ner focken, en bra läns till när vi närmar oss märket åker Nicholas vår hjälte upp i masten för att få ner focken och hittar där en längre reva i masten. Beslaget har vandrat ner och skurit upp masten vilket var vad vi upplevde som att avlastaren rappade. Kryssade tillbaka till Sandhamn för storen och tog motor därefter.

    Stefan
    Perfect Excuse

    Reply

  12. Jocke
    Jun 7, 2009 @ 16:31

    Annars för oss gick det jävligt bra, med en härlig spinnaker segling. Efter rundningen av den gula bojen ner mot Alma så konstatera vi att fockfallet satt virat runt spinnfallet och valde då att skicka upp en gubbe i masten för att lösa detta. 15knop undanvind med en gubbe i masten :)

    Spinnaker bogen sedan från Horssten ner mot Alma gick som fan, vi funderade först på om vi hade valt fel spinnaker och övervägde att göra ett byte. Vi lugnade oss några minuter och konstaterade att när loggen började ligga mellan 14-18 knop konstant i fart och APP W/A på ca 90grader att det ändå var rätt spinnaker så va de bara att hålla i sig och åka. Med en topp på 20.8knop så var det en härlig bog.

    Vi hade två mindre skador ombord, en kille som fick storskotet snurrat runt armen vid en gipp och blev däckad och en kille som blev kraftigt sjösjuk. Vi fick segla båten då på 7 personer vilket ändå gick rätt bra.

    Totalt sätt är vi nöjda med helgens seglingar ute i Sandhamn, slutade tvåa på havet 5min efter Du Soleil och trea totalt räknat med banseglingarna. Nu åker vi hem och preppar båten för Gotland runt då vi ska ge grabbarna på Du Soleil en ordentlig match liknande den från förra året då det va slag dueller mellan oss runt hela ön.

    Synes på bryggan under Gotland runt.
    /Team Birgitta

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Jun 7, 2009 @ 17:13

    Låter som ett (väl) häftigt race för många.

    Resultaten uppe nu: http://old.ksss.se/php/visasegling.php?segling=271
    Osäkert hur KSSS räknar då 9-DNS-DNS knappast slår DNF-5-6? Inga protester kring vägvalen på havsracet?

    Reply

  14. Christer
    Jun 7, 2009 @ 17:57

    Vi körde enbart havsracet, kallt som fan va d…
    Efter första rundningen av Alma hade ratten börjat lossna sakta men säkert, undersökte kryssen upp men hitta inte felet så fortsatte köra, ratten blev lösare och lösare och när vi kom in märkte vi att max 2 timmars segling till så hade vi stått med ratten i näven. Muttern som höll fast ratten hade börjat gänga loss sig mer och mer. En 24 hylsa löste problemet så nu sitter den. Bra och lärorik träning inför kommande seglingar var det.

    Reply

  15. Fredrik Forsman
    Jun 7, 2009 @ 18:07

    Härlig, rolig men kall segling. Boe som sköter fördäck ombord inledde havsköret vid första rundningen med att fånga en skön brottsjö med halvöppen jacka och kragen stående som en tratt. Blöt in på kalsångerna men utan att klaga med ett knyst ens ;-)

    Gifte mig utomhus förra helgen, 25 grader varmt och klarblå himmel. Känns nästan overkligt vilka skillnader. Å andra sidan satt jag inte på en reling och mötte soluppgången men tror nog att det hade varit en smula skönare den natten ändå.

    Roliga seglingar, känns kul när besättningsarbetet fungerar ombord. Ser verkligen fram mot Gotland runt och Race Week. Får bara hoppas att vi blir tillräckligt många båtar på Race week för att det ska bli segla av.

    Fredrik Forsman – Du Soleil

    Reply

  16. Daniel
    Jun 7, 2009 @ 19:04

    Havsköret kul som tusan, faktiskt roligare att snurra rund en massa märken nära land än att bara köra ett par lång ben, bra KSSSS! Fort gick det dessutom, tror inte vi hade under 12 på loggen en enda gång på undanvindarna. Bra genomkörare inför GR för att testa både material och personal. Sen var vi hyfsat ute och vimsade på banan idag, men men, med lite mer träning så ;-)

    Daniel på Air IV

    Reply

  17. Patrick L
    Jun 7, 2009 @ 21:22

    Havsköret räknas med faktor 3 och bankören med faktor 1.

    Reply

  18. Tompa
    Jun 7, 2009 @ 21:35

    Vi hade samma problem som ni hade Christer, ratten lossnade på slutet av spinnakerbogen ner mot Dämban, med en hyfsad broach som resultat. Tyvärr hade vårt viktpolis-kollektiv rationaliserat bort 24-hylsan, så det var bara att försöka styra hem mot Sandhamn med autopiloten.

