B&G H5000 kalibrering

Vilket gäng. Patrik Måneskiöld är navigatör på Blur, Johan Barne är guru på sånt här och Martin Gadman driver Happy Yachting och är den som installerat instrumenten tillsammans med mig. Vi lade en eftermiddag på att få ordning på kalibreringen.

Framför allt ville jag få Johans input på processen, och de “best practices” han använder när han seglar med de stora killarna. Och han hjälpte oss snabbt att hitta vettiga grundvärden, men den största lärdomen var en annan…

Instrument och kalibrering är ingenting man gör en gång, och sedan funkar allt. Vissa saker räcker att göra en gång, eller en gång i när man är på en ny plats, men vill man få vindvärdena att stämma så måste man jobba med detta löpande.

På samma sätt är det ju med allt annat i vår sport. Det finns säkert de som satte en tejp på focksskenan när man var ute med segelmakaren, och så vågar man inte ändra för att man är osäker. Men när man väl förstår vad som händer när man justerar vagnen, då blir det både roligare och man seglar fortare.

Och på samma sätt är det med kalibrering. Man måste våga justera värdena för att få det att stämma, och justera tillbaka om det blir fel. Det är inte farligt…

Och webinbterfacet på H5000 är fantastiskt för att våga göra just det. Ingen specialprogramvara eller svåra menysystem på displayerna utan väldigt straight forward.

Steg ett, och antagligen den enklaste kalibreringen, är lodet. Hur långt sitter givaren egentligen under vattenlinjen?

Steg två, kompasskalibrering, är också enkel. Snurra ett varv med lagom hastighet. det vi pillat mest med är att hitta en bra position med så lite störningar som möjligt. Efter varje kalibreringsrunda får man reda på hurt starkt det lokala fältet är. Vi gick från att ha den på akterskottet till framsidan av huvudskottet. Inga stora skillnader, men när man ändå är petig…

Steg tre, loggen, är det vi har spenderat mest tid på. Givaren har ett ganska mycket mindre paddelhjul än den gamla Nexus-givaren, och jag har dessutom flushat den. Det stod ganska snart klart att den visade alldeles för lite vid låga farter, då gränsskiktet gör att hjulet har svårt att hänga med. Efter lite tweakande så lyckades vi dock få till det genom tabellen ovan.

Det finns ju lite olika sätt att göra kalibreringen på. Det som är svårt i Långedrag är att det alltid strömmar lite. Men ett antal repor fram och tillbaka längs piren och inne i hamnen gjorde att man ganska snabbt kunde få bra medelvärden i Excel.

Sann vind är ju “the holy Graal” när det kommer till instrument. Att få TWD och TWS att stämma på alla bogar och inte ändra sig i varje slag kräver lite jobb. Johan gör denna justering ett antal gånger på en kryss på TP52 Platoon, men för ett gäng som oss så räcker det att göra det en gång på morgonen innan race.

Det som var viktigt nu var att hitta bra grunddata, som väl ser väldigt lika ut mellan olika båtar. Detta beror på årstid och väderförhållanden, och det är troligt att dessa värden skall skruvas ner lite under säsongen.

Efter ett par slag så ser man att TWD diffar mellan slagen, då är regeln att…

om TWD indikerar ett motvrid i varje slag, så är TWA för tajt och man skall addera halva skillnaden, eller
om TWD indikerar en medvrid i varje slag, så är TWA för brett, och man skall dra ifrån halva skillnaden.

Dvs, om jag har TWD 200 en styrbordsbog, men efter slaget till babord så blir TWD 210 så upplevs det som ett motvrid på 10 grader. Då skall jag lägga till 5 grader för att få TWD 205 på bägge bogarna:

Och ja, jag har satt upp en fusklapp :-)

Det finns också en autofunktion som vi inte har hunnit prova ännu…

Här justerar man skillnaden mellan kryss och undanvind, där man måste justera ner vindstyrkan. Vi är nästan hemma här, och efter att vi har analyserat mer data så kanske man skruvar lite till.

Leeweway är en gissad faktor på avdriften. Kan mätas på lite olika sätt, men just nu tror vi detta är good enough.

Integrationen med Expedition är relativt straight forward. Man kan välja Hlink (seriellt över USB/seriell) eller Websocket (över WiFi/nätverk) som är den metod där all nyutveckling sker. Då sker ett utbyte av navigationsdata, startlinje, nedräkning och en del annat kul.

