Close
Skip to content

6 Comments

  1. Calle P
    May 14, 2007 @ 09:08

    Använder man fortfarande balsa som distansmaterial?
    Och varför är det inte sandwichplast istället för plywood där det inte syns (Stuvytrymmen)?

    //Calle

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    May 14, 2007 @ 09:43

    “Baltek Contourkore end grained balsa”. Osäker på plast/plywood-valet.

    Här är en bild på en J/100 där man bättre ser hur båtarna ser ut då de kommer från plastning. Ganska snyggt!

    http://www.blur.se/images/jeurope_26.jpg

    Reply

  3. Calle P
    May 14, 2007 @ 10:31

    Ser ut som om det är icke organiskt distans material vid genomföringarna. Det var smart. Hur är däcket gjort? Balsa eller något annat? Där är risken större för fuktskador (Fler hål). Hur gör du vid loggen?

    På Taluffa fick jag byta en del träskott för att dom var ruttna. Så jag är lite “alergisk” mot “träbåtar”. Det är tillräckligt med bekymer med att förhindra frostsprängning i sandwich material utan att behöva tänka på annat också.

    //Calle

    Reply

  4. Pelle
    May 14, 2007 @ 18:30

    Balsa har en del fördelar framför divinycell, framförallt är det lättare att få bra vidhäftning mellan kärnan och laminaten. Risken för vatteninträngning är rätt liten specellt som det verkar vara massivlaminat runt alla genomföringar. Valet av plywood i inredningen är säkert en kostadsfråga….det är billigt, starkt och lättjobbat.

    Reply

  5. Johan
    May 15, 2007 @ 12:39

    Men är den inte lite väl smal i aktern ?
    – Fast det har väl blivit lite av Rod Johnstones kännetecken…

    Reply

  6. Hur man bygger en J/111 | BLUR
    Feb 5, 2012 @ 15:02

    […] var ju också där för fem år sedan när J/109 byggdes, så jag tänkte inte gå in i detalj på det som är speciellt med byggmetoden SCRIMP. Många varv […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.