    Svinkallt var det, att sitta på railen var lite som att fastna i en sittlift i flera timmar. Men banan var kanonkul, fortsätt med det KSSS. Pyttipannan på Lökholmen var kanon och söndagens banseglingar var fina de med.
    /tompa (Max Mathiessen)

    Reply

  19. Per
    Jun 7, 2009 @ 22:04

    Kul segling. Vi på Xplorer hade inga problem med vinden men det blåser ju inte så starkt på vår låga mastnivå. Trots den fina seglingen är det dock lite trist och ligga och dra själva på havet så vi hoppas ni andra “småbåtsseglare” (GPH>620) skärper till er och kommer igen så vi har några att segla om…

    Reply

  20. • Reflektioner från Sandhamn Open « tangosailing.nu
    Jun 8, 2009 @ 07:48

    […] kommentar på blur.se beskriver rätt väl hur kallt det var ute på havet: “Svinkallt var det, att sitta på […]

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Jun 8, 2009 @ 08:37

    På grund av att vissa av båtarna har saker att reda ut med sina försäkringsbolag, så har jag på begäran lagt ett par inlägg “on hold” tills det är utrett.

    Hoppas det är OK – och att allt löser sig till det bästa!

    Reply

  22. Johan
    Jun 8, 2009 @ 10:02

    Längsta broachen i mitt liv, ca 20 min drivandes med stallad köl och läskigt drag i spinnfallet och kvarvarande spinnskot. Masten stod kvar men revan i spinnen efteråt är nog 20+ meter… Det blev segelmakarnas idealväder i alla fall.

    Reply

  23. Daniel
    Jun 8, 2009 @ 10:15

    Men HUR kan Anthem stå som vinnare i LYS fortfarande? Dom har så uppenbart skitit i en rundning???

    Reply

  24. PelleL
    Jun 8, 2009 @ 10:24

    “Rant mode on”
    Det är väl som vanligt…….ingen som orkar protestera. En Jury kan (får, skall) inte diska en båt på hörsägen. Det är medtävlarnas förbannande skyldighet att protestera om man ser ett regelbrott.
    “Rant mode off”

    Reply

  25. Patrick L
    Jun 8, 2009 @ 10:24

    Var det någon som protesterade?

    Reply

  26. Johan
    Jun 8, 2009 @ 10:29

    #23 Daniel.
    – Protesten mot Anthem avslogs av domarna. Formella skäl…
    Seglingsledningen tilldömde däremot Anthem 5% straff på seglad tid för att ha rapporterat “Passage” av Almagrunder enligt 9.3 i föreskrifterna felaktigt. Marginalen till IT-resurs var dock nästan 11%
    Ansökan om gottgörelse från Anthem för att förskrifterna följts avslogs även den av seglingsledningen med implicit motivation att det inte var viktigt för placeringen etc.
    Mycket intressant regelbitande, men rimligen borde KSSS i fortsättningen avstå från att förskriva 270-gradersrundning av kasunfyrar samt att leverera banbeskrivning grafiskt etc.
    N.B. Förra årets bana på Gotland Runt föreskrev inte rundning av Gotland alls, utan enbart av märket syd om Hoburgen…

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Jun 8, 2009 @ 10:35

    Vad var det för “formella skäl”? Vem protesterade?

    Är det bara jag som tycker att en publik “notice board” online borde vara en självklarhet 2009?

    Reply

  28. Johan
    Jun 8, 2009 @ 10:42

    #27, protesten…
    Protesteranden hade enligt juryn inte uppfyllt kraven på en protest enligt regel 61.1. mer specifikt aldrig visat flagg.

    Reply

  29. PelleL
    Jun 8, 2009 @ 10:53

    Då så……sorry till medtävlarna…ni har uppenbarligen försökt…=) Om det är som det låter så tycker jag Anthem borde göra det rätta nämligen utgå

    Reply

  30. Peter Gustafsson
    Jun 8, 2009 @ 10:53

    Kan man inte få till en formellt riktigt protest så förtjänar ju Anthem faktiskt att vinna? Kanske skall någon lägga 10 minuter av sin träningstid på att sätta röd flagg och fylla i ett formulär?

    Eller har KSSS fipplat?

    Reply

  31. Daniel
    Jun 8, 2009 @ 11:11

    Men det är ju lite fischy att visa flagg för någon flera distans ifrån varandra mitt i natten, eller???

    Reply

  32. PelleL
    Jun 8, 2009 @ 11:14

    Ja visst…..men reglerna kräver faktiskt det….även om motståndaren inte kan se den.

    Reply

  33. Johan
    Jun 8, 2009 @ 11:39

    KSSS / kappseglingsledningen har utdömt ett straff (5% tidstillägg) till Anthem för det fel kappseglingsledningen ansåg att Anthem begick när den väg Anthem seglade tydliggjorts för KSSS. Se #26

    Reply

  34. LA
    Jun 8, 2009 @ 11:46

    Gynnar seglingen som sport ?? NOT!