Det är också enkelt att sätta upp vilka data man vill skicka till H5000 för att få upp på instrumenten. H5000 hittar direkt denna data under USER, och allt kommer upp med rätt etiketter, dämpning och annat. Enkelt.

H5000 ger en bra översikt över vilken data som kommer varifrån. Man har ju ofta flera enheter som kan ge samma värden. Här är en lista på de data som finns i systemet just nu:

Aft Depth 2.570212 m
Air Temperature 29 °C
Altitude -2.2 m
Analogue Channel 1 0.092
Analogue Channel 2 0.087
Analogue Channel 3 0.092
Analogue Channel 4 0.092
Apparent Wind Angle -42.440735 °
Apparent Wind Speed 4.837355 kn
Average True Wind Direction 243.4 °M
Barometric Pressure 1015 mb
Bias Advantage 0.079
Bias Advantage BL 13.3
Blue Phase 1.68
Boat Speed 0 kn
Boat Speed Correction 0.00 kn
Bow Position Latitude 57°040.094′ N
Bow Position Longitude 011°050.708′ E
Commanded Rudder Angle 0 °
Corrected MWA -54 °
Corrected MWS 5.33
Course 288.6 °M
Course Over Ground 278.459473 °M
Dead Reckoning Bearing 356.6 °M
Dead Reckoning Distance 0.00 NM
Depth 2.570294 m
Depth Offset 0.4 m
Distance Behind Start Line 0.05 NM
Distance Behind Start Line (Boat Lengths) 8.23
Distance To Start Line 0.05 NM
Distance To Start Line (Boat Lengths) 8.23
Geoidal Seperation 0.02 NM
GPS Fix Type 3.00
GPS Position Latitude 57°040.093′ N
GPS Position Longitude 011°050.715′ E
Green Phase 4.53
HDOP 0.600
Heading 288.723145 °M
Heading Opposite Tack 203.8 °M
Heel -0.134003 °
Log 484.2 NM
Magnetic Variation 3 °
MARK TM 8.35
Measured Boat Speed 0.00 kn
Measured Boat Speed Port 0.00 kn
Measured Wind Angle -54 °
Measured Wind Speed 5.3 kn
MKBRG 270
MKRNG 28.2
NXTMKBRG 114
NXTMKTWA 133
Opposite Tack COG 044.8 °M
Opposite Tack Target Heading 203.4 °M
Optimum Wind Angle 1 °
Orig TWA -53.634
Orig TWD 247
Orig TWS 5.33
PDOP 1.00
Pitch Rate 0.0 °/sec
Polar Performance 0 %
Polar Speed 4.46 kn
POLBSP PC 0.000
Position Error 0.00 NM
Position Integrity 0.000
Position Quality 1.00
Race Timer 00:05:00 hrs
Rate of Turn 0.2 °/sec
Red Phase 1.28
Roll Rate 0.0 °/sec
Rudder Angle 1 °
Satellites in View 12.0
SDGPS Status 0.000
Sea Temperature 20.9 °C
Signed Leeway Angle 0 °
Signed Leeway Angle 0 °
Speed Over Ground 0 kn
Speed Through Water 0.00 kn
Start Line Bearing 195.2 °M
Start Line Bearing To Port 233.7 °M
Start Line Bearing To Starboard 338.8 °M
Start Line Bias -39 °
Start Line Distance To Port 0.08 NM
Start Line Distance To Port (Boat Lengths) 13.2
Start Line Distance To Starboard 0.08 NM
Start Line Distance To Starboard (Boat Lengths) 13.8
Start Line Port Position Latitude 57°040.052′ N
Start Line Port Position Longitude 011°050.586′ E
Start Line Starboard Position Latitude 57°040.172′ N
Start Line Starboard Position Longitude 011°050.661′ E
TARG BSPTARG BSP 4.66
Target Boat Speed 4.67 kn
Target TWA -43 °
Tide Rate 0.000001 kn
Tide Set 356.619537 °M
TM ON P 6.09
TM ON S 2.26
Trim -0.269562 °
Trip 1 Distance 0.00 NM
Trip 1 Speed Avg 0.00 kn
Trip 1 Speed Max 0.00 kn
Trip 1 Time 00:00:00 hrs
Trip 2 Distance 0.00 NM
Trip 2 Speed Avg 0.00 kn
Trip 2 Speed Max 0.00 kn
Trip 2 Time 00:00:00 hrs
True Wind Angle -42.395828 °
True Wind Direction 246.323425 °M
True Wind Speed 4.903689 kn
TWA Correction 8 °
TWS Correction -0.423
Uncorrected Log 1 0.00 NM
UTC Date Sun Jun 3 2018
UTC Time 09:40:35 hrs
VDOP 0.900
Velocity Made Good 0.00 kn
VMG Performance 0 %
Wind Angle to Mast -53 °
Wind Lift -6 °
Wind Phase 6 °

