B&G H5000 kalibrering

Vilket gäng. Patrik Måneskiöld är navigatör på Blur, Johan Barne är guru på sånt här och Martin Gadman driver Happy Yachting och är den som installerat instrumenten tillsammans med mig. Vi lade en eftermiddag på att få ordning på kalibreringen.

Framför allt ville jag få Johans input på processen, och de “best practices” han använder när han seglar med de stora killarna. Och han hjälpte oss snabbt att hitta vettiga grundvärden, men den största lärdomen var en annan…

Instrument och kalibrering är ingenting man gör en gång, och sedan funkar allt. Vissa saker räcker att göra en gång, eller en gång i när man är på en ny plats, men vill man få vindvärdena att stämma så måste man jobba med detta löpande.

På samma sätt är det ju med allt annat i vår sport. Det finns säkert de som satte en tejp på focksskenan när man var ute med segelmakaren, och så vågar man inte ändra för att man är osäker. Men när man väl förstår vad som händer när man justerar vagnen, då blir det både roligare och man seglar fortare.

Och på samma sätt är det med kalibrering. Man måste våga justera värdena för att få det att stämma, och justera tillbaka om det blir fel. Det är inte farligt…

Och webinbterfacet på H5000 är fantastiskt för att våga göra just det. Ingen specialprogramvara eller svåra menysystem på displayerna utan väldigt straight forward.

Steg ett, och antagligen den enklaste kalibreringen, är lodet. Hur långt sitter givaren egentligen under vattenlinjen?

Steg två, kompasskalibrering, är också enkel. Snurra ett varv med lagom hastighet. det vi pillat mest med är att hitta en bra position med så lite störningar som möjligt. Efter varje kalibreringsrunda får man reda på hurt starkt det lokala fältet är. Vi gick från att ha den på akterskottet till framsidan av huvudskottet. Inga stora skillnader, men när man ändå är petig…

Steg tre, loggen, är det vi har spenderat mest tid på. Givaren har ett ganska mycket mindre paddelhjul än den gamla Nexus-givaren, och jag har dessutom flushat den. Det stod ganska snart klart att den visade alldeles för lite vid låga farter, då gränsskiktet gör att hjulet har svårt att hänga med. Efter lite tweakande så lyckades vi dock få till det genom tabellen ovan.

Det finns ju lite olika sätt att göra kalibreringen på. Det som är svårt i Långedrag är att det alltid strömmar lite. Men ett antal repor fram och tillbaka längs piren och inne i hamnen gjorde att man ganska snabbt kunde få bra medelvärden i Excel.

Sann vind är ju “the holy Graal” när det kommer till instrument. Att få TWD och TWS att stämma på alla bogar och inte ändra sig i varje slag kräver lite jobb. Johan gör denna justering ett antal gånger på en kryss på TP52 Platoon, men för ett gäng som oss så räcker det att göra det en gång på morgonen innan race.

Det som var viktigt nu var att hitta bra grunddata, som väl ser väldigt lika ut mellan olika båtar. Detta beror på årstid och väderförhållanden, och det är troligt att dessa värden skall skruvas ner lite under säsongen.

Efter ett par slag så ser man att TWD diffar mellan slagen, då är regeln att…

om TWD indikerar ett motvrid i varje slag, så är TWA för tajt och man skall addera halva skillnaden, eller
om TWD indikerar en medvrid i varje slag, så är TWA för brett, och man skall dra ifrån halva skillnaden.

Dvs, om jag har TWD 200 en styrbordsbog, men efter slaget till babord så blir TWD 210 så upplevs det som ett motvrid på 10 grader. Då skall jag lägga till 5 grader för att få TWD 205 på bägge bogarna:

Och ja, jag har satt upp en fusklapp :-)

Det finns också en autofunktion som vi inte har hunnit prova ännu…

Här justerar man skillnaden mellan kryss och undanvind, där man måste justera ner vindstyrkan. Vi är nästan hemma här, och efter att vi har analyserat mer data så kanske man skruvar lite till.

Leeweway är en gissad faktor på avdriften. Kan mätas på lite olika sätt, men just nu tror vi detta är good enough.