    Reply

  35. Mats
    Jun 8, 2009 @ 12:06

    Härlig bana som KSSS fick till på havet. Imponerande segling av Du Soleil som vanligt. Birgitta har nog fartrekordet med sina 20 knop. Vi tjöt rätt bra i aktern på Air IV när loggen landade på 17,6. Sen är vi rätt säkra på att vi inte tjuvade på söndagen.

    Reply

  36. Johan
    Jun 8, 2009 @ 12:19

    Låter som om Anthem borde utgå på egen begäran. Hade det varit jag så hade jag direkt gått in och begärt att inte få vara med i resultatlistan. Att de sedan får ett tidstillägg är ju bara löjligt. Tänk om man skulle gena och så tänker man “med genvägen kortade vi den seglade tiden med 7%, tidstillägget är bara 5%, det här vinner vi!”.

    Anthem har fuskat.

    Reply

  37. Johan Andersson
    Jun 8, 2009 @ 12:58

    Anthem har ett väldigt lågt lystal, 1.47. Lite båtdata:
    Längd: 16,50 m
    Bredd: 4,65 m
    Djup: 3,20 m
    Vikt: 14 ton
    segelarea (kryss): 160 kvadratmeter.

    Jämför med tex Arcona 460 (lys 1.45)
    längd: 14,20 m
    Bredd 4,20 m
    Djupg. 2,44 m
    Depl. 10,20

    Inte konstigt att man hamnar först i alla race man ställer upp i med detta mättal. På första länsen stod de stilla i minst 15 minuter med gennackern som en flagga från masttoppen. Trots det är de först i mål och med väldigt stor marginal till tvåan

    Reply

  38. Hans B
    Jun 8, 2009 @ 13:08

    Hej. Det var vi (IT Resurs) som protesterade mot Anthem. Ute på banan trodde vi att Anthem avbröt seglingen. Väl i mål fanns ingen prel resultatlista som angav att Anthem hade gått imål. Så länge de seglade samma bana var de aldrig framför Landmarken och när de gick imål var de plötsligt långt före. När vi väl upptäckte att de stod i listan så hade vi redan lämnat Sandhamn och var på väg hem. Efter en snabb kontroll med seglingsledningen att de verkligen hade gått imål vände vi för att protestera. Då var kl ca 11. När vi vände tyckte protestkommiten att vi borde ha satt en protestflagga. Det är ok med mig för jag tycker att seglingsledningen skulle ha lämnat in en protest så fort de fick kännedom om hur Anthem har seglat banan. De har själva visat för seglingsledningen hur de har seglat. Att seglingsledningen sedan lägger in en protest om rapporteringen istället för att de inte seglat banan tycker jag är skandal.
    /Hans

    Reply

  39. Peter Gustafsson
    Jun 8, 2009 @ 14:25

    Låter som en “förhandlingslösning” :-)

    Lite som när KSSS skulle dela vinsten i LYS under Gotland Runt 2007, trots att den ena båten inte hade mätbrev. http://www.blur.se/2007/07/05/det-ar-en-klass-for-familjer-och-sa-vidare/

    Reply

  40. Olle Axelsson
    Jun 8, 2009 @ 14:34

    Märklig historia det här, kan vi ha en klass och totalvinnare som har bevisligen inte har kört samma bana som vi andra? Vi på Team Saven såg på AIS att att Anthem körde en annan väg men trodde att dom hade brutit.
    Att protesten sedan inte går igenom kanske är formellt rätt men hur känns det att ha ett resultat som inte är korrekt för besättningen på Anthem?
    Fin och kul segling både på fredag/lördag samt söndagens banseglingar.
    Det finns också andra fel i resultatlistan, vi är inskrivna med ett LYS på 1,32 men det är höjt till i år, korrekt LYS för Arcona 400 är 1.33.
    Hoppas att det är bättre koll till Gotland Runt.

    Reply

  41. Johan
    Jun 8, 2009 @ 15:25

    Att segla olika bana och att segla fel bana är inte samma sak.
    Observera att Kappseglingskommitten inte valde att straffa Anthem för segling av fel bana utan för felaktig rapportering.
    Den springande punkten var nog att ett flertal deltagare seglade fel bana då de rundade ett av märkena som kommitten hade tänkt men tvärtemot hur densamma hade uttryckt det i beskrivningen.

    Reply

  42. Johan Andersson
    Jun 8, 2009 @ 15:34

    #41 Vet du att kappseglingsledningen hade skrivit fel i banbeskrivningen, vad gäller rundningen av alma om SB?

    Reply

  43. Johan
    Jun 8, 2009 @ 15:37

    #42 muntligen Ja. De hade inte tänkt att alla deltagarna skulle runda en fast kasunfyr 270 grader under segling på natten i kraftig sjögång.

    Reply

  44. Hans B
    Jun 8, 2009 @ 15:51

    Alla de båtar vi såg rundade som det stod i banbeskrivningen. Konstigt att seglingsledningen tycker det är ok att en båt seglar en bana som är så pass mycket kortare. Läser man dessutom regelboken så har Anthem inte seglat banan även om en babordsrundning hade varit naturligare.