19 Comments

  1. Johan Sahl Jun 5, 2018 Reply


    om TWD indikerar ett mot i varje slag, så är TWA för tajt och man skall addare halva skillnaden, eller
    om TWD indikerar en mota i varje slag, så är TWA för brett, och man skall dra ifrån halva skillnaden.

    Hur ser man skillnaden mellan ett mot och en mota? (Inte meningen att vara dryg)

    Snygg artikel! :)

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 5, 2018 Reply

      Vet du inte det :-)

      Fixat ovan:
      motvrid = addera halva skillnaden
      medvrid = dra ifrån halva skillnaden.

  2. Otto le Grand Jun 6, 2018 Reply

    Any reason why you didn’t choose an ultrasonic speedo? My experience with them is that these are very liniair at different boat speeds and have the added value of not being trapped by sea weed and debris.

    Do you use a k=11 for leeway? I arrived at k=8 after extensive calibration on non-tidal waters (but still don’t know if this is the best value ;-). The J/111 sails at a relatively large angle of heel so leeway quickly increases with the standard formula for leeway.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 6, 2018 Reply

      We opted against the ultrasonic based on reviews on SA (not really ready as a product just yet) and feedback from some teams in the fast 40+ class that struggled to get the data into H5000.

      What setup/products do you use?

      • Otto le Grand Jun 6, 2018 Reply

        I use NKE Ultrasonic speedo and Regatta processor.

      • Johan Zellman Jun 6, 2018 Reply

        Varför inte använda Garmins (Nexus) via Nmea 2000. Robust med lite större paddelhjul. Och du kunde behållit genomföringen.

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 6, 2018 Reply

        Som jag förstår det så har Hercules-CPU svårare att kalibrera loggdata som kommer in via NMEA. Skall jag kunna ha olika kalibreringsvärden i olika farter & vid olika lutningar, så behöver data komma in direklt i CPU:n. Så var det väl på Nexus också?

        Skulle jag välja att göra detta i en NMEA-låda, så behöver jag föda den med lutningsdata… oich då är integrationsprojektet i full gång.

        Min uppfattning är att detta var svårare initial, men den strlömdatatr jag har nu är bättre än den jag hade från Nexus-systemet.

        • Johan Zellman Jun 6, 2018 Reply

          I installations manualen finns exempel på båda varianter. Performance systemet på sid 10 har två loggivare via NMEA. Verkar ju konstigt om inte det skulle gå att kalibrera fullt ut.

          https://manuals.bandg.com/H5000/install-guide/H5000_IM_EN_988-10635_002.pdf

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 7, 2018 Reply

          Min approach har varit att ta det som sitter på riktigt bra båtar och få det att funka.

          Följden är att jag brottas med samma problem som de bästa navigatörerna också brottas med :-)

          På skissen i manualen så går loggarna in i två analoga moduler som konverterar rå pulsdata till digital data över NMEA som Hercules kan bearbeta. Så även om paddelhjulet är bättre, så lär jag få spendera ganska mycket tid på att lista ut vad som är vad i olika ledningar…

  3. Sillstryparn Jun 6, 2018 Reply

    Häftigt att se vilka prylar det finns.
    Samtidigt kommer man bra långt med vanlig kompass, belyst vindex och en standard logg.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 6, 2018 Reply

      Så är det.

      Men skall man driva en båt 100% 4 dygn i sträck, och alltid ha rätt segel uppe, så finns det en anledning att göra det på samma sätt som de som är bäst i just den disciplinen.

      Sedan kan man konstatera att det är otroligt utvecklande att få koll på saker som ström (varför är det bara 0.4 knop här när det var 1.0 knop där borta) och windshear (varför vrider det med 10 grader i masttoppen och ökar 5 knop när vi närmar oss land), Exemplen var från Big Boat, där resonemanget ombord blir ganska mycketr mer proaktivt nrä man har data som alla litar på.

