Skip to content

16 Comments

  1. Mattias
    Nov 20, 2007 @ 15:44

    Det är en ganska spännande båt faktiskt. Följer den danska traditionen med riktig “Grinde rund” för. Ser kul ut när den seglar – skvätter vatten framåt.
    Såg den första gången i somras i Skanör, sedan också under Mumm Stelton cup i Vedbæk.
    Vill man se mer om Centerline 40 så kolla på http://www.centerlineyacht.com/

    Reply

  2. Ingemar B
    Nov 20, 2007 @ 20:03

    Tacka vet jag Babystag!

    Reply

  3. Johan
    Nov 20, 2007 @ 20:06

    När och varför inverterar master igentligen – när enspridar fraktions riggar körs med revade storsegel?

    Reply

  4. Johan
    Nov 20, 2007 @ 20:08

    Fast den har ju 2 spridarpar ser jag nu…

    Reply

  5. Peter K
    Nov 20, 2007 @ 20:55

    För mycket segel i för mycket vind samt för klen pipa skulle jag tro… Men det är för mig mycket o-danskt…….
    Nån segelmakare kanske kan förklara detta bättre??

    Reply

  6. Bosse S
    Nov 20, 2007 @ 21:17

    De håller på att reva storen, alltså ingen stabillitet där åt. Skulle också tro att akterstaget är för löst.

    Reply

  7. F424
    Nov 20, 2007 @ 22:15

    Inverteringen kan bero på flera faktorer. De svepta spridarna på Centerline40:n (3 par i detta fall), skall hålla masten i schack genom att toppvanten puttar masten framåt (mha spridarna) samtidigt som undervanten och diagonalstagen vill dra masten bakåt. Om det finns checkstay (osäker på hur det är på C40:n) hjälper även dessa till att “checka” så att masten inte krummar för mycket åt “rätt håll”.

    Tänkbara faktorer till inverteringen (det ena utesluter inte det andra):
    * För hårt satta undervant och/eller för lösa toppvant.
    * För dåligt hemtaget i akterstaget
    * För hårt satt checkstay
    * Om storseglet är revat innan inverteringe sker (jag tror bilden är tagen då man tar ner seglet till följd av inverteringen men att man körde revat då det skedde) leder draget från storskotet via akterliket upp till en punkt på masten som ligger UNDER förstagsinfästningen. Denna kraft bakåt vill invertera masten.
    * För liten svepningsvinkel på spridarna
    * För klena spridare eller spridarinfästningar som inte stått pall för tryckkraften från toppvanten.
    * För klen pipa

    En annan faktor som definitivt förvärrat situationen är att masten är däckssteppad. Kolla på bilden och notera vinkeln masten har ur mastfoten. Om masten stått på kölen hade den istället gått rakt upp (ok kanske med någon grads lutning föröver..) ur rufftaket, fria knäcklängden blivit betydligt kortare och masten stabilare.

    Vi får väl hoppas att Lyrstrand läser detta och ger oss en förklaring!

    Reply

  8. Erik B
    Nov 20, 2007 @ 23:23

    Har råkat ut för detta fenomen en gång på en lånad båt. Det var en Svea GT med glasfibermast (Plym patent). Svepta spridare och raka undervant och backstag. Jättebukig 80-talsstor gjorde att man var tvungen att krumma jättemycket. När man krummar minskar höjden från däck till vant/förstagsfäste och lävantet slackar. När inte undervanten var svepta så fanns inget som höll emot när mitten av masten väl satte fart i sidled mot lovart (grov sjö) och sen fortsatte bakåt. Spridarna var rundprofil och satt i rör på masten. Lovartsspridaren bockades ca 45° framåt.

    Så även om ni har vettigare rigg än Svea GT:n så håll koll på lävantet när ni krummar masten! Börjar det slacka i lä och ni har sjögång så lägg av lite på akterstag och reva istället. Toppen på den revade storen kan också dra masten bakåt men det går att hålla i schack med akterstag – då gäller i stället att dra!

    Reply

  9. Claes Hiersemann
    Nov 21, 2007 @ 02:44

    Hej!
    “F-424” är helt klart på rätt spår i nästan alla punkterna.
    Jag har sett många båtar göra detta vid revat, speciellt andra
    eller som våra Tyska vänner ofta kör när de cruisar upp förbi, tredje.
    Olyckliga kombinationen, alldeles för lösa toppvant, ofta hela riggen för löst satt, samt akterstaget alldeles för löst satt, för hårt skot med nedvagnad vagn.
    Jag brukar själv sätta akterstaget lite hårdare än vanligt INNAN jag revar denna typ av rigg så att mastprofilen redan intagit en bra “pilbåge” åt rätt håll, då kan inte ens ett stenhårt skotat revat (felskotat) vända denna, så att det skapas en invertering.