    Reply

  45. Robert Carenfelt
    Jun 8, 2009 @ 16:12

    Som vi seglade i söndags så kommer vi behöva gena ordentligt på Race Week:-) Härligt att vara igång, grattis till The Hertzmans!

    Reply

  46. Peter Gustafsson
    Jun 8, 2009 @ 22:24

    Här är KSSS sammanfattning av helgen.

    Men… seglades det inte LYS? Lätt att glömma av det som inte är ORCi? Någon på KSSS får ta tag i informationsbiten, både kring Gotland Runt och här. Man får inte behandla seglare på det här sättet!

    F18-Team Thule, Express-554, J80-TungVIII och X35-Matrixen vinnare i BAN.

    Sandhamn Open startade 5 juni med Havskappsegling på fredag kvällen. Natten mot lördagen bjöd på vindar på 12 m/s och krabb sjö. Söndagens banor seglades i vackert väder och stadig vind. Av 32 startande i HAV vann Du Soleil II med Ingvar Hertzman, KSSS, som skeppare.

    Bankappseglingen seglades i fyra klasser: F18 med 17 startande, Express med, 11 startande, J80 med 12 startande och X35 med 8 startande. Det blev 3 race vardera under lördagen och söndagen, i vackert väder och stadig vind 8-10 m/s.

    Vinnare i F18 blev Martin Strandberg och Johan Örtendal, MSS, som spikade 5 av 6 race. I Express vann 554, Martin Angsell, KSSS, på 8 poäng, tätt följd av Tung VIII, Björn Gustavsson, SBK, med 9 poäng.

    J80-klassen vanns av Väderlek, Viking Kjellström, KSSS. Av X-35:orna vann Matrisen, Robert Szabo, KSSS, som spikade samtliga sina seglingar.

    Under lördagsafton förenades seglande och funktionärer över en förstärkt pyttipanna vid varvet på Lökholmen medan solen dalade.

    Tävlingsledningen fick motta många positiva kommentarer från de seglande för arrangemangen.Tävlingsledare Sten Edholm var mycket nöjd med helgen och tackade både seglare och funktionärer för en väl genomförd regatta.

    Reply

  47. Larsa
    Jun 8, 2009 @ 22:57

    Reply

  48. Team Styrbord
    Jun 9, 2009 @ 14:44

    Men det väll alla, vad KSSS eegentligen tycker om lys ” något som katten släpat in “.
    Det är inte lätt i mörker och blåst veta att en båt seglat en egen bana, när man tror att de brutit. Vi låg och jagade ca 10 min bakom anthem när de plötsligt svänger 90 grader. Vi var helt säkra på att de brutit eftersom de haft lite problem med gennakern tidigare på kvällen.
    Vi missade helt klart att sätta upp protest flaggan. Det var protestkommioten som frågade om flaggan. Dock verkar inte det gälla vid alla tillfällen. När vi klöv Finngulf 43 förra året på så var det ingen som frågade om protestflagg. F 43 ahde inte hissat någon sådan.
    Då var vi sportsmän och tog på oss skulden. Fast egentligen så var finnen lovartsbåt och lurade oss att slå. Han följde inte med trots att han skulle gjort det. Skepparen själv erkännde att han och övriga på F 43 hade kollat på Erikson som rundade Alma samtidigt.

    Tråkigt att det är kreativa lösningar på banval som helt går emot tävlingsledningens mening som ska avgöra vem som vinner eller inte.

    I övrigt så var det ett riktigt kul race.
    Jonas Sandberg Skeppare Team IT Resurs

    Reply

  49. Feffe
    Jun 9, 2009 @ 16:40

    “Var lovatsbåt och lurade oss att slå”
    ?
    // F.

    Reply

  50. Peter Gustafsson
    Jun 9, 2009 @ 20:59

    KSSS har uppdaterat sina nyhater och har nu med LYS-klassen. Well done!

    http://www.ksss.se/sv/NyheterMedia/Nyheter/Du-Soleil-II-vinnare-i-Sandhamn-Open-HAV-/

    Reply

  51. Peter Gustafsson
    Jun 10, 2009 @ 13:38

    Seglare och tävlingsledning på KSSS,

    tittar man på mätbrevslistan på SSF (http://www.ssf.se/tk/lys/matbrev-klara.asp) så har Anthem ett mätbrev med koden “- – V”. Alltså deras mätbrev innehåller ingen gennaker eller spinnaker…

    Vi låg och jagade ca 10 min bakom anthem när de plötsligt svänger 90 grader. Vi var helt säkra på att de brutit eftersom de haft lite problem med gennakern tidigare på kvällen.

    Har man kontrollerat mätbreven för de båter som är med, eller görs detta på något speciellt sätt på KSSS?

    Reply

  52. Urban
    Jun 10, 2009 @ 15:32

    Har varit i kontakt med KSSS om detta!!