  4. Jens Jun 6, 2018 Reply

    Dagens fråga från mig:
    Om du i mellanvind kryss med 45 lyft’ på lovarts telltales ritar 90′ spår på plottern dvs 45′ mot vinden och har en skenbar/AWA på 29′ hur stor är din avdrift då?

  5. Bo Bäversjö Jun 6, 2018 Reply

    Lagt betydligt mer än en eftermiddag på kalibrering…..börjar få koll på H5000 nu. Vilken referens använde du för loggen? GPS? Gjorde du både fart och heel kompensation i den vy du visade i inlägget? Provat mec att köra 3 rundor, funkade sådär tycker jag.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 6, 2018 Reply

      Jag körde längs piren i Långedrag för att vara säker på att bara ha med/motström. 2 längder åt varje håll i lite olika farter (7, 5, 3 & 2 knop) gav ett bra dataunderlag där man enkelt kan “tvätta bort” strömmen och jämföra BSP/SOG.

      Sedan har jag kört någgra gånger till inne i hamnen för att få ordning på de låga farterna. Sedan använde vi tabellen för att justera farten. Heel-siffrorna är lite grova (bygger på input från Johan) och skall väl justeras lite innan allt är 100.

      • Bo Bäversjö Jun 8, 2018 Reply

        Så du gjorde en egen beräkning med tid och distans och la in korrektionsfaktorn för 0 heel?! Satt min Measured boat speed till CPU inte H5000 Boat speed som du gjort kan vara där det felar för mig. Vet du vad skillnaden är på dessa två settings CPU och H5000 Boatspeed för measured boat speed? Tack för en BRA artikel – precis vad jag behöver :) Trevlig helg!

    • Johan Barne Jun 6, 2018 Reply

      Den kalibreringsmatrisen som syns i en av bilderna tar hänsyn till flera faktorer. De viktigaste faktorerna är:

      Det finns en viss friktion i paddelhjulet. Effekten märks och har framförallt betydelse vid låga farter. I princip skulle man vilja öka loggen några tiondels knop i hela fartregistret för att kompensera för detta. (Då kommer farten vara 0.2 knop när båten ligger vid bryggan men det spelar ju mindre roll).

      Vid höga farter verkar flödet över paddelhjulet göra att loggen visar för mycket.

      Samma sak gäller för när båten lutar mycket.

      Om man loggar data med ett navigationsprogram så kan man ju alltid jämföra båtfart och SOG. Det gäller speciellt om man seglat en kryssläns-bana eftersom man då seglar i 4 olika riktningar på ungefär samma område. Enda kruxet är bara om GPS:en har en låg uppdateringsfrekvens: d v s > 1Hz eftersom då farten då blir ett medelvärde öve en viss tid och fartskillnader mellan fartgivaren och SOG då kommer vara positiv vid låga farter och negativ vid höga farter.

      Kalibreringsmatrisen försöker ta hänsyn till en kombination av dessa faktorer.

  6. Johan Barne Jun 6, 2018 Reply

    Having a K-value at 11 means a leeway of 11 * 22 / (7 * 7) = 5 degrees when sailing at 7 knots and heeling 22 degrees. A K-factor of 8 means 3.6 degrees. My guess is that 5 degrees is a better guess than 3.6 but only testing (as you obviously did) would tell for sure.

    An alternative to checking calibration would be to do the orange peel trick. Not a bad alternative.

    The more high performance the boat is, the higher the K-value probably is. The very high aspect foils there means they would need a high leeway to give the necessary side force. Especially since the hull itself does not contributes a lot for preventing the leeway.

  7. Nils Melsom Kristensen Jun 7, 2018 Reply

    Hva er trikset for å legge inn twa cal val for 0 knop? Jeg får bare endret på den på 5, og da blir det jo en uheldig”knekk” ned til null…

    • Johan Barne Jun 19, 2018 Reply

      Mig veterligen finns det inget tricks, för B&G H5000 lagrar inte något värde för 0. I Expedition finns det ett värde för kalibrering av loggen vid noll men jag är ganska säker på att detta värde ignoreras av B&G H5000-processorn.

      …och egentligen är det lite halvkorkat att använda faktorer för att justera när det är mycket bättre med en tabell med absoluta justeringar (som addition eller subtraktion). Då kan man nämligen lägga in en faktor med några decimalers addition av farten vid mycket låga farter som motsvarar friktionen i paddelhjulet. Det kan man göra i lite mer avancerade system som B&G WTP, Bravo eller FaRo.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.