    En annan gång jag inverterade en mast var med en entonnare Admirals-Cup-89 i Solent, vi gippade tight i stark medström och glömde sätta an akterstaget efter gipp, lovade upp, släkte på lovart (brassen) och skotade lä, sköt då in spinnakerbommen i masten på centrumlinjen vilket skapade ett så starkt axialt tryck att masten nästan gick av, trots finaste Sparcraft modell, bara som ett tips till.

    Seglarhälsningar
    Claes

    Reply

  10. Henrik
    Nov 21, 2007 @ 08:44

    Classe var du inte med oss och inverterade Mumm a Mia?

    Reply

  11. F424
    Nov 21, 2007 @ 13:58

    Claes,
    Av ren nyfikenhet, vilka punkter stämde inte?

    Reply

  12. Blade
    Nov 21, 2007 @ 20:49

    Hej
    Enligt jag jag har hört av Tord så var förstagsinfästningen på väg upp ur däck vilket gjorde att förstagen blev längre helt plötsligt och hela riggen blev väldigt lös där av problemen. Jag tror riggtrimmet var rätt från början men inte tillräckligt starkt. Ett under att masten var kvar ombord.

    Reply

  13. Claes Hiersemann
    Nov 22, 2007 @ 02:05

    F424, (undrar vem du är) Klen pipa och tre spridare kände jag inte riktigt stämde, men kan ha helt fel…..
    Jag kan inte båten, så jag borde hålla mun, speciellt lite trött mitt
    i natten…. Jag kan inte som ni andra läsa/skriva vid kl 08-12.
    Men man använder sig ju av tre spridare för att komma ned i mastdimension, vilket oftast är helrätt, och om de är svepta så skall de klara av att skjuta mitten förut, precis som du skrev, men vad jag kan se m h a. denna lilla bild, så ser inte pipans yttermått speciellt klena ut, så det lär nog knappast vara detta faktum som skapade denna invertering.

    Nu kom “Blade” med rykande nyheter så hoppas att ägaren dyker upp och berättar hela storyn för oss “snillen som spekulerar”.

    Henrik, jag kommer inte ihåg detta? Deta var kanske sista året ni körde med Micke…?
    Däremot så kommer jag ihåg att vi “Blow-Outade” en fin Spinn.AP. i SK75 från Contender på IMS-SM och G-R-99 (tror jag) utanför Fårö, på väg mot Östergarn när det var mörkt och vi planade fint, men ingen var vaken på kicken, så även om Micke Stamming släppte hela lä, så kunde jag inte stoppa superbroachen som ställde oss i vindögat med en ökande AWS istället för en av speeden sänkt, så spinnaren fick vi åka till Nacka-loftet och laga, men detta gjorde dom dj.. bra medan vi nyktrade till efter G-R och laddade för banseglingarna.
    Sejlerhilsen som grannarna säger
    Claes

    Reply

  14. F424
    Nov 22, 2007 @ 11:22

    F424 står för segelmärket på båten fr.o.m 2008, http://www.faurby.dk för den intresserade.
    Ägarfakta: Niklas Strandberg. Har setts kappsegla IMX40 (på Blues), X382 (Chamsiin), Dehler39SQ (Sjöglans). Tycker hållfasthetsläran från Chalmers är som roligast då den hittar marina tillämpningar:-)

    Claes, Du har nog rätt att pipan inte är speciellt klen, så anledningen låg säkert inte i detta, men nog har den tre spridarpar!
    Ha en bra dag i novembermörkret, bara en månad tills det vänder åt rätt håll igen!

    Reply

  15. Magnus H
    Nov 22, 2007 @ 12:30

    Niklas,

    När denna nyhet är släppt måste du naturligtvis berätta mer om båten för oss som är mindre vetande, men nyfikna :)

    Reply

  16. F424
    Nov 22, 2007 @ 15:59

    Ojoj, det skulle jag kunna ägna spaltmeter åt….Kortfattat har målet varit en snygg, lätthanterlig båt med Orustkvalitet men med mycket bättre prestanda primärt för cruising och shorthandsegling.
    Snygg? Kanske inte “sweet” enligt bloggmasters definition men t.o.m. grannare än J/109! (ooops!)
    Lätthanterlig? 7 ton på 42 fot OK, låga fribord, fallande stäv, bogpropeller (swing-thruster), svept kölsteppad (!) 3 spridarrigg utan backstag,
    Orustkvalitet. Ja faktiskt, välkomna ombord o kolla!
    Prestanda? Lwl 11,2 m bör ge bra glid, 1.37 i DanLys, (kanske inte skall kappsegla trots allt…), rodrigg, stålbalkar i botten.
    Vi ses på havet 2008!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.