    Reply

  53. Team Styrbord
    Jun 10, 2009 @ 16:07

    Oj, det här vart spännande. Deras gennaker var blå och säkert 10% större än våran. Vi låg bredvid dem på väg mot alma rundningen.

    Team IT resurs

    Reply

  54. Peter Gustafsson
    Jun 10, 2009 @ 16:34

    Någon som kommer ihåg hur det har sett ut på tidigare race, exempelvis Gotland Runt 2007 + 2008?

    De har aldrig haft gennaker i sitt LYS-mätbrev.

    Anthems mätbrev.

    Reply

  55. Team Saven
    Jun 10, 2009 @ 16:36

    Om jag inte helt missminner mig så hade Anthem en jätte genacker på söndagen, i huvudsak orange tror jag. Gick som ett skott, snygt seglat med bra skärningar. Men som sagt var på fel LYS.

    Reply

  56. Johan
    Jun 10, 2009 @ 16:44

    Hoppla, Anthem seglar med gennaker fast dom inte får det. Frågan är om det var någon som hissade protestflagga, annars lär det vara godkänt. Hahaha

    Varför kan inte Anthem fatta att de borde utgå, oavsett vad KSSS säger. De har fuskat, medvetet seglat en kortare bana, och man kan inte lösa det genom ett tidsstraff. De kommer aldrig att ses som vinnare, alla kommer att söka lösningar på att få diska dom.
    Fö väldigt bra att plocka fram deras mätbrev som visar att de inte får segla med gennaker eller spinnaker.

    Anthem, UTGÅ!

    Reply

  57. Sam V
    Jun 10, 2009 @ 16:58

    2007 seglade de GR med gennaker. Vill minnas att den var och/eller blå/lila/rosa.

    Reply

  58. • Sandhamn Open-vinnaren Anthem diskuteras « tangosailing.nu
    Jun 10, 2009 @ 18:21

    […] Följ diskussionen om Anthem och Sandhamn Open på Blur.se […]

    Reply

  59. Jochen
    Jun 10, 2009 @ 19:57

    Anthem seglade såväl Sandhamn Open som GR förra året med gennaker. Det verkar helt klart som medvetet fusk. Lystal 1,47 på en 54-fotare borde väl få den sömnigaste kappseglingarragör att åtminstone höja en aning på ögonbrynen. Kanske läge att alltid kolla segraren efter målgång-
    En sak till: Var hittar man Lys-breven ?

    Reply

  60. Jan
    Jun 10, 2009 @ 21:49

    Hmm, månne man tänker segla Gennaker på GR i år?
    SWE 50755 Anthem / Tripp 54 Sune Fogeltröm SweLYS/SRS RYC, Runnmarö Yacht Club

    http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Kampanjer/Eurocard-Gotland-Runt-/Deltagarlista/

    Reply

  61. Christofer
    Jun 10, 2009 @ 22:21

    Anthem seglade på LYS 1.47 i GR både -07 och -08…

    Reply

  62. Team Saven
    Jun 11, 2009 @ 08:16

    Undrar hur det kommer att gå i GR för Anthem? Med ett nytt mätbrev så blir LYS troligen högre än max LYS för GR ( 1,48 ), vad händer då ?

    Reply

  63. Börje Borg
    Jun 11, 2009 @ 09:04

    Hej,

    Hur får man tag i det faktiska mätbrevet?

    /Börje

    Reply

  64. Mikael Bogefors
    Jun 11, 2009 @ 09:29

    Jag blir mer och mer glad att jag seglar ENTYP…

    Reply

  65. Kalle
    Jun 11, 2009 @ 09:38

    Roligt för dig Mikael.

    Reply

  66. Mikael Bogefors
    Jun 11, 2009 @ 10:09

    Jovisst är det kul med entyp. Kanske fler borde tänka i dom banorna istället för att gnälla på olika lystal osv. Handikappsegling kommer aldrig bli helt rättvist hur mycket man än diskuterar.

    Reply

  67. Johan Andersson
    Jun 11, 2009 @ 10:34

    #66 Men det minsta man kan begära är väl ändå att man inte fuskar och hissar spinnacker när man tagit ut mätbrev utan detta segel.

    Reply

  68. Mikael Bogefors
    Jun 11, 2009 @ 10:53

    Såklart men har någon som kommenterat här sett mätbrevet?

    Reply

  69. Harald
    Jun 11, 2009 @ 11:06

    Jo entyp är ju det enda rätta. Då får man dra upp vilken spinnaker man vill. Ej heller behöver man hålla på med båtoptimering eller kontrollmätning av båt eller segel. Och ingen fuskar.

    Reply

  70. Calle P
    Jun 11, 2009 @ 11:15

    Nej just det seglar man entyp så fuskar ingen…

    Reply

  71. Team Saven
    Jun 11, 2009 @ 11:17

    #68 Jag har sett mätbrevet och sett att Anthem seglat med genacker på både havsbanan och söndagens banseglingar.