Integrationen med Expedition är relativt straight forward. Man kan välja Hlink (seriellt över USB/seriell) eller Websocket (över WiFi/nätverk) som är den metod där all nyutveckling sker. Då sker ett utbyte av navigationsdata, startlinje, nedräkning och en del annat kul.

Det är också enkelt att sätta upp vilka data man vill skicka till H5000 för att få upp på instrumenten. H5000 hittar direkt denna data under USER, och allt kommer upp med rätt etiketter, dämpning och annat. Enkelt.

H5000 ger en bra översikt över vilken data som kommer varifrån. Man har ju ofta flera enheter som kan ge samma värden. Här är en lista på de data som finns i systemet just nu:

Aft Depth 2.570212 m
Air Temperature 29 °C
Altitude -2.2 m
Analogue Channel 1 0.092
Analogue Channel 2 0.087
Analogue Channel 3 0.092
Analogue Channel 4 0.092
Apparent Wind Angle -42.440735 °
Apparent Wind Speed 4.837355 kn
Average True Wind Direction 243.4 °M
Barometric Pressure 1015 mb
Bias Advantage 0.079
Bias Advantage BL 13.3
Blue Phase 1.68
Boat Speed 0 kn
Boat Speed Correction 0.00 kn
Bow Position Latitude 57°040.094′ N
Bow Position Longitude 011°050.708′ E
Commanded Rudder Angle 0 °
Corrected MWA -54 °
Corrected MWS 5.33
Course 288.6 °M
Course Over Ground 278.459473 °M
Dead Reckoning Bearing 356.6 °M
Dead Reckoning Distance 0.00 NM
Depth 2.570294 m
Depth Offset 0.4 m
Distance Behind Start Line 0.05 NM
Distance Behind Start Line (Boat Lengths) 8.23
Distance To Start Line 0.05 NM
Distance To Start Line (Boat Lengths) 8.23
Geoidal Seperation 0.02 NM
GPS Fix Type 3.00
GPS Position Latitude 57°040.093′ N
GPS Position Longitude 011°050.715′ E
Green Phase 4.53
HDOP 0.600
Heading 288.723145 °M
Heading Opposite Tack 203.8 °M
Heel -0.134003 °
Log 484.2 NM
Magnetic Variation 3 °
MARK TM 8.35
Measured Boat Speed 0.00 kn
Measured Boat Speed Port 0.00 kn
Measured Wind Angle -54 °
Measured Wind Speed 5.3 kn
MKBRG 270
MKRNG 28.2
NXTMKBRG 114
NXTMKTWA 133
Opposite Tack COG 044.8 °M
Opposite Tack Target Heading 203.4 °M
Optimum Wind Angle 1 °
Orig TWA -53.634
Orig TWD 247
Orig TWS 5.33
PDOP 1.00
Pitch Rate 0.0 °/sec
Polar Performance 0 %
Polar Speed 4.46 kn
POLBSP PC 0.000
Position Error 0.00 NM
Position Integrity 0.000
Position Quality 1.00
Race Timer 00:05:00 hrs
Rate of Turn 0.2 °/sec
Red Phase 1.28
Roll Rate 0.0 °/sec
Rudder Angle 1 °
Satellites in View 12.0
SDGPS Status 0.000
Sea Temperature 20.9 °C
Signed Leeway Angle 0 °
Signed Leeway Angle 0 °
Speed Over Ground 0 kn
Speed Through Water 0.00 kn
Start Line Bearing 195.2 °M
Start Line Bearing To Port 233.7 °M
Start Line Bearing To Starboard 338.8 °M
Start Line Bias -39 °
Start Line Distance To Port 0.08 NM
Start Line Distance To Port (Boat Lengths) 13.2
Start Line Distance To Starboard 0.08 NM
Start Line Distance To Starboard (Boat Lengths) 13.8
Start Line Port Position Latitude 57°040.052′ N
Start Line Port Position Longitude 011°050.586′ E
Start Line Starboard Position Latitude 57°040.172′ N
Start Line Starboard Position Longitude 011°050.661′ E
TARG BSPTARG BSP 4.66
Target Boat Speed 4.67 kn
Target TWA -43 °
Tide Rate 0.000001 kn
Tide Set 356.619537 °M
TM ON P 6.09
TM ON S 2.26
Trim -0.269562 °
Trip 1 Distance 0.00 NM
Trip 1 Speed Avg 0.00 kn
Trip 1 Speed Max 0.00 kn
Trip 1 Time 00:00:00 hrs
Trip 2 Distance 0.00 NM
Trip 2 Speed Avg 0.00 kn
Trip 2 Speed Max 0.00 kn
Trip 2 Time 00:00:00 hrs
True Wind Angle -42.395828 °
True Wind Direction 246.323425 °M
True Wind Speed 4.903689 kn
TWA Correction 8 °
TWS Correction -0.423
Uncorrected Log 1 0.00 NM
UTC Date Sun Jun 3 2018
UTC Time 09:40:35 hrs
VDOP 0.900
Velocity Made Good 0.00 kn
VMG Performance 0 %
Wind Angle to Mast -53 °
Wind Lift -6 °
Wind Phase 6 °

