Baltic 67 Manyeleti | photoshoot

När jag fick frågan om att ta mig till Palma ett par dagar för att segla Baltic 67 Manyeleti, så var det inte svårt att tacka ja. Man fick jobba dubbelt så hårt veckan innan bara.

Sedan jag seglade Watski 2star på Baltic 50 Spirit, så var jag med på Baltic Yachts i Finland för en refit för att göra den båten mer shorthandedvänlig. Jag seglade också med den Baltic 56 som sedan seglades till Australien. Och nu var jag mycket nyfiken på hur det blev när man paketerade alla dessa erfarenheter i en ny Baltic 67.

Toby Hodges var i alla fall mycket imponerad när han provseglade båten.

Vi började med en tur till North Sails i Palma. Det var gamla Doyle-loftet som numera är North, och vi satte i kablar i code 0 (den ser inte så stor ut när den ligger ovanpå en stor från en J-class).

Martin Gadman från Happy Yachting och Brad Favelle får koll på grejerna. Både code och A3 rullas top-down på rullar från Ubi Maior.

A3 på golvet. Här är ju förliket löst och bara fallhorn & hals är anslutna till rulle/kabel.

Godnatt. I morgon blir det segling…

En av de saker som fascinerar mig allra mest när båtar blir stora är interiören, och den volym man får. Det går från att vara en ruff till en designerlägenhet. Här är det Design Unlimited som har fått till en mycket smakfull inetriör….

Ganska ok kontor?

Det som nästan blivit bäst på hela båten är pentryt. Grymt genomtänkt och massor av ytor och förvaring. Och inga problem att jobba i även när det lutar.

Annat än kylboxen på J/111.

Owners cabin förut.

Vill man se hur noggranna man är på varvet så är det kul att krypa in i maskinrummet…

Godmorgon.

Första uppgiften för dagen var att ta bilder för motor med taket över sittbrunnen uppe.

Det visade sig att det var Jesus Renedo, en av mina favoritfotografer, som skulle fota på båten nu på morgonen, och från helikopter senare på dagen.

Instruktionerna var tydliga. Full power med A3, gärna med land bakom, och sedan bidevind med litre släpp i skoten. Lite halvnervöst då det blåste nästan 20 knop, och vi inte ville strula till det med en helikopter på väg.

Det är vår!

Brad trimmar gennaker.

Martin, Jim Wadham från Baltic och jag skulle hålla oss under däck under fotograferingen.

Fin vy från helikoptern. Foto: Jesus Renedo.

Resten av bilderna nedan.

Och från mitt perspektiv. Svårt att hålla sig från att kika upp.

På väg tillbaka till Palma för att släppa av Brad & Jim.

Erik Lindgren och Jim verkar nöjda med dagen.

Martin är nöjd med att vara på havet. Han har levererat all löpande rigg till båten, och hade några småsaker som skulle fixas. Vissa dagar är jobbet som riggare lite enklare än andra.

Vi valde att segla söderut för att ankra i en vik. Initialt var jag och Martin lite tveksamma, men vi fick snart omvärdera.

Push button sailing. Det mesta sitter på hydraulik, och alla winschar är elektriska.

Solnedgång.

“Terminator”-style arrangemang som fälls upp hydrauliskt med ankare och allt.

Undertecknad med headset för att kommunicera med Erik som sköter ankaret. På temat science fiction…

Godnatt…

Godmorgon. Nu fattade man vitsen med att ligga på svaj, alldeles ensamma vid Platja Des Trenc.

Även på vägen hem fick vi en fin halvvind.

Och så här blev bilderna från Jesus Renedo. Inte illa.

9 Comments

  1. Anders F Apr 2, 2019 Reply

    Helt plötsligt är ju min Lagoon liten och smidig 😉

  2. Carl Fjällman Apr 3, 2019 Reply

    Definitionen av stor båt är när kaffet hinner kallna när man går från köket till rorsman. Älskar bilden med headsetet :).

  3. D35 Aurora Apr 3, 2019 Reply

    Shorthandedvänlig :O)

    Kul när man kommer in till Uddevalla hamn som båt nr 123 på kvällen innan Bohusracet och lägger sig som åttonde båt utanpå. Jag kommer i allafall att skrika STYRBORD i starten eller rundningen i Ljungskile, de har ju elvinschar…och en Kiwi-drop av spinnen vid Furholmen kan ju bli världsberömd i hela Strömstad.

    Fantastisk båt och bilder, underbar för sitt syfte förstås, inte de nordiska SH-arenorna då kanske. Får hoppas att de har lite kul after sail på bryggan där de är, också.
    /Mats

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 3, 2019 Reply

      Redan den tidigare Baltic 50:an var tokjobbig att segla shorthanded-med.

      Som du säger, alla båtar har sitt syfte, och man blev bara ännu mer sugen på att segla sin vanliga båt efter det här. Ett rejält ankare och en watermaker, så är man “all set” för medelhavet.

      • D35 Aurora Apr 3, 2019 Reply

        Visst är det gott att få referenser på sakerna man håller på med annars, och finna att man redan har det jäkligt bra i en perfekt skala:-)

  4. Patrik Ström Apr 3, 2019 Reply

    Var gjorde man av det hårda taket över sittbrunnen under segling. Var det också någon hydraullösning, typ lyfta på rufftaket och sedan fälla in det hårda sittbrunnstaket???

    Fantastiska bilder :-) :-) :-)

    Högt & fort /// Patrik

    • Pelle Pedersen Apr 5, 2019 Reply

      Jepp!, det vill jag också veta!! :)

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 5, 2019 Reply

      Inte riktigt så hightech :-)

      Ett antal insex-skruvar för att få bort de fyra plattorna på toppen, sedan skruva ur “stolparna”.Sedan stoppades allt ner i speciella vadderade påsar. Tog mig ca 15 minuter.

  5. Author
    Peter Gustafsson Apr 5, 2019 Reply

    Blev tydligen en videosnutt också:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.