    Reply

  72. Christofer
    Jun 11, 2009 @ 11:25

    #68 se Peters inlägg #54, där kan du titta på det aktuella mätbrevet.

    Reply

  73. johan
    Jun 11, 2009 @ 12:20

    #69
    Säg inte att det är mindre fusk, mätningar och kontroller bara för att du seglar entyp. Segla ett mästerskap så får du se på kontroller och mätningar. Men vid entyp så har man bättre koll på varandra, det som är tillåtet eller förbjudet för *mig* är även det för alla andra. I entyp kan man se om någon ex hissar en spinnaker med udda form eller storlek och reagera.

    Reply

  74. Mikael Bogefors
    Jun 11, 2009 @ 12:43

    Håller med Johan. En annan parameter är att i den klass jag seglar vägs bland annat slumpvis utvalda båtar. Hur många tror att ett SWE lys mätbrev tex innehåller rätt vikt på båten?

    Vill man segla på så lika villkor som möjligt är det entyp som gäller oavsett klass så är det bara. Sen går det givetvis att försöka “fuska” även där men chansen är större att man åker dit= färre fuskar= mer rättvist.

    Micke

    Reply

  75. MiniMe
    Jun 11, 2009 @ 14:07

    det står för övrigt även i mätbrevslistan att Anthem inte ska segla med Spinnaker eller gennaker (kod: – – V; *ingen spi* ingen gen*folding).

    Reply

  76. harald
    Jun 11, 2009 @ 17:32

    Sarkasmen i mitt inlägg #69 var riktad mot #64. Tydligen har sarkasmen tappats på vägen mellan tangentbordet och websidan. Någon borde hitta på en smiley som skulle påvisa sarkasm (åt de som inte förstår det själva) :)

    Reply

  77. HenrikA
    Jun 11, 2009 @ 17:44

    Hej! Om detta med Anthem är sant kan inte SSF göra något liknade den dom som han som seglade på kajaken vid Tjörn Runt fick? Där fanns väl ingen protest inblandad eller har jag fel där? / Henrik

    Reply

  78. david andersson
    Jun 11, 2009 @ 19:20

    mätbrev för Anthem
    Fogelström Sune One Off Anthem
    50755 1,47 –V Kölbåt 2009-06-10

    Reply

  79. Urban
    Jun 11, 2009 @ 19:53

    Nya resultatlistor kommer upp så fort KSSS har checkat att allt är rätt och riktigt.

    Reply

  80. Christofer
    Jun 11, 2009 @ 20:33

    Då bör KSSS även revidera resultaten för -07 och -08. Anthem har följande resultat i LYS:
    2007 Sandhamn Open: 2:a
    2007 Gotland runt: 5:a
    2008 Sandhamn Open: 5:a
    2008 Gotland runt: 4:a
    I samtliga seglingar har Anthem seglat med LYS 1,47. KSSS som ibland får ett löjes skimmer kring sig när det handlar om att arrangera kappseglingar borde ta detta på största allvar. Fusk, medvetet eller inte, MÅSTE beivras! Tar inte klubben detta på allvar, hur ska seglarna kunna ta dem på allvar då?

    Reply

  81. Martin
    Jun 11, 2009 @ 22:12

    Hur kommer det sig att mätbrevet är utfärdat 2009-06-10? Fanns det något tidigare det ersatte som såg likadant ut? 10/6 var ju igår…

    Reply

  82. Mauritz
    Jun 11, 2009 @ 22:31

    Är detta Anthem?
    Några bilder på väg ned mot Alma tagna från FF36 – innan vi bröt spi-bom och satte en fin reva i seglet…

    http://lh6.ggpht.com/_yDd-39VyO_4/Si0z9tAGozI/AAAAAAAAADM/KMwmwlD6t6g/s576/P6050216.JPG

    http://lh6.ggpht.com/_yDd-39VyO_4/Si0z4wWBlHI/AAAAAAAAACc/WOsUVZp-y_U/s576/P6050227.JPG

    Reply

  83. Kjell Marthinsen
    Jun 11, 2009 @ 22:38

    Varje gång ett mätbrev skrivs ut sätts den dagens datum på mätbrevet. Den 10/6 efterfrågades mätbrevet till Anthem och jag skrev ut en kopia.
    Vi jobbar för närvarande med att utveckla en modul till seglarförbundets hemsida där alla giltiga mätbrev presenteras.

    Reply

  84. Tompa
    Jun 12, 2009 @ 00:25

    Nämen stopp här nu.

    På #82 bild nr 2 kan man tydligt se att det är INTE är någon gennaker eller något annat segel.
    http://lh6.ggpht.com/_yDd-39VyO_4/Si0z4wWBlHI/AAAAAAAAACc/WOsUVZp-y_U/s576/P6050227.JPG

    ———————————————
    Det där är ju en flygande spinn-rocka, en hona! Hanarna är helt vita.