33 Comments

  1. Johan Sahl Jun 5, 2018 Reply


    om TWD indikerar ett mot i varje slag, så är TWA för tajt och man skall addare halva skillnaden, eller
    om TWD indikerar en mota i varje slag, så är TWA för brett, och man skall dra ifrån halva skillnaden.

    Hur ser man skillnaden mellan ett mot och en mota? (Inte meningen att vara dryg)

    Snygg artikel! :)

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 5, 2018 Reply

      Vet du inte det :-)

      Fixat ovan:
      motvrid = addera halva skillnaden
      medvrid = dra ifrån halva skillnaden.

  2. Otto le Grand Jun 6, 2018 Reply

    Any reason why you didn’t choose an ultrasonic speedo? My experience with them is that these are very liniair at different boat speeds and have the added value of not being trapped by sea weed and debris.

    Do you use a k=11 for leeway? I arrived at k=8 after extensive calibration on non-tidal waters (but still don’t know if this is the best value ;-). The J/111 sails at a relatively large angle of heel so leeway quickly increases with the standard formula for leeway.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 6, 2018 Reply

      We opted against the ultrasonic based on reviews on SA (not really ready as a product just yet) and feedback from some teams in the fast 40+ class that struggled to get the data into H5000.

      What setup/products do you use?

      • Otto le Grand Jun 6, 2018 Reply

        I use NKE Ultrasonic speedo and Regatta processor.

      • Johan Zellman Jun 6, 2018 Reply

        Varför inte använda Garmins (Nexus) via Nmea 2000. Robust med lite större paddelhjul. Och du kunde behållit genomföringen.

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 6, 2018 Reply

        Som jag förstår det så har Hercules-CPU svårare att kalibrera loggdata som kommer in via NMEA. Skall jag kunna ha olika kalibreringsvärden i olika farter & vid olika lutningar, så behöver data komma in direklt i CPU:n. Så var det väl på Nexus också?

        Skulle jag välja att göra detta i en NMEA-låda, så behöver jag föda den med lutningsdata… oich då är integrationsprojektet i full gång.

        Min uppfattning är att detta var svårare initial, men den strlömdatatr jag har nu är bättre än den jag hade från Nexus-systemet.

        • Johan Zellman Jun 6, 2018 Reply

          I installations manualen finns exempel på båda varianter. Performance systemet på sid 10 har två loggivare via NMEA. Verkar ju konstigt om inte det skulle gå att kalibrera fullt ut.

          https://manuals.bandg.com/H5000/install-guide/H5000_IM_EN_988-10635_002.pdf

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 7, 2018 Reply

          Min approach har varit att ta det som sitter på riktigt bra båtar och få det att funka.

          Följden är att jag brottas med samma problem som de bästa navigatörerna också brottas med :-)

          På skissen i manualen så går loggarna in i två analoga moduler som konverterar rå pulsdata till digital data över NMEA som Hercules kan bearbeta. Så även om paddelhjulet är bättre, så lär jag få spendera ganska mycket tid på att lista ut vad som är vad i olika ledningar…

  3. Sillstryparn Jun 6, 2018 Reply

    Häftigt att se vilka prylar det finns.
    Samtidigt kommer man bra långt med vanlig kompass, belyst vindex och en standard logg.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 6, 2018 Reply

      Så är det.