    De flyger oftast omkring bland cirrusmolnen, men ibland om våren dyker honorna ner till havsnivå, biter sig fast i en snygg segelbåt, parar sig och lägger ägg. Det kan ta ett dygn eller så innan hon är klar, och under tiden ser det faktiskt ut som att båten har hissat ett stort färgglatt segel.

    Så pliiis, beskyll inte Anthem för att fuska, det är nästan helt omöjligt att bli av med en kåt spinnrocka.

    Och till nästa år kommer det att kläckas en massa små färglada Feva-segel i Anthems buk.

    Reply

  85. Sam V
    Jun 12, 2009 @ 08:10

    #82 Det är Anthem. Samma spinnrocka de haft klängande på sig i några säsonger nu.

    Reply

  86. Börje Borg
    Jun 12, 2009 @ 09:44

    Det är ganska tyst ifrån Anthem och Fogelström’ar pågen i den här diskussionstråden.

    Hallå Sune – vad gäller?
    Får ni segla med spinnaker och/eller gennaker?

    Börje

    Reply

  87. Team Saven
    Jun 12, 2009 @ 14:02

    Enligt uppgift så har Anthem på egen begäran bett att utgå från Sandhamn Open 2009 pga att man seglat med felaktigt mätbrev. KSSS kommer innom kort att uppdatera informationen.

    Reply

  88. CB
    Jun 12, 2009 @ 14:15

    Reply

  89. Mattias
    Jun 12, 2009 @ 19:03

    Att högljutt gapa “fuskare” utan att höra vad Anthem har att säga är lågt.
    Uppenbart är att de har gjort fel (på flera punkter) men jag har mycket svårt att tro att de medvetet skulle “fuskat” med gennaker/spinnaker – om de ville skaffa sig fördelar så skulle de med all säkert valt ett mindre uppenbart sätt, slarvigt men “fusk”? Att missa bansträckningen är inte heller så påläst, men “shit happens” och det är naturligtvis inte okay.. men “fusk”?

    Mitt förslag är att de som har svårt att tro att det hela har skett på grund av slarv, misstag eller obetänksamhet direkt kontaktar Anthems skeppare och får höra hans version istället för att spekulera och peka finger här eller på andra bloggar och forum.

    Reply

  90. Mats
    Jun 13, 2009 @ 12:15

    Jag har tävlat hela mitt liv i olika idrotter hela mitt liv. Seglat har jag gjort sen jag kunde gå. Segling är en komplex redskapsgren där många gör sitt livs kanske största investering. Standarden på båtar och besättning är idag så hög att det är en kamp om varje meter på banan oavsett vilken klass man seglar. Säkerhetsutrustningen och kraven på besättning och båtar höjs ständigt och det upplevs av dom flesta som något positivt. Gotland Runt är idag ett stort arrangemang som lockar toppbåtar och besättningar från när och fjärran (kolla IRC på G-R) men också många amatörer som kanske bara seglar en tävling. Nästan alla kommer hit med en förhoppning att placera sig bra oavsett om man seglar LYS, ORCi eller IRC. Man vill tävla på så lika villkor som möjligt. I alla andra idrotter kontrollerar man redskapen minutiöst men inte i segling. Är det inte dags att kolla t.ex. 1-3 i alla klasser och några slumpvist utvalda vid större tävlingar. Inte för att jag tror att det fuskas medvetet utan helt enkelt för att skapa förtroende till tävling och mät regel?

    Reply

  91. Hans Gunnarsson
    Jun 18, 2009 @ 07:44

    #90, men för i …, det ärt LYS vi pratar om. Den klass som är till för att amatörer (som jag) ska kunna kappsegla utan en massa krångel.
    Tror du man kontrollerar innebandyklubbans böjning på millimetern när i korpen?

    Om man är så förbenat orolig för fusk och orättvisa, segla någon annan mätregel, eller entyp. Låt LYS vara för de som inte vill ha massa krångel utan vill kappsegla på hyfsat jämna villkor, och övriga till “proffsen”.

    /rant mode off.

    Reply

  92. Niklas
    Jun 18, 2009 @ 08:04

    Visst kontrolleras det klubbor även i korp-innebandy. Det kanske är olika på olika distrikt. När jag spelade innebandy i Korpen för ett antal år sedan kollades det klubbor, och det var ett krav att minst en i laget skulle genomgått regelkurs.
    Det är klart man ska kontrollera båtar även i LYS.

    Reply

  93. Hans Gunnarsson
    Jun 18, 2009 @ 09:26

    Nu går vi lite off-topic, men när jag spelade korpen var det inte direkt reglerna som var fokus, tacklingar etc var legio. Tror inte nån kände till reglerna. Samma när jag spelade div 2 basket på äldre dar.