      Men skall man driva en båt 100% 4 dygn i sträck, och alltid ha rätt segel uppe, så finns det en anledning att göra det på samma sätt som de som är bäst i just den disciplinen.

      Sedan kan man konstatera att det är otroligt utvecklande att få koll på saker som ström (varför är det bara 0.4 knop här när det var 1.0 knop där borta) och windshear (varför vrider det med 10 grader i masttoppen och ökar 5 knop när vi närmar oss land), Exemplen var från Big Boat, där resonemanget ombord blir ganska mycketr mer proaktivt nrä man har data som alla litar på.

  4. Jens Jun 6, 2018 Reply

    Dagens fråga från mig:
    Om du i mellanvind kryss med 45 lyft’ på lovarts telltales ritar 90′ spår på plottern dvs 45′ mot vinden och har en skenbar/AWA på 29′ hur stor är din avdrift då?

  5. Bo Bäversjö Jun 6, 2018 Reply

    Lagt betydligt mer än en eftermiddag på kalibrering…..börjar få koll på H5000 nu. Vilken referens använde du för loggen? GPS? Gjorde du både fart och heel kompensation i den vy du visade i inlägget? Provat mec att köra 3 rundor, funkade sådär tycker jag.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 6, 2018 Reply

      Jag körde längs piren i Långedrag för att vara säker på att bara ha med/motström. 2 längder åt varje håll i lite olika farter (7, 5, 3 & 2 knop) gav ett bra dataunderlag där man enkelt kan “tvätta bort” strömmen och jämföra BSP/SOG.

      Sedan har jag kört någgra gånger till inne i hamnen för att få ordning på de låga farterna. Sedan använde vi tabellen för att justera farten. Heel-siffrorna är lite grova (bygger på input från Johan) och skall väl justeras lite innan allt är 100.

      • Bo Bäversjö Jun 8, 2018 Reply

        Så du gjorde en egen beräkning med tid och distans och la in korrektionsfaktorn för 0 heel?! Satt min Measured boat speed till CPU inte H5000 Boat speed som du gjort kan vara där det felar för mig. Vet du vad skillnaden är på dessa två settings CPU och H5000 Boatspeed för measured boat speed? Tack för en BRA artikel – precis vad jag behöver :) Trevlig helg!

    • Johan Barne Jun 6, 2018 Reply

      Den kalibreringsmatrisen som syns i en av bilderna tar hänsyn till flera faktorer. De viktigaste faktorerna är:

      Det finns en viss friktion i paddelhjulet. Effekten märks och har framförallt betydelse vid låga farter. I princip skulle man vilja öka loggen några tiondels knop i hela fartregistret för att kompensera för detta. (Då kommer farten vara 0.2 knop när båten ligger vid bryggan men det spelar ju mindre roll).

      Vid höga farter verkar flödet över paddelhjulet göra att loggen visar för mycket.

      Samma sak gäller för när båten lutar mycket.

      Om man loggar data med ett navigationsprogram så kan man ju alltid jämföra båtfart och SOG. Det gäller speciellt om man seglat en kryssläns-bana eftersom man då seglar i 4 olika riktningar på ungefär samma område. Enda kruxet är bara om GPS:en har en låg uppdateringsfrekvens: d v s > 1Hz eftersom då farten då blir ett medelvärde öve en viss tid och fartskillnader mellan fartgivaren och SOG då kommer vara positiv vid låga farter och negativ vid höga farter.

      Kalibreringsmatrisen försöker ta hänsyn till en kombination av dessa faktorer.

  6. Johan Barne Jun 6, 2018 Reply

    Having a K-value at 11 means a leeway of 11 * 22 / (7 * 7) = 5 degrees when sailing at 7 knots and heeling 22 degrees. A K-factor of 8 means 3.6 degrees. My guess is that 5 degrees is a better guess than 3.6 but only testing (as you obviously did) would tell for sure.

    An alternative to checking calibration would be to do the orange peel trick. Not a bad alternative.

    The more high performance the boat is, the higher the K-value probably is. The very high aspect foils there means they would need a high leeway to give the necessary side force. Especially since the hull itself does not contributes a lot for preventing the leeway.

  7. Nils Melsom Kristensen Jun 7, 2018 Reply

    Hva er trikset for å legge inn twa cal val for 0 knop? Jeg får bare endret på den på 5, og da blir det jo en uheldig”knekk” ned til null…

    • Johan Barne Jun 19, 2018 Reply

      Mig veterligen finns det inget tricks, för B&G H5000 lagrar inte något värde för 0. I Expedition finns det ett värde för kalibrering av loggen vid noll men jag är ganska säker på att detta värde ignoreras av B&G H5000-processorn.

      …och egentligen är det lite halvkorkat att använda faktorer för att justera när det är mycket bättre med en tabell med absoluta justeringar (som addition eller subtraktion). Då kan man nämligen lägga in en faktor med några decimalers addition av farten vid mycket låga farter som motsvarar friktionen i paddelhjulet. Det kan man göra i lite mer avancerade system som B&G WTP, Bravo eller FaRo.

  8. Bo Bäversjö Jun 17, 2019 Reply

    Fundering. Vilka värden fyller du i under “True Wind Speed” för upwind och down angle? Står inget om detta som jag kan hitta i manualen….

    Mitt problem med att polaren inte fungerade visade sig vara att alla boxar måste ha ett värde. Hade några som var tomma (upwind 20 och 30 TWA), då fungerardet inte bra. Som du skrev tidigare, h5000 är känsligt på att få rätt info…Men riktigt bra och stabilt när det snurrar och går!

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 17, 2019 Reply

      Vinklarna är de som gäller för bästa VMG i polaren.
      Justeringen verkar vara någon standardvariant

      Skall kolla exakt vad vi har nu.

  9. Mikael Widmark Jun 20, 2019 Reply

    Med vår nya Arcona 430 köpte vi alla intrument från Navico, dsv BoG-prylar anslutna i H5000 systemet. (I stort lika det Blur har monterat). Båten levererades i början av april 2016. Då vi hade haft problem med instrumenten och dess montering på vår första Arcona 430 (det var inte BoG) så ville vi säkra att arbetet med instrumenten blev korrekt på den nya båten. Navico tog då på sig att leda montaget, samtidigt som de utbildade varvet.

    Nu har vi seglat drygt 7250 M med den nya båten och resan med instrumenten har varit minst sagt besvärlig. Vi har konstaterat att backbone först byggdes som en stjärna, nätverkskablar buntades med 230V AC, motståndet i kablarna var utanför specifikation osv. VHF, lod och kompass fungerade inte.

    Mycket har bytts ut, men inne på fjärde året har vi fortfarande ett spökande system. Idag får vi i snitt ett fast track error per ca 10 sekunder. Under 2Star-seglingarna nådde vi därför över 3 000 fel per delsträcka.

    Sannolikt är det förklaringen till varför H5 fortfarande ibland spårar ur och gör konstiga saker.

    Navico i Sverige har bytt ut en hel del komponenter, men nu tycks de inte ha fler förslag, så jag ställer frågor till er på detta forum:
    – Hur många fast track errors har ni som har stabila och fungerande H5 per dag?
    – Kan GPS-mottagaren ha skadats då den tidigare suttit monterad kloss mot ett kraftrelä till en vinschmotor? (GPS-signalen försvinner ibland och noteras då som UNKNOWN på VHF-en. Genom att koppla bort ZG100 så minskar fast track errors.)
    – Den för året nya fina GPS-kompassen, HS70, ger också många fast track errors. HDG är dock superbra. Har någon erfarenhet av denna kompass?
    – Finns det några N2K experter i Sverige som jag skulle kunna ta hjälp av?

    Tacksam för alla tips som kan leda detta framåt och i mål.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 20, 2019 Reply

      Jobbigt. Var loggas dessa fel (var tittar jag för att se hur många fel)?