    Sen kan man ju kanske säga att det endast var ett exempel? Vände mig mot formuleringen “i alla andra idrotter kontrollerar man redskapen minutiöst”. Om vi ska börja kontrollera LYS lika mycket som andra så fine, men då får vi hitta på en ny regel för amatörerna, kanske kalla den NYS (Nya LYS?) och sen kan proffsen ha LYS och IRC och ORCi etc…

    Jag motsätter mig inte kontroll, men det måste få finnas en skillnad mellan LYS och övriga regler, annars tappar ni åtminstone mig som precis börjat kappsegla men kanske vill fortsätta lite mer “på riktigt” sen, och då kommer jag definitivt titta på de andra mätreglerna för att det ska bli mer rättvist.

    /back to work

    Reply

  94. LA
    Jun 18, 2009 @ 09:44

    Lys/srs. vad tror ni snittet är i nedlagda kronor per år för låt oss säga topp 10 LYS-båtarna i kappseglingar som GR, sandhamn open, Tjörn Runt, w2sb ….
    Det blir en hel del skulle jag gissa.
    Kul då om man kan lita någotsånär på att det är fair kappsegling.
    kanske dags att mäta lite fler båtar.
    #hans, tycker att du har lite fel. eftersom det kappseglas seriöst med srs/lys då måste regeln efterlevas.

    Reply

  95. Hans Gunnarsson
    Jun 18, 2009 @ 10:32

    Hmm, kanske det som är “mitt” problem, att det satsas för mycket i srs/lys?

    Topp 10-båtarna i LYS borde inse att de vinner gärdsgårdsserien, och att det inte är så svårt för Roger Federer att vinna div-2-tennis i Sverige.

    Jag får starta en kampanj, “SRS/LYS är för medelmåttor och nybörjare”. Vad säger ni om den? :)

    Reply

  96. LA
    Jun 18, 2009 @ 11:04

    Hans, jag tror det är såhär:
    arrangörer av tävlingar vill såklart ha många deltagare och därför “släpper in” lys/srs i sammanhang där det kanske inte passar så bra.
    Och kan folk anmäla sig till lys/srs så seglar folk där, det är ju gratis, även om de borde lägga pengar på att mäta båten och segla i en seriösare mätregel.

    Att srs/lys passar bäst på mindre lokala klubbseglingar är det inget snack om.

    hursomhelst så är det ingen enkel fråga.

    Reply

  97. Team Styrbord
    Jun 18, 2009 @ 14:59

    Håller med om att LYS inte är optimalt, men det är det billigaste sättet.
    Vi försökte vara med i IRC förra året, men arrangören krävde endorsed.
    Märkligt tyckte vi, eftersom det går att blanda endorsed med icke vid kappseglingar i England. För att få ett endorsed måste man väga båten. Vilket i vårt fall, First 50, skulle kosta runt 10-15 000 kr. Om man inte väger så får båten vikten av den lättast inmätta båten. Vilket vi inte hade något problem med. Men eftersom det inte gick att segla IRC när det inte var endorsed så hade vi inget val.
    Kändes lite onödigt att hiva iväg 10 lax för ett mätbrev vi skulle använda vid 1 segling (GR). Lys var då ett bättre alternativ rent kostnadsmässigt.

    Reply

  98. Peter
    Jun 18, 2009 @ 21:41

    Det förekommer i större eller mindre utsräckning kontrollmätningar runtom i landet. En del som upptäcks att hamna utanför specifikationen i båtdatablad eller mätbrev är kanske omedvetna men det förekommer tyvärr även fullt medveten fusk. En annan sak är att man borde veta vad man kommer till kappseglingsbana.

    Fallet Anthem kan det visserligen vara så att de inte var medvetna om att de hade ett mätbrev utan undanvindsegel. Det innebär dock att de hade missat att ansöka om ett sådant samt att inte hade tittat på mätbreven under flera år. Sanningen vet båtägaren.

    Iom mätbrevsinfo ligger nu ute på nätet så kan seglaren kolla upp och lämna in protest där fusk misstänks. Vidare kan man även anmäla seglare som fuska för osportslig uppträdande hos SSF.

    Reply

  99. Roy Stewart
    Jun 21, 2009 @ 17:15

    Det är svårt att lägga skulden på KSSS, alla vet vi ju att om kontrollanterna skulle dubbelkolla allt så skulle det antingen behövas 50 kontrollanter till eller så skulle vi behöva göra besiktningen 1 vecka inna tex GR.

    Systemet med “angiveri” fungerar ju.

    Sedan så är det ju löjligt av KSSS att kräva att man hissat protestflagg när så många sett “fusket”.

    Varken IT-Resurs eller Farr-Out hissade protestflagg vid kollisionen GR-08, men å andra sidan så bröt IT-Resurs frivilligt innan dom blev diskade. I detta fall så agerade besättningen på IT-Resurs sportmannamässigt och det är väl mer en sådan attityd vi vill se på våra kappseglingar.

    Reply

  100. Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
    Jan 5, 2010 @ 12:14

    […] segling för pengarna | 100.000:- (101)Och är är ett antal andra ämnen som har varit poppis:Sandhamn Open | Trash Talk (99)Vintermeck? (98)Mest segling för pengarna | 500.000:- (94)Till salu… Sinergia 40 DataCom […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.