      • Mikael Widmark Jun 21, 2019 Reply

        Du går in på Settings/Network/Diagnostics på en Zeus3. På Graphical Display är sökvägen liknande.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 21, 2019 Reply

      En timme på Blur:

      Jag kör AIS på min, så lasten är lite hög. Men noll issues.

      Jag skulle designa/bygga om backbone?

      • Mikael Widmark Jun 22, 2019 Reply

        Jag ser att även Blur har fast track errors. Det ska tyda på problem i back bone och/eller överbelastning. Vi på Pingu har 45 till 55 % belastning, vilket Navico säger är OK.

        Att ha ett stort antal fast track errors är i sig inget problem. Problemet är att skumma saker händer.

        Till och från larmar vår tillfälliga VHF V50 (vi väntar fortfarande på den V90 som vi köpt och betalat för) för att den tappat GPS kontakten. V50 visar då UNKNOWN i stället för ZG100.
        Vår GPS Kompass, HS70 (som ger riktigt bra HDG) identifieras som – – – i device list. (V50 har därför problem att ha den som GPS källa…)
        Autopiloten missar i slagen i Wind-läge och stannar ofta på kurser nära AWA 20 med fladdrande segel.
        mm…
        Som Du förstår upplever jag inte BoG H5 som stabilt.

        Efter varvets och Navicos felsökning har jag nu själv rivit upp backbone och kontrollerat det mot BoGs instruktioner och felsökningstips (hittat på nätet). Det visade sig att backbone inte uppfyllde kraven. Nu har jag därför bytt ut de kablar som haft för högt motstånd, en ground loop har identifierats och åtgärdats. Efter det mäter backbone in som det ska och felfrekvensen har sjunkit,men är fortfarande för hög. Det är ffa när ZG100 och HS70 ansluts som fast track errors stiger i höjden.

        Enligt amerikanska artiklar på nätet kan den höga frekvensen av fast track errors leda till felfunktioner. Vi har felfunktioner på Pingu, men de skulle givetvis också kunna bero på programfel.

        Hur ser det t ex ut på Blur med visningen på HV/20. Kan växelvis visning med olika värden före och efter start ställas in? (egentligen samma funktion som finns i Exp.) I vår installation fungerar det inte.

        Jag undrar också om inte problemet med Autotack i Wind också är en bugg…

        Vet Du någon i Sverige som är riktigt duktig på att felsöka N2K nätverk. Amerikanerna pekar på att med ett oscilloscope så kan felkällorna enkelt hittas, men då måste man veta hur man hanterar ett sådant och inte minst inneha ett.

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 23, 2019 Reply

          Allt jag testat funkar och jag har inga issues. Autotack funkar fint,

          Några saker funkar ej som i manualen, men det är buggar som inte heller funkar i Navicos labbmiljö.

          • Mikael Widmark Jun 24, 2019

            Från vilket instrument styr Du Autotack? (Utgår från att Du seglar i Wind med Autoval av TWA/AWA).

            Jag har bara kört från Zeus3 (12″).

          • Author
            Peter Gustafsson Jun 24, 2019

            Från H5000 Pilot Controller. Skall prova från Zeus3 – visste inte ens att det gick att göra där :-).

  10. Bo Bäversjö Jun 22, 2019 Reply

    Hade förra helgen massa problem med autotack, liknande de som beskrivs. Båten stannade nära vindögat. I mitt fall berodde det på glömska från förra säsongen. På panelen trycker man bägge 1:or och bekräftar med höger 1:an. När jag gjorde så på fjärrkontrollen stannade båten i slaget. Efter läst manualen att på fjärren så trycker man bägge 1:or, sedan bekräftar man med autoknappen. Då fungerar det det perfekt igen!
    Lite ologiskt kan jag tycka att det är olika knapptryck på fjärr som panel….

  11. Mikael Widmark Jun 22, 2019 Reply

    Jag har styrt slagen från Zeus3, då logiken på det instrumentet är tydlig och klar. Nästa kryss ska jag prova att styra slagen från pilot controllers. Kanske fungerar det annorlunda då.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.